Patti, Whirlpool: Cena nie jest już jedyną motywacją do zakupów na Black Friday
Gabrielle Patti z Whirlpool Corporation o tegorocznych przewidywaniach na Black Friday:
2023 rok okazał się bardzo wymagający dla całej branży AGD w regionie EMEA, gdzie można było zaobserwować spowolnienie we wszystkich krajach, szczególnie w segmencie sprzętów do zabudowy. Polska nie jest tu żadnym wyjątkiem, a sytuacja jest wręcz trudniejsza – ponieważ zmniejszenie dynamiki na polskim rynku zaczęło się później niż na zachodzie Europy, teraz skutki są mocniej odczuwalne. Zauważamy już pewne oznaki poprawy, ale całej branży jest wciąż trudno powrócić do dobrze znanego tempa rozwoju.
Jeśli chodzi o działania reklamowe i marketingowe w branży, to przez cały rok można było zauważyć zmniejszoną intensywność promocji ze strony partnerów handlowych i większe skupienie się na podkreślaniu różnorodności i jakości samych ofert producentów.
Tak, jak co roku, na kilka tygodni przed Black Friday i przedświątecznym sezonem zakupowym, następuje zmniejszenie sprzedaży, która zdecydowanie przyspiesza podczas samego Czarnego Piątku i zaraz po nim.
Choć wiemy, że wielu konsumentów z pewnością czeka na specjalne okazje, to już nie obserwujemy tak silnego szczytu sprzedaży. Jest to uwarunkowane dwoma głównymi czynnikami: z jednej strony okres promocji z roku na rok się wydłuża i rozszerza, szczególnie w branży AGD, gdzie słyszymy już raczej o „black weeks” i ofertach, które zaczynają się np. już z początkiem listopada. Z drugiej, konsumenci są coraz bardziej świadomi i rezygnują z pochopnych decyzji zakupowych. Atrakcyjność cenowa z pewnością jest nadal ważnym czynnikiem, który motywuje nas do zakupów, ale już nie jedynym, zwłaszcza w tak wymagającym gospodarczo czasie, kiedy to rodzinne budżety są mocno ograniczone przez dynamikę inflacyjną. Spodziewamy się, że największą popularnością podczas tegorocznego Black Friday będą cieszyły się pralki i suszarki, a także sprzęt do zabudowy, które są często kupowane w ramach pakietów lub zestawów.

Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem
Producenci, sklepy i operatorzy systemu kaucyjnego mają niespełna dwa miesiące na finalizację przygotowań do jego startu. Wówczas na rynku pojawią się napoje w specjalnie oznakowanych opakowaniach, a jednostki handlu powinny być gotowe na ich odbieranie. Część z nich jest już do tego przygotowana, część ostrzega przed ewentualnymi opóźnieniami. Jednym z ważniejszych aspektów przygotowań na te dwa miesiące jest uregulowanie współpracy między operatorami, których będzie siedmiu, co oznacza de facto siedem różnych systemów kaucyjnych.
Ochrona środowiska
KE proponuje nowy cel klimatyczny. Według europosłów wydaje się niemożliwy do realizacji

Komisja Europejska zaproponowała zmianę unijnego prawa o klimacie, wskazując nowy cel klimatyczny na 2040 roku, czyli redukcję emisji gazów cieplarnianych o 90 proc. w porównaniu do 1990 rok. Jesienią odniosą się do tego kraje członkowskie i Parlament Europejski, ale już dziś słychać wiele negatywnych głosów. Zdaniem polskich europarlamentarzystów już dotychczas ustanowione cele nie zostaną osiągnięte, a europejska gospodarka i jej konkurencyjność ucierpi na dążeniu do ich realizacji względem m.in. Stanów Zjednoczonych czy Chin.
Handel
Amerykańskie indeksy mają za sobą kolejny wzrostowy miesiąc. Druga połowa roku na rynkach akcji może być nerwowa

Lipiec zazwyczaj jest pozytywnym miesiącem na rynkach akcji i tegoroczny nie był wyjątkiem. Amerykańskie indeksy zakończyły go na plusie, podobnie jak większość europejskich. Rynki Starego Kontynentu nie przyciągają jednak już kapitału z taką intensywnością jak w pierwszej części roku. Z drugiej strony wyceny za oceanem po kolejnych rekordach są już bardzo wysokie, a wpływ nowego porządku celnego narzuconego przez Donalda Trumpa – na razie trudny do przewidzenia. W najbliższym czasie na rynkach można się spodziewać jeszcze większej zmienności i nerwowości, ale dopóki spółki pokazują dobre wyniki, przesłanek do zmiany trendu na spadkowy nie ma.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.