Sescom przejmuje brytyjską spółkę PCB Technical Solutions Limited
Sescom, jeden z liderów branży Facility Management (FM) w Europie, przejął 100% udziałów w brytyjskiej spółce PCB Technical Solutions Limited (PCB), specjalizującej się w projektowaniu, wykonawstwie i serwisie instalacji HVAC w obiektach retail. Przejęcie pozwoli Sescom rozwinąć zdolności operacyjne w Wielkiej Brytanii i wpisuje się w strategię Wise Futurist Sescom 2030, której celem jest osiągnięcie statusu dostawcy pierwszego wyboru usługi Technicznego Facility Management na głównych europejskich rynkach. Wartość transakcji wynosi 11,3 mln GBP. Została sfinansowana ze środków własnych Sescom oraz kredytu bankowego.
Spółka PCB Technical Solutions Limited funkcjonuje na rynku od ponad 10 lat. Oferuje usługi z zakresu utrzymania technicznego obiektów handlowych i przemysłowych, a także realizuje projekty instalacyjne dla branży retail, głównie dla sieci odzieżowych, dystrybutorów sprzętu RTV i drogerii, a także dla producentów żywności i instytucji publicznych. Brytyjska firma ma zdolność realizacji ogólnokrajowych usług FM dzięki rozwiniętej sieci serwisowej obejmującej teren Wielkiej Brytanii. Obecnie obsługuje około 345 obiektów w największych miastach Anglii. Podczas trzech ostatnich lat wykonała kilkaset projektów instalacyjnych oraz realizowała obsługę około stu kontraktów serwisowych w systemie 24/7. W ostatnim roku obrotowym 2021/2022 firma osiągnęła przychód na poziomie około 10 mln GBP.
Szeroki zakres usług w ofercie PCB, a także rozwinięta sieć serwisowa spółki pozwolą Sescom pozyskać nowych klientów w Wielkiej Brytanii, dla których warunkiem koniecznym było zapewnienie zdolności obsługi obiektów na terenie całego kraju, w stałym systemie dostępności serwisu. Istotnie większy, względem polskiego, rynek w Wielkiej Brytanii, wiele podobieństw w zakresie świadczonych usług, a także wola dalszego rozwoju spółki przez dotychczasowych właścicieli PCB to tylko niektóre z korzyści pozwalających istotnie wzmocnić aktywność Grupy Sescom na rynku brytyjskim.
– Pod koniec 2022 roku świadczyliśmy usługi dla ponad 40 000 placówek 60 firm na 25 międzynarodowych rynkach m.in. w Czechach, Portugalii, Hiszpanii oraz Austrii. Przy tak ogromnym doświadczeniu brakowało nam jednak wystarczających zasobów serwisowych, by stać się istotnym graczem w obszarze usług FM na rynku brytyjskim. Potrzebowaliśmy rzetelnego partnera, który przy wykorzystaniu naszego doświadczenia, bazy międzynarodowych klientów oraz wypracowanego modelu obsługi, wzmocniłby pozycję Sescom na lokalnym rynku. Przejęcie spółki PCB pozwoli znacząco rozszerzyć grupę odbiorców usług Sescom w Wielkiej Brytanii, a także istotnie wzmocni naszą pozycję na europejskim rynku – przekonuje Sławomir Halbryt, prezes Sescom S.A.
Przejęcie PCB wiąże się dla Sescom z pozyskaniem nowych klientów retailowych w Wielkiej Brytanii, a także możliwością rozszerzenia dotychczasowych międzynarodowych kontraktów grupy o rynek brytyjski. Wyzwaniem pozwalającym na szybszy wzrost będzie rozszerzenie oferty PCB o rozwiązania Sescom z zakresu optymalizacji zużycia energii czy zarządzania majątkiem trwałym obiektu.
Włączenie PCB do Grupy Sescom pozwoli potroić jej skonsolidowaną EBITDA. Rozliczenie transakcji nastąpi w modelu 60 proc. + 20 proc. + 20 proc.
– Stosując mechanizm tzw. earn-outu, motywujemy managerów, którzy z nami zostali, do zwiększania zysków firmy w ciągu trzech lat po przejęciu – podkreśla Sławomir Halbryt, prezes Sescomu.
Zarząd Sescom dostrzega przestrzeń do dalszego rozwoju rynku TFM (Technical Facility Management) na wielu europejskich rynkach. W ramach Programu Partnerstw i Przejęć oraz Programu Operacyjnego Rozwoju Organicznego Sescom firma planuje podwoić liczbę zagranicznych klientów i do 2030 r. stać się dostawcą TFM pierwszego wyboru dla międzynarodowych sieci retail.
Doradcami Sescom w transakcji przejęcia PCB byli:
JP Weber – pozyskanie finansowania bankowego
Gessel, Koziorowski Kancelaria Radców Prawnych i Adwokatów sp. p. - doradztwo prawne, w tym w procesie pozyskania finansowania bankowego
Ali Legal – doradztwo prawne, due diligence
Azets – doradztwo finansowe, due diligence

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

BCC: budżet, inwestycje, podatki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.