Polskie Towarzystwo Gospodarcze: popieramy protestujących kierowców i rolników
Polskie Towarzystwo Gospodarcze
ul. Wiejska 16/2
00-490 Warszawa
media|iptg.pl| |media|iptg.pl
730905969
www.iptg.pl
Polskie Towarzystwo Gospodarcze popiera protest krajowych przewoźników i rolników na granicy z Ukrainą. Opowiadamy się za przywróceniem zasad uczciwej konkurencji w transporcie oraz rolnictwie, w tym przede wszystkim za koniecznością rzetelnego wypełniania przez stronę ukraińską wszystkich przepisów i zobowiązań wynikających z dostępu do rynku przewozów oraz produktów żywnościowych w Unii Europejskiej - tych samych, których ściśle przestrzegają polscy przewoźnicy, importerzy oraz rolnicy. PTG apeluje również do władz krajowych o skrupulatne kontrole przedsiębiorców z Ukrainy w przedmiotowym zakresie oraz wywieranie nacisków na organy unijne w sprawie likwidacji wszelkiego rodzaju uprzywilejowania ukraińskich firm, które zawsze odbywa się kosztem podmiotów gospodarczych z UE.
Protest krajowych kierowców samochodów ciężarowych, do których dołączyli następnie rolnicy, na granicy polsko-ukraińskiej trwa już kolejny tydzień i się zaostrza. Ostatnio rozpoczęła się całodobowa blokada przejścia w Medyce, które jest jednym z ważniejszych dla transportu towarów. Protestujący są zdania, że przegrywają z ukraińskimi firmami transportowymi i logistycznymi, ponieważ te oferują znacznie niższe ceny za swoje usługi, na co mogą sobie pozwolić, ponieważ nie spełniają norm unijnych. Poza tym, przewożą one towary na obszarze całej Unii Europejskiej, a nie tylko między Unią a Ukrainą.
Kierowcy domagają się, aby Unia przywróciła system zezwoleń dla ukraińskich podmiotów wjeżdżających do krajów UE oraz dla unijnych kierowców wjeżdżających na Ukrainę (naturalnie za wyjątkiem pomocy humanitarnej i dostaw wojskowych). System ten funkcjonował wcześniej, ale został zmieniony po rozpoczęciu wojny z Rosją w 2022 r. Poza tym polscy przewoźnicy oczekują wyłączenia pustych ciężarówek z Unii z elektronicznego systemu kolejek na Ukrainie i wprowadzenia rozwiązań blokujących białoruskim i rosyjskim podmiotom zakładanie firm w Polsce w celu obejścia sankcji.
Kierowcy ciężarówek przyłączają się również do protestu rolników, którzy z kolei domagają się kontynuacji wsparcia rządu w walce z niskimi cenami zbóż spowodowanych przede wszystkim inną strukturą kosztów produkcyjnych wynikających z braku konieczności dostosowania się do wymogów unijnych, nie spełniające norm unijnych zboża z Ukrainy. Cytując jednego z protestujących: “ukraińscy przedsiębiorcy posiadają wszystkie przywileje unijne, a zarazem żadnych obowiązków". Protestujący opowiadają się więc za równością.
Polskie Towarzystwo Gospodarcze wspiera krajowych przewoźników oraz rolników i w ogóle wszystkich przedsiębiorców, w szczególności gdy są oni narażeni na nierówne traktowanie ze strony własnego państwa i zmagają się z nieuczciwą konkurencją zagraniczną. Naszym zdaniem dotychczasowe działania polskiego rządu były, bardzo delikatnie rzecz ujmując, niezgodne z narodowym interesem gospodarczym. Zdecydowanie zbyt uległa postawa wobec Ukrainy, a także niejasne powiązania podmiotów krajowych, które zarabiały m. in. na imporcie tzw. zboża technicznego narażając zdrowie obywateli, doprowadziły w konsekwencji do braku symetrii w stosunkach ekonomicznych pomiędzy oboma krajami na niekorzyść Polski.
Polskie Towarzystwo Gospodarcze wyraża nadzieję, że poza koniecznością wspomnianego surowego egzekwowania zasad uczciwej konkurencji i likwidacji uprzywilejowania strony ukraińskiej, nowy rząd wprowadzi rozwiązania, dzięki którym już nigdy nie dojdzie do sytuacji nierówności przedsiębiorców, z którą obecnie mamy do czynienia, a której protest na granicy jest jaskrawym przejawem.
Polskie Towarzystwo Gospodarcze
Niniejsze stanowisko przekazaliśmy indywidualnie:
Marszałkowi Sejmu,
Prezesowi Rady Ministrów,
Ministrowi Finansów,
Ministrowi Infrastruktury,
Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi

BCC: budżet, inwestycje, podatki

Cyfrowe Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej

Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.