Komunikaty PR

Czy polscy konsumenci sceptycznie odnoszą się do nowych logotypów marek?

2023-12-04  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt
Ewa Kawiecka
Soul&Mind

ul. Grudzieniec 102b
60-621 POZNAŃ
ewa.kawiecka|soulandmind.pl| |ewa.kawiecka|soulandmind.pl
+ 48 664979170
https://www.soulandmind.pl/

Ponad 40% badanych[1] zwraca uwagę na logotypy produktów, które kupuje. Jednak, kiedy marki zmieniają swoją identyfikację wizualną zauważa to zaledwie 15,8% respondentów. Dla łącznie ponad 60% badanych zmiana logo nie jest pozytywnym doświadczeniem. O to, jaki jest stosunek Polaków do identyfikacji graficznej ich ulubionych marek oraz zmian zachodzących w tym obszarze, zapytała agencja badawcza SW Research, na zlecenie firmy Soul & Mind Group.

Czy logotyp ma znaczenie?

Dla osób pracujących w branży marketingowej, projektantów graficznych i handlowców logotyp jest niezwykle ważnym aspektem marki. Nadaje jej tożsamość i pozwala się wyróżnić na tle innych brandów. Czy tak samo patrzą na to konsumenci? Czy dla kupujących identyfikacja graficzna marek ma znaczenie, a jeśli tak to jakie? Na zlecenie agencji Soul & Mind instytut badawczy SW Research przeprowadził badanie, w którym zapytał reprezentatywną grupę Polaków o ich stosunek do logotypów i ich zmian. Wynika z niego, że 43,8% badanych tylko czasami zwraca uwagę na logotypy marek, które kupują, 40,2% zdecydowanie dostrzega logo znajdujące się na opakowaniach produktów, zaś zaledwie 15,9% w ogóle nie przywiązuje wagi do tego aspektu.

- Logotyp jest wizualnym podpisem marki, integralnie związanym z jej tożsamością. To niewielki, ale sprawczy element, który odgrywa kluczową rolę w jej rozpoznawalności i komunikacji. W morzu konkurencji unikalne logo pomaga marce się wyróżnić spośród innych z tej samej branży. Projekt  logotypu powinien być zgodny z wartościami marki i rezonować z grupą docelową. To wizualna ikona, która pomaga konsumentom nawiązać więź z marką i z czasem zwiększa lojalność wobec niej – mówi Aleksandra Janowska – Wojtulewicz, Creative Director w Soul & Mind

Nowy wizerunek marki  

Marki obecne na rynku od lat, a często nawet od dekad, decydują się niekiedy na zmianę logotypów. Zazwyczaj powodem decyzji o zmianie systemu identyfikacji jest implementacja założeń nowej strategii. Dla firm to ważna decyzja, nad którą pracują wiele miesięcy, a okazuje się, że aż 53,2% badanych tylko czasami dostrzega różnicę, tylko 15,8% zauważa ją zawsze, a 14,7% nigdy.

- Większość konsumentów przyzwyczaja się do swoich ulubionych marek, bowiem stanowią one dla nich rodzaj przewodnika gwarantującego prosty i trafiony wybór produktów przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Zmiana wizualnej tożsamości marki może oznaczać wywrócenie ich bezpiecznego świata do góry nogami. Niezwykle istotne jest więc, aby każda taka modyfikacja była uzasadniona i wynikała z rzeczywistych okoliczności biznesowych, a nie z kaprysu marketerów czy chwilowej mody – komentuje wyniki badania Anita Zaremska -Trzaska, Senior Strategic Planner w Soul & Mind.

Czy każda zmiana jest dobra?

Niejednoznaczny jest stosunek badanych do zmian zachodzących w identyfikacji graficznej produktów, po które sięgają lub które rozpoznają. Prawie 1/3 respondentów (31,7%) nie lubi takich zmian bo przyzwyczaiła się do dawnego logotypu, ale prawie tyle samo badanych (27,7%), uważa te zmiany za coś pozytywnego oraz dowód na to, że marka się rozwija i staje bardziej nowoczesna. Prawie 1/5 respondentów (19,9%) ma obawy czy kiedy widzi produkt ze zmienionym logo ma dalej do czynienia ze znaną sobie marką czy z jej imitacją. 16,8% badanych twierdzi, że po zmianach jeszcze bardziej lubi tę markę, a 12,5% lubi markę mniej.

- Musimy pamiętać, że dla wielu ludzi, marka to nie tylko produkt, ale również pewien rodzaj zbioru wartości, z którymi się utożsamiają. Stąd też niezwykle istotny element projektu zmiany identyfikacji wizualnej stanowi komunikacja. Klienci oraz potencjalne grupy docelowe powinni zostać skutecznie poinformowani o zmianie, muszą zrozumieć, dlaczego została podjęta, jakie elementy ulegają zmianie oraz jakie korzyści niesie ona dla nich samych -podsumowuje Anita Zaremska -Trzaska.

 

 

 

 

 

 

 


[1] Badanie zostało przeprowadzone przez agencję badawczą SW Research metodą wywiadów on-line (CAWI) na reprezentatywnej ogólnopolskiej grupie 1000 osób, w dniach 20-23 listopada 2023 roku.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Soul&Mind
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel AI w Sprzedaży B2B: Jak Automatyzacja i Dane Zmienią Przyszłość sprzedaży b2b Biuro prasowe
2025-05-14 | 08:30

AI w Sprzedaży B2B: Jak Automatyzacja i Dane Zmienią Przyszłość sprzedaży b2b

W 2025 roku skuteczność tradycyjnych technik sprzedaży, takich jak cold calling, spadła nawet poniżej 5%. Tymczasem większość polskich firm B2B nadal nie wdraża automatyzacji,
Handel Nie znosisz przepłacać? Na ERLI znajdziesz tylko najlepsze ceny!
2025-05-12 | 08:00

Nie znosisz przepłacać? Na ERLI znajdziesz tylko najlepsze ceny!

Zakupy online to nie tylko wygoda, ale też najlepszy sposób na szukanie oszczędności – szczególnie na ERLI. Polska platforma oferuje szereg przystępnych metod
Handel Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry
2025-04-28 | 10:30

Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry

Fulfillment, czyli kompleksowa usługa magazynowa, to jeden z filarów rozwoju nowoczesnego e-commerce. W dobie rosnących oczekiwań konsumentów, konieczności szybkiej dostawy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Targi Bezpieczeństwa

Bankowość

Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność

Od momentu przystąpienia do UE polska gospodarka urosła dwukrotnie – skumulowany wzrost PKB wyniósł 99 proc., a połowa wzrostu wynikała z członkostwa w UE. Duża w tym zasługa Europejskiego Banku Inwestycyjnego, który od 2004 roku przekazał w Polsce 100 mld euro w finansowanie projektów związanych m.in. z efektywnością energetyczną, OZE czy zrównoważonym rozwojem miast. EBI zwiększa też inwestycje w obronność i bezpieczeństwo – w 2024 roku bank zainwestował 300 mln euro w pierwszy polski program satelitarny.

Polityka

Duży udział własności państwowej negatywnie wyróżnia Polskę na tle Europy. Większość Polaków za ograniczeniem wpływu polityków na gospodarkę

Polska negatywnie wyróżnia się na tle krajów UE i OECD pod względem własności państwowej. Państwo kontroluje nie tylko duże, kluczowe dla gospodarki przedsiębiorstwa, lecz również graczy w mniej znaczących sektorach, jak słodycze czy armatura. Zdaniem przedstawicieli FOR „zatruwa” to zarówno gospodarkę, jak i politykę. W badaniach organizacji Polacy wypowiedzieli się proprywatyzacyjnie, choć w przypadku pytań o prywatyzacje dużych firm już nie byli tak zdecydowani.

Transport

Polska jednym z największych rynków aut używanych na świecie. Dwie trzecie kierowców planuje zakup z drugiej ręki

66 proc. konsumentów, którzy w ciągu najbliższych trzech lat chcą zmienić samochód, deklaruje zakup z drugiej ręki – wynika z badania autoDNA. W Polsce na jedno auto nowe, z salonu, przypada pięć używanych. Chociaż rynek wtórny się stopniowo profesjonalizuje, wciąż liczne są nieprawidłowości i próby oszukania kupującego. 81 proc. kupujących deklaruje, że weryfikuje stan auta przed zakupem, ale często jest to bardzo pobieżny proces.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.