Komunikaty PR

Lidl Polska rusza z kampanią edukacyjną na temat niemarnowania żywności

2024-09-03  |  11:35
Biuro prasowe

Co roku w Polsce marnuje się aż 4,8  tony jedzenia, z czego 60 proc. w  gospodarstwach domowych. Zbliżający się  Międzynarodowy Dzień Świadomości nt. Strat i  Marnotrawstwa Żywności ONZ, który wypada 29 września, to dobra okazja do nagłośnienia skali tego problemu. Aby przeciwdziałać wyrzucaniu żywności, Lidl Polska wraz z partnerem – Caritas Polska, 2 września br. rozpoczyna czwartą edycję kampanii edukacyjnej „Sztuka niemarnowania”.

Marnowanie jedzenia to poważny problem na światową skalę – według danych, 30 proc. żywności, czyli ok. 1,3 miliarda ton, trafia do kosza. Szacuje się, że to dość, by nakarmić aż 2 mld ludzi. Co więcej, rozkładające się artykuły spożywcze odpowiadają za ok. 8 proc. globalnej emisji gazów cieplarnianych. Każda tona żywności na wysypisku śmieci emituje do atmosfery 4,2 tony CO2, przyczyniając się do zmiany klimatu. Nie bez znaczenia jest też ślad wodny warzyw, owoców i innych produktów. Na  wyhodowanie jabłka potrzeba ok. 70 l, a na wytworzenie kilograma wołowiny – prawie 15,5 tys.[1]!

Marnowanie żywności ma wpływ nie tylko na środowisko naturalne, ale także na stan naszego portfela. Szacuje się, że wartość żywności, którą wyrzuca do kosza polska czteroosobowa rodzina, wynosi aż 2,5 tys. zł. W związku z tym, planowanie racjonalnych zakupów a także przechowywanie  żywności we właściwy sposób, to nie tylko dbanie o przyłość naszej planety, lecz również sposób na lepsze zarządzanie  domowym budżetem.

Zostań artystą – nie marnuj jedzenia

Już 2 września br. Lidl Polska wystartuje z czwartą edycją kampanii edukacyjnej „Sztuka niemarnowania”. Sieć wraz ze swoim partnerem – Caritas Polska i Caritas diecezjalnymi – będzie zachęcała do bycia artystą i uprawiania sztuki kulinarnej w rytmie zero waste, a także dokonywania przemyślanych zakupów. W trakcie kampanii promowane będą również dobre praktyki, dzięki którym można dłużej przechowywać żywność i lepiej wykorzystywać resztki.

Kampania potrwa do 29 września br., a jej nośnikami będzie: gazetka reklamowa, kanały digitalowe, a także komunikacja w sklepach.

Kupuję, nie marnuję

Niemarnowanie żywności to jeden z najważniejszych celów, jakie postawił sobie Lidl Polska. Sieć nieustannie rozwija działania w tym zakresie – już na poziomie każdego sklepu optymalizowana jest wielkości zamówień oraz prowadzony jest system przecen, aby skutecznie minimalizować ryzyko marnowania. Każdy sklep monitoruje termin przydatności do spożycia sprzedawanych artykułów, a gdy czas ten jest krótki, produkty objęte są przeceną.

Ponadto, we wszystkich sklepach Lidl Polska dostępne są tańsze produkty w ramach akcji „Kupuję, nie marnuję”. Dzięki temu, klienci mają dostęp do artykułów z każdej grupy asortymentowej w niższej cenie – takich jak świeże mięso, drób i ryby, produkty chłodnicze, owoce i warzywa oraz tzw. suchych artykułów (m.in. chlebów pakowanych i ciast) o krótkim terminie przydatności lub z uszkodzeniami niewpływającymi na jakość produktu. Produkty objęte przecenami zawsze znajdziemy w miejscu ich standardowej prezentacji lub w specjalnych kącikach Taniej!, dodatkowo oznaczonych informacją o przecenie i etykietą rabatową Kupuję, nie marnuję.

Sieć regularnie oferuje także „nieperfekcyjne” warzywa i owoce w niższych cenach. Dotychczas dużym zainteresowaniem klientów cieszyły się niewymiarowe jabłka sprzedawane prosto ze skrzyń, nieidealne, „opalone” przez słońce pomidory, „krzywe” buraki oraz ziemniaki, które obrodziły w nadmiarze. W tym roku sieć sprzedawała również arbuzy, które ucierpiały wizualnie w wyniku gradobicia, jednak ich smak pozostał bez zmian. Wprowadzając je do oferty, Lidl Polska przeciwdziała marnowaniu żywności, jednocześnie wspierając polskich dostawców, którzy mieli problem ze sprzedażą tych produktów.

Współpraca z Caritas Polska

Lidl Polska współpracuje z Caritas od wielu lat. Sieć systematycznie przekazuje artykuły dla osób starszych, chorych czy żyjących w ubóstwie. Aktywnie uczestniczy również w programie „Spiżarnia Caritas”, mającym na celu ograniczenie marnowania żywności i jednoczesne wsparcie osób potrzebujących pomocy żywnościowej. W latach obrotowych Lidl Polska 2021–2022 i 2022–2023 przekazał 252 225 kg artykułów o łącznej wartości 5 577 705 zł. Od wielu lat sieć wspiera również projekt modernizacji i doposażenia jadłodajni na terenie całej Polski. Jest on prowadzony przez Caritas z myślą o osobach bezdomnych oraz będących w trudnej sytuacji życiowej.

Prawdziwych przyjaciół poznajemy w biedzie. To nie tylko przysłowie, ale realne działanie jakie łączy Caritas Polska i Lidl Polska. Sieć od wielu lat wspiera nas w pomocy osobom potrzebującym, m.in. jest naszym stałym partnerem w realizacji Programu "Jadłodajnia Caritas" w ramach którego 80 jadłodajni Caritas może liczyć na wsparcie inwestycyjne. Lidl Polska przez ostatnie lata na ten cel przekazał prawie 2 mln zł” – mówi Bartłomiej Kulisz, Kierownik Działu Pomocy Żywnościowej i Rzeczowej Caritas Polska.

Jak gotować z resztek i bez resztek? Mówi o tym specjalny e-book Lidl Polska „Gotuj z głową w rytmie no waste”, zawierający artykuł „Jak mądrze robić zapasy”: link

 


[1] Źródła: Materiał opracowano na podstawie wyników badań IOŚ-PIB i SGGW w ramach  projektu PROM; raportów Capgemini, IOŚ, NIK i Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel 11 tysięcy automatów paczkowych w sieci DPD Pickup Biuro prasowe
2025-08-13 | 11:50

11 tysięcy automatów paczkowych w sieci DPD Pickup

DPD Polska utrzymuje dynamikę rozbudowy infrastruktury logistycznej OOH – sieć DPD Pickup liczy 33 tys. automatów i punktów, z czego już 11 tys. stanowią
Handel E-commerce w 2025. Jak budować przewagę dzięki elastycznym strategiom cenowym?
2025-08-08 | 10:50

E-commerce w 2025. Jak budować przewagę dzięki elastycznym strategiom cenowym?

Rok 2025 niesie za sobą dynamiczne zmiany w świecie e-commerce. Znaczącą rolę odgrywają technologie predykcyjne, automatyzacja pricingu oraz coraz większe znaczenie danych
Handel Kamil R. Gancarz: Unia została rozegrana – nowa umowa handlowa z USA - „to się nie spina”
2025-08-05 | 06:00

Kamil R. Gancarz: Unia została rozegrana – nowa umowa handlowa z USA - „to się nie spina”

W niedzielę na szkockim polu golfowym Donalda Trumpa podpisano nową umowę handlową między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi. Porozumienie, które miało złagodzić groźbę

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni

Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.

Polityka

Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.

Infrastruktura

Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.