Wyniki raportu: Jak z wyzwaniami radzą sobie firmy produkcyjne i logistyczne?
Ponad połowa firm produkcyjnych i logistycznych w Polsce nie przewiduje wzrostu wolumenu swojej działalności w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Jednocześnie 49% podmiotów za największe wyzwania w obszarze produkcyjnym i logistycznym uznaje rotację pracowników, wpływ inflacji i wzrost kosztów, a także zerwane łańcuchy dostaw. Takie wnioski płyną z raportu poświęconego procesom produkcyjnym i logistycznym przygotowanego przez spółkę Sanpro Synergy oraz redakcję Production Manager i Logistics Manager w okresie wrzesień-październik 2022 r.
Status quo w wolumenie
Wybuch pandemii COVID-19 i następujące w jego wyniku zdarzenia, kryzysy w postaci wojny w Ukrainie, olbrzymiej inflacji oraz rosnących cen paliw kopalnych to trudna rzeczywistość, w której od 3 lat muszą funkcjonować przedsiębiorstwa. Wiele z nich toczy dziś walkę o przetrwanie i ostrożnie podchodzi do przyszłości, która - jak wynika z raportu - rysuje się mniej optymistycznie niż jeszcze rok temu. Zgodnie z wynikami badania aż 58% badanych przedsiębiorstw nie przewiduje wzrostu wolumenu produkcji i logistyki w ciągu najbliższych 12 miesięcy. W poprzednim badaniu w roku 2021 wzrostu produkcji i logistyki oczekiwało aż 79% ankietowanych.
Nie tylko inflacja
Wśród trzech największych wyzwań, na jakie wskazują przedstawiciele branży produkcyjnej i logistycznej, rotacja pracowników (wskazana przez 49% badanych) jest na pierwszym miejscu. Stanowi to wzrost w porównaniu do poprzedniego badania o 8 punktów procentowych. To znaczący sygnał, że sytuacja związana z chronicznym niedoborem pracowników ma istotny wpływ na stabilność procesów produkcyjnych i logistycznych.
- Wśród wskazywanych metod usprawnień stosowanych w ich firmach w obszarze produkcji i logistyki najczęściej pojawiają się te, które dotyczą prac prostych, takich jak utrzymanie porządku, bezpieczeństwo i efektywne wykorzystanie dostępnych maszyn oraz narzędzi. W porównaniu do poprzedniego badania widzimy tendencję do skupiania się na mniej kosztownych i mniej czasochłonnych działaniach rozwojowych. Trudno jednoznacznie stwierdzić, czy wynika to z trudnego czasu do inwestowania w bardziej zaawansowane narzędzia rozwoju kadry, czy może stała rotacja personelu wymusza na pracodawcach ciągłą pracę u podstaw – mówi Wojciech Musiałowski, menedżer projektów procesowych w Sanpro Synergy, spółki należącej do Grupy Impel.
Jak przedsiębiorstwa radzą sobie z problemami?
Jednym z najczęściej wskazywanych sposobów na optymalizację procesów produkcyjnych i logistycznych jest automatyzacja. Aż 71% badanych wskazało ją jako jedno ze stosowanych rozwiązań z zakresu przemysłu 4.0. 70% respondentów wskazało także, że korzysta z outsourcingu. Najczęściej zewnętrznemu dostawcy przekazywane są właśnie procesy produkcyjne (73% ankietowanych). Przedstawicielom firmy korzystającym z outsourcingu usług produkcyjnych czy logistycznych zadano pytanie, co skłoniło ich przedsiębiorstwa do sięgnięcia po outsourcing procesów w tym obszarze. Aż 42% badanych wskazało korzyści finansowe, a 41% na zapewnianie pracowników.
- Tegoroczne wyniki badania pokazały, że w obecnej rzeczywistości gospodarczej firmy częściej sięgają po rozwiązania z zakresu outsourcingu procesów produkcyjnych lub logistycznych. To zapewne wynik wcześniejszych pozytywnych doświadczeń z outsourcingiem w jakiejkolwiek formie. Dzięki niemu przedsiębiorcy mogą liczyć na przejęcie realizowanych procesów i w konsekwencji dotrzymanie założonych terminów, jakości oraz ceny. Takie bezpieczeństwo w konfrontacji z aktualnymi zagrożeniami rynkowymi może okazać się bezcenne – podsumowuje Wojciech Musiałowski z Sanpro Synergy, spółki należącej do Grupy Impel.
Badanie zostało przeprowadzone we wrześniu i październiku 2022 r. Ankietowanymi byli w zdecydowanej większości właściciele, prezesi, dyrektorzy oraz menadżerowie i kierownicy polskich przedsiębiorstw produkcyjnych i logistycznych. Metodologia badania: ankieta do samodzielnego wypełnienia on-line (CAWI) oraz ankiety papierowe (PAPI).
Pełny raport można bezpłatnie pobrać na stronie: https://produkcjailogistyka.impel.pl/

BCC: budżet, inwestycje, podatki

Cyfrowe Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej

Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Przemysł

Konkurencyjność przemysłu priorytetem dla Europy. Konieczne jest zwiększenie poziomu inwestycji firm w innowacje
Dobrze prosperująca i konkurencyjna Europa – to jedno z haseł przewodnich obecnego tzw. tria prezydencji w Radzie UE, czyli Polski, Danii i Cypru. To oznacza, że przez kolejne 1,5 roku wysiłki państw członkowskich i instytucji unijnych będą się koncentrować oprócz szeroko rozumianego bezpieczeństwa m.in. na wzmacnianiu konkurencyjności europejskiego przemysłu. W tym kontekście na znaczeniu zyskują inwestycje firm w cyfryzację i automatyzację.
Bankowość
Ponad 1,2 tys. projektów związanych z zieloną transformacją miast. BGK podpisał już umowy na 6,4 mld zł

Już ponad 1,2 tys. wniosków wpłynęło do BGK na pożyczkę wspierającą zieloną transformację miast. Ich łączna wartość przekracza 6,4 mld zł. W ramach całego programu polskie samorządy i spółki komunalne mogą zyskać 40 mld zł w ramach preferencyjnych pożyczek. W marcu BGK podpisało osiem umów na zielone transformacje z czterema samorządami. W Szczytnie środki umożliwią rekultywację ścisłego centrum miasta z uwzględnieniem zabytkowej wieży ciśnień.
Edukacja
Jerzy Owsiak: Polskie firmy potrzebują, aby państwo im nie przeszkadzało w prowadzeniu biznesu. Ważne jest też zaufanie i ograniczenie biurokracji

– To jest najbardziej dzielny kraj na świecie – mówi o polskim podejściu do przedsiębiorczości Jerzy Owsiak, założyciel i prezes Fundacji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Przy okazji gali wręczenia statuetek Lidera Polskiego Biznesu nawiązał do lat 90., które pokazały siłę pomysłowości i kreatywności polskich przedsiębiorców. Jerzy Owsiak został jednym z tegorocznych laureatów Nagrody Specjalnej Business Centre Club.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.