3 na 4 Polaków wie, że warto kupować ekoprodukty, ale robią to nieliczni
Polacy nie mają wątpliwości, że warto wybierać ekoprodukty – twierdzi tak 73% osób zapytanych w badaniu „Strategie finansowe Polaków” przeprowadzonym na zlecenie VeloBanku. Deklaracje rzadko idą jednak w parze z działaniami. W ostatnich 12 miesiącach często lub bardzo często na ekologiczny towar zdecydował się zaledwie co trzeci Polak. Największe bariery dla takich zakupów to cena (wskazuje tak 70% badanych), trudność w odróżnieniu produktów ekologicznych od innych (21%) oraz zbyt mała wiedza (16%). W przełamaniu tych przeszkód pomaga platforma VeloMarket, która daje dostęp do szerokiej, ale wyselekcjonowanej oferty dobrych dla środowiska i zdrowia produktów z wielu kategorii - od fotowoltaiki po bio żywność.
Świadomość ekologiczna Polaków jest na wysokim poziomie. Niemal 3 na 4 osoby są zdania, że warto wybierać produkty, które są dobre dla środowiska. Nieco częściej twierdzą tak kobiety, ale różnica jest niewielka – 75% badanych kobiet vs. 71% badanych mężczyzn. To, czy towar jest ekologiczny jest najistotniejsze dla konsumentów w momencie, gdy kupują oni oświetlenie (61%), sprzęt RTV/AGD (57%), żywność (48%) oraz elektronikę (47%). Jak pokazało badanie, przekucie prośrodowiskowych postaw w realne działania nie jest takie proste i wymaga wsparcia, o czym doskonale wie VeloBank. W ramach grupy kapitałowej VeloBank S.A. powstała bowiem platforma zakupowa VeloMarket, na której klienci znajdą wyłącznie sprawdzone ekoprodukty.
– Polacy chcą dokonywać dobrych wyborów dla siebie i natury. Problem w tym, że znalezienie ekologicznych produktów czasem nie jest takie łatwe i może być frustrujące. Poza ceną, największą barierę przed ich kupowaniem stanowi trudność w odróżnieniu ich od zwykłej oferty i brak wystarczającej wiedzy, która jest potrzebna, by świadomie wybierać artykuły przyjazne planecie. Te bariery można przełamać, co dostrzegliśmy i tak zrodził się pomysł VeloMarketu. To sklep internetowy, w którym konsumenci znajdą ekoprodukty mając pewność, że przeszły selekcję pod kątem wpływu na środowisko. Dzięki platformie mają szybki dostęp do szerokiej gamy produktów ekologicznych z różnych kategorii: od żywności, sprzętu do domu do fotowoltaiki i pomp ciepła. Nie zabrakło też miejsca na edukację, bo w zakładce „Świat Bardziej Velo” tłumaczymy, dlaczego ekowybory się opłacają – mówi Wojciech Bolanowski, doradca Prezesa Zarządu VeloBanku, lider projektu VeloMarket.
Ekowybory w praktyce
Produkty ekologiczne w koszyku zakupowym znajdują się raczej sporadycznie. Na pytanie, w przeprowadzonym badaniu „Strategie finansowe Polaków”, czy w ostatnich dwunastu miesiącach konsumenci zdecydowali się na taki zakup – 16% osób odpowiada, że nie, a 52% wskazuje, że rzadko. Często ekologiczne towary na sklepowych półkach wyszukuje 27% klientów, a bardzo często już zaledwie 5% z nich.
Największą barierą przed kupowaniem „zielonych” produktów jest dla Polaków ich wysoka cena. To przyczyna wskazywana przez 70% badanych. Tego typu obawa pojawia się zwłaszcza, gdy inwestycją są odnawialne źródła energii, takie jak fotowoltaika, magazyn energii czy pompa ciepła. Aby przygotować klientów na taki wydatek VeloMarket proponuje wygodne rozwiązania. Pierwsze z nich to specjalne opcje finansowania z oferty VeloBanku, takie jak np. VeloRaty, czyli szybki i wygodny kredyt ratalny z RSSO 0% do kwoty 6,5 tys. zł. Kolejne to Kredyt EKO z RRSO 12%, przeznaczony dla inwestycji umożliwiających pozyskiwanie odnawialnych źródeł energii oraz limit w rachunku z RRSO 21%, dający dostęp do dodatkowych środków od ręki. Klienci VeloBanku mogą też liczyć na stały 3% rabat na zakupy na VeloMarkecie. Na platformie konsumenci mogą skorzystać też ze specjalnie opracowanych kalkulatorów. Jeden z nich pozwala precyzyjnie określić wymaganą liczbę i moc paneli fotowoltaicznych, a drugi umożliwia oszacowanie kosztów i kwotę możliwej dotacji przy instalacji pompy ciepła, co ułatwia planowanie inwestycji w zieloną energię.
Na drugim miejscu wśród barier przed kupowaniem produktów ekologicznych jest trudność w ich odróżnieniu od zwykłej oferty – wskazuje na to więcej niż co piąty badany (21%). Kolejny punkt jest powiązany z poprzednim, bo 16% badanych osób przyznaje się, że nie ma wystarczającej wiedzy, która jest potrzebna, aby świadomie wybierać towary przyjazne planecie. Również 16% wskazuje, że wybór jest zbyt mały, co zapewne wynika z braku dostępności takiej oferty w odwiedzanych przez nich sklepach. Dla 12% osób barierą w zakupie produktów ekologicznych jest trudność dotarcia do miejsc, w których takie towary są sprzedawane. Dla tej grupy osób VeloMarket otwiera nowe możliwości dzięki dostępności oferty ekologicznej sprawdzonej online. Już po starcie pilotażu platformy klienci mogli wybierać z oferty kilkunastu tysięcy produktów, a do końca roku ma ich już być ponad 100 tys.
Oferta VeloMarketu jest dostępna na stronie: velomarket.pl
---
Metodologia badania: Badanie „Strategie finansowe Polaków” zostało przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1038 osób w terminie 26-29 maja 2023. Kwoty dobrane według reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda badawcza: CAWI.
Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) dla kredytu gotówkowego Kredyt EKO wynosi 12,0%. Kalkulacja została dokonana na dzień 14.10.2022r. na reprezentatywnym przykładzie.
Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) dla kredytu ratalnego VeloRaty wynosi 0%. Kalkulacja została dokonana na dzień 06.05.2023 r. na reprezentatywnym przykładzie.
Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) dla limitu w koncie wynosi 21,0%. Kalkulacja została dokonana na dzień 18.02.2023 r. na reprezentatywnym przykładzie, przy założeniu, że całkowita kwota limitu została spłacona w całości po 12 miesiącach.
Koszt każdego z kredytów można sprawdzić na stronie: velobank.pl/klienci-indywidualni/kredyt.
E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online
Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO
Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.