Komunikaty PR

Kradzieże. Nowy sposób na nieuczciwych klientów

2024-07-17  |  11:00

Niemal każdy przedsiębiorca działający w branży handlu detalicznego boryka się z problemem kradzieży. Dotyczy to praktycznie każdej branży - od niewielkich sklepów osiedlowych, poprzez dyskonty spożywcze, sklepy odzieżowe, sklepy wyposażenia wnętrz, drogerie i perfumerie, aż po supermarkety czy duże sklepy budowlane. Dane regularnie publikowane przez Komendę Główną Policji pokazują, że przez ostatnie lata liczba kradzieży stale rośnie[1], a jej czasowe spadki w dół wynikają raczej z uchwalonych szkodliwych zmian w prawie i podniesieniu kwoty, od której kradzież traktowana jest jak przestępstwo (a nie wykroczenie), niż zmiany trendów[2] - coś co było do tej pory traktowane jako kradzież, po zmianach jest już tylko wykroczeniem, pomimo tak samo wysokiej szkodliwości społecznej i tak samo wysokich strat finansowych dla sprzedawców. Coraz większy problem stanowi też najmłodsza grupa konsumentów – nastolatkowie. Nie oznacza to jednak, że handlowcy są bezbronni i nie mają sposobów na to, aby skutecznie zmniejszyć straty powstałe w ten sposób. Tak jak zmieniają się metody kradzieży, tak i ewoluują zabezpieczenia, stają się one coraz skuteczniejsze i coraz bardziej dopasowane do zróżnicowanego asortymentu.  

Młodzież na cenzurowanym

Nie tak dawno temu media szeroko rozpisywały się o coraz większym nasileniu kradzieży dokonywanej przez młodzież w sieci sklepów[3]. W tym przypadku głównym bohaterem były napoje energetyczne, do których swobodny dostęp niepełnoletni stracili wraz z początkiem roku. To jednak tylko przykład, a policyjne dane pokazują, że kradzieże wśród nastolatków to coraz większy i powszechniejszy problem, który już określany jest mianem plagi[4]. Coraz częściej media donoszą o gangach młodzieży, terroryzujących całe galerie handlowe[5], a policjanci nie dziwią się już, kiedy po kradzieży zatrzymują nawet 11-12 latków[6]. Choć – jak mówią przedstawiciele drogerii – nastolatki „sieją w sklepach zniszczenie”, to są doskonałymi klientami i potrafią wydać nawet 800 zł podczas jednej wizyty[7]. Wśród towarów, które giną najczęściej, wymieniane są kosmetyki, odzież, telefony komórkowe, ale także inne rzeczy[8]. Mogą być nimi produkty pożądane przez małoletnich jak np. gry elektroniczne i klasyczne, drogie markowe klocki, puzzle – ograniczeniem jest tylko wyobraźnia i aktualna potrzeba młodego człowieka.

- Tego typu produkty sprzedawane są najczęściej opakowane w pudełka - niezależnie czy mówimy o grach, czy drogich klockach duńskiego producenta, czy o elektronice i gadżetach. Na rynku zabezpieczeń pojawił się produkt, który skutecznie udaremnia próbę kradzieży tak zapakowanych przedmiotów. Corner BoxLok pozwala na nieskrępowaną, elegancką ekspozycję produktu i łatwy do niego dostęp, a jednocześnie jest niezmiernie trudny do usunięcia w przypadku kradzieży. Próba demontażu uszkodzi opakowanie, co dramatycznie zmniejsza szanse na odsprzedaż skradzionego produktu – komentuje Robert Głażewski, Business Unit Director w Checkpoint Systems Polska.

Zmiana preferencji konsumentów – chcemy doświadczać produktów, a nie oglądać je w gablotach

Wydawać by się mogło, że najprostszą i najbardziej skuteczną metodą jest zamykanie towarów w gablotach z solidnym zamknięciem. To rozwiązanie jest jednak nieakceptowane przez konsumentów, ponieważ – szczególnie wśród młodszych kupujących – aż 75% z nich oczekuje fizycznego kontaktu z produktem[9]. Chcą poznać fakturę, dotknąć, przeczytać samodzielnie skład, a w przypadku elektroniki sprawdzić w praktyce działanie urządzenia. Tak samo jak majsterkowicze będą chcieli samodzielnie sprawdzić, czy dane elektronarzędzie ma odpowiednią dla nich ergonomię i wagę. Linki bezpieczeństwa nie są tutaj najlepszym rozwiązaniem – utrudniają dostęp do produktów i pełne zapoznanie się z jego właściwościami. Na rynku pojawiają się jednak rozwiązania, które pozwalają pogodzić wodę z ogniem – dać konsumentom możliwość pełnego doświadczenia produktu, a jednocześnie skutecznie zabezpieczyć go przed kradzieżą.

- Jednym z najnowszych rozwiązań, które szturmem podbijają rynek, są najnowsze zabezpieczenia, które tworzą w sklepach bezpieczne strefy. Przykładem może być tutaj – Alpha Zone. Dyskretnie umieszczona antena monitoruje wybrany przez sprzedawcę obszar, wewnątrz którego klienci mogą całkowicie swobodnie doświadczać produktów. Używać ich, dotykać, a nawet przemieścić się z nimi wewnątrz strefy. Jednak próba jej opuszczenia z produktem natychmiast wzbudzi alarm i powiadomi ochronę czy sprzedawców. Jeśli klient nie opuścił wyznaczonej strefy intencjonalnie, to gdy tylko się cofnie alarm umilknie. To rozwiązania na miarę naszych czasów, w których konsumenci oczekują od marek jak najlepszych doświadczeń[10], a nie ograniczeń. To rozwiązanie, które z powodzeniem można zastosować w sklepach, ale także na wyspach handlowych, a nawet sezonowych stoiskach – dodaje Robert Głażewski.

Współcześnie handel detaliczny boryka się z wieloma problemami, jednak do tej pory najtrudniej było pogodzić oczekiwania klientów i ich potrzebę swobodnego doświadczania produktów ze skutecznym zabezpieczeniem kradzieżowym. Dzięki rozwojowi technologii jest to już możliwe. A jest z czym walczyć – w 2023 r. ujawniono oficjalnie 40.000 kradzieży sklepów, co według ekspertów stanowi zaledwie 10% wszystkich kradzieży[11]. Do tego rozpoczęliśmy sezon wakacyjny, w którym sprzedawcy mierzą się z mniejszą obsadą sklepów, a jednocześnie większym obłożeniem konsumentów – szczególnie w popularnych miejscowościach.

 


[1] https://biznes.interia.pl/gospodarka/news-coraz-wiecej-kradziezy-w-sklepach-kgp-wzrost-o-jedna-czwarta,nId,7298967

[2] https://www.bankier.pl/wiadomosc/800-dla-zlodziei-obnizylo-statystyki-Mocny-spadek-liczby-kradziezy-w-sklepach-8749624.html

[3] https://biznes.interia.pl/gospodarka/news-zabka-walczy-z-plaga-mlodych-zlodziei-nowy-zakaz-w-sklepach,nId,7495825

[4] https://www.rp.pl/prawo-karne/art39500641-plaga-kradziezy-wsrod-dzieci-i-mlodziezy

[5] https://radiopoznan.fm/informacje/pozostale/posnania-najniebezpieczniejszy-miejscem-w-polsce-w-poznanskiej-galerii-grasuje-gang-nieletnich

[6] https://www.dziennik.pl/artykuly/8772901,coraz-mlodsze-dzieci-kradna-11-latki-zrabowaly-sklep-zabraly-slodycz.html

[7] https://www.edziecko.pl/Junior/7,160032,31047194,polskie-nastolatki-w-drogeriach-z-ekskluzywnymi-kosmetykami.html

[8] https://edukacja.rp.pl/oswiata/art37331361-nieletni-kradna-na-potege-lupem-padaja-batony-piwo-i-szminki

[9] [9]https://www.retailtouchpoints.com/topics/retail-store-design/gen-z-in-store-shopping-expectations?email=vision2002%40go2.pl

[10] https://www.parp.gov.pl/component/content/article/84204:marketing-doswiadczen-czym-jest-i-jakie-ma-znaczenie-dla-marki

[11] https://www.infor.pl/prawo/wykroczenia/odpowiedzialnosc-za-wykroczenia/6457090,w-sklepach-jest-coraz-wiecej-kradziezy-a-tylko-10-z-nich-jest-ujawni.html

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel DPD Polska otwiera nowoczesną sortownię - Hub Drobnicowy (HDR) w Swędowie pod Łodzią Biuro prasowe
2025-04-14 | 06:00

DPD Polska otwiera nowoczesną sortownię - Hub Drobnicowy (HDR) w Swędowie pod Łodzią

Nowa, piąta już w Polsce sortownia DPD Polska to strategiczna inwestycja firmy, której celem jest dalsza optymalizacja procesów logistycznych oraz zwiększenie
Handel Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów
2025-04-09 | 10:45

Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów

Jeszcze dekadę temu zakupy spożywcze online wydawały się rozwiązaniem dla nielicznych. Zmieniające się nawyki konsumentów i rosnące oczekiwania wobec jakości
Handel Od polowania na promocje, po zakupy w łazience: zaskakujące zwyczaje zakupowe Polaków w badaniu Dni Wiosennych Okazji Amazon.pl
2025-03-25 | 06:00

Od polowania na promocje, po zakupy w łazience: zaskakujące zwyczaje zakupowe Polaków w badaniu Dni Wiosennych Okazji Amazon.pl

Wystartowały Dni Wiosennych Okazji w sklepie Amazon.pl, które potrwają do 31 marca 2025 r., oferując siedem dni wyjątkowych promocji na dziesiątki tysięcy produktów we

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.