Komisja Europejska reaguje na nielegalny import drewna z Rosji
Komisja Europejska ogłosiła w swoim dzienniku ustaw decyzję o wszczęciu formalnego dochodzenia w sprawie obchodzenia istniejących ceł antydumpingowych przez rosyjskich i białoruskich producentów sklejki brzozowej oraz niektórych europejskich importerów. Zdecydowana reakcja organów unijnych ma na celu ukrócenie nielegalnych praktyk oraz wsparcie uczciwie działających firm.
Deklaracja Komisji Europejskiej jest stanowczą odpowiedzią na rosnący problem nielegalnego importu drewna sklejki brzozowej z Rosji i Białorusi. To reakcja na coraz bardziej zaawansowane metody unikania obowiązujących ceł antydumpingowych przez producentów i importerów. Po dokładnym dochodzeniu antydumpingowym, które zakończyło się przed dwoma laty, Unia Europejska wprowadziła cła ochronne na import rosyjskiej sklejki brzozowej, której niskie ceny i jakość szkodziły przemysłowi UE. Niemniej jednak, analiza dostępnych danych wskazuje, że cła te były omijane poprzez wykorzystanie firm "słupów" z Kazachstanu i Turcji.
Pochodzenie ma znaczenie
W odpowiedzi na nieuczciwe praktyki, Komisja Europejska podjęła decyzję o wszczęciu formalnego dochodzenia. Jego celem jest rejestrowanie całego importu drewna sklejki z wymienionych kierunków przy granicach UE, co umożliwi dokładne ustalenie pochodzenia towaru. Jest to pierwszy krok do ewentualnego zastosowania rozszerzonych ceł antydumpingowych w tym ceł nałożonych wstecznie, co dotknie tych, którzy dotychczas unikali płacenia opłat sprowadzając sklejkę z Rosji przez firmy zarejestrowane w Kazachstanie i Turcji.
- Wszczęcie postępowania przez Komisję Europejską oznacza, że od teraz, cały import sklejki z wymienionych wcześniej kierunków jest rejestrowany przy przekraczaniu granic UE. To pierwszy krok do ustalenia przez Komisję, czy import z Kazachstanu i Turcji realnie pochodzi z tych dwóch krajów, czy też nie. – tłumaczy Jarosław Michniuk, Prezes Zarządu Spółek Paged. - Rejestracja ta dodatkowo pozwoli Komisji na zastosowanie z mocą wsteczną rozszerzonych ceł antydumpingowych wobec tych, którzy dotychczas je omijali. Nawet pobieżna analiza publicznych danych wskazuje, iż moce produkcyjne tych państw, nie mogą odpowiadać za skalę importu jaka jest im obecnie przypisywana. Szacujemy, że do Polski sprowadzane jest rokrocznie od 20-30% nielegalnej sklejki z Rosji, Białorusi czy Chin. – dodaje Jarosław Michniuk.
Głos rynku przeciw nadużyciom
To właśnie Paged, będący jednym z wiodących europejskich producentów i dostawców sklejki, wraz z firmą Latvijas Finieris, w ramach konsorcjum Woodstock byli pierwotnymi wnioskodawcami wszczęcia postępowania antydumpingowego przeciwko rosyjskim producentom sklejki brzozowej w 2020 roku.
- Omijanie ceł antydumpingowych to tylko jeden z poważnych zarzutów dla wciąż obecnych na rynku unijnym importerów rosyjskiej sklejki. Dodatkowo łamią oni także sankcje nałożone na Rosję i Białoruś w wyniku agresji Rosji na Ukrainę – zakaz importu produktów pochodzenia drzewnego znalazł się w pakiecie sankcji uzgodnionym przez wszystkie Państwa Unii Europejskiej w marcu 2022. – mówi Jarosław Michniuk. – Z informacji pochodzących z Ministerstwa Finansów, wiemy, że od lipca 2022 r., kiedy wszedł w życie bezwzględny zakazu przywozu drewna z Rosji - Krajowa Administracja Skarbowa przeprowadziła 4888 tzw. kontroli przed zwolnieniem towaru, tj. kontroli mających miejsce w chwili przywozu towaru na obszar celny Unii Europejskiej. Przeprowadzono 5 kontroli postimportowych. W wyniku podjętych działań kontrolnych stwierdzono nieprawidłowości w stosunku do 61 przesyłek drewna. Obecnie w tych sprawach toczą się postępowania. W wyniku działań kontrolnych Krajowej Administracji Skarbowej złożono 62 zawiadomienia do organów ścigania.
Ogłoszenie decyzji Komisji Europejskiej to ważny krok dla zapobiegania nielegalnym działaniom firm, które nie tylko bogacą się na łamaniu prawa, ale wspierają finansowo budżet agresora wojennego i jego sojusznika.

Podwójne standardy w polityce handlowej UE – środki lustrzane lekiem na całe zło? - zaproszenie na debatę

Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl

Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

KE proponuje nowy Fundusz Konkurencyjności. Ma pobudzić inwestycje w strategiczne dla Europy technologie
W środę 16 lipca Komisja Europejska przedstawiła projekt budżetu na lata 2028–2034. Jedna z propozycji zakłada utworzenie Europejskiego Funduszu Konkurencyjności o wartości ponad 400 mld euro, który ma pobudzić inwestycje w technologie strategiczne dla jednolitego rynku. Wśród wspieranych obszarów znalazła się obronność i przestrzeń kosmiczna. Na ten cel ma trafić ponad 130 mld euro, pięciokrotnie więcej niż do tej pory.
Firma
Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.
Infrastruktura
Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.