Komunikaty PR

3 na 4 Polaków wie, że warto kupować ekoprodukty, ale robią to nieliczni

2023-07-21  |  10:00
Biuro prasowe

Polacy nie mają wątpliwości, że warto wybierać ekoprodukty – twierdzi tak 73% osób zapytanych w badaniu „Strategie finansowe Polaków” przeprowadzonym na zlecenie VeloBanku. Deklaracje rzadko idą jednak w parze z działaniami. W ostatnich 12 miesiącach często lub bardzo często na ekologiczny towar zdecydował się zaledwie co trzeci Polak. Największe bariery dla takich zakupów to cena (wskazuje tak 70% badanych), trudność w odróżnieniu produktów ekologicznych od innych (21%) oraz zbyt mała wiedza (16%). W przełamaniu tych przeszkód pomaga platforma VeloMarket, która daje dostęp do szerokiej, ale wyselekcjonowanej oferty dobrych dla środowiska i zdrowia produktów z wielu kategorii - od fotowoltaiki po bio żywność.

Świadomość ekologiczna Polaków jest na wysokim poziomie. Niemal 3 na 4 osoby są zdania, że warto wybierać produkty, które są dobre dla środowiska. Nieco częściej twierdzą tak kobiety, ale różnica jest niewielka – 75% badanych kobiet vs. 71% badanych mężczyzn. To, czy towar jest ekologiczny jest najistotniejsze dla konsumentów w momencie, gdy kupują oni oświetlenie (61%), sprzęt RTV/AGD (57%), żywność (48%) oraz elektronikę (47%). Jak pokazało badanie, przekucie prośrodowiskowych postaw w realne działania nie jest takie proste i wymaga wsparcia, o czym doskonale wie VeloBank. W ramach grupy kapitałowej VeloBank S.A. powstała bowiem platforma zakupowa VeloMarket, na której klienci znajdą wyłącznie sprawdzone ekoprodukty.

Polacy chcą dokonywać dobrych wyborów dla siebie i natury. Problem w tym, że znalezienie ekologicznych produktów czasem nie jest takie łatwe i może być frustrujące. Poza ceną, największą barierę przed ich kupowaniem stanowi trudność w odróżnieniu ich od zwykłej oferty i brak wystarczającej wiedzy, która jest potrzebna, by świadomie wybierać artykuły przyjazne planecie. Te bariery można przełamać, co dostrzegliśmy i tak zrodził się pomysł VeloMarketu. To sklep internetowy, w którym konsumenci znajdą ekoprodukty mając pewność, że przeszły selekcję pod kątem wpływu na środowisko. Dzięki  platformie mają szybki dostęp do szerokiej gamy produktów ekologicznych z różnych kategorii: od żywności, sprzętu do domu do fotowoltaiki i pomp ciepła. Nie zabrakło też miejsca na edukację, bo w zakładce „Świat Bardziej Velo” tłumaczymy, dlaczego ekowybory się opłacają – mówi Wojciech Bolanowski, doradca Prezesa Zarządu VeloBanku, lider projektu VeloMarket.

Ekowybory w praktyce

Produkty ekologiczne w koszyku zakupowym znajdują się raczej sporadycznie. Na pytanie, w przeprowadzonym badaniu „Strategie finansowe Polaków”, czy w ostatnich dwunastu miesiącach konsumenci zdecydowali się na taki zakup – 16% osób odpowiada, że nie, a 52% wskazuje, że rzadko. Często ekologiczne towary na sklepowych półkach wyszukuje 27% klientów, a bardzo często już zaledwie 5% z nich.

Największą barierą przed kupowaniem „zielonych” produktów jest dla Polaków ich wysoka cena. To przyczyna wskazywana przez 70% badanych. Tego typu obawa pojawia się zwłaszcza, gdy inwestycją są odnawialne źródła energii, takie jak fotowoltaika, magazyn energii czy pompa ciepła. Aby przygotować klientów na taki wydatek VeloMarket proponuje wygodne rozwiązania. Pierwsze z nich to specjalne opcje finansowania z oferty VeloBanku, takie jak np. VeloRaty, czyli szybki i wygodny kredyt ratalny z RSSO 0% do kwoty 6,5 tys. zł. Kolejne to Kredyt EKO z RRSO 12%, przeznaczony dla inwestycji umożliwiających pozyskiwanie odnawialnych źródeł energii oraz limit w rachunku z RRSO 21%, dający dostęp do dodatkowych środków od ręki. Klienci VeloBanku mogą też liczyć na stały 3% rabat na zakupy na VeloMarkecie. Na platformie konsumenci mogą skorzystać też ze specjalnie opracowanych kalkulatorów. Jeden z nich pozwala precyzyjnie określić wymaganą liczbę i moc paneli fotowoltaicznych, a drugi umożliwia oszacowanie kosztów i kwotę możliwej dotacji przy instalacji pompy ciepła, co ułatwia planowanie inwestycji w zieloną energię.

Na drugim miejscu wśród barier przed kupowaniem produktów ekologicznych jest trudność w ich odróżnieniu od zwykłej oferty – wskazuje na to więcej niż co piąty badany (21%). Kolejny punkt jest powiązany z poprzednim, bo 16% badanych osób przyznaje się, że nie ma wystarczającej wiedzy, która jest potrzebna, aby świadomie wybierać towary przyjazne planecie. Również 16% wskazuje, że wybór jest zbyt mały, co zapewne wynika z braku dostępności takiej oferty w odwiedzanych przez nich sklepach. Dla 12% osób barierą w zakupie produktów ekologicznych jest trudność dotarcia do miejsc, w których takie towary są sprzedawane. Dla tej grupy osób VeloMarket otwiera nowe możliwości dzięki dostępności oferty ekologicznej sprawdzonej online. Już po starcie pilotażu platformy klienci mogli wybierać z oferty kilkunastu tysięcy produktów, a do końca roku ma ich już być ponad 100 tys.

Oferta VeloMarketu jest dostępna na stronie: velomarket.pl

---

Metodologia badania: Badanie „Strategie finansowe Polaków” zostało przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1038 osób w terminie 26-29 maja 2023. Kwoty dobrane według reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda badawcza: CAWI.

Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) dla kredytu gotówkowego Kredyt EKO wynosi  12,0%. Kalkulacja została dokonana na dzień 14.10.2022r. na reprezentatywnym przykładzie.

Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) dla kredytu ratalnego VeloRaty wynosi 0%. Kalkulacja została dokonana na dzień 06.05.2023 r. na reprezentatywnym przykładzie. 

Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) dla limitu w koncie wynosi 21,0%. Kalkulacja została dokonana na dzień 18.02.2023 r. na reprezentatywnym przykładzie, przy założeniu, że całkowita kwota limitu została spłacona w całości po 12 miesiącach.

Koszt każdego z kredytów można sprawdzić na stronie: velobank.pl/klienci-indywidualni/kredyt.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Przedsiębiorcy z sektora MŚP wybierają franczyzę Biuro prasowe
2024-06-27 | 15:10

Przedsiębiorcy z sektora MŚP wybierają franczyzę

W 2017 roku Organizacja Narodów Zjednoczonych ustanowiła 27 czerwca Międzynarodowym Dniem Mikro, Małych i Średnich Przedsiębiorstw (MŚP). Warto przy tym wspomnieć, że
Handel Lidl i WWF łączą siły w ramach międzynarodowego partnerstwa
2024-06-27 | 11:40

Lidl i WWF łączą siły w ramach międzynarodowego partnerstwa

Lidl, jeden z największych detalistów na świecie, oraz WWF, jedna z najbardziej znanych i niezależnych organizacji zajmujących się ochroną środowiska, ogłaszają nawiązanie nowego
Handel Ryzyka w handlu detalicznym – jak nimi zarządzać, aby uodpornić biznes
2024-06-27 | 09:45

Ryzyka w handlu detalicznym – jak nimi zarządzać, aby uodpornić biznes

Handel detaliczny należy do jednej z branż, którą bardzo szybko dotykają wszelkie perturbacje rynkowe – od ograniczeń w handlu, poprzez restrykcje znane z pandemii, aż po

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Samorządy mogą liczyć na rekordowe finansowanie w tej perspektywie finansowej UE. Pierwsze środki już do nich trafiają

– Poza środkami własnymi samorządy mają dostęp do środków unijnych i do kredytów. To są trzy nogi, na których stoi finansowanie jednostek samorządu terytorialnego – podkreśla Mateusz Walewski, główny ekonomista Banku Gospodarstwa Krajowego. Bank w kwietniu br. uruchomił pierwszy instrument finansowany z KPO, czyli pożyczki wspierające zieloną transformację miast, z budżetem wynoszącym prawie 9 mld euro. Samorządy będą mogły sfinansować z tych środków inwestycje, które powodują, że miasto jest bardziej zielone, nowoczesne i przyjazne dla mieszkańców. Samorządy z niecierpliwością wyczekują również reformy finansowania jednostek samorządu terytorialnego, która ma ustabilizować ich sytuację po zmianach wprowadzonych w tzw. Polskim Ładzie.

Regionalne –

Przyspiesza dekarbonizacja ciepłownictwa. Elektrociepłownia w Bydgoszczy od przyszłego roku zrezygnuje z kolejnych kotłów węglowych

Elektrociepłownia Bydgoszcz II, należąca do PGE Energia Ciepła, wchodzi w kluczowy etap inwestycji, która ma doprowadzić do wyłączenia dwóch z czterech kotłów węglowych i ograniczenia emisji dwutlenku węgla o 17 proc. To oznacza, że od II kwartału 2025 roku mieszkańcy Bydgoszczy będą korzystać z ciepła wytworzonego w nowych niskoemisyjnych źródłach. To jeden z kilku realizowanych projektów PGE Energia Ciepła, które zmierzają do dekarbonizacji w ciepłownictwie.

Nauka

Polski przemysł kosmiczny jest gotowy na zwiększanie udziału w programach Europejskiej Agencji Kosmicznej. Do tego będzie potrzebować coraz więcej wykwalifikowanych kadr

Pierwsza grupa młodych inżynierów z Polski rozpoczęła dwuletni staż w ośrodkach Europejskiej Agencji Kosmicznej w Niderlandach, Hiszpanii, Francji i Niemczech. W sumie do 2025 roku na staże do ESA zostanie skierowanych 30 kandydatów z Polski, którzy wezmą udział w kluczowych przedsięwzięciach naukowych i technologicznych agencji. To tylko jedna z inicjatyw nakierowanych na kształcenie kadr do pracy w sektorze kosmicznym. Sytuacja w tym zakresie poprawiła się na przestrzeni ostatnich lat, jednak w związku z szybkim rozwojem branży w nadchodzących latach zapotrzebowanie na wykwalifikowanych ekspertów będzie rosło.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.