Sezon zysków: koniec imprezy korporacyjnej?
AKM multiAN PR
Godebskiego 20
05-820 Piastów
artur.niewrzedowski|multian.pl| |artur.niewrzedowski|multian.pl
509433874
www.multian.pl
• Pomimo ogólnego pogorszenia koniunktury w IV kw., rok 2022 był ogólnie dobrym rokiem pod względem zysków przedsiębiorstw. Globalne przychody wzrosły o +11,7% r/r, a zysk na akcję (EPS) o +4,3% r/r. 15 z 23 sektorów odnotowało wzrost zarówno przychodów, jak i EPS, przy czym największymi zwycięzcami roku były ropa i gaz, transport i hotelarstwo.
• Jednak doskonałe wyniki mają się odwrócić w 2023 r., zwłaszcza w przypadku transportu i sprzedaży detalicznej. W opinii Allianz Trade nagromadzenie nadpodaży, ograniczona władza cenowa, wciąż wysokie ceny nakładów i słabnący popyt spowodują zmniejszenie marż w niektórych sektorach. I odwrotnie, usługi konsumenckie (hotele i restauracje) oraz linie lotnicze powinny nadal cieszyć się wysokimi wskaźnikami rezerwacji, ponieważ rosnące ceny nie wydają się być przeszkodą w podróżowaniu.
• Przy braku prawdopodobieństwa znacznego wzrostu przychodów w pierwszej połowie 2023 r. ochrona marż będzie priorytetem. Strategie cięcia kosztów, takie jak restrukturyzacja i redukcja zatrudnienia, powinny być kontynuowane w najbliższej przyszłości, zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych, gdzie rentowność spada szybciej. Nadal jednak Allianz Trade spodziewa się dalszych nakładów inwestycyjnych w 2023 r., głównie w sektorach, w których przejście na projekty zrównoważone jest najbardziej potrzebne (motoryzacja, energia i usługi użyteczności publicznej).
Dobre wyniki w pierwszej połowie 2022 r. z nawiązką zrekompensowały pogorszenie koniunktury w drugiej połowie roku. Chociaż rok 2022 był niespokojny, z utrzymującą się wysoką inflacją, trwającym konfliktem na Ukrainie, napiętą geopolityką i wreszcie ponownym otwarciem Chin, globalne przychody korporacji wzrosły o +11,7% r/r, a zysk na akcję (EPS) o +4,3% r/r.
Większość sektorów odnotowała wyższe przychody i zyski, przy czym sektory naftowo-gazowy, transportu i hotelarstwa osiągnęły lepsze wyniki. Sektor naftowo-gazowy skorzystał na wzroście cen ropy i rekordowo wysokich marżach rafineryjnych po inwazji na Ukrainę, podczas gdy ożywienie ruchu lotniczego po pandemii i dłuższy niż oczekiwano wzrost stawek za fracht morski pobudziły sektor transportowy. Sektor hotelarski skorzystał na rosnących obłożeniach i cenach w hotelach i restauracjach po zniesieniu ograniczeń związanych z pandemią po obu stronach Atlantyku.
Podczas gdy sektor motoryzacyjny radził sobie lepiej, sektor metalurgiczny i wydobywczy miał trudny początek roku. W minionym kwartale sektor motoryzacyjny pozytywnie zaskoczył, przy czym przychody wzrosły średnio o +14,0% r/r, a EPS o +34,2%, szczególnie wzmocnione wynikami producentów oryginalnego wyposażenia (OEM). Ich przychody wzrosły o +17,3% r/r, a EPS o +48,7% r/r, dzięki mixowi produktowemu, podwyżkom cen i reorientacji produkcji w kierunku modeli wysokomarżowych. Wyższe wolumeny również pomogły: branża sprzedała 18,4 mln pojazdów na całym świecie w czwartym kwartale (+4,4% kw/kw i +2,9% r/r), co jest oznaką stopniowego odbudowywania się po niedoborze chipów. Sektor metalurgiczny i wydobywczy borykał się najbardziej z problemami, ponieważ popyt spadł w związku z obawami przed recesją, a rosnące koszty produkcji obniżyły marże. W rzeczywistości najnowsze dane wskazują na powolny wzrost popytu: globalna produkcja przemysłowa spadła o +0,34% r/r w styczniu 2023 r. w porównaniu ze średnią +0,5% w ostatnim kwartale 2022 r.
Luka w rentowności zmniejsza się między Stanami Zjednoczonymi a Europą. Chociaż firmy w USA zawsze miały lepsze marże niż te w Europie, różnica między tymi dwoma regionami zmniejszyła się w ciągu ostatnich kilku kwartałów. Marża EBITDA amerykańskich spółek w głównych indeksach giełdowych uległa znacznemu pogorszeniu, gdzie osiągnęła poziom sprzed pandemii ok. 19,2%. Z kolei w Europie marża EBITDA nadal rosła do 19,0% w IV kw. 2022 r. (z 17,6% w IV kw. 2021 r. i 16,0% w okresie 2018-2019) pomimo bliskości konfliktu na Ukrainie. Ta odporność została wzmocniona wsparciem rządowym mającym na celu złagodzenie obciążeń związanych z wysokimi rachunkami za energię, a także wysiłkami podejmowanymi przez przemysł w celu zminimalizowania zużycia energii w jak największym stopniu (nawet bez znacznych cięć produkcji).
Patrząc w przyszłość, Allianz Trade spodziewa się, że linie lotnicze będą nadal osiągać lepsze wyniki, podczas gdy transport morski i handel detaliczny będą miały trudności. Liczby rezerwacji wskazują na kolejny dobry sezon letni w 2023 r., wzmocniony przez zwiększoną liczbę turystów (wraz z powrotem turystów z Azji) i szczytowe ceny zarówno przelotów, jak i zakwaterowania. W szczególności ceny biletów lotniczych nie wykazują oznak spowolnienia ze względu na ograniczenia przepustowości w całej branży, z opóźnionymi dostawami samolotów i utrzymującym się niedoborem pilotów. Niemniej jednak, jeśli utrzymująca się inflacja nasili kryzys kosztów utrzymania, gospodarstwa domowe mogą ograniczyć wydatki na wypoczynek i turystykę, które stały się „podstawą” budżetów postpandemicznych. Jednak transport morski i handel detaliczny cierpią z powodu odwrócenia nierównowagi między podażą a popytem; nadpodaż niweczy zyski osiągnięte w latach 2021-2022 dzięki wysokiemu postpandemicznemu popytowi. W czwartym kwartale stawki wysyłki spadły do poziomu zbliżonego do poziomu z 2019 r., podczas gdy sprzedawcy detaliczni zaczęli stosować większe rabaty, aby pozbyć się nadwyżek zapasów. Na rok 2023 prognoza Allianz Trade wzrostu wolumenu światowego handlu wynosi +0,9%, co wraz z rozwojem flot przewoźników oceanicznych jeszcze bardziej obniży stawki przewozowe w tym roku. Jeśli chodzi o detalistów, uważamy, że wciąż wysoka inflacja będzie jeszcze bardziej nasilać konkurencję cenową, powodując dalsze zmniejszanie się marż sektora.
W trudnym otoczeniu gospodarczym rok 2023 ma być rokiem śmiałych planów cięcia kosztów na całym świecie, przy czym ochrona marży jest najwyższym priorytetem dla firm. Podczas gdy siła ustalania cen jest różna w poszczególnych sektorach, ogólne wrażenie jest takie, że podwyżki cen w 2022 r. zaszły już za daleko; wiele firm stwierdziło, że obecnie nie jest możliwe dalsze podnoszenie cen bez utraty udziału w rynku. Ta ograniczona siła cenowa w połączeniu z wciąż wysokimi kosztami produkcji (pracy, energii i surowców) będzie nadal ograniczać zyski przedsiębiorstw, przynajmniej w pierwszej połowie tego roku i głównie w Stanach Zjednoczonych. Brak wzrostu przychodów jest prawdopodobny w pierwszych kwartałach roku zarówno w USA, jak iw Europie, podczas gdy spadek EPS spółek amerykańskich i europejskich może osiągnąć najniższy poziom odpowiednio w II i III kwartale. Perspektywę tę potwierdza zwiększona ilość negatywnych prognoz publikowanych dotychczas przez kierownictwo spółek.
Chociaż bilanse pozostają solidne, a poziom gotówki wciąż przekracza poziom z 2019 r., w opinii Allianz Trade możemy spodziewać się ograniczenia programów skupu akcji własnych, dodatkowych projektów restrukturyzacyjnych i redukcji zatrudnienia. Niemniej nie widzimy, aby firmy skąpiły nakładów inwestycyjnych w tym roku, ponieważ długoterminowe oczekiwania dotyczące wzrostu (2024-2025) wymagają krótkoterminowych inwestycji dokonywanych w przewidywaniu. Szczególnie w Europie nakłady inwestycyjne zostały ostatnio zwiększone przez Europejski Zielony Ład uzgodniony w 2020 r., przy wzroście o +12,5% w 2021 r. i +24,5% w 2022 r. W 2023 r. szacuje się dalszy wzrost o +11%, napędzany wzrostem w branży motoryzacyjnej (+35% r/r), energetyczny (+15%) i użyteczności publicznej (+13%), dla których rynek oczekuje dużych inwestycji, aby osiągnąć zielone cele UE.

Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Bankowość
RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.
Handel
Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.