Co złodzieje kradną przed świętami? Na czele listy odzież i akcesoria
Kradzieże w sklepach detalicznych to problem, który szczególnie dotyka branżę mody obejmującą odzież, akcesoria i obuwie. Według badań opublikowanych w raporcie Retail Security Survey[1], produkty z kategorii odzieżowej są jednymi z najczęściej kradzionych towarów w sklepach na całym świecie. W samych Stanach Zjednoczonych, straty wynikające z kradzieży wynoszą ponad 120 miliardów dolarów rocznie, a na liście najczęściej kradzionych produktów znajdują się właśnie ubrania, obuwie i akcesoria modowe.[2] Nadchodzący okres świąteczny – a co za tym idzie – większa liczba konsumentów w sklepach sprawi, że w najbliższym okresie liczba nieuczciwych klientów odwiedzających sklepy odzieżowe może wzrosnąć. To niestety generuje straty i wpływa na zyski sklepów.
Najczęściej kradzione kategorie towarów
Według danych z raportu TAPA EMEA[3] – odzież i akcesoria modowe stanowią jedną z najczęściej kradzionych grup produktów, tuż obok kosmetyków i elektroniki. Sklepy detaliczne, zwłaszcza te w centrach handlowych, regularnie doświadczają strat wynikających z kradzieży tej grupy towarów. Najpopularniejszymi kradzionymi przedmiotami z kategorii „odzież” są ubrania sportowe, dżinsy czy koszulki, a wśród akcesoriów dominują torebki, plecaki i czapki.[4] Dla przykładu w 2023 roku brytyjski rynek odnotował straty sięgające 7,9 miliarda funtów z powodu kradzieży ze sklepów i magazynów, a znaczną część tych strat przypisuje się branży odzieżowej.
Raport Retail Research[5] również wskazuje, że kategoria „apparel” (odzież) jest wyjątkowo podatna na kradzieże ze względu na łatwość schowania małych produktów oraz ich wysoką wartość rynkową. Towary te mogą być szybko sprzedawane na rynku wtórnym, co czyni je atrakcyjnym celem dla złodziei. W Polsce odnotowuje się podobny trend – w 2023 roku liczba kradzieży w sklepach detalicznych wzrosła o 22,2% wobec 2022 r. i aż o 45% względem 2021 r.[6] Choć dane z początku 2024 r. mówią o pierwszym od dawna spadku kradzieży, to eksperci nie mają złudzeń – przez wyhamowanie inflacji spadła raczej kradzież najtańszych artykułów pierwszej potrzeby. Nie przekłada się to jednak na spadek ogólnej wartości skradzionych towarów.[7] W naszym kraju rekordy popularności biją również platformy umożliwiające sprzedaż odzieży z drugiej ręki, gdzie wśród zdecydowanej większości rzetelnych ofert, łatwiej ukryć towary pochodzące z kradzieży.
Technologią w nieuczciwych konsumentów
W odpowiedzi na te wyzwania, sklepy odzieżowe coraz częściej wdrażają systemy RFID, które oferują zaawansowaną ochronę przed kradzieżami. Bramki RFID umożliwiają automatyczne monitorowanie towarów wyposażonych w specjalne, cyfrowe tagi, co znacznie ułatwia kontrolę nad asortymentem w sklepie. Dzięki tej technologii właściciele mogą natychmiast wykryć próbę wyniesienia towaru bez zapłaty, a także monitorować przepływ towarów w sklepie i magazynie. Całkowicie zautomatyzowany system antykradzieżowy pokazuje swoje przewagi szczególnie podczas jesiennego szczytu zakupowego. W sklepach pełnych klientów, którzy chcą nabyć prezenty świąteczne, obsługa koncentruje się na zapewnieniu jak najlepszych doświadczeń zakupowych konsumentom oraz na zminimalizowaniu czasu obsługi – pracownicy nie są w stanie dodatkowo pilnować klientów. RFID działa jednak cały czas i w dyskretny, w pełni zautomatyzowany oraz bardzo skuteczny sposób zapobiega sklepowym kradzieżom.
- Główną korzyścią wdrożenia RFID w branży modowej jest, nie tylko wysoce skuteczne ograniczenie strat, ale również optymalizacja procesów magazynowych. Automatyczna inwentaryzacja pozwala na szybkie aktualizowanie stanów magazynowych, co minimalizuje ryzyko braków na półkach i zapewnia lepsze zarządzanie asortymentem. W przypadku sklepów odzieżowych, gdzie moda zmienia się dynamicznie, sprawna reakcja na zmiany stanów magazynowych jest kluczowa dla utrzymania płynności sprzedaży – komentuje Michał Wesołowski, Strategic Account Manager w Checkpoint Systems Polska, dostawcy rozwiązań RFID.
Doświadczenia konsumenta na pierwszym planie
Dzięki zastosowaniu RFID w sklepach odzieżowych procesy kasowe mogą zostać znacząco przyspieszone. Tagi RFID umożliwiają błyskawiczne skanowanie wielu produktów jednocześnie, co skraca czas obsługi klienta. W erze, w której wygoda i szybka obsługa są kluczowe w utrzymaniu lojalności klientów, technologia RFID staje się nieodzownym elementem nowoczesnych sklepów odzieżowych. Ma to szczególne znaczenie w okresach, w których rośnie sprzedaż. Konsumenci, którzy nie muszą stać w długiej kolejce do kasy, marnując tym samym swój czas, z pewnością wyjdą ze sklepu bardziej zadowoleni i chętniej do niego wrócą w przyszłości.
Podsumowanie
Technologia RFID to innowacyjne narzędzie, które nie tylko chroni przed kradzieżami, ale również optymalizuje procesy w sklepach detalicznych. Branża modowa, która jest narażona na szczególnie duże straty wynikające z kradzieży odzieży, obuwia i akcesoriów, może dzięki RFID skutecznie zabezpieczać swoje towary, poprawiając jednocześnie efektywność operacyjną. Inwestycja w RFID przynosi wymierne korzyści, od zwiększonego bezpieczeństwa, aż po usprawnienie procesów magazynowych i kasowych, co czyni tę technologię kluczowym elementem strategii ochrony i rozwoju sklepów odzieżowych.
[1] https://cdn.nrf.com/sites/default/files/2023-09/NRF_National_Retail_Security_Survey_2023.pdf
[2] [2] https://capitaloneshopping.com/research/shoplifting-statistics/
[3] https://tapaemea.org/news/retail-risk-new-report-highlights-7-9-billion-of-losses-in-2023-from-uk-warehouses-distribution-centres-and-stores/
[4] https://capitaloneshopping.com/research/shoplifting-statistics/
[5] https://www.retailresearch.org/shoplifters.html
[6] https://biznes.interia.pl/gospodarka/news-coraz-wiecej-kradziezy-w-sklepach-kgp-wzrost-o-jedna-czwarta,nId,7298967
[7] https://polskieradio24.pl/artykul/3406388,spadla-liczba-kradziezy-w-sklepach-eksperci-zgodni-statystyki-kgp-nie-oddaja-rzeczywistosci
E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online
Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO
Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Edukacja
Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami
Niski poziom wynagrodzenia nauczycieli w porównaniu z innymi zawodami to tylko jeden z czynników, które wpływają na niedobór kadr pedagogicznych w różnych krajach. Z analizy naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że popularne strategie szybkich rozwiązań, takie jak programy stypendialne, nie działają w długiej perspektywie. Potrzebne jest więc nie tylko zwiększenie płac, ale i budowanie prestiżu tego zawodu, by osoby, które mają predyspozycje do jego wykonywania, nie bały się obierać takiej ścieżki kariery zawodowej.
Fundusze unijne
Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
Do 2030 roku rynek budownictwa modułowego ma osiągnąć wartość 7 mld zł – szacuje firma Spectis. Szczególnie ten i przyszły rok będą dla niego korzystne ze względu na duży napływ środków z KPO, których wydatkowanie wiąże się z ograniczeniami czasowymi. Presja kosztowa i czasowa oraz otwartość na nowe technologie może skłonić inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych do zwrotu w kierunku budynków modułowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.