Wyniki raportu: Jak z wyzwaniami radzą sobie firmy produkcyjne i logistyczne?
Ponad połowa firm produkcyjnych i logistycznych w Polsce nie przewiduje wzrostu wolumenu swojej działalności w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Jednocześnie 49% podmiotów za największe wyzwania w obszarze produkcyjnym i logistycznym uznaje rotację pracowników, wpływ inflacji i wzrost kosztów, a także zerwane łańcuchy dostaw. Takie wnioski płyną z raportu poświęconego procesom produkcyjnym i logistycznym przygotowanego przez spółkę Sanpro Synergy oraz redakcję Production Manager i Logistics Manager w okresie wrzesień-październik 2022 r.
Status quo w wolumenie
Wybuch pandemii COVID-19 i następujące w jego wyniku zdarzenia, kryzysy w postaci wojny w Ukrainie, olbrzymiej inflacji oraz rosnących cen paliw kopalnych to trudna rzeczywistość, w której od 3 lat muszą funkcjonować przedsiębiorstwa. Wiele z nich toczy dziś walkę o przetrwanie i ostrożnie podchodzi do przyszłości, która - jak wynika z raportu - rysuje się mniej optymistycznie niż jeszcze rok temu. Zgodnie z wynikami badania aż 58% badanych przedsiębiorstw nie przewiduje wzrostu wolumenu produkcji i logistyki w ciągu najbliższych 12 miesięcy. W poprzednim badaniu w roku 2021 wzrostu produkcji i logistyki oczekiwało aż 79% ankietowanych.
Nie tylko inflacja
Wśród trzech największych wyzwań, na jakie wskazują przedstawiciele branży produkcyjnej i logistycznej, rotacja pracowników (wskazana przez 49% badanych) jest na pierwszym miejscu. Stanowi to wzrost w porównaniu do poprzedniego badania o 8 punktów procentowych. To znaczący sygnał, że sytuacja związana z chronicznym niedoborem pracowników ma istotny wpływ na stabilność procesów produkcyjnych i logistycznych.
- Wśród wskazywanych metod usprawnień stosowanych w ich firmach w obszarze produkcji i logistyki najczęściej pojawiają się te, które dotyczą prac prostych, takich jak utrzymanie porządku, bezpieczeństwo i efektywne wykorzystanie dostępnych maszyn oraz narzędzi. W porównaniu do poprzedniego badania widzimy tendencję do skupiania się na mniej kosztownych i mniej czasochłonnych działaniach rozwojowych. Trudno jednoznacznie stwierdzić, czy wynika to z trudnego czasu do inwestowania w bardziej zaawansowane narzędzia rozwoju kadry, czy może stała rotacja personelu wymusza na pracodawcach ciągłą pracę u podstaw – mówi Wojciech Musiałowski, menedżer projektów procesowych w Sanpro Synergy, spółki należącej do Grupy Impel.
Jak przedsiębiorstwa radzą sobie z problemami?
Jednym z najczęściej wskazywanych sposobów na optymalizację procesów produkcyjnych i logistycznych jest automatyzacja. Aż 71% badanych wskazało ją jako jedno ze stosowanych rozwiązań z zakresu przemysłu 4.0. 70% respondentów wskazało także, że korzysta z outsourcingu. Najczęściej zewnętrznemu dostawcy przekazywane są właśnie procesy produkcyjne (73% ankietowanych). Przedstawicielom firmy korzystającym z outsourcingu usług produkcyjnych czy logistycznych zadano pytanie, co skłoniło ich przedsiębiorstwa do sięgnięcia po outsourcing procesów w tym obszarze. Aż 42% badanych wskazało korzyści finansowe, a 41% na zapewnianie pracowników.
- Tegoroczne wyniki badania pokazały, że w obecnej rzeczywistości gospodarczej firmy częściej sięgają po rozwiązania z zakresu outsourcingu procesów produkcyjnych lub logistycznych. To zapewne wynik wcześniejszych pozytywnych doświadczeń z outsourcingiem w jakiejkolwiek formie. Dzięki niemu przedsiębiorcy mogą liczyć na przejęcie realizowanych procesów i w konsekwencji dotrzymanie założonych terminów, jakości oraz ceny. Takie bezpieczeństwo w konfrontacji z aktualnymi zagrożeniami rynkowymi może okazać się bezcenne – podsumowuje Wojciech Musiałowski z Sanpro Synergy, spółki należącej do Grupy Impel.
Badanie zostało przeprowadzone we wrześniu i październiku 2022 r. Ankietowanymi byli w zdecydowanej większości właściciele, prezesi, dyrektorzy oraz menadżerowie i kierownicy polskich przedsiębiorstw produkcyjnych i logistycznych. Metodologia badania: ankieta do samodzielnego wypełnienia on-line (CAWI) oraz ankiety papierowe (PAPI).
Pełny raport można bezpłatnie pobrać na stronie: https://produkcjailogistyka.impel.pl/

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

BCC: budżet, inwestycje, podatki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.