17 sierpnia – Światowy Dzień Second-handów… ze smartfonami? Polacy coraz chętnie
Recesja, rosnące ceny urządzeń i stagnacja na rynku elektroniki użytkowej sprawiły, że Polacy coraz rzadziej sięgają po sprzęt tego rodzaju z pierwszej ręki. Według najnowszej edycji badania EY Future Consumer Index 64 proc. respondentów nie czuje potrzeby podążania za najnowszymi trendami technologicznymi[1]. W odpowiedzi na poszukiwanie przyjaznej środowisku i portfelom konsumpcji powstaje coraz więcej salonów second-hand z elektroniką, podczas gdy liczba stacjonarnych sklepów z odzieżą używaną maleje już od ponad dekady.
Zakupy z drugiej ręki coraz popularniejsze
Punkty z używanymi towarami na dobre zadomowiły się w polskich i europejskich miastach. Nie dziwi zatem, iż te dorobiły się własnego święta, przypadającego na 17 sierpnia. Mało tego, Polacy motywowani inflacją i globalnymi kryzysami coraz chętniej sięgają po produkty z drugiej ręki. Badanie EY wskazuje, że ankietowani zamierzają ograniczyć konsumpcję, a 65 proc. z nich planuje częściej nabywać rzeczy używane[2]. Dane te znajdują odzwierciedlenie w wartości rynku: według raportu Euromonitor International obroty internetowych sprzedawców towarów używanych przekroczyły w zeszłym roku 8 mld złotych[3].
Na rynku elektroniki używanej szczególnie wyróżniają się sprzedawcy urządzeń refurbished, którzy zapewniają niezawodność, trwałość i często nienaganny wygląd sprzętu. Te firmy stają się twarzą nowoczesnych zakupów z drugiej ręki, które przestają się kojarzyć z zakurzonym lumpeksem, a stają się nową normą.
Na miejscu second-handów z odzieżą powstają punkty z używaną elektroniką
Pandemia zmieniła nawyki Polaków, którzy kupują online nie tylko nowe, ale i używane ubrania. Chociaż rynek produktów z drugiej ręki znacznie wzrósł w ostatnich latach, liczba second handów w 2022 roku spadła do 14 tysięcy – to niemal 10 tysięcy mniej niż w 2008 roku[4]. Sprzedaż przeniosła się do sieci i szczególnie dynamicznie rozwija się na serwisach z ogłoszeniami lokalnymi.
Odwrotny trend widzimy na rynku używanej elektroniki refurbished. Lider tego rynku – Luxtrade – otworzył w Polsce już 12 salonów, z których ostatni powstał w zeszłym miesiącu w Rzeszowie. Rozmieszczone w całej Polsce salony nie mają nic wspólnego z gablotami z serwisów, lombardów i komisów, a ich koncept to nowoczesny i minimalistyczny showroom.
– Luxtrade konsekwentnie rozwija swoją sieć punktów sprzedaży, gdzie nasi klienci mogą nie tylko zobaczyć i kupić wymarzone urządzenie, ale również zasięgnąć fachowej wiedzy konsultantów przed wyborem konkretnego modelu. Jeszcze w tym roku planujemy otwarcie kolejnych salonów w wybranych województwach. Chcemy, aby sprawdzona i przystępna cenowo flagowa elektronika była dostępna zarówno w Internecie, jak i stacjonarnie w każdym regionie, jak również poza granicami Polski – mówi Tomasz Kowalczyk, prezes firmy Luxtrade – Rynek odnawianej elektroniki ma olbrzymi potencjał, co widać chociażby poprzez wysoki popyt na produkty tego rodzaju w naszej sieci, czy też działania legislacyjne na poziomie europejskim. Trend cyrkularnej elektroniki jest coraz bardziej widoczny, a jego “peak” jest jeszcze przed nami – dodaje Tomasz Kowalczyk.
Według niego Polacy kupujący używany sprzęt elektroniczny, często chcą go obejrzeć, nim dokonają decyzji. Sprzedawcy online rzadko lub w ogóle nie oferują takiej możliwości, a nawet jeśli – pozwalają na to jedynie w najbliższej sobie okolicy.
– Jesteśmy „firmą z twarzą”. W naszych punktach klient posiada możliwość nie tylko wykonania napraw gwarancyjnych na przestrzeni 24 miesięcy od zakupu, ale również wymiany urządzenia w przeciągu 30 dni od zakupu, ma także możliwość wypożyczenia, serwisu swojego smartfona, czy jego skupu. Zapewniamy usługi w zakresie 360 stopni dla nowoczesnych telefonów – podsumowuje Tomasz Kowalczyk.
[1] Konsumenci coraz bardziej świadomi. Wolą naprawić niż kupić i nie patrzą na marki - https://www.ey.com/pl_pl/news/2023/07/ey_fci_slow_fashion
[2] Ibidem
[3] Lumpeksy znikają. Używane ubrania przeniosły się do internetu - https://www.rp.pl/handel/art37841921-lumpeksy-znikaja-uzywane-ubrania-przeniosly-sie-do-internetu
[4] Ibidem

Podwójne standardy w polityce handlowej UE – środki lustrzane lekiem na całe zło? - zaproszenie na debatę

Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl

Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

KE proponuje nowy Fundusz Konkurencyjności. Ma pobudzić inwestycje w strategiczne dla Europy technologie
W środę 16 lipca Komisja Europejska przedstawiła projekt budżetu na lata 2028–2034. Jedna z propozycji zakłada utworzenie Europejskiego Funduszu Konkurencyjności o wartości ponad 400 mld euro, który ma pobudzić inwestycje w technologie strategiczne dla jednolitego rynku. Wśród wspieranych obszarów znalazła się obronność i przestrzeń kosmiczna. Na ten cel ma trafić ponad 130 mld euro, pięciokrotnie więcej niż do tej pory.
Firma
Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.
Infrastruktura
Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.