Grupa Eurocash podsumowuje 2020 rok
- Przychody Grupy Eurocash w 2020 r. przekroczyły 25,4 mld zł i były o 2,2% wyższe niż rok wcześniej. Grupa zanotowała wzrost sprzedaży we wszystkich segmentach działalności.
- Skonsolidowana EBITDA (tj. zysk operacyjny powiększony o amortyzację) w ubiegłym roku sięgnęła 804 mln zł, co oznacza wzrost o 1,2% w porównaniu z 2019 r. Grupa szacuje, że poniesione koszty związane z epidemią COVID-19 (po uwzględnieniu dofinansowania w ramach tzw. tarcz antykryzysowych) obciążyły wynik w 2020 r. kwotą około 15 mln zł.
- Zysk netto Grupy Eurocash w 2020 r. przekroczył 68 mln zł wobec 79 mln zł w 2019 r.
– Rok 2020, w którym planowaliśmy świętowanie 25-lecia Grupy Eurocash, bardziej niż kiedykolwiek pokazał, jak ważna jest nasza misja wspierania polskich niezależnych detalistów. Naszym nadrzędnym celem było zapewnienie ciągłości łańcucha dostaw żywności do milionów konsumentów w każdym zakątku Polski. Bliskość małych i średnich sklepów spożywczych, ich lokalność, doświadczona i znająca konsumenta obsługa, zyskały jeszcze bardziej na znaczeniu. Mimo wielu wyzwań, wypełniliśmy naszą misję. Wypracowaliśmy też solidne wyniki finansowe pomimo faktu, że sprzedaż kilku z naszych biznesów, jak Eurocash Gastronomia czy Inmedio, istotnie spadła na skutek ograniczeń związanych z COVID-19 – powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.
Hurt: zamówienia on-line coraz popularniejsze
Sprzedaż segmentu hurtowego w 2020 r. sięgnęła 18,9 mld zł (+1,0% r/r) i stanowiła ponad 74% łącznych przychodów Grupy Eurocash. EBITDA tego segmentu wyniosła 629 mln zł (+1,4% r/r).
– W minionym roku zanotowaliśmy dalszy wzrost sprzedaży w hurtowniach Cash&Carry. Znacząco wyższa niż rok wcześniej była również sprzedaż Eurocash Serwis. Wzrosty te zrekompensowały niższą sprzedaż w formacie Eurocash Gastronomia, który zaopatruje restauracje i hotele, mocno odczuwające skutki epidemii, a także spadek wynikający z zakończonego w 2019 r. kontraktu z Orlenem – powiedział Jacek Owczarek.
– Rok 2020 w segmencie hurtowym to także okres dynamicznego rozwoju sprzedaży za pośrednictwem platformy eurocash.pl. Zamówienia on-line stanowiły już blisko 80% sprzedaży w formacie Eurocash Dystrybucja, zaopatrującym m.in. sklepy franczyzowe Euro Sklep, Groszek, Lewiatan i Gama – wskazał członek zarządu Grupy Eurocash.
Na koniec 2020 r. sieć handlu hurtowego Grupy Eurocash obejmowała 180 hurtowni Cash&Carry, w ramach której organizowana jest sieć sklepów partnerskich abc licząca 9 317 lokalnych sklepów spożywczych (wzrost o 332 placówki w porównaniu z końcem 2019 r.). W sieciach franczyzowych i partnerskich współpracujących z Eurocash Dystrybucja zrzeszonych natomiast było 5 251 sklepów (wzrost o 118 r/r).
Detal: integracja zakończona, czas na dalszą cyfryzację i ekspansję
Sprzedaż zewnętrzna zrealizowana przez Grupę Eurocash w segmencie detalicznym w 2020 r. wyniosła 6,1 mld zł (+3,2% r/r), a EBITDA tego segmentu wyniosła ponad 315 mln zł (+1,4%).
– W minionym roku sfinalizowaliśmy integrację przejętych we wcześniejszych latach sieci supermarketów z Delikatesami Centrum. Dziś jest to jedna struktura organizacyjna, funkcjonująca pod wspólną marką, w związku z czym możemy teraz skupić się na rozwoju oferty dla konsumentów, transformacji cyfrowej, a także dalszej ekspansji, wspólnie z naszymi klientami – właścicielami niezależnych sklepów detalicznych – zapowiedział członek zarządu Grupy Eurocash.
Na koniec 2020 r. sieć handlu detalicznego Grupy Eurocash obejmowała 1 573 małe supermarkety (967 franczyzowych oraz 606 własnych), w tym 1 545 działających pod marką Delikatesy Centrum, oraz 432 saloników prasowych Inmedio.
Projekty: ekspansja w każdym formacie
Sprzedaż segmentu Projekty w 2020 r. przekroczyła 300 mln zł i była o 187% wyższa niż w 2019 r. Wzrost ten wynikał przede wszystkim z nabycia przez Eurocash w czerwcu ubiegłego roku większościowego pakietu akcji Frisco, w związku z czym w drugim półroczu 2020 r. Grupa konsolidowała 100% wyników e-supermarketu. Konsolidacja Frisco, które osiągnęło już próg rentowności, miała również pozytywny wpływ na wynik EBITDA segmentu Projekty. Ujemna wartość EBITDA (-33 mln zł w 2020 r. wobec -40 mln zł w 2019 r.) związana jest z kosztami dalszej ekspansji rozwijanych przez Grupę Eurocash innowacyjnych formatów detalicznych. Sieć marketów alkoholowych Duży Ben na koniec 2020 r. liczyła już 129 placówek (+52 r/r), sklepy kosmetyczne Kontigo były obecne w 36 lokalizacjach (+6 r/r), a sieć abc na kołach liczyła 115 mobilnych sklepów (+29 r/r).
– W 2021 r. planujemy kontynuować ekspansję każdego z tych projektów. Jeśli chodzi o Frisco.pl, którego sprzedaż w ubiegłym roku wzrosła o około 60% r/r, planujemy sukcesywnie umożliwiać robienie zakupów w naszym e-supermarkecie mieszkańcom kolejnych dużych miast. Zgodnie z zapowiedziami, po Warszawie, od listopada ubiegłego roku wygodne zakupy na Frisco.pl dostępne są już także dla mieszkańców Wrocławia – przypomniał Jacek Owczarek.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją szybko zbywalnych produktów spożywczych, chemii gospodarczej, alkoholi i wyrobów tytoniowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają około 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben oraz Kontigo. W celu osiągnięcia skali odpowiedniej dla zapewnienia konkurencyjności swoich klientów, Grupa Eurocash rozwija również sieć własnych sklepów detalicznych.

Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty

MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę

Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy
Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.
Bankowość
Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast

Firma Myco Renew, która opracowała technologię rozkładającą tekstylia za pomocą grzybów, została laureatem siódmej edycji Programu Grantowego ING. Motywem przewodnim konkursu skierowanego do start-upów i młodych naukowców był tym razem zrównoważony rozwój miast i społeczności. Łącznie na nagrodzone innowacyjne projekty trafił 1 mln zł. Wśród nich są także bezzałogowe statki powietrzne dostarczające defibrylatory czy system do zbierania deszczówki w blokach.
Prawo
Trwają próby wzmocnienia dialogu społecznego. Niespokojne czasy wymuszają większe zaangażowanie społeczeństwa w podejmowanie decyzji

Według zapowiedzi szefowej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen głos partnerów społecznych i dialog społeczny będą stały w centrum procesu decyzyjnego w Europie. Taki jest cel podpisanego w marcu Paktu na rzecz europejskiego dialogu społecznego. Potrzeba wzmocnienia głosu społeczeństwa jest również podkreślana na forum krajowym. Rząd planuje reformę Rady Dialogu Społecznego, by usprawnić pracę tej instytucji, a przedsiębiorcy wzywają do rzetelnego konsultowania ze stroną społeczną ustaw, które wychodzą z rządu.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.