Rekordowa produkcja olejów roślinnych
Zakłócenia w globalnych dostawach oleju słonecznikowego i rzepakowego, po ataku Rosji na Ukrainę, których kraje były głównymi dostawcami, spowodowały gwałtowną podwyżkę cen na rynkach światowych. W efekcie producenci zmuszeni byli szukać alternatywnych źródeł tłuszczów roślinnych. Jednym z ich głównych wyborów, ze względu na swoją niską cenę i łatwą dostępność na rynkach światowych, stał się olej palmowy.
- Od czasu naszej pierwszej transakcji w branży olejarskiej 10 lat temu uważnie przyglądamy się zmianom rynkowym. W ciągu ostatnich lat olej palmowy stał się jednym z najpopularniejszych surowców rolniczych na świecie, zarówno ze względu na niską cenę, jak i jego szerokie zastosowanie w wielu branżach. Surowiec ten wykorzystywany jest nie tylko w przemyśle spożywczym, ale także w produkcji chemii i detergentów, czy biopaliw i pasz dla zwierząt - mówi Łukasz Klażyński, Partner w firmie Foodcom S.A.
Najważniejsze oleje roślinne
Olej palmowy już wcześniej pozostawał najważniejszym olejem na rynku globalnym, stanowiąc około 35% całkowitej światowej produkcji tłuszczy roślinnych. W poprzednim sezonie wyprodukowano 73,8 mln ton oleju palmowego. Natomiast obecnie szacuje się, że produkcja w 2022/23 wyniesie 77,5 mln ton, co oznacza wzrost o 4,5%, w porównaniu z poprzednimi latami, na przestrzeni których wzrost wynosił nie więcej niż 1,1% z roku na rok.
Za znajdującym się na podium olejem palmowym, z produkcją na poziomie 59 mln ton w sezonie 2021/22 pojawia się olej sojowy, którego szacowany przyszły wzrost wynosi 60,2 mln ton (największym producentem soi pozostają Chiny z produkcją na poziomie 15,6 mln ton, na drugim miejscu plasują się Stany Zjednoczone z blisko 11,8 mln ton). Z kolei produkcja oleju rzepakowego na sezon 2022/23 szacowana jest na 32,1 mln ton (11% więcej niż w poprzednim roku), natomiast oleju słonecznikowego - 19,8 mln (wzrost o 3,7%).
Wzajemna zależność państw
Rynki poszczególnych krajów są ze sobą powiązane i wzajemnie zależne, co odczuwalne jest zwłaszcza w okresach deficytów i zaburzeń rynkowych, takich jak recesje, inflacja, wysokie ceny surowców. W erze globalizacji gospodarki krajowe, są połączone w skomplikowaną sieć relacji handlowych i finansowych, co oznacza, że zmiany w jednej gospodarce mogą mieć wpływ na inne kraje.
- To co pokazała nam wojna na Ukrainie czy wybuch pandemii w Chinach to to, że zdarzenia w jednym kraju rozprzestrzeniają się na inne, wpływając na całą sytuację globalnie. Dlatego nie powinniśmy polegać na jednym rynku i jednym rodzaju surowców. Przecież poza olejem palmowym istnieją inne alternatywy, takie jak olej kokosowy, rzepakowy, słonecznikowy, czy sojowy, które można stosować zamiennie z olejem palmowym w wielu produktach. Ważne jednak, aby wszyscy uczestnicy rynku uważali na swoje wybory i wybierali oleje pochodzące od sprawdzonych producentów – dodaje Łukasz Klażyński.

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

BCC: budżet, inwestycje, podatki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.