Komunikaty PR

Lidl Polska rusza z kampanią edukacyjną na temat niemarnowania żywności

2024-09-03  |  11:35
Biuro prasowe

Co roku w Polsce marnuje się aż 4,8  tony jedzenia, z czego 60 proc. w  gospodarstwach domowych. Zbliżający się  Międzynarodowy Dzień Świadomości nt. Strat i  Marnotrawstwa Żywności ONZ, który wypada 29 września, to dobra okazja do nagłośnienia skali tego problemu. Aby przeciwdziałać wyrzucaniu żywności, Lidl Polska wraz z partnerem – Caritas Polska, 2 września br. rozpoczyna czwartą edycję kampanii edukacyjnej „Sztuka niemarnowania”.

Marnowanie jedzenia to poważny problem na światową skalę – według danych, 30 proc. żywności, czyli ok. 1,3 miliarda ton, trafia do kosza. Szacuje się, że to dość, by nakarmić aż 2 mld ludzi. Co więcej, rozkładające się artykuły spożywcze odpowiadają za ok. 8 proc. globalnej emisji gazów cieplarnianych. Każda tona żywności na wysypisku śmieci emituje do atmosfery 4,2 tony CO2, przyczyniając się do zmiany klimatu. Nie bez znaczenia jest też ślad wodny warzyw, owoców i innych produktów. Na  wyhodowanie jabłka potrzeba ok. 70 l, a na wytworzenie kilograma wołowiny – prawie 15,5 tys.[1]!

Marnowanie żywności ma wpływ nie tylko na środowisko naturalne, ale także na stan naszego portfela. Szacuje się, że wartość żywności, którą wyrzuca do kosza polska czteroosobowa rodzina, wynosi aż 2,5 tys. zł. W związku z tym, planowanie racjonalnych zakupów a także przechowywanie  żywności we właściwy sposób, to nie tylko dbanie o przyłość naszej planety, lecz również sposób na lepsze zarządzanie  domowym budżetem.

Zostań artystą – nie marnuj jedzenia

Już 2 września br. Lidl Polska wystartuje z czwartą edycją kampanii edukacyjnej „Sztuka niemarnowania”. Sieć wraz ze swoim partnerem – Caritas Polska i Caritas diecezjalnymi – będzie zachęcała do bycia artystą i uprawiania sztuki kulinarnej w rytmie zero waste, a także dokonywania przemyślanych zakupów. W trakcie kampanii promowane będą również dobre praktyki, dzięki którym można dłużej przechowywać żywność i lepiej wykorzystywać resztki.

Kampania potrwa do 29 września br., a jej nośnikami będzie: gazetka reklamowa, kanały digitalowe, a także komunikacja w sklepach.

Kupuję, nie marnuję

Niemarnowanie żywności to jeden z najważniejszych celów, jakie postawił sobie Lidl Polska. Sieć nieustannie rozwija działania w tym zakresie – już na poziomie każdego sklepu optymalizowana jest wielkości zamówień oraz prowadzony jest system przecen, aby skutecznie minimalizować ryzyko marnowania. Każdy sklep monitoruje termin przydatności do spożycia sprzedawanych artykułów, a gdy czas ten jest krótki, produkty objęte są przeceną.

Ponadto, we wszystkich sklepach Lidl Polska dostępne są tańsze produkty w ramach akcji „Kupuję, nie marnuję”. Dzięki temu, klienci mają dostęp do artykułów z każdej grupy asortymentowej w niższej cenie – takich jak świeże mięso, drób i ryby, produkty chłodnicze, owoce i warzywa oraz tzw. suchych artykułów (m.in. chlebów pakowanych i ciast) o krótkim terminie przydatności lub z uszkodzeniami niewpływającymi na jakość produktu. Produkty objęte przecenami zawsze znajdziemy w miejscu ich standardowej prezentacji lub w specjalnych kącikach Taniej!, dodatkowo oznaczonych informacją o przecenie i etykietą rabatową Kupuję, nie marnuję.

Sieć regularnie oferuje także „nieperfekcyjne” warzywa i owoce w niższych cenach. Dotychczas dużym zainteresowaniem klientów cieszyły się niewymiarowe jabłka sprzedawane prosto ze skrzyń, nieidealne, „opalone” przez słońce pomidory, „krzywe” buraki oraz ziemniaki, które obrodziły w nadmiarze. W tym roku sieć sprzedawała również arbuzy, które ucierpiały wizualnie w wyniku gradobicia, jednak ich smak pozostał bez zmian. Wprowadzając je do oferty, Lidl Polska przeciwdziała marnowaniu żywności, jednocześnie wspierając polskich dostawców, którzy mieli problem ze sprzedażą tych produktów.

Współpraca z Caritas Polska

Lidl Polska współpracuje z Caritas od wielu lat. Sieć systematycznie przekazuje artykuły dla osób starszych, chorych czy żyjących w ubóstwie. Aktywnie uczestniczy również w programie „Spiżarnia Caritas”, mającym na celu ograniczenie marnowania żywności i jednoczesne wsparcie osób potrzebujących pomocy żywnościowej. W latach obrotowych Lidl Polska 2021–2022 i 2022–2023 przekazał 252 225 kg artykułów o łącznej wartości 5 577 705 zł. Od wielu lat sieć wspiera również projekt modernizacji i doposażenia jadłodajni na terenie całej Polski. Jest on prowadzony przez Caritas z myślą o osobach bezdomnych oraz będących w trudnej sytuacji życiowej.

Prawdziwych przyjaciół poznajemy w biedzie. To nie tylko przysłowie, ale realne działanie jakie łączy Caritas Polska i Lidl Polska. Sieć od wielu lat wspiera nas w pomocy osobom potrzebującym, m.in. jest naszym stałym partnerem w realizacji Programu "Jadłodajnia Caritas" w ramach którego 80 jadłodajni Caritas może liczyć na wsparcie inwestycyjne. Lidl Polska przez ostatnie lata na ten cel przekazał prawie 2 mln zł” – mówi Bartłomiej Kulisz, Kierownik Działu Pomocy Żywnościowej i Rzeczowej Caritas Polska.

Jak gotować z resztek i bez resztek? Mówi o tym specjalny e-book Lidl Polska „Gotuj z głową w rytmie no waste”, zawierający artykuł „Jak mądrze robić zapasy”: link

 


[1] Źródła: Materiał opracowano na podstawie wyników badań IOŚ-PIB i SGGW w ramach  projektu PROM; raportów Capgemini, IOŚ, NIK i Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel AI w Sprzedaży B2B: Jak Automatyzacja i Dane Zmienią Przyszłość sprzedaży b2b Biuro prasowe
2025-05-14 | 08:30

AI w Sprzedaży B2B: Jak Automatyzacja i Dane Zmienią Przyszłość sprzedaży b2b

W 2025 roku skuteczność tradycyjnych technik sprzedaży, takich jak cold calling, spadła nawet poniżej 5%. Tymczasem większość polskich firm B2B nadal nie wdraża automatyzacji,
Handel Nie znosisz przepłacać? Na ERLI znajdziesz tylko najlepsze ceny!
2025-05-12 | 08:00

Nie znosisz przepłacać? Na ERLI znajdziesz tylko najlepsze ceny!

Zakupy online to nie tylko wygoda, ale też najlepszy sposób na szukanie oszczędności – szczególnie na ERLI. Polska platforma oferuje szereg przystępnych metod
Handel Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry
2025-04-28 | 10:30

Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry

Fulfillment, czyli kompleksowa usługa magazynowa, to jeden z filarów rozwoju nowoczesnego e-commerce. W dobie rosnących oczekiwań konsumentów, konieczności szybkiej dostawy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa

Badanie Parlamentu Europejskiego wskazuje na rekordowe poparcie Europejczyków dla Unii Europejskiej. Ma to związek z rosnącymi zagrożeniami z zewnątrz, czyli np. bliskością wojny rosyjsko-ukraińskiej. Jednocześnie do głosu wewnątrz UE coraz częściej dochodzą ruchy populistyczne, za sprawą których więcej obywateli państw członkowskich przyjmuje eurosceptyczną postawę. Dużą rolę odgrywają więc dialog ze społeczeństwem i jego edukacja.

Problemy społeczne

60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego

Posiadanie własnego mieszkania jest aspiracją większości młodych Polaków – wskazują dane badaczy z SGH. Jednak ze względów finansowych jest ono dostępne dla części z nich, a na dodatek wiąże się ze zobowiązaniem na kilkadziesiąt lat. W luce czynszowej, czyli w sytuacji, gdy kogoś nie stać na zakup własnego M, ale jest zbyt bogaty na mieszkanie komunalne, jest ok. 35 proc. społeczeństwa. I to dla tej grupy potrzebna jest oferta państwa. Budownictwo społeczne mogłoby być alternatywą, ale nie odpowiada na potrzebę posiadania nieruchomości na własność.

Infrastruktura

Trwają prace nad europejską strategią odporności wodnej. Projekt ma być gotowy przed latem

Komisja Europejska ma w najbliższych tygodniach przedstawić strategię na rzecz zwiększenia odporności na niedobory wody. PE na majowej sesji przyjął zalecenia w tym zakresie, w których opowiada się za ambitną odpowiedzią na te wyzwania. Jak podkreśla europoseł PO Andrzej Buła, chodzi przede wszystkim o oszczędzanie wody i dbanie o jej jakość, a także o zapewnienie odpowiedniego finansowania odporności wodnej.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.