Zakupy w internecie sposobem na kryzys
79% Polaków twierdzi, że kryzys gospodarczy i inflacja zmieniły ich podejście do wydatków. Częściej wybierają jakościowe produkty, które najchętniej kupują w promocji. Sposobem na większe oszczędności są dla nich też e-zakupy. Jak z nowymi wyzwaniami radzi sobie branża e-commerce?
W oczekiwaniu na rabaty
Czwarty kwartał roku to najbardziej owocny czas dla branży e-commerce. Jednak według danych GUS, w październiku 2022 odnotowano spadek łącznego udziału sprzedaży przez internet względem września (z 9,7% na 9,5%). To sygnał, że kryzys już wpływa na ograniczenie wydatków przez Polaków. Powodem może być też oczekiwanie na promocje podczas Black Friday i Cyber Monday. Według danych firmy Klarna 60% Polaków deklaruje, że zrobi wtedy zakupy w sieci. Ten sam odsetek uważa, że obniżki to jeden ze sposobów na oszczędność w czasach wysokiej inflacji. Konsumenci czekają też na sezonowe wyprzedaże – 50% zamierza skorzystać z rabatów oferowanych przez sklepy internetowe pod koniec roku.
- Nieznaczne spadki sprzedaży w pierwszym miesiącu nowego kwartału nie muszą oznaczać, że końcówka roku będzie mniej owocna dla e-biznesu. Konsumenci chcą korzystać z atrakcyjnych promocji, kupić prezenty, które ucieszą bliskich. Gdy pojawia się trudniejsza sytuacja gospodarcza, często kupują rzeczy z myślą o tym, że za jakiś czas będą one jeszcze droższe – komentuje Mateusz Osiecki, Country Manager PrestaShop Poland.
E-commerce kontra kryzys
Prognozy dotyczące kryzysu nie są optymistyczne – eksperci twierdzą, że najgorsze jeszcze przed nami. Konsumenci zdają sobie sprawę z tego, że przyszłość jest niepewna, a ceny mogą znacznie wzrosnąć, dlatego inwestują środki w zakupy tu i teraz. Z kolei przedsiębiorcy, którzy zauważają zmniejszającą się wartość koszyka zakupowego, muszą przyciągać klientów atrakcyjnymi cenami, wyróżniać się na tle konkurencji i zapewnić płynność realizowania zamówień. Obie strony, motywowane są widmem gospodarczego załamania w 2023 roku. Aż 45% Polaków obawia się kryzysu, a tylko 48% posiada jakiekolwiek oszczędności.
- Konsumenci mogą decydować się teraz na większe zakupy, aby nie musieć ponosić wydatków, gdy przyjdą gorsze czasy. Nie odkładają inwestycji na później. Póki sytuacja gospodarcza i inflacja, do której częściowo się już przyzwyczailiśmy, pozwalają na zaplanowanie budżetu, tak aby zmieścić w nim wydatki na rzeczy niebędące produktami pierwszej potrzeby, e-biznesy mogą liczyć na wzrost sprzedaży – dodaje Mateusz Osiecki.
- Wyniki sprzedaży uzyskane w październiku i listopadzie 2022 roku dowodzą skuteczności działań, które podejmujemy pomimo trudnych i niestabilnych warunków makroekonomicznych. Jednym z kluczowych elementów pozwalających nam realizować zamówienia w sposób kompletny i terminowy jest utrzymywanie odpowiednich zapasów magazynowych – mówi Justyn Zieliński, właściciel sklepu Majus (sprezyny-gazowe.com).
W internecie korzystniej
Widmo kryzysu bez wątpienia wpływa na nawyki zakupowe i funkcjonowanie e-sklepów, jednak branża e-commerce wciąż rośnie. Według danych Statista do 2026 roku sektor ma odnotować wzrost o 56%. Potwierdzają to wyniki raportu „W kryzysie do e-commerce” – aż 78% Polaków wybiera zakupy w sieci ze względu na niższe ceny i wygodę. Do koszyka wrzucają produkty RTV/AGD, ubrania, kosmetyki, jedzenie na dowóz, a nawet szkolenia i kursy.
Żródło:
Raport Izby Gospodarki Elektronicznej „W kryzysie do e-commerce”
Raport Klarna “Black Friday & Cyber Monday”

BCC: budżet, inwestycje, podatki

Cyfrowe Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej

Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Praca

Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii
Polska zajmuje szóste miejsce w Europie pod względem atrakcyjności inwestycyjnej. Jako największa gospodarka w regionie, ze strategicznym położeniem, odgrywa istotną rolę w budowaniu odpornych, zrównoważonych i konkurencyjnych łańcuchów dostaw w szybko zmieniającym się globalnym środowisku. Tym samym jej potencjał inwestycyjny wciąż rośnie. Wielka Brytania już jest strategicznym partnerem dla Polski, potencjał jest jednak znacznie większy.
Sport
Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.
Polityka
Przyspiesza proces wstąpienia Mołdawii do UE. Unia przeznaczy dla tego kraju ponad 1,8 mld euro wsparcia

– Wspieranie procesu integracji europejskiej Republiki Mołdawii jest kluczowe dla Polski – przekonuje Michał Szczerba, europoseł z Platformy Obywatelskiej. Mołdawia uzyskała oficjalny status kandydata do UE w 2022 roku. W opinii Komisji Europejskiej robi systematyczne postępy pomimo bezprecedensowych wyzwań, wynikających z intensyfikacji przez Moskwę działań hybrydowych obliczonych na wewnętrzną destabilizację tego państwa. Przyznany pakiet pomocy ma wesprzeć Mołdawię w implementacji reform związanych z akcesją do UE.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.