Komunikaty PR

Handel w czasie wysokiego sezonu zakupowego szuka wsparcia technologii

2024-11-19  |  11:00
Biuro prasowe
  • Kamery wyposażone w moduły AI pomagają w lepszym rozplanowaniu ruchu w sklepie i zmniejszeniu kolejek podczas jesiennego szczytu.
  • Sklepy unikają rekompensowania strat kradzieżowych przez podnoszenie cen, wolą inwestować w zabezpieczenia.
  • Często stosowane w sklepach zabezpieczenia przed kradzieżami to systemy wykrywania metalu np. toreb aluminiowych, rozszywaczy.

                               

Polska osiągnęła wysoki poziom rozwoju infrastruktury handlowej. Na początku tego roku powierzchnia handlowa przekroczyła 16 mln m² (dane BNP Paribas Real Estate)1. W okresie „Czarnego Piątku” i w czasie grudniowego szczytu zakupowego niemal cała ta powierzchnia zapewni się kupującymi. Według badania UCE Research i Grupy BLIX, z grudnia 2023 roku, ponad 70% respondentów planowało zakupy spożywcze głównie w sklepach stacjonarnych2. Branża handlowa stara się sprostać tym wyzwaniom, inwestując w technologie i rozwiązania, które pomagają efektywnie zarządzać zasobami i minimalizować ryzyka kradzieży w okresie świątecznym.

Kamery z AI pomagają w planowaniu grafików pracowniczych

Wzmożony popyt przedświąteczny i więcej klientów w sklepach to dobra wiadomość dla handlu i gospodarki. Niesie jednak wiele wyzwań dla branży. Niewystarczająca obsługa, kolejki do kas czy braki towarów, zwłaszcza popularnych produktów, mogą prowadzić do niezadowolenia klientów i strat sprzedażowych. Sklepy przeciwdziałają temu i wykorzystują technologię wspierającą funkcjonowanie obiektów handlowych.

- Optymalizacja układu sklepu i zarządzanie ruchem klientów stają się szczególnie ważne o tej porze roku. Przydatne są np. kamery, które dzięki AI i analizie obrazu pomagają dostosować obsługę do liczniejszej obecności kupujących. Umożliwiają tworzenie tzw. map cieplnych oraz analizę ruchu klientów, co pomaga w optymalnym rozmieszczeniu produktów i ograniczeniu zatłoczenia w kluczowych obszarach sklepu. Pozwalają też na sprawniejszą organizację pracy i lepsze planowanie grafików pracowniczych dostarczając informacji, w jakich godzinach i na jakich działach klientów jest najwięcej. Systemy te pozwalają na automatyczną inwentaryzację stanów magazynowych, co pozwala na szybkie uzupełnianie brakujących produktów na półkach - mówi Mirosław Cieśla Kierownik Rozwoju Biznesu w SPIE Building Solutions.

Takie rozwiązania trafiają również do starszych obiektów i małych sklepów, co pozwala detalistom na zwiększenie efektywności operacyjnej w kluczowych momentach sprzedażowych.  Obecnie aż 6 na 10 firm z sektora retail wykorzystuje AI, co czyni je bardziej konkurencyjnymi i zwiększa zadowolenie klientów (dane Barometr Retail Future Mind3).

Zamiast podnoszenia cen inwestycje w zabezpieczenia

Nowoczesne technologie i zaawansowane systemy zabezpieczeń, pozwalają nie tylko na optymalizację procesów handlowych, ale także skuteczniejszą ochronę przed stratami wynikającymi z działalności nieuczciwych klientów i pracowników. Z powodu presji konkurencyjnej sklepy unikają rekompensowania strat kradzieżowych przez podnoszenie cen, wolą inwestować w zabezpieczenia. Obiekty wielkopowierzchniowe w Polsce wydają na systemy przeciwkradzieżowe 2,6 mld zł rocznie – jak wynika z raportu firmy Crime&Tech 2023, co pozwala zmniejszyć roczne straty sieci handlowych w wyniku kradzieży do 4,84 mld zł.

- Technologie zapobiegające kradzieżom coraz częściej stanowią nieodzowną część strategii rozwoju wielu obiektów. Najbardziej popularne zabezpieczenia to - poza fizyczną ochroną i bramkami przeciwkradzieżowymi - coraz częściej także system RFID. To rozwiązanie identyfikacji radiowej oparte na antenach sufitowych i detekcji tagów (takich jak metki czy klipsy) przytwierdzanych do produktów. Zabezpiecza sklepy przed oszustwami polegającymi na przeklejaniu metek z kodami paskowymi z tańszych, na droższe produkty. Coraz popularniejsze są też urządzenia do wykrywania metalu np. toreb aluminiowych (które mogłyby osłabić system radiowy) i wykrywacze rozszywaczy (stosowane w przymierzalniach, gdzie nie ma kamer i ochrony) – mówi Sylwia Gustkowicz ze SPIE Building Solutions.

Wg ekspertki coraz większa część sprzedawanych produktów jest zabezpieczana źródłowo (tzw. ST- Source Tagging). Polega to na zautomatyzowanej aplikacji modułów radiowych na etapie produkcji lub pakowania produktów. Odciąża to pracowników sklepu i oszczędza ich czas. Zamiast aplikacji zabezpieczeń mogą zająć się obsługą klientów.

Elektroniczne zabezpieczenia coraz częściej na żywności

Złodzieje częściej wybierają towary łatwe do przeniesienia i zbycia, np. kosmetyki, elektronikę czy odzież. Najwięcej kradzieży przypada jednak na sektor spożywczy.

- Towary spożywcze trudniej jest zabezpieczać elektronicznie choćby ze względu na przechowywanie wielu z nich w chłodniach czy zamrażarkach. Jednak w ostatnim czasie otrzymujemy coraz więcej zapytań dotyczących możliwości stosowania tego typu zabezpieczeń np. dla świeżych produktów spożywczych, które dotychczas trudno było zabezpieczyć. Technologia na to pozwala, moduł elektroniczny nie odkleja się, jest niewidoczny i skuteczny. Coraz więcej rozwiązań od dawna wykorzystywanych w branży modowej trafia do sklepów spożywczych - mówi Sylwia Gustkowicz ze SPIE Building Solutions.

Stosowane systemy pozwalają na wykrywanie prób manipulacji tagami oraz monitorowanie nietypowych zachowań. Połączenie ich z systemami kamer umożliwia automatyczne alarmowanie w przypadku wykrycia podejrzanych działań, co znacząco skraca czas reakcji personelu. Tym bardziej że zwiększony ruch klientów, tłok i ograniczona uwaga personelu w okresie świątecznym sprzyjają nieuczciwym zachowaniom, co może generować straty finansowe.

 

  1. https://www.realestate.bnpparibas.pl/pl/i-kwartal-2024-inwestorzy-nadal-celuja-w-parki-handlowe
  2. https://businessinsider.com.pl/poradnik-finansowy/uwazaj-w-sklepach-oto-strategia-polakow-na-swiateczne-zakupy-sondaz/hj4e2rg
  3. https://www.futuremind.com/press-office/barometr-retail-boom-na-ai/
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel 11 tysięcy automatów paczkowych w sieci DPD Pickup Biuro prasowe
2025-08-13 | 11:50

11 tysięcy automatów paczkowych w sieci DPD Pickup

DPD Polska utrzymuje dynamikę rozbudowy infrastruktury logistycznej OOH – sieć DPD Pickup liczy 33 tys. automatów i punktów, z czego już 11 tys. stanowią
Handel E-commerce w 2025. Jak budować przewagę dzięki elastycznym strategiom cenowym?
2025-08-08 | 10:50

E-commerce w 2025. Jak budować przewagę dzięki elastycznym strategiom cenowym?

Rok 2025 niesie za sobą dynamiczne zmiany w świecie e-commerce. Znaczącą rolę odgrywają technologie predykcyjne, automatyzacja pricingu oraz coraz większe znaczenie danych
Handel Kamil R. Gancarz: Unia została rozegrana – nowa umowa handlowa z USA - „to się nie spina”
2025-08-05 | 06:00

Kamil R. Gancarz: Unia została rozegrana – nowa umowa handlowa z USA - „to się nie spina”

W niedzielę na szkockim polu golfowym Donalda Trumpa podpisano nową umowę handlową między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi. Porozumienie, które miało złagodzić groźbę

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Handel

D. Joński: Europa musi chronić swój rynek poprzez cła i wysokie standardy bezpieczeństwa dla importowanych towarów. Powinniśmy budować własny przemysł oparty na tańszej energii

Tańsza energia, a przez to niższe koszty produkcji w Europie to jeden z kierunków, który wskazuje Unia Europejska w rywalizacji z tanimi towarami z Azji, głównie z Chin. Jednocześnie rynek Starego Kontynentu powinien być chroniony poprzez zbalansowane cła oraz wysokie standardy bezpieczeństwa stawiane importowanym produktom. Zdaniem europosła Dariusza Jońskiego ważne jest rozwijanie przemysłu w Europie bez względu na narodowość właścicieli. Relacje z Chinami muszą zostać na nowo zdefiniowane i przebiegać na równych zasadach.

Handel

Poprawia się jakość raportów dużych spółek giełdowych dotyczących zrównoważonego rozwoju. Pozostają też obszary do dopracowania

Ekspertki i eksperci z Deloitte’​a przeprowadzili analizę ujawnień taksonomicznych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych, która objęła sprawozdania z działalności za rok 2024 w części dotyczącej zrównoważonego rozwoju. To trzeci rok ujawniania stopnia zgodności przedsiębiorstw z Taksonomią Unii Europejskiej, co przekłada się na zwiększoną jakość i porównywalność prezentowanych danych. Jednocześnie można oczekiwać, że inwestycje zgodne z Taksonomią będą coraz istotniejszym elementem strategii rozwoju przedsiębiorstw w kolejnych latach.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.