Komunikaty PR

Marketing z Polski nie zadziała na innych rynkach. Jak go skutecznie prowadzić?

2024-10-03  |  09:52
Biuro prasowe

Polscy sprzedawcy coraz częściej wychodzą poza granice kraju, kierując swoją ofertę na zagraniczne rynki. W dobie globalizacji oraz rosnącej popularności e-commerce, cross-border stało się dla wielu firm naturalnym krokiem rozwoju. Jednak nawet najlepsze produkty i konkurencyjne ceny nie zagwarantują sukcesu, jeśli strategie marketingowe nie zostaną odpowiednio dostosowane do lokalnych uwarunkowań. Rynki inne niż Polska mają różne od naszych preferencje zakupowe, które wymagają zindywidualizowanego podejścia marketingowego. Co działa w Polsce, może być zupełnie nieskuteczne u naszych zachodnich lub południowych sąsiadów.

Dane IdoSell pokazują, że w 2023 r. nastąpił wzrost liczby sprzedawców, którzy zdecydowali się na wyjście z ofertą na kolejne rynki Europy i świata o 25% w stosunku do roku poprzedniego.[1] Cross-border to zatem duża szansa na zrozumienie i wykorzystanie różnorodności globalnych rynków. Według danych raportu CBRE z grudnia 2023 r. polski rynek odpowiada za ponad 46% zakupów online w regionie CEE (Europa Środkowo-Wschodnia) oraz SEE (Europa Południowo-Wschodnia).[2]

Specyfika marketingowa różni się na różnych rynkach

Niemcy to jeden z kluczowych rynków dla polskich sprzedawców. Według danych z raportu "Cross-border z Polski", Niemcy stanowią aż 72% wszystkich zamówień zrealizowanych przez polskie sklepy w ramach sprzedaży międzynarodowej. Sukces na tym rynku nie polega jedynie na tłumaczeniu polskich reklam na niemiecki. Klienci z Niemiec mają bardzo wysokie oczekiwania co do jakości usług w zakresie obsługi klienta czy dostarczania produktów. Dlatego istotne jest stosowanie precyzyjnych narzędzi marketingowych.

Niemcy to kraj, w którym dominują takie platformy, jak Google Ads, Bing Ads oraz kampanie na platformach społecznościowych, takich jak Meta Ads. Co ciekawe, rośnie popularność TikToka, który na początku 2024 roku docierał do 34% dorosłych Niemców. Pinterest, używany przez 25,8% niemieckiej populacji, również zaczyna być ważnym kanałem komunikacji .

Wchodząc na czeski rynek, polscy sprzedawcy muszą pamiętać, że preferencje konsumentów w tym kraju różnią się od zachodnich. W Czechach popularność zyskują lokalne platformy reklamowe, takie jak Sklik Ads oraz porównywarki cenowe typu Heureka. Dla niektórych branż kluczowe są także specjalistyczne platformy, jak glami.cz (moda) i favi.cz (meble) . Klienci czescy są bardziej wrażliwi na cenę i promocje, dlatego dobrze przemyślane kampanie rabatowe mogą znacząco zwiększyć sprzedaż.

Jednym z najczęściej wybieranych kanałów promocji w Czechach jest Google Ads, ale to Meta Ads i lokalne narzędzia marketingowe, jak Heureka, odgrywają kluczową rolę w docieraniu do konsumentów. Aby skutecznie dotrzeć do czeskich klientów, warto także inwestować w SEO oraz dbać o widoczność na lokalnych platformach zakupowych.

Omnichannel jako klucz do sukcesu

Kluczem do efektywnej sprzedaży na rynkach zagranicznych jest dopasowanie strategii marketingowej do specyfiki lokalnych kanałów komunikacji. Jak pokazuje raport, poszczególne kraje wyraźnie różnią się w zakresie preferencji dotyczących platform reklamowych, jak i skutecznych metod komunikacji. Działania cross-channel, czyli łączenie różnych form komunikacji, takich jak reklamy w wyszukiwarkach, platformach społecznościowych oraz e-commerce, pozwala na zwiększenie zasięgu i skuteczności kampanii.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w marketingu

Nowoczesne technologie, takie jak automatyzacja procesów marketingowych i sztuczna inteligencja (AI), odgrywają coraz większą rolę w zwiększaniu efektywności działań marketingowych.

- Dzięki zaawansowanym algorytmom AI, kampanie reklamowe mogą być optymalizowane w czasie rzeczywistym, a narzędzia takie jak IdoSell oferują automatyczne rekomendacje produktów, co przyspiesza rozwój sprzedaży cross-border. Przykładem może być narzędzie Searching Pro, które umożliwia inteligentne wyszukiwanie produktów, dostosowując wyniki do preferencji użytkowników. Dzięki temu kampanie stają się bardziej trafne, a konwersja rośnie – komentuje Michał Dmitrowicz, Szef Marketingu IdoSell.

Znaczenie SEO w cross-border

Pozycjonowanie stron (SEO) to kolejny ważny element strategii marketingowej w handlu międzynarodowym. Dobrze zoptymalizowane opisy produktów nie tylko zwiększają widoczność sklepu w wynikach wyszukiwania, ale także pomagają budować zaufanie do marki wśród lokalnych konsumentów. Kluczowe jest dopasowanie treści do lokalnych preferencji językowych i kulturowych. Jak pokazują dane, rynki czeski, słowacki i rumuński coraz częściej wybierają lokalne platformy zakupowe, a dobrze przemyślane SEO może znacznie zwiększyć atrakcyjność oferty .

Podsumowanie

Każdy rynek ma swoje unikalne cechy, które muszą być uwzględnione w strategii marketingowej. Niemcy i Czechy różnią się pod względem preferencji zakupowych, ulubionych kanałów komunikacji i oczekiwań konsumentów. Jednak nie tylko te kraje mają swoją specyfikę, różną od polskiej. Za każdym razem należy ją uważnie dopasować do odbiorców i ich preferencji. Aby osiągnąć sukces w sprzedaży międzynarodowej, kluczowe jest dostosowanie kampanii do lokalnych realiów. Dobrze dobrane kanały marketingowe, pozycjonowanie oraz narzędzia automatyzacji mogą znacząco przyspieszyć rozwój cross-border. Najłatwiej zrobić to za pomocą zintegrowanego narzędzia, które ma wiedzę o specyfice każdego z rynków, na który planujemy wejść.

 

______________________________________________________

 

O firmie IAI:

Grupa IAI to lider technologii e-commerce w Polsce, oferujący platformę IdoSell – najbardziej dochodową w kraju z GMV 16 mld zł – oraz IdoBooking – zaawansowaną platformę do zarządzania najmem krótkoterminowym. Grupa działa w Polsce i wspiera rodzime biznesy, obsługując kluczowe rynki w Europie i USA dzięki współpracy z partnerami takimi jak InPost, Klarna, eMag, Allegro, Facebook, Google czy Amazon. W 2021 roku przejęła 51% udziałów węgierskiego Shoprenter, a w 2023 stała się większościowym właścicielem AtomStore. Posiada również IdoPayments sp. z o.o., świadczącą usługi płatnicze licencjonowane przez KNF. Więcej informacji: www.iai-sa.com.

 


[1] https://poznaj.idosell.com/cross-border-z-polski?utm_campaign=Cross-border%20z%20Polski%20%E2%80%93%20raport&utm_source=ppc&utm_medium=pmax&utm_term=pmax&utm_content=pmax&utm_term=&utm_campaign=CROSSBORDER_pmax_search%2Bdisplay_TT&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&hsa_acc=4368027558&hsa_cam=21034768232&hsa_grp=&hsa_ad=&hsa_src=x&hsa_tgt=&hsa_kw=&hsa_mt=&hsa_net=adwords&hsa_ver=3&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwjNS3BhChARIsAOxBM6p7sBCZdm3MQyDTlPMT42w0vyNlEu84NQDpNKzeUoW29DJmbdldQj8aAnV5EALw_wcB

[2] https://www.cbre.pl/insights/figures/obraz-e-commerce-po-pandemii-w-j-angielskim-

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Płatności online dla sklepów Shopify – dwie nowe aplikacje od PayU Biuro prasowe
2025-03-04 | 08:00

Płatności online dla sklepów Shopify – dwie nowe aplikacje od PayU

Wiodący dostawca płatności dla e-commerce - PayU - przygotował dwie oficjalne wtyczki (aplikacje) do platformy Shopify służącej do tworzenia i zarządzania sklepami internetowymi.
Handel Marcowe promocje na smartfony Motorola
2025-03-03 | 10:15

Marcowe promocje na smartfony Motorola

Marcowe promocje na smartfony Motorola wjeżdżają na bogato. Co tydzień, wybrane modele dostępne będą w prawdziwie kocich cenach - tak dobrych, że aż żal ich
Handel Heat Decor wprowadza na rynek rewolucyjny produkt - panel grzewczy HD-NEO!
2025-03-03 | 09:40

Heat Decor wprowadza na rynek rewolucyjny produkt - panel grzewczy HD-NEO!

Firma Heat Decor, lider w dziedzinie nowoczesnych systemów grzewczych, wprowadza na rynek rewolucyjny produkt - panel grzewczy HD-NEO. To przełomowe rozwiązanie w zakresie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Handel

Planowana podwyżka akcyzy na e-papierosy skłoni palaczy do wyboru bardziej szkodliwych używek. Wrócą też do tradycyjnych papierosów

Trwają prace nad projektem regulacji, która wprowadza wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze, co ma na celu ograniczenie spożycia wyrobów nikotynowych, szczególnie wśród młodzieży. Jednak eksperci podkreślają, że zmiany mogą przynieść więcej szkód niż korzyści, zmuszając konsumentów do sięgnięcia po tańsze, ale bardziej szkodliwe alternatywy i utrwalając nawyk palenia tradycyjnych papierosów. Wyższe ceny produktów alternatywnych mogą również prowadzić do wzrostu szarej strefy i trudności w realizacji założeń fiskalnych oraz uderzyć w tysiące polskich MŚP.

Infrastruktura

Priorytetem osób kupujących mieszkanie jest dostęp do zielonych terenów. To ma istotny wpływ na ich dobrostan

Badania pokazują, że Polacy cenią bliskość natury bardziej niż sąsiedztwo aptek czy żłobków. – Aby zapewnić kontakt z naturą, osiedla powinny być rozplanowane z dużym poszanowaniem środowiska – podkreślają eksperci z APA Wojciechowski Architekci, projektanci osiedla Onelife w warszawskim Powsinie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.