Komunikaty PR

Cyfryzacja łańcucha dostaw jako klucz do przyszłej odporności biznesu

2024-06-03  |  13:40
Biuro prasowe
Kontakt
Marlena Garucka-Kubajek
Biuro prasowe GS1 Polska

Przy Bażantarni 13
02-793 Warszawa
gs1polska|alertmedia.pl| |gs1polska|alertmedia.pl
506051987
https://gs1pl.org

Cyfryzacja łańcucha dostaw staje się niezbędnym elementem strategii firm dążących do zwiększenia elastyczności i odporności na zakłócenia. Dzięki wykorzystaniu zaawansowanych technologii, takich jak Internet Rzeczy (IoT), sztuczna inteligencja (AI), analityka danych czy kody 2D, przedsiębiorstwa mogą lepiej przewidywać i reagować na zmieniające się warunki rynkowe. Takie wnioski płyną z raportu „Trend Research” przygotowanego przez Radę ds. Innowacji GS1.

Wiodące trendy biznesowe i technologie

Cyfryzacja łańcucha dostaw jest jednym z wiodących trendów biznesowych. Według ekspertów z Rady ds. Innowacji GS1, obok zrównoważonego rozwoju, gospodarki obiegu zamkniętego, ochrony prywatności danych i identyfikowalności, będzie ona kształtować przyszłość oraz kierunki rozwoju firm i gospodarek krajowych.

Rozwój tych trendów będzie napędzany przez technologie, które już teraz odgrywają dużą rolę w otoczeniu, a ich znaczenie będzie rosło jeszcze mocniej w kolejnych latach. Wśród nich wymieniane są: AI, IoT, czujniki czy weryfikowalne dane uwierzytelniające. Równolegle będzie umacniać się rola robotyki i automatyzacji, obliczenia przestrzennego oraz rozpoznawania obrazów, które będą wspierać rozwój wielu dziedzin - od handlu po sektor ochrony zdrowia.

Innowacje kształtują przyszłość łańcucha dostaw

Wydarzenia ostatnich lat – pandemia, wojna w Ukrainie, ekstremalne warunki pogodowe, globalna inflacja spowodowały duże zakłócenia i zarazem wymusiły przyspieszenie transformacji cyfrowej. Firmy poszukują sposobów, aby zapewnić sobie elastyczność na każdym etapie łańcucha dostaw, coraz odważniej sięgając po innowacyjne rozwiązania. Jednym z nich są kody 2D (GS1 DataMatrix i GS1 QR kod), które pozwalają na zapisanie wszystkich tych informacji, których nie można lub nie da się przedstawić za pomocą jednowymiarowych kodów kreskowych. Pod ikoną dwuwymiarowego kodu można zaszyć informacje o dacie ważności, numerze partii, alergenach, kraju pochodzenia, zewnętrznych certyfikatach, itp. Co ważne QR kody ze standardem GS1 zawierają też nadane przez tę organizację numery GTIN, dzięki czemu są identyfikowane w globalnej gospodarce. Wśród zalet wdrożenia kodów 2D wymienia się m.in. poprawę zarządzania zapasami, zmniejszenie marnotrawstwa żywności – o 40% w przypadku świeżej żywności, większą dokładność oraz elastyczność zastosowania.

Rada ds. Innowacji zwraca uwagę, że przyspieszająca globalna migracja do kodów 2D wymaga przyjęcia nowych standardów obsługi i integracji wielu źródeł danych. Współpraca międzyorganizacyjna oraz przyspieszenie innowacji są więc niezbędne dla efektywnego działania w zmieniającym się środowisku handlowym, a podstawą każdej transformacji cyfrowej są odpowiednio dobrane systemy.

„GS1 już teraz aktywnie  wspiera firmy w digitalizacji ich łańcuchów dostaw, oferując im  standardy i oparte na nich rozwiązania, które ułatwiają dostęp do danych o produktach, partnerach, lokalizacjach i zdarzeniach. Jesteśmy przekonani, że wiele trendów i technologii będzie rozwijać się pomyślniej i  łatwiej wdrażać tylko wtedy, gdy wszyscy  partnerzy będą korzystać z tych samych standardów,” powiedziała Elżbieta Hałas, Prezeska Zarządu GS1 Polska.

W cyfryzacji łańcucha dostaw kluczowe są scentralizowane rejestry, takie jak Globalny Rejestr GS1. Dzięki usłudze Verified by GS1 możliwe jest dotarcie do informacji o rzeczywistym wykorzystaniu standardów GS1 przez firmy na rynku (Uczestników Systemu GS1). Globalny Rejestr GS1 udostępnia informacje o:

  • Numerach GTIN (kodach EAN) – identyfikatorze produktu
  • Numerach GLN – identyfikatorze lokalizacji
  • Innych identyfikatorach GS1, np. SSCC, GSIN, GRAI i in.

Dla polskiego rynku została stworzona platforma eProdukty jako źródło pozyskania informacji o numerach GTIN oraz powiązanych z nimi produktami. Dzięki podłączonej usłudze Verified by GS1 pozwala wyszukiwać i weryfikować poprawność numerów GTIN (kodów EAN) – wskazuje firmę, która korzysta z danego numeru oraz produkt, który jest nim opisany.

Z korzyścią dla środowiska

Cyfryzacja łańcucha dostaw może wesprzeć firmy w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju i raportowaniu ESG, przynosząc równocześnie znaczące korzyści dla środowiska naturalnego. Przykładowo cyfryzacja eliminuje potrzebę papierowej dokumentacji, prowadząc do wdrożenia modelu "paperless", który wspiera zrównoważony rozwój poprzez redukcję zużycia papieru i zwiększenie efektywności procesów administracyjnych. Ponadto, pozwala na dokładne monitorowanie oraz analizę danych dotyczących śladu węglowego, zużycia surowców i innych wskaźników środowiskowych. Dzięki temu firmy mogą skuteczniej spełniać wymogi regulacyjne i oczekiwania interesariuszy dotyczące zrównoważonego rozwoju i raportowania ESG.

 

O raporcie

„Trend Research” to trzecia edycja badania przeprowadzanego przez GS1, które pozwala na wskazanie najważniejszych trendów biznesowych i technologii je wspomagających oraz porównanie tendencji zmian w odniesieniu do wyników z lat poprzednich. Pełny raport z wynikami w języku polskim jest do pobrania tutaj: https://gs1pl.org/aktualnosci/jak-dzialac-w-swiecie-ciaglych-wyzwan-raport-z-trzeciej-edycji-badania-trendow-trend-research-od-gs1/

O GS1 Polska 

GS1 Polska jest częścią międzynarodowej organizacji not-for-profit GS1, która działa w 150 krajach i od początku swojego istnienia wspiera rozwój handlu. Najbardziej znanym usprawnieniem GS1 w tym zakresie są standaryzowane kody kreskowe, stosowane obecnie na całym świecie i uznane przez BBC za jedną z 50 rzeczy, które w największym stopniu przyczyniły się do powstania nowoczesnej gospodarki. Standardy opracowane przez GS1 umożliwiają firmom identyfikowanie, gromadzenie i udostępnianie informacji o produktach. Współcześni konsumenci oczekują szybkich, dokładnych i kompletnych informacji na temat towarów, które mogą uzyskać dzięki systemom identyfikowalności (ang. traceability). System GS1 pozwala partnerom handlowym na łatwą współpracę i wymianę informacji o produktach w całym łańcuchu dostaw.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Biuro prasowe GS1 Polska
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel DPD Polska otwiera nowoczesną sortownię - Hub Drobnicowy (HDR) w Swędowie pod Łodzią Biuro prasowe
2025-04-14 | 06:00

DPD Polska otwiera nowoczesną sortownię - Hub Drobnicowy (HDR) w Swędowie pod Łodzią

Nowa, piąta już w Polsce sortownia DPD Polska to strategiczna inwestycja firmy, której celem jest dalsza optymalizacja procesów logistycznych oraz zwiększenie
Handel Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów
2025-04-09 | 10:45

Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów

Jeszcze dekadę temu zakupy spożywcze online wydawały się rozwiązaniem dla nielicznych. Zmieniające się nawyki konsumentów i rosnące oczekiwania wobec jakości
Handel Od polowania na promocje, po zakupy w łazience: zaskakujące zwyczaje zakupowe Polaków w badaniu Dni Wiosennych Okazji Amazon.pl
2025-03-25 | 06:00

Od polowania na promocje, po zakupy w łazience: zaskakujące zwyczaje zakupowe Polaków w badaniu Dni Wiosennych Okazji Amazon.pl

Wystartowały Dni Wiosennych Okazji w sklepie Amazon.pl, które potrwają do 31 marca 2025 r., oferując siedem dni wyjątkowych promocji na dziesiątki tysięcy produktów we

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.