TOP5 branż finansujących pojazdy oraz maszyny i urządzenia
Attention Marketing
ul. Ogrodowa 58
00-876 Warszawa
m.sokolowski|attentionmarketing.pl| |m.sokolowski|attentionmarketing.pl
795520960
attentionmarketing.pl/
Otoczenie makroekonomiczne powoduje, że bieżący rok jest pełen trudnych wyzwań dla przedsiębiorców, a tym samym dla leasingu. Z drugiej strony nie oznacza to, że mamy zupełne wstrzymanie inwestycji w całej gospodarce. Santander Leasing wskazuje te sektory, które pomimo spowolnienia jednak nadal realizują zakupy, są przedsiębiorcy którzy kontynuują i rozwijają działalność. Te sektory to m.in. handel, transport, budowlanka, produkcja czy rolnictwo.
Z analiz Santander Leasing opracowanych w listopadzie br. wynika, że do końca października w segmencie pojazdów osobowych najczęściej decyzję o inwestycji jak dotąd podejmowali przedsiębiorcy reprezentujący branżę handlową, transportową, budowlaną oraz opieka zdrowotna. W przypadku aut ciężarowych jest to sektor transportowy, handel, produkcja i budowlanka. Jeśli zaś chodzi o maszyny to na inwestycje decydują się najczęściej firmy z branży rolniczej, handlowej i produkcyjnej.
- Na podstawie przygotowanej przez nas analizy po 10 miesiącach br. wynika, że zarówno w przypadku inwestycji w pojazdy oraz maszyny i urządzenia dominuje różnorodność jeśli chodzi o profil działalności przedsiębiorstw. W tym kontekście z jednej strony przedsiębiorcy napotykają obecnie masę problemów i wyzwań, z którymi muszą na co dzień się borykać. Ceny energii, wysokie stopy procentowe, długi czas oczekiwania na zamówione przedmioty nie wspierają prowadzenia biznesu. Z drugiej strony, taki czas to również okazja do realizacji inwestycji dla branż, które tę szansę chcą efektywnie wykorzystać – wskazuje Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający Santander Leasing.
Obecny i najbliższy rok będzie pełen wyzwań także dla leasingu, właśnie z uwagi na otoczenie makroekonomiczne. Stopy procentowe, które stanowią o koszcie leasingu, pozostają nadal wysokie, a zainteresowanie aktywnością inwestycyjną firm w warunkach pełnych stanów magazynowych firm i hamowania strony popytowej gospodarki są nadal niższe od możliwości inwestycyjnych w dobie hossy. Generalnie obecna sytuacja nie dotyczy jednak wyłącznie rynku leasingu. Wzrost cen oraz stóp procentowych podraża adekwatnie wszelkie formy finansowania środków trwałych. Podstawowym problemem w sektorze usług i handlu na dziś staje się kwestia utrzymania płynności, ale też wykazania adekwatnej zdolności kredytowej.
- Warto jednak podkreślić, że leasing pozostaje optymalną formą finansowania aktywów w przedsiębiorstwie. Ma wiele atutów docenianych przez firmy, od prostszych i szybszych procedur w porównaniu z kredytem, przez elastyczne warunki, możliwość zastosowania sezonowości spłaty, po korzyści podatkowe. Produkty finansowe bazujące na leasingu ewoluują wraz z oczekiwaniami nabywców. Dlatego moim zdaniem pozostaną nadal pierwszym wyborem przedsiębiorców, nawet w mniej korzystnych inwestycyjnie czasach – podkreśla Mariusz Włodarczyk.
Inwestycje w regionach
Jak wskazują dane Ministerstwo Rozwoju i Technologii od początku br. do końca czerwca zostało wydanych łącznie 157 decyzji o wsparciu inwestycji w ramach Polskich Stref Inwestycji (PSI), co stanowiło łączną wartość 5 578 mln zł z równoczesną deklaracją utworzenia 1 521 nowych miejsc pracy. Największa wartość inwestycji w 2022 r. dotyczy takich sektorów jak żywność wysokiej jakości (917 mln zł nakładów) oraz sektora profesjonalnych urządzeń elektrycznych i elektronicznych (514 mln zł nakładów). Warto podkreślić, że projekty z polskim kapitałem stanowią obecnie 73 proc. wszystkich inwestycji realizowanych na terenie PSI, a ich łączna wartość to 30,2 mld zł, co przekłada się na 11 582 nowe miejsca pracy.
- Na tej podstawie z oczywistych względów ma to również bezpośrednie odzwierciedlenie jeśli chodzi o finansowanie poczynionych przez firmy inwestycji w środki niezbędne do prowadzonej działalności. Na podstawie przygotowanej przez nas analizy po 10 miesiącach br. wynika, że zarówno w przypadku inwestycji
w podziale na rodzaj środka trwałego, ale i również rejony w Polsce dominuje dosyć spora różnorodność. W przypadku inwestycji realizowanych przez firmy w pojazdy osobowe, ciężarowe czy ciągniki siodłowe w pierwszej trójce województw dominuje mazowieckie, wielkopolskie i śląskie. Jeśli zaś chodzi o maszyny i sprzęt rolniczy – dominują tu takie województwa jak Wielkopolska, Mazowsze, Dolny Śląsk, Śląsk, Lubelszczyzna czy Podlasie – podsumowuje Mariusz Włodarczyk.
Głos MOOVIN Interiors podczas Forum Rynku Nieruchomości 2024 w Sopocie
Nierzetelni klienci sprawdzają cierpliwość polskich przedsiębiorstw
Środowiska biznesowe apelują do MON o wzmocnienie potencjału obronnego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Na rynku kapitałowym brakuje indywidualnych inwestorów. Nowe regulacje UE mają pobudzić ich zaangażowanie
– Rola rynku kapitałowego w rozwoju polskiej gospodarki jest nie do przecenienia – podkreśla Tomasz Orlik, członek zarządu PFR TFI. Jak wskazuje, obecnie kluczowy jest wzrost poziomu inwestycji, a w najbliższych latach przed nami duże wyzwanie w postaci zielonej transformacji. Rynek kapitałowy ma w tym procesie do odegrania ważną rolę, ale do tego potrzebuje aktywnych inwestorów, także indywidualnych. Dlatego pilnie potrzebne są działania, które pobudziłyby ich aktywność i zachęciły do lokowania na rynku oszczędności gospodarstw domowych. Pomóc w tym mają nowe regulacje unijne.
Ochrona środowiska
Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej
Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.
Transport
Firmy budowlane wyczekują na harmonogram największych krajowych inwestycji. Problemem mogą być terminy i brak rąk do pracy
W kolejnych latach z jednej strony napłynie do Polski strumień funduszy europejskich z nowej perspektywy oraz Krajowego Planu Odbudowy, z drugiej strony w przygotowaniu są wielkie projekty infrastrukturalne związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego, kolei dużych prędkości, elektrowni jądrowej czy infrastruktury w obszarze bezpieczeństwa. – Mamy do czynienia z analizą programów po poprzednim rządzie, weryfikacją niektórych inwestycji. Firmy chcą, żeby został podany harmonogram prac – co, kiedy i w jakiej części kraju będzie realizowane, bo one też muszą się do tego przygotować – mówi Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Wyzwaniem w realizacji tych inwestycji mogą się okazać braki kadrowe.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.