Co 10. franczyzobiorca Żabki ma ponad 50 lat
20 października przypada Europejski Dzień Seniora. Dzisiejsi seniorzy to coraz częściej osoby aktywne w wielu obszarach, w tym w życiu zawodowym. Udowadniają to także prowadząc własne biznesy – osoby w wieku 50+ stanowią obecnie 11 proc. franczyzobiorców działających pod szyldem Żabki, jest ich 994. Najstarszy przedsiębiorca w sieci skończył 78 lat.
Wielu seniorów chce być aktywnych zawodowo, dlatego odkładają swoją decyzję o przejściu na emeryturę. Wraz z wydłużeniem długości życia i społecznymi zmianami na przestrzeni ostatnich lat, coraz więcej osób starszych spędza aktywnie czas – uprawia sporty, realizuje pasje, spotyka się z przyjaciółmi, podróżuje czy dokształca się na Uniwersytetach Trzeciego Wieku. Wielu z nich stawia na aktywność w życiu zawodowym, w tym rozwija własne biznesy. Jak wskazują dane GUS, w przypadku osób w wieku 55–59/64 współczynnik aktywności zawodowej w 2021 r. wynosił 69,2 proc., zaś dla osób 60/65–89 lat – 9,1 proc.[1] Aktualnie osoby w wieku 50+ stanowią 11 proc. wszystkich franczyzobiorców w sieci Żabka. Biznes pod szyldem Żabki prowadzi 994 przedsiębiorców w wieku 50+, a liczba osób w tym przedziale wiekowym systematycznie rośnie – pod koniec 2020 r. z siecią współpracowało ich 711, a w grudniu 2017 r. 521.
– Z siecią Żabka związana jestem od 24 lat. Poza własnym biznesem pracowałam też jako nauczycielka w szkole. Obecnie, już jako emerytka, nadal kontynuuję prowadzenie sklepu Żabka w Rzeszowie. Pomimo wieku nie zamierzam rezygnować. Lubię to, co robię, osiedlowi klienci przyzwyczaili się do mnie, a kontakt z nimi to dla mnie przyjemność. Będę kontynuować działalność, dopóki starczy mi sił – podkreśla Alina Woźniak, franczyzobiorczyni sklepu Żabka z Rzeszowa.
Tacy przedsiębiorcy są ważnym ogniwem rynku i gospodarki, mając długoletnie doświadczenie nie tylko zawodowe, ale i osobiste. Charakteryzują ich rozwinięte umiejętności miękkie – otwartość i relacyjność. Są skrupulatni, otwarci na naukę i rozsądnie podchodzą do działalności. Dobrze radzą sobie także z biznesie franczyzowym Żabki. Chętnie dzielą się wiedzą w sieci i dają wartościowe rady młodszym stażem przedsiębiorcom.
W kolejnych latach osoby starsze będą odgrywać coraz ważniejszą rolę w gospodarce. Jak wskazują bowiem prognozy GUS, liczba ludności powyżej 60. roku życia ma w Polsce wzrosnąć w 2030 r. do 10,8 mln, zaś w 2050 r. ma wynieść 13,7 mln.[2]
Ryszard Jurecki, franczyzobiorca sklepu Żabka z Krakowa zaznacza: – Każdy wiek jest dobry na prowadzenie własnego biznesu, jeśli tylko pozwala na to zdrowie. Działam pod szyldem Żabki od 2003 r., wcześniej również miałem swoją działalność. Przez te 20 lat współpracy z siecią dołożyłem swoją cegiełkę do jej rozwoju, uczestnicząc w tworzeniu różnych systemów i proponując liczne inicjatywy, z których wiele zostało wdrożonych w życie. Dzięki swojej wiedzy i życiowemu doświadczeniu, także osoby starsze są dużą wartością dodaną w sieci. Poza prowadzeniem sklepu, byłem też członkiem organu reprezentującego franczyzobiorców Żabki, tj. Rady Franczyzobiorców, zaś obecnie działam w ramach Komitetu przy Radzie Franczyzobiorców. Poleciłem ten biznes wielu przyjaciołom i kolegom, którzy poszli w moje ślady.
Franczyzowy model biznesu jest dla wielu osób po 50. r.ż. dobrym i bezpiecznym rozwiązaniem, opierającym się na współpracy ze sprawdzonym partnerem, który od samego początku oferuje przedsiębiorcom szerokie wsparcie. W przypadku Żabki mogą liczyć m.in. na gotowy - wyposażony i zatowarowany - sklep, bezpłatne szkolenia z różnych obszarów, w tym kadr, IT, finansów czy sprzedaży, zaplecze logistyczne i marketingowe, ubezpieczenie „Polisę na biznes”, nowoczesne rozwiązania technologiczne, które usprawniają ich biznes czy opiekę dedykowanych przedstawicieli sieci, w tym Partnerów ds. sprzedaży.
Europejski Dzień Seniora zwraca uwagę na społeczne postrzeganie osób starszych i znaczenie realizacji działań nakierowanych na zapewnienie im godnego życia, w tym dostępu do życia społecznego, kulturalnego i opieki medycznej, a także promocji różnych form ich aktywizacji.
[1]Polska w Liczbach: https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5501/14/15/1/polska_w_liczbach_2022_pl_int_15.06.pdf
[2] https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/6002/2/4/1/sytuacja_osob_starszych_w_polsce_w_2021_r.pdf

AI w Sprzedaży B2B: Jak Automatyzacja i Dane Zmienią Przyszłość sprzedaży b2b

Nie znosisz przepłacać? Na ERLI znajdziesz tylko najlepsze ceny!

Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
Od momentu przystąpienia do UE polska gospodarka urosła dwukrotnie – skumulowany wzrost PKB wyniósł 99 proc., a połowa wzrostu wynikała z członkostwa w UE. Duża w tym zasługa Europejskiego Banku Inwestycyjnego, który od 2004 roku przekazał w Polsce 100 mld euro w finansowanie projektów związanych m.in. z efektywnością energetyczną, OZE czy zrównoważonym rozwojem miast. EBI zwiększa też inwestycje w obronność i bezpieczeństwo – w 2024 roku bank zainwestował 300 mln euro w pierwszy polski program satelitarny.
Polityka
Duży udział własności państwowej negatywnie wyróżnia Polskę na tle Europy. Większość Polaków za ograniczeniem wpływu polityków na gospodarkę

Polska negatywnie wyróżnia się na tle krajów UE i OECD pod względem własności państwowej. Państwo kontroluje nie tylko duże, kluczowe dla gospodarki przedsiębiorstwa, lecz również graczy w mniej znaczących sektorach, jak słodycze czy armatura. Zdaniem przedstawicieli FOR „zatruwa” to zarówno gospodarkę, jak i politykę. W badaniach organizacji Polacy wypowiedzieli się proprywatyzacyjnie, choć w przypadku pytań o prywatyzacje dużych firm już nie byli tak zdecydowani.
Transport
Polska jednym z największych rynków aut używanych na świecie. Dwie trzecie kierowców planuje zakup z drugiej ręki

66 proc. konsumentów, którzy w ciągu najbliższych trzech lat chcą zmienić samochód, deklaruje zakup z drugiej ręki – wynika z badania autoDNA. W Polsce na jedno auto nowe, z salonu, przypada pięć używanych. Chociaż rynek wtórny się stopniowo profesjonalizuje, wciąż liczne są nieprawidłowości i próby oszukania kupującego. 81 proc. kupujących deklaruje, że weryfikuje stan auta przed zakupem, ale często jest to bardzo pobieżny proces.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.