Komunikaty PR

Rekordowa liczba zapytań do BIG

2023-06-15  |  18:42
Kontakt

Kinga Woźniakowska
W dobrym tonie. PR



kinga|prwdobrymtonie.pl| |kinga|prwdobrymtonie.pl
+48663416733
prwdobrymtonie.pl
  • Coraz więcej zapytań o wiarygodność finansową klientów indywidualnych i firm wpływa do Biur Informacji Gospodarczej. W maju 2023 r. ERIF BIG odnotował 40% więcej zapytań niż w kwietniu b.r.  To największa liczb wniosków o raport w historii ERIF.
  • Średnie zadłużenie firm z tytułu niespłaconych subwencji w ramach tarcz pomocowych wynosi 80 tys. zł! A rekordowa kwota zadłużenia z tego tytułu to aż 2,1 mln zł.
  • Wierzyciele coraz intensywniej poszukują nowych form egzekwowania spłat zadłużeń. Czy słusznie?

Jak wskazuje ERIF BIG tylko w maju wystosowano do biura niemal 1,5 mln zapytań o rzetelność finansową klientów indywidualnych i firm. To wzrost o 40% wobec kwietnia 2023 r. i o 45% wobec analogicznego okresu w 2022 r. Jednocześnie jest to najwyższy wynik w historii ERIF w liczbie udostępnionych raportów. Dla porównania średnia liczba zapytań z minionego roku wynosiła ok. 1,1 mln.

- Wiarygodność finansowa staje się tym ważniejszą wartością z im większym kryzysem finansowym mamy do czynienia na rynku. Obecna sytuacja  w Polsce pod względem finansowym nie jest łatwa, a rzetelność zarówno konsumentów, jak i firm, staje się kluczowa, co ma swoje odzwierciedlenie w liczbie zapytań, którą w minionym miesiącu wystosowano do ERIF BIG. Maj był miesiącem o najwyższej liczbie zapytań od momentu pojawienia się ERIF BIG na polskim rynku. Wraz z końcem miesiąca odpowiedzieliśmy na niemal 1,5 mln zapytań o raport na temat sytuacji finansowej konsumentów i podmiotów – podkreśla Cezary Ciopiński, business development manager w ERIF BIG.

Zadłużenia z tytułu tarcz pomocowych?

Jak pokazuje struktura danych ERIF BIG, wsparcie państwa w czasie pandemii COVID-19 w postaci tarcz pomocowych nie dla wszystkich przedsiębiorstw okazało się skutecznym rozwiązaniem. Średnio 80 tys. zł zalegają firmy z tytułu niespłaconych subwencji w ramach tarcz pomocowych. Natomiast maksymalna kwota zadłużenia z tego powodu to 2,1 mln zł – wskazują dane zawarte w bazie ERIF.

- Przedsiębiorstwa w Polsce od co najmniej 2-3 lat znajdują się w wyjątkowo trudnym położeniu. Po drodze nie tylko pandemia, ale także wybuch wojny w Ukrainie, kryzys energetyczny, przerwane łańcuchy dostaw, wysoka inflacja czy braki kadrowe i rosnące koszty pracownicze uniemożliwiają ustabilizowanie finansowej sytuacji firm. Ponadto Polacy w wyniku pogorszenia się stanu własnych finansów stopniowo ograniczają konsumpcję, wstrzymują się z wieloma zakupami czy inwestycjami. Nawet 34% Polaków ma problemy z regulacją swoich zobowiązań, a prognozy na najbliższe miesiące również nie są optymistyczne, na co wskazuje Związek Przedsiębiorstw Finansowych – mówi Cezary Ciopiński z ERIF BIG.

Nowe zadłużenia, coraz dłuższe terminy płatności, coraz większe opóźnienia i rosnące koszty – to główne przyczyny bankructw i poważnych kryzysów, z którymi borykają się firmy na polskim rynku. Nie bez znaczenia są kontrakty podpisywane z partnerami, którzy, jak się potem okazuje, są nierzetelni lub już od dłuższego czasu mają problem z wywiązywaniem się ze zobowiązań – dlatego tak ważne jest staranne weryfikowanie swoich klientów i kontrahentów.

Dobra wiadomość dla wierzycieli

Zatory płatnicze są jedną z największych bolączek przedsiębiorców w Polsce. Co zrobić, aby z dobrze prosperującym biznesem i powiększającą się liczbą klientów nie stać się dłużnikiem? 

Jednym ze skutecznych zabezpieczeń przed nierzetelnymi klientami, którzy mają problemy z terminowymi płatnościami lub są w trudnej sytuacji, jest weryfikacja ich wiarygodności finansowej na podstawie raportu pobranego z bazy BIG. Rosnąca liczba pobranych raportów, to szczególnie dobra informacja dla firm specjalizujących się w zarządzaniu wierzytelnościami, ale też dla wszystkich wierzycieli, którzy dopisali do bazy ERIF informacje o swoich dłużnikach.

Podmioty te przekazując dane do BIG, liczą, że konsument lub firma zostaną zweryfikowane przez inne instytucje np. bankowe, telekomunikacyjne, pożyczkowe. Weryfikacja taka z uwagi na negatywny wpis w BIG zazwyczaj kończy się wydaniem negatywnej decyzji o przyznaniu finansowania lub odroczonej płatności, bądź usługi płatnej w abonamencie. Dłużnik ma wtedy większą motywację do tego, aby skontaktować się z wierzycielem i ustalić warunki spłaty zobowiązania.

- Rekordowa liczba zapytań o raport w ERIF BIG jest wynikiem kilku czynników m.in. rosnącej ostrożności i przezorności różnych podmiotów względem zawieranych kontraktów. Taka tendencja pokazuje jak ważnym elementem procesu oceny ryzyka, jak również istotnym wsparciem obszarów odzyskiwania należności są BIGi podkreśla ekspert ERIF.  

Komunikacja z  dłużnikiem ma sens

Negatywny wpis w BIG jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi do windykacji należności. Osoba lub firma zadłużona, posiadająca taki negatywny wpis ma w wielu instytucjach zablokowane możliwości m.in. zawarcia umowy abonamentowej np. na internet, może mieć trudności z uzyskaniem kredytu, pożyczki czy zakupu na raty czy też, w przypadku firm - w pozyskaniu dodatkowych  źródeł finansowania, zawieraniu umów z kontrahentami.

To, o czym warto pamiętać to fakt, że negatywny wpis do bazy ERIF nie zamyka możliwości komunikacji wierzyciela z dłużnikiem. Celem nadrzędnym wierzyciela jest jak najszybsze odzyskanie pieniędzy, dlatego nawet pomimo przekazania danych dłużnika do bazy BIG wierzyciel dodatkowo próbuje kontaktować się z nim m.in. powiadamiając go o przekazaniu informacji o zadłużeniu.

- Negatywny wpis do naszej bazy może być także wzmocniony  powiadomieniem osoby zadłużonej lub przedsiębiorcy o dodaniu takiej informacji. Nasi partnerzy biznesowi – wierzyciele mają do wyboru kilka form takich powiadomień, które cieszą się dużą skutecznością. Z analiz ERIF wynika, że odbiorca powiadomienia reaguje na nie już w zaledwie kilka sekund od momentu wysłania SMS lub email – podkreśla Cezary Ciopiński, business development manager w ERIF BIG.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: W dobrym tonie. PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie Biuro prasowe
2025-03-27 | 10:00

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Godzenie rozwoju zawodowego z życiem rodzinnym, argumentowanie swojej wartości oraz dowodzenie słuszności swoich pomysłów – to zaledwie kilka wyzwań, na jakie
Gospodarka Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
2025-03-24 | 15:50

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

Prawie 300 postulatów deregulacyjnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, a dotyczących m.in podatków, zatrudnienia, cyfryzacji czy energetyki
Gospodarka BCC: budżet, inwestycje, podatki
2024-12-30 | 08:00

BCC: budżet, inwestycje, podatki

Polska gospodarka w ostatnich latach rozwija się w sposób dynamiczny, jednak nie bez wyzwań. Tempo wzrostu, chociaż nieco słabsze od oczekiwań z początku roku 2024 było solidne, a w

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.