Komunikaty PR

Kradzieże. Nowy sposób na nieuczciwych klientów

2024-07-17  |  11:00

Niemal każdy przedsiębiorca działający w branży handlu detalicznego boryka się z problemem kradzieży. Dotyczy to praktycznie każdej branży - od niewielkich sklepów osiedlowych, poprzez dyskonty spożywcze, sklepy odzieżowe, sklepy wyposażenia wnętrz, drogerie i perfumerie, aż po supermarkety czy duże sklepy budowlane. Dane regularnie publikowane przez Komendę Główną Policji pokazują, że przez ostatnie lata liczba kradzieży stale rośnie[1], a jej czasowe spadki w dół wynikają raczej z uchwalonych szkodliwych zmian w prawie i podniesieniu kwoty, od której kradzież traktowana jest jak przestępstwo (a nie wykroczenie), niż zmiany trendów[2] - coś co było do tej pory traktowane jako kradzież, po zmianach jest już tylko wykroczeniem, pomimo tak samo wysokiej szkodliwości społecznej i tak samo wysokich strat finansowych dla sprzedawców. Coraz większy problem stanowi też najmłodsza grupa konsumentów – nastolatkowie. Nie oznacza to jednak, że handlowcy są bezbronni i nie mają sposobów na to, aby skutecznie zmniejszyć straty powstałe w ten sposób. Tak jak zmieniają się metody kradzieży, tak i ewoluują zabezpieczenia, stają się one coraz skuteczniejsze i coraz bardziej dopasowane do zróżnicowanego asortymentu.  

Młodzież na cenzurowanym

Nie tak dawno temu media szeroko rozpisywały się o coraz większym nasileniu kradzieży dokonywanej przez młodzież w sieci sklepów[3]. W tym przypadku głównym bohaterem były napoje energetyczne, do których swobodny dostęp niepełnoletni stracili wraz z początkiem roku. To jednak tylko przykład, a policyjne dane pokazują, że kradzieże wśród nastolatków to coraz większy i powszechniejszy problem, który już określany jest mianem plagi[4]. Coraz częściej media donoszą o gangach młodzieży, terroryzujących całe galerie handlowe[5], a policjanci nie dziwią się już, kiedy po kradzieży zatrzymują nawet 11-12 latków[6]. Choć – jak mówią przedstawiciele drogerii – nastolatki „sieją w sklepach zniszczenie”, to są doskonałymi klientami i potrafią wydać nawet 800 zł podczas jednej wizyty[7]. Wśród towarów, które giną najczęściej, wymieniane są kosmetyki, odzież, telefony komórkowe, ale także inne rzeczy[8]. Mogą być nimi produkty pożądane przez małoletnich jak np. gry elektroniczne i klasyczne, drogie markowe klocki, puzzle – ograniczeniem jest tylko wyobraźnia i aktualna potrzeba młodego człowieka.

- Tego typu produkty sprzedawane są najczęściej opakowane w pudełka - niezależnie czy mówimy o grach, czy drogich klockach duńskiego producenta, czy o elektronice i gadżetach. Na rynku zabezpieczeń pojawił się produkt, który skutecznie udaremnia próbę kradzieży tak zapakowanych przedmiotów. Corner BoxLok pozwala na nieskrępowaną, elegancką ekspozycję produktu i łatwy do niego dostęp, a jednocześnie jest niezmiernie trudny do usunięcia w przypadku kradzieży. Próba demontażu uszkodzi opakowanie, co dramatycznie zmniejsza szanse na odsprzedaż skradzionego produktu – komentuje Robert Głażewski, Business Unit Director w Checkpoint Systems Polska.

Zmiana preferencji konsumentów – chcemy doświadczać produktów, a nie oglądać je w gablotach

Wydawać by się mogło, że najprostszą i najbardziej skuteczną metodą jest zamykanie towarów w gablotach z solidnym zamknięciem. To rozwiązanie jest jednak nieakceptowane przez konsumentów, ponieważ – szczególnie wśród młodszych kupujących – aż 75% z nich oczekuje fizycznego kontaktu z produktem[9]. Chcą poznać fakturę, dotknąć, przeczytać samodzielnie skład, a w przypadku elektroniki sprawdzić w praktyce działanie urządzenia. Tak samo jak majsterkowicze będą chcieli samodzielnie sprawdzić, czy dane elektronarzędzie ma odpowiednią dla nich ergonomię i wagę. Linki bezpieczeństwa nie są tutaj najlepszym rozwiązaniem – utrudniają dostęp do produktów i pełne zapoznanie się z jego właściwościami. Na rynku pojawiają się jednak rozwiązania, które pozwalają pogodzić wodę z ogniem – dać konsumentom możliwość pełnego doświadczenia produktu, a jednocześnie skutecznie zabezpieczyć go przed kradzieżą.

- Jednym z najnowszych rozwiązań, które szturmem podbijają rynek, są najnowsze zabezpieczenia, które tworzą w sklepach bezpieczne strefy. Przykładem może być tutaj – Alpha Zone. Dyskretnie umieszczona antena monitoruje wybrany przez sprzedawcę obszar, wewnątrz którego klienci mogą całkowicie swobodnie doświadczać produktów. Używać ich, dotykać, a nawet przemieścić się z nimi wewnątrz strefy. Jednak próba jej opuszczenia z produktem natychmiast wzbudzi alarm i powiadomi ochronę czy sprzedawców. Jeśli klient nie opuścił wyznaczonej strefy intencjonalnie, to gdy tylko się cofnie alarm umilknie. To rozwiązania na miarę naszych czasów, w których konsumenci oczekują od marek jak najlepszych doświadczeń[10], a nie ograniczeń. To rozwiązanie, które z powodzeniem można zastosować w sklepach, ale także na wyspach handlowych, a nawet sezonowych stoiskach – dodaje Robert Głażewski.

Współcześnie handel detaliczny boryka się z wieloma problemami, jednak do tej pory najtrudniej było pogodzić oczekiwania klientów i ich potrzebę swobodnego doświadczania produktów ze skutecznym zabezpieczeniem kradzieżowym. Dzięki rozwojowi technologii jest to już możliwe. A jest z czym walczyć – w 2023 r. ujawniono oficjalnie 40.000 kradzieży sklepów, co według ekspertów stanowi zaledwie 10% wszystkich kradzieży[11]. Do tego rozpoczęliśmy sezon wakacyjny, w którym sprzedawcy mierzą się z mniejszą obsadą sklepów, a jednocześnie większym obłożeniem konsumentów – szczególnie w popularnych miejscowościach.

 


[1] https://biznes.interia.pl/gospodarka/news-coraz-wiecej-kradziezy-w-sklepach-kgp-wzrost-o-jedna-czwarta,nId,7298967

[2] https://www.bankier.pl/wiadomosc/800-dla-zlodziei-obnizylo-statystyki-Mocny-spadek-liczby-kradziezy-w-sklepach-8749624.html

[3] https://biznes.interia.pl/gospodarka/news-zabka-walczy-z-plaga-mlodych-zlodziei-nowy-zakaz-w-sklepach,nId,7495825

[4] https://www.rp.pl/prawo-karne/art39500641-plaga-kradziezy-wsrod-dzieci-i-mlodziezy

[5] https://radiopoznan.fm/informacje/pozostale/posnania-najniebezpieczniejszy-miejscem-w-polsce-w-poznanskiej-galerii-grasuje-gang-nieletnich

[6] https://www.dziennik.pl/artykuly/8772901,coraz-mlodsze-dzieci-kradna-11-latki-zrabowaly-sklep-zabraly-slodycz.html

[7] https://www.edziecko.pl/Junior/7,160032,31047194,polskie-nastolatki-w-drogeriach-z-ekskluzywnymi-kosmetykami.html

[8] https://edukacja.rp.pl/oswiata/art37331361-nieletni-kradna-na-potege-lupem-padaja-batony-piwo-i-szminki

[9] [9]https://www.retailtouchpoints.com/topics/retail-store-design/gen-z-in-store-shopping-expectations?email=vision2002%40go2.pl

[10] https://www.parp.gov.pl/component/content/article/84204:marketing-doswiadczen-czym-jest-i-jakie-ma-znaczenie-dla-marki

[11] https://www.infor.pl/prawo/wykroczenia/odpowiedzialnosc-za-wykroczenia/6457090,w-sklepach-jest-coraz-wiecej-kradziezy-a-tylko-10-z-nich-jest-ujawni.html

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Konsument w świecie nowych cyfrowych możliwości często czuje się bezbronny Biuro prasowe
2024-12-03 | 15:30

Konsument w świecie nowych cyfrowych możliwości często czuje się bezbronny

Klient dokonując zakupów w internecie, często pozostaje bezbronny. Z badań wynika, że tylko 22% Polaków zna swoje prawa konsumenckie, a 65% nie jest w stanie
Handel Badania IBRIS dotyczące percepcji i spożycia produktów alkoholowych. Piwo z najgorszymi notowaniami i skutkami
2024-12-03 | 06:00

Badania IBRIS dotyczące percepcji i spożycia produktów alkoholowych. Piwo z najgorszymi notowaniami i skutkami

Właśnie ukazały się badania IBRIS dotyczące konsumpcji alkoholu i percepcji Polaków na temat produktów alkoholowych. Okazuje się, że „Piwo jest najczęściej
Handel Wyniki Black Friday - przeceny kosmetyków do 39%, ale najchętniej kupowaliśmy...
2024-12-02 | 13:38

Wyniki Black Friday - przeceny kosmetyków do 39%, ale najchętniej kupowaliśmy...

Salesforce podał najnowsze dane dotyczące zakupów podczas Black Friday, na podstawie analizy koszyków zakupowych ponad 1,5 miliarda konsumentów. Sprzedaż online wzrosła o

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Konkurencyjność UE priorytetem nowej Komisji Europejskiej. Wśród barier do eliminacji nadmierna biurokracja

Komisja Europejska w nowym składzie, pod wodzą Ursuli von der Leyen, właśnie rozpoczyna swoją kadencję. Zgodnie z zapowiedziami ma się skupić na ożywieniu stojącej w miejscu gospodarki UE, zwiększeniu konkurencyjności, odblokowaniu inwestycji i zniwelowaniu luki innowacyjnej dzielącej ją od Stanów Zjednoczonych i Chin. Dużym wyzwaniem będzie także zmniejszenie uciążliwej biurokracji, również w dostępie do europejskich funduszy.

Infrastruktura

Stan budynków w Polsce poprawia się zbyt wolno. Ma to negatywny wpływ na klimat i zdrowie mieszkańców

W ciągu ostatnich ośmiu lat kluczowe statystyki dotyczące stanu budownictwa i zdrowia publicznego na poziomie UE się nie poprawiły. Budynki nadal zużywają zbyt dużo energii, emitują coraz więcej gazów cieplarnianych, a liczba inwestycji w poprawę efektywności energetycznej wręcz maleje, co skutkuje coraz niższym rocznym wskaźnikiem renowacji. Tym samym budynki w Europie nadal nie zapewniają ich użytkownikom zdrowych i komfortowych warunków, co przekłada się na gorsze samopoczucie i problemy zdrowotne – pokazuje najnowsza, ósma edycja raportu „Barometr zdrowych budynków”.

Problemy społeczne

40 proc. Polaków nie czuje się zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby. Obawiają się problemów z dostępem do leczenia i jego finansowaniem

Większość Polaków obawia się chorób cywilizacyjnych, takich jak nowotwory i choroby sercowo-naczyniowe. Niemal 40 proc. nie czuje się w pełni zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby – wynika z badania zleconego przez Nationale-Nederlanden. Badani obawiają się nie tylko braku zabezpieczenia finansowego, lecz także problemów z uzyskaniem pomocy lekarskiej i dostępem do badań. W odpowiedzi na te potrzeby Nationale-Nederlanden i Grupa LUX MED stworzyły we współpracy ofertę ubezpieczeniową łączącą pomoc finansową i usługi medyczne.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.