Kryzys finansowy w Święta mniej widoczny
Okres przedświąteczny to czas prawdziwych żniw w sektorze sprzedaży online. Klienci szukający prezentów, preferują bowiem często zakupy internetowe od zatłoczonych centrów handlowych. I choć wielu z nich będzie poszukiwać przystępnych cenowo upominków, to dane Deloitte [1] i PwC [2] wskazują jasno: mimo niełatwej sytuacji ekonomicznej, nie zamierzamy szczególnie oszczędzać w święta. Aż 74% osób planuje wydać w tym sezonie świątecznym tyle samo, co w poprzednim roku lub więcej! Bezdyskusyjnie to szansa dla sprzedawców. Co z ich perspektywy w tym okresie warto wystawić na sprzedaż? I w jaki sposób mogą dostosować swój e-sklep na Święta?
Ostatnie badania pokazują, że pomimo inflacji i rosnących kosztów życia, duch świąt jest wciąż żywy. Konsumenci dostosowują swoje nawyki dotyczące wydatków, aby zrekompensować rosnące ceny: ograniczają niepotrzebne wydatki, by zaoszczędzić pieniądze na prezenty i spotkania towarzyskie. [3] W miesiącach poprzedzających okres świąteczny wiele osób oszczędza, rezygnując ze spotkań na mieście, nie korzystając z usług streamingowych czy zakupu nowej odzieży. W ten sposób jednak gromadzą pieniądze... by następnie móc je wydać. [2]
Jedną z najbardziej licznych grup nabywców są milenialsi i to oni wykazują znaczący potencjał zakupowy. Ich głównym priorytetem jest jednak robienie zakupów dla innych, a nie dla siebie. Kupują dużo prezentów oraz organizują świąteczne przyjęcia i kolacje. Tylko 15% z nich przeznacza swoje świąteczne wydatki na zakup odzieży i akcesoriów dla siebie. [4]
Co sprzedaje się najlepiej, czyli najpopularniejsze kategorie produktów w okresie świątecznym
Według eBay [5], w grudniu 2023 szczyt popularności osiągną produkty z kategorii: bluzy (+60% w porównaniu do średniego popytu), koce i narzuty (+80% w porównaniu do średniego popytu), lampki łańcuchowe (+190% w porównaniu do średniego popytu) czy gry wideo (+50% w porównaniu do średniego popytu).
Tym samym można zaobserwować, iż niższe temperatury przed Bożym Narodzeniem sprawiają, że ludzie myślą o ciepłych i przytulnych prezentach: podgrzewanych kocach, ciepłych ubraniach, miękkich narzutach, termosach itp. Ponadto, próbując zaoszczędzić pieniądze, konsumenci są bardziej skłonni do spotkań towarzyskich w domu niż w restauracjach, kawiarniach czy kinach. [6] Bardziej opłacalny okazuje się jednorazowy wydatek na zakup zastawy, ozdób czy gier, by zorganizować pełen rozrywki wieczór w domowym zaciszu, niż wielokrotne wyjścia z przyjaciółmi do restauracji, kawiarni czy kina.
Ponadto konsumenci w okresie Świąt szukają dla swoich bliskich upominków związanych z ich pasjami, a w niejednej rodzinie zapewne znajdzie się pasjonat motoryzacji. Dlatego dobrym pomysłem dla sprzedawcy może być również wystawienia ofert z obszaru P&A (części samochodowe i moto) - często produkty z tej kategorii są trudne do znalezienia w lokalnych sklepach ze względu na ich specyfikę, łatwiej jest je znaleźć online u sprzedawcy nawet z innego kraju.
Czego sprzedawca może spodziewać się po kupujących w okresie świąt
Budując ofertę i opracowując strategie promocyjne na sezon świąteczny, e-sprzedawca powinien wziąć pod uwagę kluczowe trendy w zachowaniach konsumentów. Przede wszystkim, kupujący szukają, i zawsze będą szukać, oszczędności! Ponadto duża część z nich preferuje produkty przyjazne dla środowiska. Warto też podkreślić, że wiele osób jest skłonnych przetestować nowe lub mniejsze marki (zwłaszcza z pokolenia Y i Z). [5] Ponadto są bardziej niż kiedykolwiek otwarci na kupowanie przedmiotów z drugiego obiegu - szukają vintage torebek i ubrań, wycofanych z produkcji zabawek i gadżetów, czy kart kolekcjonerskich. [8]
Mając w pamięci, że milenialsi często koncentrują się na zakupach dla innych, dobrym pomysłem dla sprzedających online jest dostosowanie swojego sklepu za pomocą sezonowych banerów i zdjęć oraz dodawanie w tytułach i opisach ofert sugestii dotyczących prezentów, jak np. „Prezent świąteczny dla niej”, „Prezent świąteczny dla dzieci” itp. [5]. Eksperci eBay podkreślają także, że warto wyróżniać obniżki cen czy wyprzedaże, bo informacja o niższej cenie, zwłaszcza obecnie, mocno przyciąga uwagę. Podobnie jak dodatkowe, bonusowe usługi, jak choćby darmowe pakowanie prezentu na prezent.
Okres świąteczny jest dobrym czasem na poszerzenie oferowanego asortymentu w sklepie eBay, czy również rozpoczęcie sprzedaży na tej platformę. Dołączając teraz, sprzedawcy mogą skorzystać z promocji Pakiet na Start.
Źródło:
[1] Deloitte Holiday Quick Take January 2023. Deloitte. https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/us/Documents/us-2022-holiday-quick-take-jan2023.pdf Dostęp: 22.09.2023.
[2] “Millennials dominate spending amid uncertain economic outlook”. PwC: audit and assurance, consulting and tax services. www.pwc.com/us/en/industries/consumer-markets/library/2022-holiday-outlook-trends.html Dostęp: 22.09.2023.
[3] “2023 Deloitte holiday survey”. Deloitte Insights. https://www2.deloitte.com/us/en/insights/industry/retail-distribution/holiday-retail-sales-consumer-survey.html/#retail-key-findings Dostęp: 22.09.2023.
[4] 2023 eBay Ads Holiday Guide. eBay. go.ebayadvertising.com/2023eBayAdsHolidayGuide Dostęp: 22.09.2023.
[5] eBay. https://export.ebay.com/en/marketing/seasonal-guide-for-ebay-sellers/run-marketing-campaign/the-christmas-season-insights-for-ebay-sellers/ Dostęp: 22.11.2023.
[6] Gupta U. How retailers can respond to evolving consumer behaviour this winter. eBay Ads. https://www.ebayads.com/2022/12/09/how-retailers-can-respond-to-evolving-consumer-behaviour-this-winter/ Dostęp: 22.09.2023.
[7] Hooray for the Holidays Part II. eBay. https://community.ebay.com/t5/Announcements/Hooray-for-the-Holidays-Part-II/ba-p/34136304 Dostęp: 8.12.2023.
[8] Hooray for the Holidays Part I. eBay.
https://community.ebay.com/t5/Announcements/Hooray-for-the-Holidays/ba-p/34110313 Dostęp: 8.12.2023.
O eBay
eBay to jedna z największych platform e-commerce na świecie. Firma działa nieprzerwanie od 1995 roku. Tylko w 2021 roku wartość brutto produktów dostępnych w serwisie eBay wyniosła 20,7 mld USD, a osiągnięte przez firmę przychody wyniosły 10,4 mld USD, co stanowi wzrost o 17% rok do roku. Platformę wyróżnia duża liczba unikalnych aukcji oraz jeden z największych na świecie katalogów produktów dostępnych dla kupujących od ręki, w którym znalazły się takie kategorie jak m.in. elektronika, ubrania, kosmetyki czy rzeczy do domu i ogrodu. W sumie dostępnych jest ponad 1,4 miliarda ofert pochodzących ze 190 rynków na świecie.

Podwójne standardy w polityce handlowej UE – środki lustrzane lekiem na całe zło? - zaproszenie na debatę

Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl

Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

KE proponuje nowy Fundusz Konkurencyjności. Ma pobudzić inwestycje w strategiczne dla Europy technologie
W środę 16 lipca Komisja Europejska przedstawiła projekt budżetu na lata 2028–2034. Jedna z propozycji zakłada utworzenie Europejskiego Funduszu Konkurencyjności o wartości ponad 400 mld euro, który ma pobudzić inwestycje w technologie strategiczne dla jednolitego rynku. Wśród wspieranych obszarów znalazła się obronność i przestrzeń kosmiczna. Na ten cel ma trafić ponad 130 mld euro, pięciokrotnie więcej niż do tej pory.
Firma
Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.
Infrastruktura
Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.