Komunikaty PR

Kryzys finansowy w Święta mniej widoczny

2023-12-11  |  12:00
Biuro prasowe

Okres przedświąteczny to czas prawdziwych żniw w sektorze sprzedaży online. Klienci szukający prezentów, preferują bowiem często zakupy internetowe od zatłoczonych centrów handlowych. I choć wielu z nich będzie poszukiwać przystępnych cenowo upominków, to dane Deloitte [1] i PwC [2] wskazują jasno: mimo niełatwej sytuacji ekonomicznej, nie zamierzamy szczególnie oszczędzać w święta. Aż 74% osób planuje wydać w tym sezonie świątecznym tyle samo, co w poprzednim roku lub więcej! Bezdyskusyjnie to szansa dla sprzedawców. Co z ich perspektywy w tym okresie warto wystawić na sprzedaż? I w jaki sposób mogą dostosować swój e-sklep na Święta?

Ostatnie badania pokazują, że pomimo inflacji i rosnących kosztów życia, duch świąt jest wciąż żywy. Konsumenci dostosowują swoje nawyki dotyczące wydatków, aby zrekompensować rosnące ceny: ograniczają niepotrzebne wydatki, by zaoszczędzić pieniądze na prezenty i spotkania towarzyskie. [3] W miesiącach poprzedzających okres świąteczny wiele osób oszczędza, rezygnując ze spotkań na mieście, nie korzystając z usług streamingowych czy zakupu nowej odzieży. W ten sposób jednak gromadzą pieniądze... by następnie móc je wydać. [2]

Jedną z najbardziej licznych grup nabywców są milenialsi i to oni wykazują znaczący potencjał zakupowy. Ich głównym priorytetem jest jednak robienie zakupów dla innych, a nie dla siebie. Kupują dużo prezentów oraz organizują świąteczne przyjęcia i kolacje. Tylko 15% z nich przeznacza swoje świąteczne wydatki na zakup odzieży i akcesoriów dla siebie. [4]

Co sprzedaje się najlepiej, czyli najpopularniejsze kategorie produktów w okresie świątecznym 

Według eBay [5], w grudniu 2023 szczyt popularności osiągną produkty z kategorii:  bluzy (+60% w porównaniu do średniego popytu), koce i narzuty (+80% w porównaniu do średniego popytu), lampki łańcuchowe (+190% w porównaniu do średniego popytu) czy gry wideo (+50% w porównaniu do średniego popytu).

Tym samym można zaobserwować, iż niższe temperatury przed Bożym Narodzeniem sprawiają, że ludzie myślą o ciepłych i przytulnych prezentach: podgrzewanych kocach, ciepłych ubraniach, miękkich narzutach, termosach itp. Ponadto, próbując zaoszczędzić pieniądze, konsumenci są bardziej skłonni do spotkań towarzyskich w domu niż w restauracjach, kawiarniach czy kinach. [6] Bardziej opłacalny okazuje się jednorazowy wydatek na  zakup zastawy, ozdób czy gier, by zorganizować pełen rozrywki wieczór w domowym zaciszu, niż wielokrotne wyjścia z przyjaciółmi do restauracji, kawiarni czy kina.

Ponadto konsumenci w okresie Świąt szukają dla swoich bliskich upominków związanych z ich pasjami, a w niejednej rodzinie zapewne znajdzie się pasjonat motoryzacji. Dlatego dobrym pomysłem dla sprzedawcy może być również wystawienia ofert z obszaru P&A (części samochodowe i moto) - często produkty z tej kategorii są trudne do znalezienia w lokalnych sklepach ze względu na ich specyfikę, łatwiej jest je znaleźć online u sprzedawcy nawet z innego kraju.

Czego sprzedawca może spodziewać się po kupujących w okresie świąt

Budując ofertę i opracowując strategie promocyjne na sezon świąteczny, e-sprzedawca powinien wziąć pod uwagę kluczowe trendy w zachowaniach konsumentów. Przede wszystkim, kupujący szukają, i zawsze będą szukać, oszczędności! Ponadto duża część z nich preferuje produkty przyjazne dla środowiska. Warto też podkreślić, że wiele osób jest skłonnych przetestować nowe lub mniejsze marki (zwłaszcza z pokolenia Y i Z). [5] Ponadto są bardziej niż kiedykolwiek otwarci na kupowanie przedmiotów z drugiego obiegu - szukają vintage torebek i ubrań, wycofanych z produkcji zabawek i gadżetów, czy kart kolekcjonerskich. [8]

Mając w pamięci, że milenialsi często koncentrują się na zakupach dla innych, dobrym pomysłem dla sprzedających online jest dostosowanie swojego sklepu za pomocą sezonowych banerów i zdjęć oraz dodawanie w tytułach i opisach ofert sugestii dotyczących prezentów, jak np. „Prezent świąteczny dla niej”, „Prezent świąteczny dla dzieci” itp. [5]. Eksperci eBay podkreślają także, że warto wyróżniać obniżki cen czy wyprzedaże, bo informacja o niższej cenie, zwłaszcza obecnie, mocno przyciąga uwagę. Podobnie jak dodatkowe, bonusowe usługi, jak choćby darmowe pakowanie prezentu na prezent.

Okres świąteczny jest dobrym czasem na poszerzenie oferowanego asortymentu w sklepie eBay, czy również rozpoczęcie sprzedaży na tej platformę. Dołączając teraz, sprzedawcy mogą skorzystać z promocji Pakiet na Start.

Źródło:

[1] Deloitte Holiday Quick Take January 2023. Deloitte. https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/us/Documents/us-2022-holiday-quick-take-jan2023.pdf Dostęp: 22.09.2023.

[2] “Millennials dominate spending amid uncertain economic outlook”. PwC: audit and assurance, consulting and tax services. www.pwc.com/us/en/industries/consumer-markets/library/2022-holiday-outlook-trends.html Dostęp: 22.09.2023.

[3] “2023 Deloitte holiday survey”. Deloitte Insights. https://www2.deloitte.com/us/en/insights/industry/retail-distribution/holiday-retail-sales-consumer-survey.html/#retail-key-findings Dostęp: 22.09.2023.

[4] 2023 eBay Ads Holiday Guide. eBay. go.ebayadvertising.com/2023eBayAdsHolidayGuide Dostęp: 22.09.2023.

[5] eBay. https://export.ebay.com/en/marketing/seasonal-guide-for-ebay-sellers/run-marketing-campaign/the-christmas-season-insights-for-ebay-sellers/ Dostęp: 22.11.2023.

[6] Gupta U. How retailers can respond to evolving consumer behaviour this winter. eBay Ads. https://www.ebayads.com/2022/12/09/how-retailers-can-respond-to-evolving-consumer-behaviour-this-winter/ Dostęp: 22.09.2023.

[7] Hooray for the Holidays Part II. eBay. https://community.ebay.com/t5/Announcements/Hooray-for-the-Holidays-Part-II/ba-p/34136304 Dostęp: 8.12.2023.

[8] Hooray for the Holidays Part I. eBay.

https://community.ebay.com/t5/Announcements/Hooray-for-the-Holidays/ba-p/34110313 Dostęp: 8.12.2023.

O eBay

eBay to jedna z największych platform e-commerce na świecie. Firma działa nieprzerwanie od 1995 roku. Tylko w 2021 roku wartość brutto produktów dostępnych w serwisie eBay wyniosła 20,7 mld USD, a osiągnięte przez firmę przychody wyniosły 10,4 mld USD, co stanowi wzrost o 17% rok do roku. Platformę wyróżnia duża liczba unikalnych aukcji oraz jeden z największych na świecie katalogów produktów dostępnych dla kupujących od ręki, w którym znalazły się takie kategorie jak m.in. elektronika, ubrania, kosmetyki czy rzeczy do domu i ogrodu. W sumie dostępnych jest ponad 1,4 miliarda ofert pochodzących ze 190 rynków na świecie.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie Biuro prasowe
2025-06-10 | 06:00

Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie

Jako przedsiębiorca zapewne zauważasz, że cyfrowa transformacja to już nie tylko trend, ale konieczność. W dobie mobilności i dynamicznych zmian rynkowych, obsługa sprzedaży
Handel Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja
2025-06-06 | 14:00

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja

7 czerwca obchodzimy Międzynarodowy Dzień Seksu – to doskonały moment, aby przyjrzeć się temu, jak zmieniają się zwyczaje Polaków związane z zakupem produktów
Handel Komentarz rynkowy DPD Polska: sektor e-commerce – między presją cenową, a oczekiwaniami klientów
2025-05-29 | 16:25

Komentarz rynkowy DPD Polska: sektor e-commerce – między presją cenową, a oczekiwaniami klientów

Usługi premium w cieniu presji cenowej Choć dostawy tego samego dnia były niegdyś zapowiadane jako jeden z najważniejszych kierunków rozwoju e-commerce i symbol

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Farmacja

Zagrożenie krztuścem pozostaje najwyższe od ponad trzech dekad. Odporność utrzymuje się do 10 lat po szczepieniu

W ubiegłym roku na krztusiec zachorowało ponad 32 tys. osób. To ok. 35 razy więcej niż rok wcześniej. Ostatnie tygodnie przynoszą wyhamowanie tendencji wzrostowej, ale Główny Inspektor Sanitarny przestrzega przed tą groźną chorobą i wskazuje na konieczność szczepień u dzieci już w okresie niemowlęcym i szczepień przypominających u dorosłych. Dużą rolę w promowaniu tej jedynej formy profilaktyki odgrywają pielęgniarki, które nie tylko informują o korzyściach ze szczepień, ale też mogą do nich kwalifikować.

Bankowość

Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować

Tylko 26 proc. Polaków uważa, że mamy obecnie dobry moment na zakup nieruchomości. Dla ośmiu na 10 ankietowanych ceny nieruchomości są obecnie wysokie lub bardzo wysokie. 65 proc. ocenia też, że niewiele osób z ich otoczenia może sobie teraz pozwolić na zakup mieszkania lub domu – wynika z badania „To my. Polacy o nieruchomościach” portalu ogłoszeniowego Nieruchomosci-online.pl.

Transport

Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]

System ETS2, który zacznie obowiązywać od 2027 roku, nałoży podatek na paliwa kopalne wykorzystywane do ogrzewania budynków czy w transporcie. Koszty w dużej mierze poniosą dostawcy, w tym małe i średnie firmy. – Potencjalny wpływ systemu ETS2 na sektor MŚP w Polsce będzie znacznie mniej drastyczny, niż mogłoby się wydawać. Konieczne jest jednak przygotowanie odpowiednich instrumentów, które wesprą przedsiębiorców w przemianie w kierunku niskoemisyjnym, ale jednocześnie będą unikały podwójnej kompensacji – wskazuje raport WiseEuropa pt. „Wędka czy ryba? Wsparcie dla polskich MŚP w związku z wprowadzeniem ETS2”.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.