Komunikaty PR

Czy polscy konsumenci sceptycznie odnoszą się do nowych logotypów marek?

2023-12-04  |  01:00
Biuro prasowe

Ponad 40% badanych[1] zwraca uwagę na logotypy produktów, które kupuje. Jednak, kiedy marki zmieniają swoją identyfikację wizualną zauważa to zaledwie 15,8% respondentów. Dla łącznie ponad 60% badanych zmiana logo nie jest pozytywnym doświadczeniem. O to, jaki jest stosunek Polaków do identyfikacji graficznej ich ulubionych marek oraz zmian zachodzących w tym obszarze, zapytała agencja badawcza SW Research, na zlecenie firmy Soul & Mind Group.

Czy logotyp ma znaczenie?

Dla osób pracujących w branży marketingowej, projektantów graficznych i handlowców logotyp jest niezwykle ważnym aspektem marki. Nadaje jej tożsamość i pozwala się wyróżnić na tle innych brandów. Czy tak samo patrzą na to konsumenci? Czy dla kupujących identyfikacja graficzna marek ma znaczenie, a jeśli tak to jakie? Na zlecenie agencji Soul & Mind instytut badawczy SW Research przeprowadził badanie, w którym zapytał reprezentatywną grupę Polaków o ich stosunek do logotypów i ich zmian. Wynika z niego, że 43,8% badanych tylko czasami zwraca uwagę na logotypy marek, które kupują, 40,2% zdecydowanie dostrzega logo znajdujące się na opakowaniach produktów, zaś zaledwie 15,9% w ogóle nie przywiązuje wagi do tego aspektu.

- Logotyp jest wizualnym podpisem marki, integralnie związanym z jej tożsamością. To niewielki, ale sprawczy element, który odgrywa kluczową rolę w jej rozpoznawalności i komunikacji. W morzu konkurencji unikalne logo pomaga marce się wyróżnić spośród innych z tej samej branży. Projekt  logotypu powinien być zgodny z wartościami marki i rezonować z grupą docelową. To wizualna ikona, która pomaga konsumentom nawiązać więź z marką i z czasem zwiększa lojalność wobec niej – mówi Aleksandra Janowska – Wojtulewicz, Creative Director w Soul & Mind

Nowy wizerunek marki  

Marki obecne na rynku od lat, a często nawet od dekad, decydują się niekiedy na zmianę logotypów. Zazwyczaj powodem decyzji o zmianie systemu identyfikacji jest implementacja założeń nowej strategii. Dla firm to ważna decyzja, nad którą pracują wiele miesięcy, a okazuje się, że aż 53,2% badanych tylko czasami dostrzega różnicę, tylko 15,8% zauważa ją zawsze, a 14,7% nigdy.

- Większość konsumentów przyzwyczaja się do swoich ulubionych marek, bowiem stanowią one dla nich rodzaj przewodnika gwarantującego prosty i trafiony wybór produktów przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Zmiana wizualnej tożsamości marki może oznaczać wywrócenie ich bezpiecznego świata do góry nogami. Niezwykle istotne jest więc, aby każda taka modyfikacja była uzasadniona i wynikała z rzeczywistych okoliczności biznesowych, a nie z kaprysu marketerów czy chwilowej mody – komentuje wyniki badania Anita Zaremska -Trzaska, Senior Strategic Planner w Soul & Mind.

Czy każda zmiana jest dobra?

Niejednoznaczny jest stosunek badanych do zmian zachodzących w identyfikacji graficznej produktów, po które sięgają lub które rozpoznają. Prawie 1/3 respondentów (31,7%) nie lubi takich zmian bo przyzwyczaiła się do dawnego logotypu, ale prawie tyle samo badanych (27,7%), uważa te zmiany za coś pozytywnego oraz dowód na to, że marka się rozwija i staje bardziej nowoczesna. Prawie 1/5 respondentów (19,9%) ma obawy czy kiedy widzi produkt ze zmienionym logo ma dalej do czynienia ze znaną sobie marką czy z jej imitacją. 16,8% badanych twierdzi, że po zmianach jeszcze bardziej lubi tę markę, a 12,5% lubi markę mniej.

- Musimy pamiętać, że dla wielu ludzi, marka to nie tylko produkt, ale również pewien rodzaj zbioru wartości, z którymi się utożsamiają. Stąd też niezwykle istotny element projektu zmiany identyfikacji wizualnej stanowi komunikacja. Klienci oraz potencjalne grupy docelowe powinni zostać skutecznie poinformowani o zmianie, muszą zrozumieć, dlaczego została podjęta, jakie elementy ulegają zmianie oraz jakie korzyści niesie ona dla nich samych -podsumowuje Anita Zaremska -Trzaska.

 

 

 

 

 

 

 


[1] Badanie zostało przeprowadzone przez agencję badawczą SW Research metodą wywiadów on-line (CAWI) na reprezentatywnej ogólnopolskiej grupie 1000 osób, w dniach 20-23 listopada 2023 roku.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Przedsiębiorcy z sektora MŚP wybierają franczyzę Biuro prasowe
2024-06-27 | 15:10

Przedsiębiorcy z sektora MŚP wybierają franczyzę

W 2017 roku Organizacja Narodów Zjednoczonych ustanowiła 27 czerwca Międzynarodowym Dniem Mikro, Małych i Średnich Przedsiębiorstw (MŚP). Warto przy tym wspomnieć, że
Handel Lidl i WWF łączą siły w ramach międzynarodowego partnerstwa
2024-06-27 | 11:40

Lidl i WWF łączą siły w ramach międzynarodowego partnerstwa

Lidl, jeden z największych detalistów na świecie, oraz WWF, jedna z najbardziej znanych i niezależnych organizacji zajmujących się ochroną środowiska, ogłaszają nawiązanie nowego
Handel Ryzyka w handlu detalicznym – jak nimi zarządzać, aby uodpornić biznes
2024-06-27 | 09:45

Ryzyka w handlu detalicznym – jak nimi zarządzać, aby uodpornić biznes

Handel detaliczny należy do jednej z branż, którą bardzo szybko dotykają wszelkie perturbacje rynkowe – od ograniczeń w handlu, poprzez restrykcje znane z pandemii, aż po

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Samorządy mogą liczyć na rekordowe finansowanie w tej perspektywie finansowej UE. Pierwsze środki już do nich trafiają

– Poza środkami własnymi samorządy mają dostęp do środków unijnych i do kredytów. To są trzy nogi, na których stoi finansowanie jednostek samorządu terytorialnego – podkreśla Mateusz Walewski, główny ekonomista Banku Gospodarstwa Krajowego. Bank w kwietniu br. uruchomił pierwszy instrument finansowany z KPO, czyli pożyczki wspierające zieloną transformację miast, z budżetem wynoszącym prawie 9 mld euro. Samorządy będą mogły sfinansować z tych środków inwestycje, które powodują, że miasto jest bardziej zielone, nowoczesne i przyjazne dla mieszkańców. Samorządy z niecierpliwością wyczekują również reformy finansowania jednostek samorządu terytorialnego, która ma ustabilizować ich sytuację po zmianach wprowadzonych w tzw. Polskim Ładzie.

Regionalne –

Przyspiesza dekarbonizacja ciepłownictwa. Elektrociepłownia w Bydgoszczy od przyszłego roku zrezygnuje z kolejnych kotłów węglowych

Elektrociepłownia Bydgoszcz II, należąca do PGE Energia Ciepła, wchodzi w kluczowy etap inwestycji, która ma doprowadzić do wyłączenia dwóch z czterech kotłów węglowych i ograniczenia emisji dwutlenku węgla o 17 proc. To oznacza, że od II kwartału 2025 roku mieszkańcy Bydgoszczy będą korzystać z ciepła wytworzonego w nowych niskoemisyjnych źródłach. To jeden z kilku realizowanych projektów PGE Energia Ciepła, które zmierzają do dekarbonizacji w ciepłownictwie.

Nauka

Polski przemysł kosmiczny jest gotowy na zwiększanie udziału w programach Europejskiej Agencji Kosmicznej. Do tego będzie potrzebować coraz więcej wykwalifikowanych kadr

Pierwsza grupa młodych inżynierów z Polski rozpoczęła dwuletni staż w ośrodkach Europejskiej Agencji Kosmicznej w Niderlandach, Hiszpanii, Francji i Niemczech. W sumie do 2025 roku na staże do ESA zostanie skierowanych 30 kandydatów z Polski, którzy wezmą udział w kluczowych przedsięwzięciach naukowych i technologicznych agencji. To tylko jedna z inicjatyw nakierowanych na kształcenie kadr do pracy w sektorze kosmicznym. Sytuacja w tym zakresie poprawiła się na przestrzeni ostatnich lat, jednak w związku z szybkim rozwojem branży w nadchodzących latach zapotrzebowanie na wykwalifikowanych ekspertów będzie rosło.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.