Analiza: kiedy w tym roku kupować prezenty świąteczne?
Po słabej pierwszej połowie roku w handlu detalicznym oczekuje się, że sprzedaż świąteczna online w 2023 r. osiągnie 1,19 biliona USD na całym świecie – pozostając zasadniczo na niezmienionym poziomie rok do roku. Dane pochodzące od ponad 1,5 miliarda konsumentów wskazują, że sprzedawcy detaliczni powinni starać się zwiększyć przychody i zachować marże dzięki dobrze zaplanowanym rabatom i elastycznym zasadom zwrotów towarów. Najsprytniejsi przedsiębiorcy wykorzystają również predykcyjną i generatywną sztuczną inteligencję, aby przyciągnąć klientów i zwiększyć zyski w nadchodzącym sezonie świątecznym.
Według danych Salesforce spersonalizowana obsługa klienta, promocje marketingowe i doświadczenia handlowe oparte na sztucznej inteligencji będą odpowiadały za 194 miliardy dolarów globalnych wydatków świątecznych online.
Salesforce przeanalizował globalne dane zebrane od ponad 1,5 miliarda konsumentów w witrynach sklepów internetowych korzystających z Salesforce Customer 360 (w tym 24 z 30 największych amerykańskich sprzedawców internetowych) w celu stworzenia prognozy wydatków świątecznych.
Spostrzeżenia dotyczące sezonu zakupów świątecznych w 2023 r. (obejmują okres od 1 listopada do 31 grudnia):
- Cyfrowa sprzedaż nadal spada: Słabnące zaufanie konsumentów i nadwyżki zapasów sprawiają, że sprzedawcy detaliczni przygotowują się na trudny okres świąteczny. Salesforce prognozuje aż 4% globalny i 1% amerykański wzrost sprzedaży online rok do roku w listopadzie i grudniu – osiągając odpowiednio 1,19 biliona USD i 273 miliardów USD. Za 60% sprzedaży – czyli 714 miliardów dolarów na całym świecie – odpowiadać będą pracownicy pierwszej linii w sklepie poprzez połączenie tworzenia popytu oraz realizacji zamówień online w punktach sprzedaży detalicznej.
- Sztuczna inteligencja przyciąga zainteresowanie konsumentów i ich portfele: Aż 17% kupujących przyznało, że korzystało już z generatywnej sztucznej inteligencji w ramach szukania inspiracji zakupowych. Technologia ta będzie odpowiadała za 194 miliardy dolarów globalnych wydatków na świąteczne zakupy online. Wynika to z faktu, że detaliści coraz częściej wykorzystują predykcyjną i generatywną sztuczną inteligencję w celu zwiększenia wydajności operacyjnej i tworzenia spersonalizowanych doświadczeń zakupowych.
- W tym roku rabaty i przeceny pojawią się wcześniej niż zazwyczaj: Kupujący wrażliwi na cenę będą aktywnie poszukiwać wysokich rabatów i zniżek. Aby móc konkurować na rynku sprzedawcy detaliczni rozpoczną swoje promocje wcześniej i tym samym będą próbować zwiększyć popyt.
- Salesforce spodziewa się lawiny akcji promocyjnych na początku października – wykorzystując efekt halo jesiennego Prime Day firmy Amazon, a następnie agresywnych rabatów podczas Cyber Week.
- Salesforce przewiduje, że globalne stopy dyskontowe wzrosną do 19% w październiku i osiągną najwyższy poziom 29% podczas Cyber Week. Pomimo atrakcyjnych wczesnych zniżek, konsumenci prawdopodobnie wstrzymają się z zakupami, aby skorzystać z najlepszych ofert i przecen pod koniec sezonu.
- Ponadto 25% całej świątecznej sprzedaży cyfrowej będzie miało miejsce podczas siedmiodniowego okresu Cyber Week.
- Sprzedawcy detaliczni uważniej przyglądają się polityce zwrotów: Aż 88% z nich twierdzi, że zaostrzy politykę zwrotów przed świętami, co stanowi pewne ryzyko dla poziomów sprzedaży
- Detaliści, którzy ograniczą swoje zasady dotyczące zwrotów, mogą zauważyć późniejsze rozpoczęcie sezonu świątecznego. Na podstawie danych z poprzednich lat Salesforce przewiduje, że sprzedawcy detaliczni, których terminy zwrotów wynoszą 30 dni lub mniej, mogą odnotować o 7% mniejszą sprzedaż online w październiku i listopadzie.
o Słabe doświadczenia związane ze zwrotami – te, które nie są jasne, łatwe i oparte o rozsądne zasady – zagrożą aż 21% zamówień online w te święta.
– Pomimo spowolnienia wydatków na zakupy online marki, które wykorzystają swoje dane o klientach i wyciągną z nich odpowiednie wnioski tak, aby realizować skuteczne promocje, zaangażowanie oparte na działaniach sztucznej inteligencji i spersonalizowane doświadczenia w różnych kanałach, sprawią, że kupujący będą do nich wracać w okresie świątecznym – komentuje Rob Garf, VP&GM, Retail w Salesforce.
Więcej danych:
- Dowiedz się, w jaki sposób sprzedawcy detaliczni osiągną sukces i wprowadzą innowacje w tym sezonie świątecznym
- Odwiedź Holiday Insights Hub po więcej prognoz i analiz dotyczących zakupów
- Dowiedz się więcej o ofercie Salesforce w zakresie generatywnej sztucznej inteligencji dla handlu
Metodologia
Działając w oparciu o Commerce Cloud, Salesforce przeanalizował zagregowane dane, aby wyciągnąć wnioski z aktywności ponad 1,5 miliarda globalnych kupujących w ponad 64 krajach, ze szczególnym uwzględnieniem 12 kluczowych rynków: USA, Kanady, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji, Włoch, Hiszpanii, Japonii, Holandii, Australii/Nowej Zelandii, Azji i Pacyfiku (z wyłączeniem Japonii, Australii i Nowej Zelandii) oraz krajów nordyckich. Ten zestaw wskaźników zapewnia dogłębne spojrzenie na ostatnie dziewięć kwartałów i obecny stan handlu cyfrowego. Zastosowano kilka czynników w celu ekstrapolacji danych makroekonomicznych dla szerszej branży detalicznej, a wyniki te nie wskazują na wyniki Salesforce.
Prezentowane przez nas dane prognostyczne pochodzą z własnych badań Salesforce. Obliczenia, których używamy, łączą dane własne i zewnętrzne, a także kilka założeń rynkowych, aby wygenerować prezentowane przez nas punkty danych.

Płatności online dla sklepów Shopify – dwie nowe aplikacje od PayU

Marcowe promocje na smartfony Motorola

Heat Decor wprowadza na rynek rewolucyjny produkt - panel grzewczy HD-NEO!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Przemysł

Konkurencyjność przemysłu priorytetem dla Europy. Konieczne jest zwiększenie poziomu inwestycji firm w innowacje
Dobrze prosperująca i konkurencyjna Europa – to jedno z haseł przewodnich obecnego tzw. tria prezydencji w Radzie UE, czyli Polski, Danii i Cypru. To oznacza, że przez kolejne 1,5 roku wysiłki państw członkowskich i instytucji unijnych będą się koncentrować oprócz szeroko rozumianego bezpieczeństwa m.in. na wzmacnianiu konkurencyjności europejskiego przemysłu. W tym kontekście na znaczeniu zyskują inwestycje firm w cyfryzację i automatyzację.
Bankowość
Ponad 1,2 tys. projektów związanych z zieloną transformacją miast. BGK podpisał już umowy na 6,4 mld zł

Już ponad 1,2 tys. wniosków wpłynęło do BGK na pożyczkę wspierającą zieloną transformację miast. Ich łączna wartość przekracza 6,4 mld zł. W ramach całego programu polskie samorządy i spółki komunalne mogą zyskać 40 mld zł w ramach preferencyjnych pożyczek. W marcu BGK podpisało osiem umów na zielone transformacje z czterema samorządami. W Szczytnie środki umożliwią rekultywację ścisłego centrum miasta z uwzględnieniem zabytkowej wieży ciśnień.
Edukacja
Jerzy Owsiak: Polskie firmy potrzebują, aby państwo im nie przeszkadzało w prowadzeniu biznesu. Ważne jest też zaufanie i ograniczenie biurokracji

– To jest najbardziej dzielny kraj na świecie – mówi o polskim podejściu do przedsiębiorczości Jerzy Owsiak, założyciel i prezes Fundacji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Przy okazji gali wręczenia statuetek Lidera Polskiego Biznesu nawiązał do lat 90., które pokazały siłę pomysłowości i kreatywności polskich przedsiębiorców. Jerzy Owsiak został jednym z tegorocznych laureatów Nagrody Specjalnej Business Centre Club.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.