Raport KoLiber - polityka migracyjna
W obliczu inwazji na polsko-białoruską granicę istnieje ryzyko, iż polska opinia publiczna zwróci się przeciwko wszelkim formom imigracji, łącząc imigrantów zarobkowych z bliskich nam kręgów kulturowych (np. Ukrainy) z osobami próbującymi się obecnie nielegalnie przedostać przez polską granicę.
Z tego względu powstał najnowszy raport Stowarzyszenia KoLiber, który oscyluje wokół tematyki pozytywnego wpływu imigracji do Polski bliskich kulturowo cudzoziemców (głównie Ukraińców) na rozwój polskiego PKB.
Autorzy raportu odwołują się do badań i teorii wskazujących na korzyści związane z ukraińską imigracją oraz rozprawiają się z mitami dotyczącymi potencjalnego „zabierania przez cudzoziemców pracy”, „spowalniania rozwoju technologicznego” czy „istnienia obserwowanych statystycznie polsko-ukraińskich napięć społecznych”. Wskazują na to, że takie tezy nie mają potwierdzenia w badaniach empirycznych bądź są niezgodne z teoriami ekonomii.
W raporcie znalazł się także wątek toczącego się od wielu miesięcy i wciąż nierozstrzygniętego postępowania dotyczącego wyboru operatora zajmującego się obsługą wniosków wizowych na Ukrainie. Eksperci wskazali, że należy wziąć pod uwagę jego doświadczenie, a jednocześnie możliwości na szybką i przejrzystą obsługę wniosków. „Korzyści związane z napływem do Polski Ukraińców są bardzo duże, dlatego nie należy podejmować ryzyka w zakresie wyboru niesprawdzonego dostatecznie na innych rynkach operatora” – podkreślono. Te ryzyka wiążą się m.in. z kontrowersjami wokół konsorcjum TLS, o których pisały media, a także wątpliwościami wokół kryteriów ceny oferty, na co zwracali uwagę uczestnicy postępowania.
BCC: budżet, inwestycje, podatki
Cyfrowe Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej
Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.