Komunikaty PR

Zakupy w internecie sposobem na kryzys

2022-11-29  |  01:00
Biuro prasowe

79% Polaków twierdzi, że kryzys gospodarczy i inflacja zmieniły ich podejście do wydatków. Częściej wybierają jakościowe produkty, które najchętniej kupują w promocji. Sposobem na większe oszczędności są dla nich też e-zakupy. Jak z nowymi wyzwaniami radzi sobie branża e-commerce?  

 

W oczekiwaniu na rabaty 

Czwarty kwartał roku to najbardziej owocny czas dla branży e-commerce. Jednak według danych GUS, w październiku 2022 odnotowano spadek łącznego udziału sprzedaży przez internet względem września (z 9,7% na 9,5%). To sygnał, że kryzys już wpływa na ograniczenie wydatków przez Polaków. Powodem może być też oczekiwanie na promocje podczas Black Friday i Cyber Monday. Według danych firmy Klarna 60% Polaków deklaruje, że zrobi wtedy zakupy w sieci. Ten sam odsetek uważa, że obniżki to jeden ze sposobów na oszczędność w czasach wysokiej inflacji. Konsumenci czekają też na sezonowe wyprzedaże – 50% zamierza skorzystać z rabatów oferowanych przez sklepy internetowe pod koniec roku.  

- Nieznaczne spadki sprzedaży w pierwszym miesiącu nowego kwartału nie muszą oznaczać, że końcówka roku będzie mniej owocna dla e-biznesu. Konsumenci chcą korzystać z atrakcyjnych promocji, kupić prezenty, które ucieszą bliskich. Gdy pojawia się trudniejsza sytuacja gospodarcza, często kupują rzeczy z myślą o tym, że za jakiś czas będą one jeszcze droższe komentuje Mateusz Osiecki, Country Manager PrestaShop Poland.  

 

E-commerce kontra kryzys 

Prognozy dotyczące kryzysu nie są optymistyczne – eksperci twierdzą, że najgorsze jeszcze przed nami. Konsumenci zdają sobie sprawę z tego, że przyszłość jest niepewna, a ceny mogą znacznie wzrosnąć, dlatego inwestują środki w zakupy tu i teraz. Z kolei przedsiębiorcy, którzy zauważają zmniejszającą się wartość koszyka zakupowego, muszą przyciągać klientów atrakcyjnymi cenami, wyróżniać się na tle konkurencji i zapewnić płynność realizowania zamówień. Obie strony, motywowane są widmem gospodarczego załamania w 2023 roku. Aż 45% Polaków obawia się kryzysu, a tylko 48% posiada jakiekolwiek oszczędności.  

- Konsumenci mogą decydować się teraz na większe zakupy, aby nie musieć ponosić wydatków, gdy przyjdą gorsze czasy. Nie odkładają inwestycji na później. Póki sytuacja gospodarcza i inflacja, do której częściowo się już przyzwyczailiśmy, pozwalają na zaplanowanie budżetu, tak aby zmieścić w nim wydatki na rzeczy niebędące produktami pierwszej potrzeby, e-biznesy mogą liczyć na wzrost sprzedażydodaje Mateusz Osiecki.  

- Wyniki sprzedaży uzyskane w październiku i listopadzie 2022 roku dowodzą skuteczności działań, które podejmujemy pomimo trudnych i niestabilnych warunków makroekonomicznych. Jednym z kluczowych elementów pozwalających nam realizować zamówienia w sposób kompletny i terminowy jest utrzymywanie odpowiednich zapasów magazynowychmówi Justyn Zieliński, właściciel sklepu Majus (sprezyny-gazowe.com).  

W internecie korzystniej  

Widmo kryzysu bez wątpienia wpływa na nawyki zakupowe i funkcjonowanie e-sklepów, jednak branża e-commerce wciąż rośnie. Według danych Statista do 2026 roku sektor ma odnotować wzrost o 56%. Potwierdzają to wyniki raportu „W kryzysie do e-commerce” – aż 78% Polaków wybiera zakupy w sieci ze względu na niższe ceny i wygodę. Do koszyka wrzucają produkty RTV/AGD, ubrania, kosmetyki, jedzenie na dowóz, a nawet szkolenia i kursy.  

 

Żródło:  

Raport Izby Gospodarki Elektronicznej „W kryzysie do e-commerce”  

Raport Klarna “Black Friday & Cyber Monday”

 

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku Biuro prasowe
2025-06-30 | 10:00

Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku

Kończy się prezydencja Polski w Radzie Unii Europejskiej. Warszawa weszła w tę rolę z ambitnymi deklaracjami dotyczącymi przede wszystkim bezpieczeństwa, rozwoju
Gospodarka Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie
2025-03-27 | 10:00

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Godzenie rozwoju zawodowego z życiem rodzinnym, argumentowanie swojej wartości oraz dowodzenie słuszności swoich pomysłów – to zaledwie kilka wyzwań, na jakie
Gospodarka Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
2025-03-24 | 15:50

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

Prawie 300 postulatów deregulacyjnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, a dotyczących m.in podatków, zatrudnienia, cyfryzacji czy energetyki

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji

Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.

Bankowość

RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.

Handel

Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.