E-commerce w XXI wieku. Jak zoptymalizować procesy?
Popularność e-zakupów w Polsce rośnie z roku na rok. Trend ten mocno uwidocznił się podczas pandemii i pozostał w polskim społeczeństwie do dziś. Według raportu „E- commerce w Polsce 2023”, przygotowanego przez Gemius, Polskie Badania Internetu oraz IAB Polska, odsetek internautów kupujących online wynosi aż 79 proc. Dla przedsiębiorców działających w e-commerce to nie tylko ogromna szansa na rozwój, ale także spore wyzwanie. Jak usprawnić działanie sklepu online i poprawić doświadczenia zakupowe klientów?
1. Focus na zróżnicowane potrzeby
Klienci sklepów online mają różne preferencje. Dla jednych kluczowy jest szybki czas dostawy, podczas gdy inni koncentrują się na oszczędnościach, wybierając najtańsze opcje wysyłki, nawet kosztem dłuższego czasu oczekiwania na zamówienie. Ważny jest również sposób dostawy. Zapewnienie szerokiego wyboru operatorów logistycznych daje klientowi swobodę wyboru, co zwiększa szanse na finalizację zamówienia i buduje pozytywne doświadczenia zakupowe.
2. Funkcje poprawiające user experience
Nic tak nie zniechęca klientów jak skomplikowany proces składania zamówienia. Odpowiedzią na to wyzwanie są rozwiązania typu fast-checkout, takie jak np. Portmonetka, które umożliwiają zrealizowanie dostawy i płatności jednym kliknięciem. Internautów odstraszają również trudne w obsłudze mechanizmy wyboru operatora lub punktu odbioru przesyłki. Zamiast tradycyjnej rozwijanej listy, bardziej intuicyjnym rozwiązaniem jest interaktywna
mapa, na której użytkownik może z łatwością znaleźć preferowany punkt odbioru. Dzięki temu proces wyboru jest szybszy i bardziej przejrzysty.
3. Usprawnienie procesu wysyłki
Jednym z kluczowych wyzwań dla e-sprzedawców jest zapewnienie sprawnego i efektywnego procesu logistycznego. Dla wielu konsumentów czas realizacji zamówienia stanowi kluczow czynnik wpływający na decyzje zakupowe. Aby sprostać tym oczekiwaniom i utrzymać konkurencyjność na rynku, przedsiębiorcy powinni skupić się na optymalizacji procesu wysyłki. Jednym z rozwiązań, które to umożliwia, jest funkcja Szybka Przesyłka oferowana przez Furgonetkę. Oparta na mechanizmach sztucznej inteligencji, pozwala sprzedawcy na utworzenie przesyłki zaledwie w trzech kliknięciach.
Po wcześniejszym skonfigurowaniu szablonów dla określonych produktów, obejmujących kluczowe parametry takie jak przewoźnik, rozmiar czy waga paczki, sprzedawca przy kolejnym zamówieniu otrzymuje gotowe, dopasowane szablony zgodne z preferencjami klienta. Dzięki temu, wysyłając ponownie powtarzalny produkt (np. książkę), nie musi przechodzić całego procesu od początku. Co więcej, dzięki funkcji „Furgonetka Asystent Drukowania” etykiety są automatycznie drukowane po zamówieniu przesyłki – wystarczy w oknie Szybkiej Przesyłki zaznaczyć odpowiednią opcję. Mechanizm ten nie tylko usprawnia i przyśpiesza realizację zamówień, ale także pozwala na optymalizację kosztów. Zaoszczędzony czas przedsiębiorca może poświęcić m.in. na podnoszenie standardów obsługi klienta lub rozwój firmy.
Kolejne narzędzie od Furgonetki, dedykowane zamówieniom zawierającym podobne produkty lub kierowanym do tej samej lokalizacji, to Wysyłka Seryjna. Umożliwia ono jednoczesne zarejestrowanie wielu zamówień na identyczne przesyłki, które mają trafić do różnych odbiorców. Jest to całkowicie darmowe rozwiązanie, z którego mogą korzystać zarówno firmy, sklepy internetowe, jak i klienci indywidualni, nadający okazjonalnie identyczne przesyłki do większej liczby odbiorców (np. prezenty świąteczne, katalogi produktów, próbki czy ulotki marketingowe skierowane do klientów lub partnerów biznesowych). Wysyłka Seryjna znacząco przyspiesza obsługę zamówień, szczególnie w okresach wzmożonej sprzedaży, takich jak wyprzedaże sezonowe.
4. Bezproblemowe zwroty
Nieodłącznym elementem funkcjonowania e-sklepów są także zwroty. Intuicyjna i bezproblemowa polityka zwrotów zachęca do zakupów i zwiększa liczbę konwersji w sklepie. Wyzwaniem, przed którym stoją e-biznesy jest jej opracowanie, a także sprawna obsługa całego procesu. Także i w tym obszarze klientów wspiera Furgonetka – zapewniając gotowe polityki zwrotów oraz jeden z najbardziej zaawansowanych, a zarazem prostych i intuicyjnych
systemów na rynku.
5. Darmowa dostawa
Bezpłatna dostawa to jeden z kluczowych czynników motywujących klientów do zakupów online. Ci częściej wybierają sklepy, które oferują darmową dostawę, nawet jeśli jest ona dostępna dopiero od określonej minimalnej wartości zamówienia. Taka strategia nie tylko zachęca do zakupu, ale także skłania konsumentów do zwiększania wartości koszyka. Co za tym idzie, może być skutecznym narzędziem podnoszącym poziom sprzedaży i budującym lojalność klientów.
E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online
Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO
Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Edukacja
Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami
Niski poziom wynagrodzenia nauczycieli w porównaniu z innymi zawodami to tylko jeden z czynników, które wpływają na niedobór kadr pedagogicznych w różnych krajach. Z analizy naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że popularne strategie szybkich rozwiązań, takie jak programy stypendialne, nie działają w długiej perspektywie. Potrzebne jest więc nie tylko zwiększenie płac, ale i budowanie prestiżu tego zawodu, by osoby, które mają predyspozycje do jego wykonywania, nie bały się obierać takiej ścieżki kariery zawodowej.
Fundusze unijne
Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
Do 2030 roku rynek budownictwa modułowego ma osiągnąć wartość 7 mld zł – szacuje firma Spectis. Szczególnie ten i przyszły rok będą dla niego korzystne ze względu na duży napływ środków z KPO, których wydatkowanie wiąże się z ograniczeniami czasowymi. Presja kosztowa i czasowa oraz otwartość na nowe technologie może skłonić inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych do zwrotu w kierunku budynków modułowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.