Jak adaptować przestrzenie zgodnie ze standardami firmowymi?
Mimo trwającej recesji, żyjemy w erze rozkwitu dużych firm. Największa sieć sklepów typu modern convenience w Polsce to obecnie ponad 1000 nowych placówek rocznie, a do tego dochodzą małe i duże marki, otwierające lokalizacje, remontujące starsze lokale lub zmieniające wystrój, np. w wyniku wprowadzania nowej identyfikacji wizualnej. Każdy biznes skupiony wokół B2C potrzebuje więc rozwiązań, które połączą firmowy wizerunek z komfortem pracy. Dynamiczny rozwój działalności to przede wszystkim odpowiedź na pytanie: jak zapewnić odpowiednie standardy lokalnego oddziału, bez względu na wielkość miejscowości i region otwieranej placówki? Potrzebna jest odpowiednia dokumentacja firmowa i przede wszystkim solidna ekipa remontowa, która ma doświadczenie w adaptacji wnętrz i przestrzeni komercyjnych.
Brak odpowiednich fachowców budowlanych uderzy w każdą branżę
Wg raportu GUS „Rynek wewnętrzny w 2021 roku” (data publikacji: październik 2022), szacowana liczba sklepów w Polsce wyniosła 331 tys. i była o 3,5 proc. (o 11,1 tys.) wyższa niż rok wcześniej. Powierzchnia sprzedażowa zwiększyła się z kolei o 2,5 proc. Liczby z poprzedniego roku wciąż nie są znane, ale biorąc pod uwagę ekspansję sieci takich jak Żabka, Dino czy Aldi, można spodziewać się kolejnych wzrostów. Mogą je jednak wstrzymać nie tylko oczywiste problemy jak inflacja, ale również często niezauważane braki kadrowe. Sklepy już dziś, poprzez aplikacje czy punkty samoobsługowe, zmniejszyły potrzebę zatrudnienia pracowników fizycznych przypadających na poszczególne oddziały, jednak nawet najbardziej aktywny robot nie położy jeszcze dachu, nie pomaluje ściany i nie wymieni przepalonej żarówki. Dlatego też to braki specjalistów z branży budowlanej mogą niespodziewanie ograniczać polskie sieci handlowe, ponieważ ktoś musi przygotować sklep do otwarcia.
Wg raportu GUS „Koniunktura w przetwórstwie przemysłowym, budownictwie, handlu i usługach 2000-2023” (data publikacji: kwiecień 2023), niedobór wykwalifikowanych pracowników dotyka ponad 30 proc. firm z branży budowalnej. Oznacza to nie tylko problemy z budowaniem nowych placówek, ale także wydłużeniem prac remontowych w przypadku awarii, zalań czy pożarów sklepów. A jak wiadomo w biznesie – czas to pieniądz.
- Problemami, z którym obecnie zmagają się firmy potrzebujące odpowiedniej opieki budowlanej, są ceny usług i materiałów oraz dostępność rzetelnych specjalistów – komentuje Maciej Maryniak, Market Development Manager w Mondial Assistance. – Ta sytuacja niestety będzie coraz gorsza. Maleje liczba szkół zawodowych, a dostępność fachowców jest niewystarczająca. Problemy będą narastać – nie tylko przez brak systemowego wsparcia kształcenia zawodowego, ale też odwrót pracowników, firm i fachowców w momencie zakończenia wojny w Ukrainie. Odbudowa naszego sąsiada i inwestycje, które będą to napędzały zmniejszą liczbę specjalistów pracujących w Polsce oraz wpłyną też na łańcuchy dostaw materiałów budowlanych – ocenia Maciej Maryniak.
Jakie są najważniejsze cechy dobrego wykończenia?
Bez względu jednak na to, czy nowe oddziały budowane są od zera, czy też następuje zaaranżowanie istniejących już powierzchni użytkowych, ważna jest odpowiednia standaryzacja. Oznacza to, że sieć musi być odpowiednio duża, by zapewnić odpowiednią gotowość i kontrolę kosztów w każdym miejscu w Polsce.
Mondial Assistance oferuje szerokie wsparcie techniczne dla firm, które potrzebują przygotować swoje inwestycje do wynajmu, franczyzy czy sprzedaży, lub na których spoczywa odpowiedzialność utrzymania stanu technicznego lokali, części wspólnych, budynków, ekspozycji oraz innych obszarów z zapotrzebowaniem na bieżący serwis. Do tego potrzebny jest odpowiedni zespół, najlepiej taki, który rozumie potrzeby klienta biznesowego. Dzięki rozbudowanej siatce ekip remontowych, Mondial Assistance koordynuje cały proces, aby połączyć oczekiwany poziom usług z szybkością realizacji zlecenia – wszak każdy dzień remontu lokalu oznacza brak przychodów.
– Proces obsługi inwestycji musi być przeprowadzany sprawnie i profesjonalnie. W tym celu Mondial Assistance, oferując kompleksową obsługę remontową i techniczną dla firm stawia na sprawdzone i doświadczone ekipy remontowe. Potrzebny jest ustandaryzowany tok postępowania, który pozwoli na przekazanie wszystkich wymaganych dokumentów projektowych oraz ustalić harmonogram z klientem. Ważna jest również możliwość kontroli działań na każdym etapie realizowanych prac – przybliża Maciej Maryniak. – Na podstawie doświadczeń z sieciami dystrybucyjnymi i developerami wiemy jak przeprowadzić adaptację w zaledwie dwa tygodnie. Jednak samo oddanie budynku do użytku to nie koniec pracy – później nadchodzi czas na ewaluację oraz opiekę gwarancyjną - wizyty kontrolne i oględziny pozwoliły naszym zespołom uzyskać średnią ocen klientów na poziomie 4,8 w pięciostopniowej skali – kończy ekspert Mondial Assistance.

11 tysięcy automatów paczkowych w sieci DPD Pickup

E-commerce w 2025. Jak budować przewagę dzięki elastycznym strategiom cenowym?

Kamil R. Gancarz: Unia została rozegrana – nowa umowa handlowa z USA - „to się nie spina”
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni
Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.
Polityka
Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.
Infrastruktura
Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.