Komunikaty PR

Grupa Wittchen rośnie dzięki e-commerce, w 2023 roku zwiększyła przychody o 15%

2024-04-19  |  07:00
Biuro prasowe

Grupa Wittchen w 2023 roku zwiększyła przychody o 15% r/r do ponad 467 mln zł, poprawiając jednocześnie marżę brutto na sprzedaży, która sięgnęła 63,5%. Wypracowany w minionym roku zysk netto wyniósł 61,3 mln zł i był na zbliżonym poziomie jak rok wcześniej. Biorąc pod uwagę bieżącą, stabilną sytuację finansową Spółki, oraz uwzględniając plany inwestycyjne na 2024 rok, Zarząd rekomenduje wypłatę dywidendy w wysokości 3,57 zł na akcję, czyli łącznie 65,5 mln zł.

W samym czwartym kwartale 2023 roku przychody Grupy Wittchen wyniosły 132,3 mln zł i były nieco niższe (-3%) niż w tym samym okresie rok wcześniej. W ostatnim kwartale roku marża brutto na sprzedaży sięgnęła 64,9%, tj. najwyższego poziomu od 10 lat. Zysk netto w czwartym kwartale 2023 roku wyniósł 20,7 mln zł i był o blisko 29% niższy r/r. Na wynik wpływały rosnące koszty operacyjne, w tym m.in. wynagrodzenia, koszty sprzedaży internetowej (na platformach marketplace), logistyki i czynszów.

Wzrost przychodów napędzany jest w znaczącej części rosnącą sprzedażą w kanale on-line, realizowaną poprzez własne e-sklepy i platformy marketplace. W całym 2023 roku wzrosła ona o ponad 28% i przyniosła 51% łącznej sprzedaży Grupy Wittchen. W samym czwartym kwartale w kanale e-commerce odnotowano rekordowy poziom sprzedaży wynoszący 71,7 mln zł (+9% r/r). Sprzedaż w sklepach stacjonarnych pozostawała pod presją słabszych nastrojów konsumentów, zaś szczególnie w Polsce obserwowano mniejszy niż rok wcześniej popyt ze strony klientów z Ukrainy, głównie na walizki i akcesoria podróżne.

Na koniec roku Grupa operowała własnymi sklepami on-line w 6 krajach (wliczając Polskę) i była obecna na 46 platformach marketplace w 23 krajach Europy. Prowadziła jednocześnie 105 własnych salonów sprzedaży pod markami Wittchen i Wittchen Travel w Polsce, Czechach, na Węgrzech, a także na Słowacji i w Rumunii, gdzie otworzyła pierwsze sklepy w czwartym kwartale 2023 roku. Kolejnych 10 placówek franczyzowych działało w Ukrainie. Łącznie sprzedaż na rynkach zagranicznych stanowiła ponad 21% przychodów całej Grupy w 2023 roku, podobnie jak rok wcześniej.

Miniony rok przyniósł nowe wyzwania za sprawą pogorszenia nastrojów konsumenckich, co przełożyło się na zmniejszenie dynamiki naszej sprzedaży. Musieliśmy szybko zrewidować nasze plany inwestycyjne i wprowadzić działania zmierzające zarówno do ochrony rentowności, jak i poprawy sprzedaży. Pierwsze efekty tych działań są zadowalające. Wzrosła marża brutto na sprzedaży, wypracowaliśmy solidny wynik netto. Z uwagą obserwujemy kondycję konsumentów w Polsce i w Europie w pierwszych miesiącach tego roku, a priorytetem jest dla nas utrzymanie satysfakcjonującej rentowności. Jednocześnie, naszym celem pozostaje dwucyfrowy wzrost sprzedaży w 2024 roku – powiedział Jędrzej Wittchen, prezes Wittchen.

W ramach działań poprawiających efektywność organizacji Grupa Wittchen dokonała zmian w obszarze logistyki, obniżając koszty dystrybucji do salonów w Polsce i do odbiorców za granicą. Przykładowo, zrewidowano minimalny poziom wartości zamówienia, dla którego klienci otrzymują opcję darmowej dostawy, zarówno w Polsce jak i na innych rynkach. Grupa dokonała również usprawnień w obszarze marketingu, wprowadzając zmiany dotyczące kampanii promocyjnych, rozwinęła także własne studio fotograficzne, by zmniejszyć koszty obsługi zewnętrznej w tym zakresie.

 

Dalsza ekspansja i inwestycje

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, w styczniu 2024 roku Grupa Wittchen uruchomiła własny sklep internetowy w Austrii. W planach są także otwarcia salonów stacjonarnych w krajach niemieckojęzycznych, tj. w Austrii i Niemczech.

W związku z rozwojem sprzedaży w obszarze e-commerce i na rynkach międzynarodowych, Grupa Wittchen planuje rozbudowę własnego centrum logistycznego w Palmirach pod Warszawą. Inwestycja będzie obejmować budowę trzeciej hali magazynowej o powierzchni około 3,6 tys. m2 (na gruntach należących już do Spółki), a także dalszą automatyzację obsługi przesyłek, co poprawi wydajność istniejącego obiektu. Celem jest również obniżenie kosztów ponoszonych na magazynowanie i obsługę przesyłek realizowane obecnie przez podmioty zewnętrzne. W 2023 roku Zarząd rozważał rozpoczęcie budowy nowego centrum logistycznego, jednak decyzję tę odłożono z uwagi na skokowy wzrost cen wykonawstwa w sektorze budowlanym, a także sytuację na rynku konsumenckim.

Widzimy potrzebę zwiększenia mocy i poprawy efektywności w obszarze naszej logistyki. Biorąc pod uwagę obecne uwarunkowania rynkowe, najlepszą opcją jest zwiększenie powierzchni magazynowej i dalsza automatyzacja procesów w naszym istniejącym centrum logistycznym w Palmirach. Inwestycja ta pozwoli znacząco ograniczyć koszty związane z najmem powierzchni w magazynach zewnętrznych i przełoży się na poprawę wydajności naszego centrum. Rozbudowę planujemy rozpocząć jeszcze w tym roku – poinformował Jędrzej Wittchen.

 

Zarząd rekomenduje 3,57 zł dywidendy na akcję

Biorąc pod uwagę bieżącą, stabilną sytuację finansową Grupy Wittchen, oraz uwzględniając jej potrzeby inwestycyjne, Zarząd Spółki podjął decyzję o rekomendowaniu wypłaty dywidendy z zysku za 2023 rok w łącznej kwocie 65,5 mln zł, czyli 3,57 zł na akcję. To rekordowy poziom w dotychczasowej historii Grupy Wittchen. Ostateczna decyzja o wypłacie dywidendy zostanie podjęta przez Walne Zgromadzenie.

Jestem przekonany, że inwestorzy cenią nas nie tylko za sprawdzony model biznesowy i strategię ekspansji międzynarodowej, ale także za to, że jesteśmy spółką dywidendową. W przyszłości nadal chcemy rozwijać się w taki sposób, by budować wartość Grupy Wittchen i jednocześnie dzielić się wypracowywanymi zyskami z akcjonariuszami – podsumował Jędrzej Wittchen.

 


Grupa Wittchen zajmuje się sprzedażą ekskluzywnej galanterii skórzanej, obuwia i odzieży oraz luksusowych dodatków i akcesoriów podróżnych. Budowana od ponad 30 lat marka Wittchen jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek premium w Polsce.

Grupa Wittchen prowadzi sprzedaż poprzez własne e-sklepy w 7 krajach (wliczając Polskę), 46 platformy marketplace w 23 krajach oraz sieć ponad 100 salonów stacjonarnych funkcjonujących pod markami Wittchen i Wittchen Travel. Posiada własne centrum logistyczne w podwarszawskich Palmirach.

Od 2015 roku spółka Wittchen S.A. jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel DPD Polska otwiera nowoczesną sortownię - Hub Drobnicowy (HDR) w Swędowie pod Łodzią Biuro prasowe
2025-04-14 | 06:00

DPD Polska otwiera nowoczesną sortownię - Hub Drobnicowy (HDR) w Swędowie pod Łodzią

Nowa, piąta już w Polsce sortownia DPD Polska to strategiczna inwestycja firmy, której celem jest dalsza optymalizacja procesów logistycznych oraz zwiększenie
Handel Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów
2025-04-09 | 10:45

Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów

Jeszcze dekadę temu zakupy spożywcze online wydawały się rozwiązaniem dla nielicznych. Zmieniające się nawyki konsumentów i rosnące oczekiwania wobec jakości
Handel Od polowania na promocje, po zakupy w łazience: zaskakujące zwyczaje zakupowe Polaków w badaniu Dni Wiosennych Okazji Amazon.pl
2025-03-25 | 06:00

Od polowania na promocje, po zakupy w łazience: zaskakujące zwyczaje zakupowe Polaków w badaniu Dni Wiosennych Okazji Amazon.pl

Wystartowały Dni Wiosennych Okazji w sklepie Amazon.pl, które potrwają do 31 marca 2025 r., oferując siedem dni wyjątkowych promocji na dziesiątki tysięcy produktów we

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.