Komunikaty PR

Hakerzy łupią Polaków. Kradną pieniądze i konta w mediach społecznościowych

2024-12-20  |  13:00
Biuro prasowe

30 proc. Polaków doświadczyło kradzieży lub próby wyłudzenia danych osobowych. W tej grupie do blisko połowy przypadków wykradzenia wrażliwych informacji przez cyberprzestępców doszło w mediach społecznościowych – wynika z najnowszego badania serwisu ChronPESEL.pl. Niestety skutki działań hakerów są bardzo bolesne dla naszych kieszeni i prywatności. Wśród osób, które doświadczyły kradzieży danych osobowych, ponad 1/5 respondentów straciła pieniądze, lub zablokowano im konto na portalu internetowym.

W odpowiedzi na próbę kradzieży danych osobowych ze strony cyberprzestępców większość respondentów deklaruje, że najczęściej zmieniło hasło do zaatakowanego konta. Jednak niepokoić może fakt, że ponad połowa użytkowników nie posiada aktualnego oprogramowania antywirusowego W efekcie nie stosując podstawowych zasad bezpieczeństwa, znacznie ułatwiają hakerom kradzież swoich pieniędzy i tożsamości.

Stara i sprawdzona metoda łowienia ofiar

Od lat jednym z najpopularniejszych sposobów kradzieży danych osobowych stosowanych przez hakerów jest phishing. Oznacza to podszywanie się pod inną osobę lub instytucję zaufania publicznego. Oszuści mogą podawać się za konsultanta finansowego, urzędnika, policjanta, kuriera, celebrytę lub polityka, a także przedstawiciela banku, urzędu, operatora komórkowego, firmy energetycznej bądź dostawcy zakupów.

Potwierdzają to wyniki badania ChronPESEL.pl. Wśród respondentów, którzy mieli bezpośrednio do czynienia z wyłudzeniem danych osobowych lub jego próbą, cyberprzestępcy najczęściej wysyłali fałszywe e-maile (47 proc.) i SMS-y (40 proc.). Próbowali również wymusić podanie wrażliwych informacji za pośrednictwem połączeń telefonicznych (37 proc.), a także podejrzanych stron i wysyłanie wiadomości na komunikatorach internetowych (po 34 proc.).

Kradzież pieniędzy i tożsamości

– Celem cyberprzestępców jest wyłudzenie loginów do bankowości internetowej, numerów kart płatniczych i kredytowych, danych osobowych w tym PESEL-u oraz innych wrażliwych informacji, które mogą posłużyć do szantażu. Hakerzy często również instalują złośliwe oprogramowanie na komputerach i urządzeniach mobilnych swoich ofiar, aby przejąć nad nimi zdalną kontrolę. Świetnym miejscem do ataku są popularne serwisy. Spośród aż 44 proc. respondentów, którzy doświadczyli kradzieży danych osobowych, zostały one wykradzione w mediach społecznościowych ostrzega Bartłomiej Drozd, ekspert serwisu ChronPESEL.pl.

Z kolei w tym gronie co czwarty ankietowany doświadczył przejęcia przez cyberprzestępców dostępu do swojego konta e-mail, a co piąty kradzieży danych z karty płatniczej. Nieco rzadsze były przypadki włamań na konta bankowe (14 proc.), a także urządzenia mobilne i wykradzenie tożsamości poprzez wyłudzenie numeru PESEL (po 11 proc.).

Jednorazowy atak, długotrwałe konsekwencje

Niestety skutki ataku hakerskiego mogą być bardzo dotkliwe i nie zakończyć się na jednorazowym wyczyszczeniu rachunku bankowego z pieniędzy. Co prawda w grupie osób, które doświadczyły kradzieży danych osobowych, najczęstszą konsekwencją była utrata środków finansowych oraz uszkodzenie lub zablokowanie konta w serwisie internetowym (po 23 proc.).

– Ale na tym pomysły hakerów się nie kończą. Przejęte dane osobowe mogą wykorzystać do zaciągnięcia kredytów lub pożyczek bez wiedzy poszkodowanego. Bardzo prawdopodobne jest również podszywanie się pod tożsamość ofiary w celach przestępczych. Wykradzione wrażliwe informacje o życiu prywatnym i zdrowotnym często są też upubliczniane w Internecie. W związku z tym wyjątkowo ważne jest przestrzeganie podstawowych zasad cyberbezpieczeństwa zauważa Bartłomiej Drozd.

Spóźnione reakcje i brak podstawowych zabezpieczeń

54 proc. respondentów deklaruje, że po wyłudzeniu danych osobowych zmieniło hasło do zaatakowanego konta. Nieco mniej zaczęło sprawdzać adres mailowy lub numer telefonu nadawcy wiadomości. Z kolei co trzecia osoba zgłosiła incydent odpowiedniej instytucji. Jednak bardzo niepokojący jest fakt, że większość poszkodowanych użytkowników podejmuje działanie dopiero po odczuciu skutków ataku hakerskiego, a nie przed jego wystąpieniem.

– Co piąty ankietowany deklaruje, że po wyłudzeniu danych osobowych wykonał skanowanie systemu za pomocą programu antywirusowego. Niestety w wielu przypadkach trudno, żeby było ono skuteczne. Szczególnie że tylko 47 proc. ankietowanych twierdzi, że posiada aktualne oprogramowanie. W efekcie ponad połowa użytkowników nie stosuje tego podstawowego zabezpieczenia, będąc wyjątkowo łatwym łupem dla cyberprzestępców – podsumowuje Bartłomiej Drozd.

 

Badanie na zlecenie serwisu ChronPESEL.pl i Krajowego Rejestru Długów  pt. „Cyberbezpieczeństwo i ochrona danych osobowych w Internecie” zostało przeprowadzone w październiku 2024 roku metodą CAWI na reprezentatywnej grupie 1500 dorosłych Polaków przez IMAS International.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce Biuro prasowe
2025-04-02 | 10:40

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce

W Polsce zadebiutowała motorola edge 60 fusion – pierwszy tegoroczny model z rodziny edge. Łączy cechy smartfona klasy premium z wysoką odpornością, potwierdzoną
IT i technologie Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce
2025-03-18 | 10:00

Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce

Emitel S.A. intensyfikuje swoją działalność w Wielkopolsce. Spółka kontynuuje rozwój projektów na terenie całego kraju. Wśród ogólnopolskich,
IT i technologie Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai
2025-03-03 | 12:05

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai

W zeszłym roku Motorola i Lenovo utworzyły ekosystem Smart Connect, aby umożliwić płynną współpracę smartfonów, tabletów oraz komputerów

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.