Komunikaty PR

Kradzieże. Nowy sposób na nieuczciwych klientów

2024-07-17  |  11:00

Niemal każdy przedsiębiorca działający w branży handlu detalicznego boryka się z problemem kradzieży. Dotyczy to praktycznie każdej branży - od niewielkich sklepów osiedlowych, poprzez dyskonty spożywcze, sklepy odzieżowe, sklepy wyposażenia wnętrz, drogerie i perfumerie, aż po supermarkety czy duże sklepy budowlane. Dane regularnie publikowane przez Komendę Główną Policji pokazują, że przez ostatnie lata liczba kradzieży stale rośnie[1], a jej czasowe spadki w dół wynikają raczej z uchwalonych szkodliwych zmian w prawie i podniesieniu kwoty, od której kradzież traktowana jest jak przestępstwo (a nie wykroczenie), niż zmiany trendów[2] - coś co było do tej pory traktowane jako kradzież, po zmianach jest już tylko wykroczeniem, pomimo tak samo wysokiej szkodliwości społecznej i tak samo wysokich strat finansowych dla sprzedawców. Coraz większy problem stanowi też najmłodsza grupa konsumentów – nastolatkowie. Nie oznacza to jednak, że handlowcy są bezbronni i nie mają sposobów na to, aby skutecznie zmniejszyć straty powstałe w ten sposób. Tak jak zmieniają się metody kradzieży, tak i ewoluują zabezpieczenia, stają się one coraz skuteczniejsze i coraz bardziej dopasowane do zróżnicowanego asortymentu.  

Młodzież na cenzurowanym

Nie tak dawno temu media szeroko rozpisywały się o coraz większym nasileniu kradzieży dokonywanej przez młodzież w sieci sklepów[3]. W tym przypadku głównym bohaterem były napoje energetyczne, do których swobodny dostęp niepełnoletni stracili wraz z początkiem roku. To jednak tylko przykład, a policyjne dane pokazują, że kradzieże wśród nastolatków to coraz większy i powszechniejszy problem, który już określany jest mianem plagi[4]. Coraz częściej media donoszą o gangach młodzieży, terroryzujących całe galerie handlowe[5], a policjanci nie dziwią się już, kiedy po kradzieży zatrzymują nawet 11-12 latków[6]. Choć – jak mówią przedstawiciele drogerii – nastolatki „sieją w sklepach zniszczenie”, to są doskonałymi klientami i potrafią wydać nawet 800 zł podczas jednej wizyty[7]. Wśród towarów, które giną najczęściej, wymieniane są kosmetyki, odzież, telefony komórkowe, ale także inne rzeczy[8]. Mogą być nimi produkty pożądane przez małoletnich jak np. gry elektroniczne i klasyczne, drogie markowe klocki, puzzle – ograniczeniem jest tylko wyobraźnia i aktualna potrzeba młodego człowieka.

- Tego typu produkty sprzedawane są najczęściej opakowane w pudełka - niezależnie czy mówimy o grach, czy drogich klockach duńskiego producenta, czy o elektronice i gadżetach. Na rynku zabezpieczeń pojawił się produkt, który skutecznie udaremnia próbę kradzieży tak zapakowanych przedmiotów. Corner BoxLok pozwala na nieskrępowaną, elegancką ekspozycję produktu i łatwy do niego dostęp, a jednocześnie jest niezmiernie trudny do usunięcia w przypadku kradzieży. Próba demontażu uszkodzi opakowanie, co dramatycznie zmniejsza szanse na odsprzedaż skradzionego produktu – komentuje Robert Głażewski, Business Unit Director w Checkpoint Systems Polska.

Zmiana preferencji konsumentów – chcemy doświadczać produktów, a nie oglądać je w gablotach

Wydawać by się mogło, że najprostszą i najbardziej skuteczną metodą jest zamykanie towarów w gablotach z solidnym zamknięciem. To rozwiązanie jest jednak nieakceptowane przez konsumentów, ponieważ – szczególnie wśród młodszych kupujących – aż 75% z nich oczekuje fizycznego kontaktu z produktem[9]. Chcą poznać fakturę, dotknąć, przeczytać samodzielnie skład, a w przypadku elektroniki sprawdzić w praktyce działanie urządzenia. Tak samo jak majsterkowicze będą chcieli samodzielnie sprawdzić, czy dane elektronarzędzie ma odpowiednią dla nich ergonomię i wagę. Linki bezpieczeństwa nie są tutaj najlepszym rozwiązaniem – utrudniają dostęp do produktów i pełne zapoznanie się z jego właściwościami. Na rynku pojawiają się jednak rozwiązania, które pozwalają pogodzić wodę z ogniem – dać konsumentom możliwość pełnego doświadczenia produktu, a jednocześnie skutecznie zabezpieczyć go przed kradzieżą.

- Jednym z najnowszych rozwiązań, które szturmem podbijają rynek, są najnowsze zabezpieczenia, które tworzą w sklepach bezpieczne strefy. Przykładem może być tutaj – Alpha Zone. Dyskretnie umieszczona antena monitoruje wybrany przez sprzedawcę obszar, wewnątrz którego klienci mogą całkowicie swobodnie doświadczać produktów. Używać ich, dotykać, a nawet przemieścić się z nimi wewnątrz strefy. Jednak próba jej opuszczenia z produktem natychmiast wzbudzi alarm i powiadomi ochronę czy sprzedawców. Jeśli klient nie opuścił wyznaczonej strefy intencjonalnie, to gdy tylko się cofnie alarm umilknie. To rozwiązania na miarę naszych czasów, w których konsumenci oczekują od marek jak najlepszych doświadczeń[10], a nie ograniczeń. To rozwiązanie, które z powodzeniem można zastosować w sklepach, ale także na wyspach handlowych, a nawet sezonowych stoiskach – dodaje Robert Głażewski.

Współcześnie handel detaliczny boryka się z wieloma problemami, jednak do tej pory najtrudniej było pogodzić oczekiwania klientów i ich potrzebę swobodnego doświadczania produktów ze skutecznym zabezpieczeniem kradzieżowym. Dzięki rozwojowi technologii jest to już możliwe. A jest z czym walczyć – w 2023 r. ujawniono oficjalnie 40.000 kradzieży sklepów, co według ekspertów stanowi zaledwie 10% wszystkich kradzieży[11]. Do tego rozpoczęliśmy sezon wakacyjny, w którym sprzedawcy mierzą się z mniejszą obsadą sklepów, a jednocześnie większym obłożeniem konsumentów – szczególnie w popularnych miejscowościach.

 


[1] https://biznes.interia.pl/gospodarka/news-coraz-wiecej-kradziezy-w-sklepach-kgp-wzrost-o-jedna-czwarta,nId,7298967

[2] https://www.bankier.pl/wiadomosc/800-dla-zlodziei-obnizylo-statystyki-Mocny-spadek-liczby-kradziezy-w-sklepach-8749624.html

[3] https://biznes.interia.pl/gospodarka/news-zabka-walczy-z-plaga-mlodych-zlodziei-nowy-zakaz-w-sklepach,nId,7495825

[4] https://www.rp.pl/prawo-karne/art39500641-plaga-kradziezy-wsrod-dzieci-i-mlodziezy

[5] https://radiopoznan.fm/informacje/pozostale/posnania-najniebezpieczniejszy-miejscem-w-polsce-w-poznanskiej-galerii-grasuje-gang-nieletnich

[6] https://www.dziennik.pl/artykuly/8772901,coraz-mlodsze-dzieci-kradna-11-latki-zrabowaly-sklep-zabraly-slodycz.html

[7] https://www.edziecko.pl/Junior/7,160032,31047194,polskie-nastolatki-w-drogeriach-z-ekskluzywnymi-kosmetykami.html

[8] https://edukacja.rp.pl/oswiata/art37331361-nieletni-kradna-na-potege-lupem-padaja-batony-piwo-i-szminki

[9] [9]https://www.retailtouchpoints.com/topics/retail-store-design/gen-z-in-store-shopping-expectations?email=vision2002%40go2.pl

[10] https://www.parp.gov.pl/component/content/article/84204:marketing-doswiadczen-czym-jest-i-jakie-ma-znaczenie-dla-marki

[11] https://www.infor.pl/prawo/wykroczenia/odpowiedzialnosc-za-wykroczenia/6457090,w-sklepach-jest-coraz-wiecej-kradziezy-a-tylko-10-z-nich-jest-ujawni.html

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Co nas zachęca do zakupów online? Wyniki z badania Amazon.pl Biuro prasowe
2024-07-16 | 14:40

Co nas zachęca do zakupów online? Wyniki z badania Amazon.pl

Co nas zachęca do zakupów online? Nie tylko niższe ceny – wynika z badania Amazon.pl Ponad 64 proc. badanych za największe zalety zakupów przez internet
Handel Technologia SwipBox Infinity
2024-07-16 | 08:00

Technologia SwipBox Infinity

Polska plasuje się na pierwszym miejscu pod względem liczby automatów paczkowych w Unii Europejskiej. Dane Unlimited Parcel Intelligence wskazują, że w zasięgu 10 tys.
Handel Żabka Nano dba o nawodnienie i odpoczynek klientów latem
2024-07-12 | 10:20

Żabka Nano dba o nawodnienie i odpoczynek klientów latem

Fala upałów aktualnie przetacza się przez Polskę, a w wielu miejscach temperatury przekraczają 30 stopni Celsjusza. Według prognoz synoptyków tegoroczne wakacje będą naprawdę

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gospodarka

Sektor MŚP wyczekuje cofnięcia Polskiego Ładu. W 2025 roku mały biznes może liczyć na więcej korzystnych zmian

Obrona interesów MŚP w postępowaniach interwencyjno-procesowych oraz uruchomienie mediacji pomiędzy organami administracji i przedsiębiorcami będą priorytetami w nowej kadencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Od czerwca to stanowisko piastuje Agnieszka Majewska. Jak wskazuje, najpilniejszą potrzeba jest jednak reforma danin publicznych, przede wszystkim zmiana sposobu rozliczania składki zdrowotnej. – Przedsiębiorcom mocno zależy, żeby wrócić do tego, co było przed Polskim Ładem. W tej chwili niektórzy zgłaszają się do Biura Rzecznika MŚP, wskazując, że płacą składki w wysokości ok. 300 tys. zł, to są olbrzymie pieniądze – mówi Agnieszka Majewska. Koalicjanci w rządzie mają jednak różne pomysły na tę reformę.

Problemy społeczne

Pielęgniarki narzekają na przeciążenie pracą i braki kadrowe. Jest to odczuwalne zwłaszcza dla młodego personelu

Niemal 3/4 pielęgniarek pozytywnie ocenia swoją satysfakcję zawodową z pracy, przede wszystkim doceniając zróżnicowanie zajęć i dobre relacje ze współpracownikami – wynika z badania SGGW w Warszawie. Duża grupa, zwłaszcza młodych osób wchodzących do zawodu, narzeka jednak na przeciążenie pracą i niedobór personelu. Obecnie Polska jest jednym z krajów o najniższej liczbie pielęgniarek, a ich średnia wieku to ponad 54 lata. Liczba odejść z zawodu będzie więc rosła z roku na rok.

Prawo

Prace nad przepisami o asystencji osobistej na ostatniej prostej. Pomoże ona zaktywizować zawodowo osoby z niepełnosprawnościami i ich opiekunów

Osoby z niepełnosprawnościami czekają na ustawowe uregulowanie asystencji osobistej. Jak zapowiedział w czerwcu Łukasz Krasoń, pełnomocnik rządu ds. osób z niepełnosprawnościami, projekt przepisów jest już na ostatniej prostej. Upowszechnienie się asystencji osobistej pozwoliłoby sporej grupie osób z niepełnosprawnościami na bardziej aktywne życie, także pod względem zawodowym. Z danych GUS wynika, że tylko 19,6 proc. z nich jest aktywnych zawodowo. – Asystencja osobista jest jak tlen i zapewnia możliwości niezależnego życia – mówi prezeska Fundacji Centrum Edukacji Niewidzialna Małgorzata Szumowska.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.