Komunikaty PR

Automatyzacja TSL. Sposoby na wzrost efektywności sektora logistycznego

2024-10-10  |  09:30
Biuro prasowe
Kontakt
Bartosz Sosnówka
2pr

ul. Długa 29
00-238 Warszawa
bartosz.sosnowka|dwapiar.pl| |bartosz.sosnowka|dwapiar.pl
517476361
dwapiar.pl
Do pobrania Komentarz ( 0.04 MB )

Rynek transportu, logistyki i spedycji odgrywa kluczową rolę w globalnej gospodarce, a jego znaczenie stale rośnie w obliczu dynamicznych zmian technologicznych i społecznych. Obecnie sektor ten mierzy się z wyzwaniami, które wymuszają zmiany w sposobie działania wielu przedsiębiorstw. Z jednej strony rosną oczekiwania konsumentów, z drugiej strony branża musi poradzić sobie z takimi kwestiami, jak niedobór pracowników, wzrost kosztów operacyjnych i presja na realizację celów zrównoważonego rozwoju.

Jednym z najważniejszych wyzwań, z jakimi zmaga się dziś branża logistyczna, jest wzrost popularności handlu elektronicznego, który zmienił sposób, w jaki konsumenci dokonują zakupów i oczekują dostawy zamówionych towarów. Klienci coraz częściej domagają się elastycznych i szybkich opcji dostawy, co stawia przed firmami logistycznymi konieczność dostosowania się do nowych standardów obsługi. W wyniku pandemii COVID-19 zakupy online stały się codziennością, a to z kolei spowodowało gwałtowny wzrost wolumenu przesyłek, które muszą być szybko i skutecznie dostarczane do odbiorców. W tej rzeczywistości automaty paczkowe stanowią efektywną odpowiedź na rosnące oczekiwania konsumentów. Umożliwiają one odbiór przesyłek w dogodnym dla klientów czasie, eliminując problem konieczności oczekiwania na kuriera. Zewnętrzne automaty, dostępne 24/7, zapewniają wygodny sposób odbioru paczek, co pozwala firmom logistycznym dostarczać przesyłki szybciej, przy jednoczesnym obniżeniu kosztów operacyjnych.

Poszukiwanie nowych rozwiązań technologicznych

Kolejnym istotnym wyzwaniem, z którym mierzy się branża logistyczna, jest niedobór pracowników. Jak pokazują dane z raportu ManpowerGroup, aż 75% polskich firm logistycznych ma trudności z rekrutacją personelu, w tym kierowców i magazynierów. Problem ten pogłębia się w związku z rosnącymi wymaganiami dotyczącymi szybkości realizacji dostaw, co zmusza firmy do poszukiwania nowych rozwiązań technologicznych, które mogą zautomatyzować część procesów. Automaty paczkowe to jedno z takich rozwiązań, które pozwala na zmniejszenie liczby pracowników potrzebnych do obsługi przesyłek. Automatyzacja procesu dostarczania paczek do jednego punktu odbioru, zamiast do indywidualnych odbiorców, pozwala na bardziej efektywne wykorzystanie zasobów ludzkich i technologicznych.

Nie sposób również pominąć kwestii związanych z ochroną środowiska i zrównoważonym rozwojem. Coraz większa liczba firm transportowych i logistycznych stara się spełniać wymogi dotyczące redukcji emisji dwutlenku węgla i innych zanieczyszczeń, aby włączyć się w globalne wysiłki na rzecz ograniczenia zmian klimatycznych. Transport drogowy, który dominuje w sektorze dostaw, jest jednym z największych źródeł emisji CO2. Dlatego firmy szukają sposobów na optymalizację tras dostaw, zmniejszenie liczby przejazdów oraz wprowadzenie pojazdów elektrycznych. Automaty paczkowe odgrywają tutaj znaczącą rolę, pozwalając na dostarczenie wielu paczek do jednego punktu, co ogranicza potrzebę wielokrotnych przejazdów. Optymalizacja trasy kuriera, który musi obsłużyć tylko kilka automatów, zamiast setek indywidualnych adresów, przyczynia się do redukcji emisji spalin i obniżenia kosztów paliwa. W dłuższej perspektywie automaty paczkowe mogą pomóc firmom w realizacji celów zrównoważonego rozwoju i poprawie ich wyniku ESG.

Przyszłość pod znakiem rewolucji

Automatyzacja procesów logistycznych to kierunek, w którym zmierza branża, by sprostać rosnącym wymaganiom rynkowym. Rozwój technologii nie kończy się jednak na samych automatach paczkowych. Integracja z nowoczesnymi rozwiązaniami, takimi jak Internet Rzeczy (IoT) czy sztuczna inteligencja (AI), może dodatkowo zwiększyć efektywność działania sektora logistycznego. Automaty paczkowe mogą w przyszłości komunikować się z autonomicznymi pojazdami dostawczymi lub dronami, co pozwoli na jeszcze większą automatyzację procesu dostawy przesyłek. Choć technologie te są jeszcze w fazie rozwoju, ich wdrożenie w połączeniu z sieciami automatów paczkowych może zrewolucjonizować sposób, w jaki realizowane są dostawy.

Niewątpliwie przyszłość branży logistycznej będzie ściśle związana z dalszą automatyzacją i cyfryzacją procesów. Automaty paczkowe stają się już dziś standardem w wielu krajach, a ich rola będzie rosła w miarę, jak firmy będą poszukiwać nowych sposobów na poprawę efektywności operacyjnej i redukcję kosztów. W Polsce rozwiązania takie cieszą się rosnącą popularnością – według badań aż 68% konsumentów preferuje odbiór paczek z automatów paczkowych, co wskazuje na ich dużą akceptację na rynku. W obliczu wyzwań związanych z rosnącymi kosztami operacyjnymi, niedoborem kadry oraz koniecznością redukcji śladu węglowego, automaty paczkowe stanowią realną odpowiedź na potrzeby współczesnych firm logistycznych. Oferują one szereg korzyści, takich jak obniżenie kosztów dostaw, redukcja emisji CO2, poprawa efektywności operacyjnej oraz zwiększenie wygody dla konsumentów. W połączeniu z innymi nowoczesnymi technologiami, automatyzacja logistyki stanie się nieodłącznym elementem przyszłości sektora transportu i spedycji, przyczyniając się do budowy bardziej efektywnego i zrównoważonego systemu dostaw.

Łukasz Łukasiewicz

Operations Manager

SwipBox Polska

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: 2pr
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel 11 tysięcy automatów paczkowych w sieci DPD Pickup Biuro prasowe
2025-08-13 | 11:50

11 tysięcy automatów paczkowych w sieci DPD Pickup

DPD Polska utrzymuje dynamikę rozbudowy infrastruktury logistycznej OOH – sieć DPD Pickup liczy 33 tys. automatów i punktów, z czego już 11 tys. stanowią
Handel E-commerce w 2025. Jak budować przewagę dzięki elastycznym strategiom cenowym?
2025-08-08 | 10:50

E-commerce w 2025. Jak budować przewagę dzięki elastycznym strategiom cenowym?

Rok 2025 niesie za sobą dynamiczne zmiany w świecie e-commerce. Znaczącą rolę odgrywają technologie predykcyjne, automatyzacja pricingu oraz coraz większe znaczenie danych
Handel Kamil R. Gancarz: Unia została rozegrana – nowa umowa handlowa z USA - „to się nie spina”
2025-08-05 | 06:00

Kamil R. Gancarz: Unia została rozegrana – nowa umowa handlowa z USA - „to się nie spina”

W niedzielę na szkockim polu golfowym Donalda Trumpa podpisano nową umowę handlową między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi. Porozumienie, które miało złagodzić groźbę

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni

Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.

Polityka

Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.

Infrastruktura

Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.