Co z rynkiem sklepów ogólnobudowlanych? Polacy wrócą do wakacyjnych remontów?
Polski rynek sklepów typu DIY dość mocno odczuł wpływ rosnących cen i inflacji. Dane z grudnia ubiegłego roku, w których wzięto pod uwagę ponad 600 sklepów ogólnobudowlanych, pokazywały potężne spadki na średnim poziomie prawie 26%[1]. Lider zestawienia odnotował stratę w wysokości 35% mniej odwiedzających go klientów. Sieć, która odnotowała najmniejsze spadki, może się pochwalić wynikiem na poziomie -16%, co i tak stanowi sporą część ogółu konsumentów.
Polska wyraźnie gorzej niż reszta świata
Dane zaprezentowane przez Euromonitor International[2] pokazują, że sprzedaż detaliczna na rynku sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz i ogrodnictwa w 2022 roku w skali globalnej osiągnęła wartość 665,6 mld USD. Uwzględniając inflację stanowi to wzrost na poziomie 4%, jednak, jeśli wyłączyć efekt inflacji, to notujemy już spadek na poziomie 3% - co i tak jest świetnym wynikiem, w porównaniu z ostatnimi danymi z polskiego rynku. W marketach DIY w Europie Wschodniej sprzedano towarów za 37,3 mld USD, w Europie Zachodniej – za 140 mld USD, zaś w USA – za 250,3 mld USD. Na świecie w 2022 roku było 1.033.752 punktów/sklepów tego typu, z czego w rejonie Europie Wschodniej – 32.841 punktów. Wyraźnie widać, że wysoka inflacja w naszym kraju mocno odbiła się na skłonności Polaków do przeprowadzania remontów i inwestowania w wyposażenie swoich domostw.
Podobne dane płyną z rynku narzędzi ręcznych[3], które stanowią sporą część oferty marketów ogólnobudowlanych. Łącza wartość sprzedaży tej kategorii wyniosła 13,7 mld USD, z czego na rejon Europy Wschodniej przypadło 528 mln USD, gdzie – dla porównania – rynek Europy Zachodniej to aż 3,7 mld USD.
Prognozy są umiarkowane, ale pozytywne
Na koniec ubiegłego roku eksperci UCE RESEARCH[4] prognozowali, że zastój i spadki w sklepach ogólnobudowlanych utrzymają się do końca II kwartału 2023. Widać jednak pozytywne zmiany. Po pierwsze właśnie ruszył rządowy program kredytów mieszkaniowych na 2%, a wydane rekomendacje KNF zwiększyły zdolność kredytową Polaków. Zainteresowanie tym rozwiązaniem jest ogromne i ruch na stronach tylko jednego banku sprzedającego ten produkt wzrósł o 600%![5] Po drugie inflacja w Polsce wyhamowuje, a prognozy BGK wskazują, że jeszcze w tym roku może ona spaść do poziomu 7,4%[6]. Wszystko to powinno przełożyć się na znacząco większe zainteresowanie Polaków wyposażeniem pierwszego mieszkania czy remontami już posiadanych lokali.
Kradzieże na wysokim poziomie
Z rynku płyną także inne, niepokojące dane. Wzrost kradzieży sklepowych pomiędzy rokiem 2021 a 2022 osiągnął aż 31%[7]. I choć wiele z nich ma miejsce w sklepach spożywczych, tak nie omijają one marketów ogólnobudowlanych.
- Raport opracowany przez Crime&tech[8], spółkę spin-off Università Cattolico del Sacro Cuore -Transcrime, pokazuje, że z marketów budowlanych najczęściej kradzione są elektronarzędzia. Kolejne miejsca zajmują narzędzia hydrauliczne, kleje i taśmy, śrubokręty i wiertła oraz żarówki i baterie. Pierwsze miejsce nie dziwi, ponieważ to właśnie elektronarzędzia najłatwiej złodziejom później sprzedać, a ich wartość jest zazwyczaj wysoka. Profesjonalne narzędzie akumulatorowe może kosztować nawet kilka tysięcy złotych, co złodziejom zapewnia duży zysk, jednakże dla sklepów oznacza duże straty – komentuje Robert Głażewski, Business Unit Director w Checkpoint Systems. - Nie dziwi zatem, że markety DIY coraz częściej inwestują w profesjonalne zabezpieczenia antykradzieżowe.Wśród naszych klientów znalazły się już takie firmy jak Castorama France czy holenderski Praxis. Francuska Castorama tylko w pierwszym okresie odnotowała zmniejszenie strat w elektronarzędziach o 35% i zapobiegła stratom o wartości około 70 000 euro[9].
Wyzwaniem stojącym przed zabezpieczeniem produktów w sklepach dla majsterkowiczów jest połączenie wygody obejrzenia i przetestowania produktu, ze skuteczną jego ochroną. Nowoczesna wiertarka czy młot nie mogą być zamknięte w pudełku, ponieważ nikt nie będzie chciał ich kupić na podstawie zdjęcia na opakowaniu. Zamykane na klucz gabloty nie są tutaj żadnym rozwiązaniem – ruch w marketach jest zbyt duży, aby dosłownie co chwilę delegować pracowników do obsługi gablot i pilnowania towaru. Innym wyzwaniem jest zabezpieczenie produktów metalowych jak np. puszki z farbą czy wiertła. Klasyczne systemy są tutaj bezradne, bo pochłaniają fale radiowe.
- Niestety skala asortymentu, liczba klientów i specyfika produktów wymaga nowoczesnego podejścia do ochrony przed nieuczciwymi klientami. Nowoczesne systemy jak Alpha czy zabezpieczenia antykradzieżowe produktów wykonanych z metalu jak np. etykieta RF Metal pozwalają marketom ogólnobudowlanym znacząco ograniczyć straty. W okresie mocnego spowolnienia branży trwającego od roku 2022 ma to ogromne znaczenie w kontekście ochrony zysków – dodaje Robert Głażewski.
[1] https://www.muratorplus.pl/biznes/raporty-i-prognozy/polacy-przestaja-remontowac-w-sklepach-budowlanych-dwucyfrowe-spadki-aa-XDp9-8AvG-a58n.html
[2] https://portalnarzedzi.pl/artykul/globalne-rynki-diy-home-improvement-narzedzi-recznych-i-elektronarzedzi-w-2022-r/
[3] https://portalnarzedzi.pl/artykul/globalne-rynki-diy-home-improvement-narzedzi-recznych-i-elektronarzedzi-w-2022-r/
[4] https://www.muratorplus.pl/biznes/raporty-i-prognozy/polacy-przestaja-remontowac-w-sklepach-budowlanych-dwucyfrowe-spadki-aa-XDp9-8AvG-a58n.html
[5] https://www.money.pl/banki/polacy-ruszyli-po-preferencyjny-kredyt-zainteresowanie-jest-ogromne-6915876133128992a.html
[6] https://businessinsider.com.pl/finanse/panstwowy-bank-przedstawia-optymistyczna-prognoze-dotyczaca-inflacji-i-stop/rmzqgmm
[7] Policja.pl
[8] https://checkpointsystems.com/pl/reports/retail-security-in-europe/
[9] Jeremy Theffry, Kierownik ochrony w Castorama – Englos France https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6973244498315259904
E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online
Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO
Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.