Rekordowa liczba zapytań do BIG

Kinga Woźniakowska
W dobrym tonie. PR
kinga|prwdobrymtonie.pl| |kinga|prwdobrymtonie.pl
+48663416733
prwdobrymtonie.pl
- Coraz więcej zapytań o wiarygodność finansową klientów indywidualnych i firm wpływa do Biur Informacji Gospodarczej. W maju 2023 r. ERIF BIG odnotował 40% więcej zapytań niż w kwietniu b.r. To największa liczb wniosków o raport w historii ERIF.
- Średnie zadłużenie firm z tytułu niespłaconych subwencji w ramach tarcz pomocowych wynosi 80 tys. zł! A rekordowa kwota zadłużenia z tego tytułu to aż 2,1 mln zł.
- Wierzyciele coraz intensywniej poszukują nowych form egzekwowania spłat zadłużeń. Czy słusznie?
Jak wskazuje ERIF BIG tylko w maju wystosowano do biura niemal 1,5 mln zapytań o rzetelność finansową klientów indywidualnych i firm. To wzrost o 40% wobec kwietnia 2023 r. i o 45% wobec analogicznego okresu w 2022 r. Jednocześnie jest to najwyższy wynik w historii ERIF w liczbie udostępnionych raportów. Dla porównania średnia liczba zapytań z minionego roku wynosiła ok. 1,1 mln.
- Wiarygodność finansowa staje się tym ważniejszą wartością z im większym kryzysem finansowym mamy do czynienia na rynku. Obecna sytuacja w Polsce pod względem finansowym nie jest łatwa, a rzetelność zarówno konsumentów, jak i firm, staje się kluczowa, co ma swoje odzwierciedlenie w liczbie zapytań, którą w minionym miesiącu wystosowano do ERIF BIG. Maj był miesiącem o najwyższej liczbie zapytań od momentu pojawienia się ERIF BIG na polskim rynku. Wraz z końcem miesiąca odpowiedzieliśmy na niemal 1,5 mln zapytań o raport na temat sytuacji finansowej konsumentów i podmiotów – podkreśla Cezary Ciopiński, business development manager w ERIF BIG.
Zadłużenia z tytułu tarcz pomocowych?
Jak pokazuje struktura danych ERIF BIG, wsparcie państwa w czasie pandemii COVID-19 w postaci tarcz pomocowych nie dla wszystkich przedsiębiorstw okazało się skutecznym rozwiązaniem. Średnio 80 tys. zł zalegają firmy z tytułu niespłaconych subwencji w ramach tarcz pomocowych. Natomiast maksymalna kwota zadłużenia z tego powodu to 2,1 mln zł – wskazują dane zawarte w bazie ERIF.
- Przedsiębiorstwa w Polsce od co najmniej 2-3 lat znajdują się w wyjątkowo trudnym położeniu. Po drodze nie tylko pandemia, ale także wybuch wojny w Ukrainie, kryzys energetyczny, przerwane łańcuchy dostaw, wysoka inflacja czy braki kadrowe i rosnące koszty pracownicze uniemożliwiają ustabilizowanie finansowej sytuacji firm. Ponadto Polacy w wyniku pogorszenia się stanu własnych finansów stopniowo ograniczają konsumpcję, wstrzymują się z wieloma zakupami czy inwestycjami. Nawet 34% Polaków ma problemy z regulacją swoich zobowiązań, a prognozy na najbliższe miesiące również nie są optymistyczne, na co wskazuje Związek Przedsiębiorstw Finansowych – mówi Cezary Ciopiński z ERIF BIG.
Nowe zadłużenia, coraz dłuższe terminy płatności, coraz większe opóźnienia i rosnące koszty – to główne przyczyny bankructw i poważnych kryzysów, z którymi borykają się firmy na polskim rynku. Nie bez znaczenia są kontrakty podpisywane z partnerami, którzy, jak się potem okazuje, są nierzetelni lub już od dłuższego czasu mają problem z wywiązywaniem się ze zobowiązań – dlatego tak ważne jest staranne weryfikowanie swoich klientów i kontrahentów.
Dobra wiadomość dla wierzycieli
Zatory płatnicze są jedną z największych bolączek przedsiębiorców w Polsce. Co zrobić, aby z dobrze prosperującym biznesem i powiększającą się liczbą klientów nie stać się dłużnikiem?
Jednym ze skutecznych zabezpieczeń przed nierzetelnymi klientami, którzy mają problemy z terminowymi płatnościami lub są w trudnej sytuacji, jest weryfikacja ich wiarygodności finansowej na podstawie raportu pobranego z bazy BIG. Rosnąca liczba pobranych raportów, to szczególnie dobra informacja dla firm specjalizujących się w zarządzaniu wierzytelnościami, ale też dla wszystkich wierzycieli, którzy dopisali do bazy ERIF informacje o swoich dłużnikach.
Podmioty te przekazując dane do BIG, liczą, że konsument lub firma zostaną zweryfikowane przez inne instytucje np. bankowe, telekomunikacyjne, pożyczkowe. Weryfikacja taka z uwagi na negatywny wpis w BIG zazwyczaj kończy się wydaniem negatywnej decyzji o przyznaniu finansowania lub odroczonej płatności, bądź usługi płatnej w abonamencie. Dłużnik ma wtedy większą motywację do tego, aby skontaktować się z wierzycielem i ustalić warunki spłaty zobowiązania.
- Rekordowa liczba zapytań o raport w ERIF BIG jest wynikiem kilku czynników m.in. rosnącej ostrożności i przezorności różnych podmiotów względem zawieranych kontraktów. Taka tendencja pokazuje jak ważnym elementem procesu oceny ryzyka, jak również istotnym wsparciem obszarów odzyskiwania należności są BIGi – podkreśla ekspert ERIF.
Komunikacja z dłużnikiem ma sens
Negatywny wpis w BIG jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi do windykacji należności. Osoba lub firma zadłużona, posiadająca taki negatywny wpis ma w wielu instytucjach zablokowane możliwości m.in. zawarcia umowy abonamentowej np. na internet, może mieć trudności z uzyskaniem kredytu, pożyczki czy zakupu na raty czy też, w przypadku firm - w pozyskaniu dodatkowych źródeł finansowania, zawieraniu umów z kontrahentami.
To, o czym warto pamiętać to fakt, że negatywny wpis do bazy ERIF nie zamyka możliwości komunikacji wierzyciela z dłużnikiem. Celem nadrzędnym wierzyciela jest jak najszybsze odzyskanie pieniędzy, dlatego nawet pomimo przekazania danych dłużnika do bazy BIG wierzyciel dodatkowo próbuje kontaktować się z nim m.in. powiadamiając go o przekazaniu informacji o zadłużeniu.
- Negatywny wpis do naszej bazy może być także wzmocniony powiadomieniem osoby zadłużonej lub przedsiębiorcy o dodaniu takiej informacji. Nasi partnerzy biznesowi – wierzyciele mają do wyboru kilka form takich powiadomień, które cieszą się dużą skutecznością. Z analiz ERIF wynika, że odbiorca powiadomienia reaguje na nie już w zaledwie kilka sekund od momentu wysłania SMS lub email – podkreśla Cezary Ciopiński, business development manager w ERIF BIG.

BCC: budżet, inwestycje, podatki

Cyfrowe Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej

Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.