Elektronika i święty spokój – jakich prezentów chcą Polacy w 2023 roku
Szczęście, zdrowie i tzw. święty spokój – o takich prezentach marzy 15% Polaków. Natomiast 12% z nich ucieszyłoby się z elektroniki pod choinką (np. telefon czy komputer) lub sprzęt AGD – wynika ze świątecznego badania rankomat.pl.
Grudzień to miesiąc, w którym obdarowujemy swoich bliskich prezentami. Eksperci rankomat.pl – multiporównywarki ubezpieczeń i produktów finansowych - sprawdzili, jakie upominki Polacy chcieliby znaleźć pod tegoroczną choinką oraz jakie podarunki świąteczne wspominamy jako najlepsze w naszym życiu. Preferencje Polaków jeśli chodzi o prezenty mogą być zaskoczeniem. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez rankomat.pl, najważniejsze są dla nas wartości niematerialne: zdrowie, szczęście, miłość i przyjaciele.
Marzymy o zdrowiu szczęściu i elektronice
Polacy pod choinką chcieliby znaleźć dobra, których nie da się nabyć za pieniądze. Choć ankietowani chętnie wskazywali telefony, komputery czy sprzęt AGD (12%) jako prezenty, które sprawiłyby im radość, częściej twierdzili, że szczęście, zdrowie czy tzw. święty spokój byłyby najlepszym prezentem na tegoroczne Boże Narodzenie. Takiej odpowiedzi udzielił prawie co siódmy ankietowany (15%).
Innym pożądanym dobrem na Święta są także wartości takie jak miłość, rodzina i przyjaciele (11%). Prawie co dziesiąty badany ucieszyłby się także z zaplanowanej podróży lub z podarunku w postaci koperty z pieniędzmi.
Najlepszy prezent gwiazdkowy to AGD, miłość i przyjaciele
Jednocześnie rankomat.pl zapytał badanych, jaki otrzymany dotychczas prezent świąteczny uważamy za najlepszy w naszym życiu. Wśród odpowiedzi zdecydowanie dominuje elektronika (ponad 17%), a dokładniej takie urządzenia jak smartfony i tablety (5,4%), komputery i laptopy (4,1%), konsole do gry (2,8%), sprzęt AGD (1,7%), słuchawki i smartwatche (0,7%) czy telewizory (0,6%).
Szerokie grono ankietowanych za najlepszy prezent na Boże Narodzenie uznało wartości niematerialne, do których należą miłość, rodzina i przyjaciele (15,6%). Badani cieszyli się także z biżuterii i zegarków (8,8%), ubrań (6,1%) oraz kosmetyków i perfum (6%).
Ile wydamy na świąteczne prezenty?
Sprzęt elektroniczny czy wycieczki to prezenty, które generują spore wydatki. Polacy biorą pod uwagę ten fakt i starają się realnie zaplanować swoje świąteczne budżety. Według badań przeprowadzonych przez Amazon.pl na świąteczne podarunki w 2023 roku Polacy zamierzają przeznaczyć ok. 650 zł. 24% ankietowanych chce wydać na ten cel od 251 zł do 500 zł, a 21% od 501 zł do 1000 zł.
Jak finansujemy zakup prezentów?
Wysokie ceny skłaniają Polaków do poszukiwania możliwości pozwalających na zakup podarunków za mniejsze pieniądze. Jak wynika z raportu przygotowanego przez Amazon.pl, 31% badanych planuje szukać prezentów na promocji i korzystać z okazji zakupowych. 21% ankietowanych natomiast prezentów poszukuje wcześniej by móc je kupić w niższej cenie. 19% Polaków zamierzało kupić prezenty podczas listopadowych wyprzedaży z okazji Black Friday lub Cyber Monday.
- Zakup prezentów w tym roku Polacy będą finansować głównie z bieżących dochodów i oszczędności. Po kredyt sięgnie wyłącznie wąska grupa osób. Jeśli zabraknie nam funduszy, to prawdopodobnie chętniej niż z tradycyjnego kredytu skorzystamy z możliwości zakupów na raty czy tzw. płatności odroczonych. Wynika to z faktu, że rozwiązania te są dostępne „od ręki” w momencie dokonywania płatności, dzięki temu nie musimy odkładać zakupu podarunków na później, co oszczędza nie tylko nasz czas, ale często też ogranicza stres towarzyszący nam nieraz podczas przedświątecznych zakupów. – mówi Katarzyna Gaweł, ekspertka rankomat.pl
E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online
Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO
Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.