Elektronika i święty spokój – jakich prezentów chcą Polacy w 2023 roku
Szczęście, zdrowie i tzw. święty spokój – o takich prezentach marzy 15% Polaków. Natomiast 12% z nich ucieszyłoby się z elektroniki pod choinką (np. telefon czy komputer) lub sprzęt AGD – wynika ze świątecznego badania rankomat.pl.
Grudzień to miesiąc, w którym obdarowujemy swoich bliskich prezentami. Eksperci rankomat.pl – multiporównywarki ubezpieczeń i produktów finansowych - sprawdzili, jakie upominki Polacy chcieliby znaleźć pod tegoroczną choinką oraz jakie podarunki świąteczne wspominamy jako najlepsze w naszym życiu. Preferencje Polaków jeśli chodzi o prezenty mogą być zaskoczeniem. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez rankomat.pl, najważniejsze są dla nas wartości niematerialne: zdrowie, szczęście, miłość i przyjaciele.
Marzymy o zdrowiu szczęściu i elektronice
Polacy pod choinką chcieliby znaleźć dobra, których nie da się nabyć za pieniądze. Choć ankietowani chętnie wskazywali telefony, komputery czy sprzęt AGD (12%) jako prezenty, które sprawiłyby im radość, częściej twierdzili, że szczęście, zdrowie czy tzw. święty spokój byłyby najlepszym prezentem na tegoroczne Boże Narodzenie. Takiej odpowiedzi udzielił prawie co siódmy ankietowany (15%).
Innym pożądanym dobrem na Święta są także wartości takie jak miłość, rodzina i przyjaciele (11%). Prawie co dziesiąty badany ucieszyłby się także z zaplanowanej podróży lub z podarunku w postaci koperty z pieniędzmi.
Najlepszy prezent gwiazdkowy to AGD, miłość i przyjaciele
Jednocześnie rankomat.pl zapytał badanych, jaki otrzymany dotychczas prezent świąteczny uważamy za najlepszy w naszym życiu. Wśród odpowiedzi zdecydowanie dominuje elektronika (ponad 17%), a dokładniej takie urządzenia jak smartfony i tablety (5,4%), komputery i laptopy (4,1%), konsole do gry (2,8%), sprzęt AGD (1,7%), słuchawki i smartwatche (0,7%) czy telewizory (0,6%).
Szerokie grono ankietowanych za najlepszy prezent na Boże Narodzenie uznało wartości niematerialne, do których należą miłość, rodzina i przyjaciele (15,6%). Badani cieszyli się także z biżuterii i zegarków (8,8%), ubrań (6,1%) oraz kosmetyków i perfum (6%).
Ile wydamy na świąteczne prezenty?
Sprzęt elektroniczny czy wycieczki to prezenty, które generują spore wydatki. Polacy biorą pod uwagę ten fakt i starają się realnie zaplanować swoje świąteczne budżety. Według badań przeprowadzonych przez Amazon.pl na świąteczne podarunki w 2023 roku Polacy zamierzają przeznaczyć ok. 650 zł. 24% ankietowanych chce wydać na ten cel od 251 zł do 500 zł, a 21% od 501 zł do 1000 zł.
Jak finansujemy zakup prezentów?
Wysokie ceny skłaniają Polaków do poszukiwania możliwości pozwalających na zakup podarunków za mniejsze pieniądze. Jak wynika z raportu przygotowanego przez Amazon.pl, 31% badanych planuje szukać prezentów na promocji i korzystać z okazji zakupowych. 21% ankietowanych natomiast prezentów poszukuje wcześniej by móc je kupić w niższej cenie. 19% Polaków zamierzało kupić prezenty podczas listopadowych wyprzedaży z okazji Black Friday lub Cyber Monday.
- Zakup prezentów w tym roku Polacy będą finansować głównie z bieżących dochodów i oszczędności. Po kredyt sięgnie wyłącznie wąska grupa osób. Jeśli zabraknie nam funduszy, to prawdopodobnie chętniej niż z tradycyjnego kredytu skorzystamy z możliwości zakupów na raty czy tzw. płatności odroczonych. Wynika to z faktu, że rozwiązania te są dostępne „od ręki” w momencie dokonywania płatności, dzięki temu nie musimy odkładać zakupu podarunków na później, co oszczędza nie tylko nasz czas, ale często też ogranicza stres towarzyszący nam nieraz podczas przedświątecznych zakupów. – mówi Katarzyna Gaweł, ekspertka rankomat.pl

11 tysięcy automatów paczkowych w sieci DPD Pickup

E-commerce w 2025. Jak budować przewagę dzięki elastycznym strategiom cenowym?

Kamil R. Gancarz: Unia została rozegrana – nowa umowa handlowa z USA - „to się nie spina”
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni
Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.
Polityka
Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.
Infrastruktura
Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.