Raport KoLiber - polityka migracyjna

W obliczu inwazji na polsko-białoruską granicę istnieje ryzyko, iż polska opinia publiczna zwróci się przeciwko wszelkim formom imigracji, łącząc imigrantów zarobkowych z bliskich nam kręgów kulturowych (np. Ukrainy) z osobami próbującymi się obecnie nielegalnie przedostać przez polską granicę.
Z tego względu powstał najnowszy raport Stowarzyszenia KoLiber, który oscyluje wokół tematyki pozytywnego wpływu imigracji do Polski bliskich kulturowo cudzoziemców (głównie Ukraińców) na rozwój polskiego PKB.
Autorzy raportu odwołują się do badań i teorii wskazujących na korzyści związane z ukraińską imigracją oraz rozprawiają się z mitami dotyczącymi potencjalnego „zabierania przez cudzoziemców pracy”, „spowalniania rozwoju technologicznego” czy „istnienia obserwowanych statystycznie polsko-ukraińskich napięć społecznych”. Wskazują na to, że takie tezy nie mają potwierdzenia w badaniach empirycznych bądź są niezgodne z teoriami ekonomii.
W raporcie znalazł się także wątek toczącego się od wielu miesięcy i wciąż nierozstrzygniętego postępowania dotyczącego wyboru operatora zajmującego się obsługą wniosków wizowych na Ukrainie. Eksperci wskazali, że należy wziąć pod uwagę jego doświadczenie, a jednocześnie możliwości na szybką i przejrzystą obsługę wniosków. „Korzyści związane z napływem do Polski Ukraińców są bardzo duże, dlatego nie należy podejmować ryzyka w zakresie wyboru niesprawdzonego dostatecznie na innych rynkach operatora” – podkreślono. Te ryzyka wiążą się m.in. z kontrowersjami wokół konsorcjum TLS, o których pisały media, a także wątpliwościami wokół kryteriów ceny oferty, na co zwracali uwagę uczestnicy postępowania.

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

BCC: budżet, inwestycje, podatki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.