Komunikaty PR

Co z rynkiem sklepów ogólnobudowlanych? Polacy wrócą do wakacyjnych remontów?

2023-07-18  |  11:14
Biuro prasowe

Polski rynek sklepów typu DIY dość mocno odczuł wpływ rosnących cen i inflacji. Dane z grudnia ubiegłego roku, w których wzięto pod uwagę ponad 600 sklepów ogólnobudowlanych, pokazywały potężne spadki na średnim poziomie prawie 26%[1]. Lider zestawienia odnotował stratę w wysokości 35% mniej odwiedzających go klientów. Sieć, która odnotowała najmniejsze spadki, może się pochwalić wynikiem na poziomie -16%, co i tak stanowi sporą część ogółu konsumentów.

 

Polska wyraźnie gorzej niż reszta świata

Dane zaprezentowane przez Euromonitor International[2] pokazują, że sprzedaż detaliczna na rynku sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz i ogrodnictwa w 2022 roku w skali globalnej osiągnęła wartość 665,6 mld USD. Uwzględniając inflację stanowi to wzrost na poziomie 4%, jednak, jeśli wyłączyć efekt inflacji, to notujemy już spadek na poziomie 3% - co i tak jest świetnym wynikiem, w porównaniu z ostatnimi danymi z polskiego rynku. W marketach DIY w Europie Wschodniej sprzedano towarów za 37,3 mld USD, w Europie Zachodniej – za 140 mld USD, zaś w USA – za 250,3 mld USD. Na świecie w 2022 roku było 1.033.752 punktów/sklepów tego typu, z czego w rejonie Europie Wschodniej – 32.841 punktów. Wyraźnie widać, że wysoka inflacja w naszym kraju mocno odbiła się na skłonności Polaków do przeprowadzania remontów i inwestowania w wyposażenie swoich domostw.

Podobne dane płyną z rynku narzędzi ręcznych[3], które stanowią sporą część oferty marketów ogólnobudowlanych. Łącza wartość sprzedaży tej kategorii wyniosła 13,7 mld USD, z czego na rejon Europy Wschodniej przypadło 528 mln USD, gdzie – dla porównania – rynek Europy Zachodniej to aż 3,7 mld USD.

 

Prognozy są umiarkowane, ale pozytywne

Na koniec ubiegłego roku eksperci UCE RESEARCH[4] prognozowali, że zastój i spadki w sklepach ogólnobudowlanych utrzymają się do końca II kwartału 2023. Widać jednak pozytywne zmiany. Po pierwsze właśnie ruszył rządowy program kredytów mieszkaniowych na 2%, a wydane rekomendacje KNF zwiększyły zdolność kredytową Polaków. Zainteresowanie tym rozwiązaniem jest ogromne i ruch na stronach tylko jednego banku sprzedającego ten produkt wzrósł o 600%![5] Po drugie inflacja w Polsce wyhamowuje, a prognozy BGK wskazują, że jeszcze w tym roku może ona spaść do poziomu 7,4%[6]. Wszystko to powinno przełożyć się na znacząco większe zainteresowanie Polaków wyposażeniem pierwszego mieszkania czy remontami już posiadanych lokali.

 

Kradzieże na wysokim poziomie

Z rynku płyną także inne, niepokojące dane. Wzrost kradzieży sklepowych pomiędzy rokiem 2021 a 2022 osiągnął aż 31%[7]. I choć wiele z nich ma miejsce w sklepach spożywczych, tak nie omijają one marketów ogólnobudowlanych.

- Raport opracowany przez Crime&tech[8], spółkę spin-off Università Cattolico del Sacro Cuore -Transcrime, pokazuje, że z marketów budowlanych najczęściej kradzione są elektronarzędzia. Kolejne miejsca zajmują narzędzia hydrauliczne, kleje i taśmy, śrubokręty i wiertła oraz żarówki i baterie. Pierwsze miejsce nie dziwi, ponieważ to właśnie elektronarzędzia najłatwiej złodziejom później sprzedać, a ich wartość jest zazwyczaj wysoka. Profesjonalne narzędzie akumulatorowe może kosztować nawet kilka tysięcy złotych, co złodziejom zapewnia duży zysk, jednakże dla sklepów oznacza duże straty – komentuje Robert Głażewski, Business Unit Director w Checkpoint Systems. - Nie dziwi zatem, że markety DIY coraz częściej inwestują w profesjonalne zabezpieczenia antykradzieżowe.Wśród naszych klientów znalazły się już takie firmy jak Castorama France czy holenderski Praxis. Francuska Castorama tylko w pierwszym okresie odnotowała zmniejszenie strat w elektronarzędziach o 35% i zapobiegła stratom o wartości około 70 000 euro[9].

Wyzwaniem stojącym przed zabezpieczeniem produktów w sklepach dla majsterkowiczów jest połączenie wygody obejrzenia i przetestowania produktu, ze skuteczną jego ochroną. Nowoczesna wiertarka czy młot nie mogą być zamknięte w pudełku, ponieważ nikt nie będzie chciał ich kupić na podstawie zdjęcia na opakowaniu. Zamykane na klucz gabloty nie są tutaj żadnym rozwiązaniem – ruch w marketach jest zbyt duży, aby dosłownie co chwilę delegować pracowników do obsługi gablot i pilnowania towaru. Innym wyzwaniem jest zabezpieczenie produktów metalowych jak np. puszki  z farbą czy wiertła. Klasyczne systemy są tutaj bezradne, bo pochłaniają fale radiowe.

 - Niestety skala asortymentu, liczba klientów i specyfika produktów wymaga nowoczesnego podejścia do ochrony przed nieuczciwymi klientami. Nowoczesne systemy jak Alpha czy zabezpieczenia antykradzieżowe produktów wykonanych z metalu jak np. etykieta RF Metal pozwalają marketom ogólnobudowlanym znacząco ograniczyć straty. W okresie mocnego spowolnienia branży trwającego od roku 2022 ma to ogromne znaczenie w kontekście ochrony zysków – dodaje Robert Głażewski.

 


[1] https://www.muratorplus.pl/biznes/raporty-i-prognozy/polacy-przestaja-remontowac-w-sklepach-budowlanych-dwucyfrowe-spadki-aa-XDp9-8AvG-a58n.html

[2] https://portalnarzedzi.pl/artykul/globalne-rynki-diy-home-improvement-narzedzi-recznych-i-elektronarzedzi-w-2022-r/

[3] https://portalnarzedzi.pl/artykul/globalne-rynki-diy-home-improvement-narzedzi-recznych-i-elektronarzedzi-w-2022-r/

[4] https://www.muratorplus.pl/biznes/raporty-i-prognozy/polacy-przestaja-remontowac-w-sklepach-budowlanych-dwucyfrowe-spadki-aa-XDp9-8AvG-a58n.html

[5] https://www.money.pl/banki/polacy-ruszyli-po-preferencyjny-kredyt-zainteresowanie-jest-ogromne-6915876133128992a.html

[6] https://businessinsider.com.pl/finanse/panstwowy-bank-przedstawia-optymistyczna-prognoze-dotyczaca-inflacji-i-stop/rmzqgmm

[7] Policja.pl  

[8] https://checkpointsystems.com/pl/reports/retail-security-in-europe/

[9] Jeremy Theffry, Kierownik ochrony w  Castorama – Englos France https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6973244498315259904

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Płatności online dla sklepów Shopify – dwie nowe aplikacje od PayU Biuro prasowe
2025-03-04 | 08:00

Płatności online dla sklepów Shopify – dwie nowe aplikacje od PayU

Wiodący dostawca płatności dla e-commerce - PayU - przygotował dwie oficjalne wtyczki (aplikacje) do platformy Shopify służącej do tworzenia i zarządzania sklepami internetowymi.
Handel Marcowe promocje na smartfony Motorola
2025-03-03 | 10:15

Marcowe promocje na smartfony Motorola

Marcowe promocje na smartfony Motorola wjeżdżają na bogato. Co tydzień, wybrane modele dostępne będą w prawdziwie kocich cenach - tak dobrych, że aż żal ich
Handel Heat Decor wprowadza na rynek rewolucyjny produkt - panel grzewczy HD-NEO!
2025-03-03 | 09:40

Heat Decor wprowadza na rynek rewolucyjny produkt - panel grzewczy HD-NEO!

Firma Heat Decor, lider w dziedzinie nowoczesnych systemów grzewczych, wprowadza na rynek rewolucyjny produkt - panel grzewczy HD-NEO. To przełomowe rozwiązanie w zakresie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Praca

Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii

Polska zajmuje szóste miejsce w Europie pod względem atrakcyjności inwestycyjnej. Jako największa gospodarka w regionie, ze strategicznym położeniem, odgrywa istotną rolę w budowaniu odpornych, zrównoważonych i konkurencyjnych łańcuchów dostaw w szybko zmieniającym się globalnym środowisku. Tym samym jej potencjał inwestycyjny wciąż rośnie. Wielka Brytania już jest strategicznym partnerem dla Polski, potencjał jest jednak znacznie większy.

Sport

Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.

Polityka

Przyspiesza proces wstąpienia Mołdawii do UE. Unia przeznaczy dla tego kraju ponad 1,8 mld euro wsparcia

Wspieranie procesu integracji europejskiej Republiki Mołdawii jest kluczowe dla Polski – przekonuje Michał Szczerba, europoseł z Platformy Obywatelskiej. Mołdawia uzyskała oficjalny status kandydata do UE w 2022 roku. W opinii Komisji Europejskiej robi systematyczne postępy pomimo bezprecedensowych wyzwań, wynikających z intensyfikacji przez Moskwę działań hybrydowych obliczonych na wewnętrzną destabilizację tego państwa. Przyznany pakiet pomocy ma wesprzeć Mołdawię w implementacji reform związanych z akcesją do UE.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.