Komunikaty PR

COMP ułatwia wprowadzenie systemu kaucyjnego

2024-04-26  |  11:00
Biuro prasowe
Kontakt
Bartosz Sosnówka
2pr

ul. Długa 29
00-238 Warszawa
bartosz.sosnowka|dwapiar.pl| |bartosz.sosnowka|dwapiar.pl
517476361
dwapiar.pl
Do pobrania Komunikat ( 0.08 MB )

W Polsce systematycznie przybywa odpadów opakowaniowych. Aby ograniczyć ich ilość i pobudzić gospodarkę o obiegu zamkniętym, konieczne jest wprowadzenie systemu kaucyjnego. Z powodzeniem funkcjonuje on już w innych krajach Unii Europejskiej, a w Polsce zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku. Grupa Kapitałowa COMP wprowadza rozwiązania technologiczne, które ułatwią odbiór opakowań i wdrożenie systemu kaucyjnego w naszym kraju.

Dane Eurostat wskazują, że w 2021 roku wytworzonych zostało średnio w skali Europy ponad 188 kg odpadów opakowaniowych. Co trzecie opakowanie to stały odpad komunalny. Każde z nich stanowi poważne wyzwanie dla środowiska naturalnego. Odpady opakowaniowe zalegają na wysypiskach śmieci, zanieczyszczają wodę i glebę oraz stwarzają zagrożenie dla zwierząt. O tym, jak dużym są problemem dla naszego najbliższego otoczenia, świadczy fakt, że w 2021 roku państwa UE wygenerowały ich łącznie aż 84 mln ton. Przewiduje się, że bez podjęcia żadnych działań ta ilość odpadów wzrośnie do 2030 roku nawet o 19%.

Sytuacja w Polsce zmieni się od 1 stycznia 2025 roku, kiedy to zacznie obowiązywać system kaucyjny. Objęte nim zostaną butelki szklane o pojemności do 1,5 litra, butelki jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych do 3 litrów (z zakrętkami i wieczkami) oraz metalowe puszki o pojemności do 1 litra. Przy zakupie tego typu produktów konsument będzie dopłacać kaucję w kwocie od 0,50 zł do 1 zł. Następnie będzie mógł oddać opakowanie w dowolnym miejscu objętym systemem kaucyjnym lub automacie RVM i otrzymać zwrot kaucji.

Zbiórka opakowań ma przyczynić się do ochrony środowiska poprzez realizację założeń gospodarki obiegu zamkniętego. Zwiększy też zyski obiektów handlowych, które będą uczestniczyć w systemie kaucyjnym. Ten obowiązek dotyczy sklepów o powierzchni powyżej 200 m2, mniejsze placówki mogą przystąpić do niego dobrowolnie. Doświadczenia z innych krajów objętych systemem DRS jednoznacznie wskazują, że w przypadku nieprzystąpienia danego sklepu do systemu kaucyjnego, konsumenci mogą udać się do konkurencji, która umożliwia zwrot opakowań i kaucji. Do jej otrzymania nie będzie bowiem wymagany paragon.

Skuteczne wdrożenie systemu kaucyjnego wspiera Grupa Kapitałowa COMP, która posiada 30-letnie doświadczenie w tworzeniu efektywnych rozwiązań dla rynku handlu i usług. – Jesteśmy specjalistami w projektowaniu rozwiązań fiskalnych dla rynku detalicznego w Polsce. Naszymi wiodącymi markami są urządzenia Elzab i Novitus oraz aplikacje sprzedażowe InSoft. W ramach rozwoju firmy, wdrożyliśmy nowe rozwiązania oparte na naszym technologicznym know-how. Umożliwią one zintegrowanie systemu kaucyjnego z urządzeniami fiskalnymi, które detalista posiada obecnie w swoim sklepie. Jestem przekonany o tym, że dzięki temu zbiórka odpadów opakowaniowych będzie przebiegać sprawnie, podobnie jak ma to miejsce w wielu krajach, m.in. w Szwecji, Finlandii, ale też na Łotwie czy Słowacji – komentuje Michał Pląska, dyrektor zarządzający w COMP Centrum Innowacji.  

Wraz z wprowadzeniem systemu kaucyjnego w 2025 roku, COMP wesprze proces przekazywania opakowań do operatora, obsługę rozliczeń oraz umożliwi automatyzację związaną z pobieraniem i wypłatami kaucji. Będzie się to odbywać bez konieczności instalacji dodatkowego sprzętu oraz automatów, co z pewnością ułatwi pracę właścicielom małych, osiedlowych sklepów, którzy często nie mogą sobie pozwolić na ponoszenie dużych kosztów. Z automatów do zbiórki odpadów opakowaniowych RVM z pewnością jednak skorzystają sieci handlowe. Nowe rozwiązania umożliwią także szybkie podpisanie umowy z operatorem systemu kaucyjnego oraz przekazywanie do niego danych pozwalających na szybkie rozliczenia środków kaucyjnych. Za sprawą intuicyjnego narzędzia online, umożliwi pełną kontrolę obiegu opakowań oraz kaucji. Zapobiegnie też nadmiernemu przeznaczaniu własnych środków przez detalistów na wypłatę kaucji za zwracane opakowania.

Grupa Kapitałowa COMP wspiera rynek tradycyjny od 30 lat, dostosowując się do zmieniających się warunków i gospodarczych trendów. Obecnie ma 65% udziałów w rynku handlu detalicznego w Polsce, a za jej sprawą w bezpieczny sposób rozliczanych jest nawet 70 mln transakcji rocznie. Dzięki szytym na miarę rozwiązaniom technologicznym sprawia, że rynek handlu detalicznego, wraz z wdrożonym systemem kaucyjnym, będzie funkcjonował sprawnie, osiągając przy tym założone cele związane z poszanowaniem środowiska.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: 2pr
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę Biuro prasowe
2025-06-18 | 06:00

MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę

MediaMarkt Polska we współpracy z bp Polska uruchamia wyjątkową akcję promocyjną „Tanie Tankowanie tylko z myMediaMarkt". Od czwartku 19 czerwca do 25 czerwca,
Handel Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie
2025-06-10 | 06:00

Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie

Jako przedsiębiorca zapewne zauważasz, że cyfrowa transformacja to już nie tylko trend, ale konieczność. W dobie mobilności i dynamicznych zmian rynkowych, obsługa sprzedaży
Handel Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja
2025-06-06 | 14:00

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja

7 czerwca obchodzimy Międzynarodowy Dzień Seksu – to doskonały moment, aby przyjrzeć się temu, jak zmieniają się zwyczaje Polaków związane z zakupem produktów

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł

Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek

Polityka

Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– ​Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro.  Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.

Handel

Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.