Złoto wraca ponad pułap 2 000 USD
Michał Tekliński, ekspert Grupy Goldenmark
Na początku sierpnia – zgodnie z prognozami m.in. Goldman Sachs – cena złota po raz pierwszy w historii przekroczyła poziom 2000 dolarów za uncję. Gwałtownie ożywiło się wówczas także srebro, które zbliżyło się do granicy 30 dolarów za uncję.
Miniony tydzień przyniósł korektę na rynku metali szlachetnych, którą spowodowały m.in. napływające z Rosji informacje o szczepionce na koronawirusa, komunikowanej jako skutecznej i bezpiecznej. Choć Rosjanie chwalą się swoim sukcesem, w dalszym ciągu nie podają informacji na temat działania szczepionki. A takie podejście budzi sceptycyzm w środowisku naukowym.
Chwilowa euforia na rynkach i spadek ceny złota okazały się dobrym pretekstem do zakupów. Tak jak się spodziewaliśmy, korekta okazała się krótkotrwała. We wtorek 18 sierpnia notowania królewskiego kruszcu znów poszybowały ponad poziom 2000 USD. Podobnie rzecz się ma ze srebrem i platyną, których ceny również wróciły na ścieżkę wzrostu.
To jasny znak, że inwestorzy nie tracą zainteresowana metalami szlachetnymi, zwłaszcza w kontekście napływania kolejnych danych, jednoznacznie pokazujących, jak mocno trwająca epidemia odbija się na światowej gospodarce i że recesja stała się faktem. A biorąc pod uwagę, że końca walki z COVID-19 na horyzoncie nie widać, zainteresowanie „bezpiecznymi przystaniami” na rynkach finansowych nie powinno nikogo dziwić.
Warto zwrócić też uwagę na jeszcze jeden „smaczek”. Legendarny inwestor Warren Buffett, który od lat krytycznie odnosił się do królewskiego kruszcu, zakupił złoto w postaci akcji wydobywczego giganta Barrick Gold. Jego fundusz Berkshire Hathaway kupił 20,9 mln akcji o wartości 563,6 mln dolarów. Zakupu tego nie dokonał oczywiście w ciągu ostatniego tygodnia, a raczej w ciągu ostatniego kwartału. Sam fakt jednak, że „wyrocznia z Omaha” przekonała się do złota, sygnalizuje że coś musi być na rzeczy.

BCC: budżet, inwestycje, podatki

Cyfrowe Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej

Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.