Marnotrawstwo żywności: jeden kg żywności to aż 4,5 kg dwutlenku węgla!
Ilość wyprodukowanej żywności, która z różnych względów nie zostaje skonsumowana rośnie z roku na rok. Ostatnie analizy mówią o nawet 2,5 miliardach ton[1] produktów spożywczych rocznie trafiających do kosza na całym świecie. To blisko dwukrotnie więcej niż najczęściej dotąd przedstawiana w mediach estymacja mówiąca o 1,3 mld ton. Planeta za taki stan rzeczy „płaci” nie tylko walutą, gdyż zjawisko to kosztuje globalną gospodarkę bilion dolarów rocznie, ale także ekologią.
Tylko jeden kilogram wyprodukowanej żywności generuje ponad czterokrotnie więcej (4,5 kg) dwutlenku węgla[2]. WWF przekonuje, że marnotrawstwo artykułów spożywczych odpowiada za 10% ogółu gazów cieplarnianych produkowanych przez działalność człowieka. To niemal dwukrotnie więcej niż emisja CO2 powodowana przez wszystkie samochody spalinowe na terenie całej Europy i USA[3]. Poza, niezwykle istotnym, aspektem kryzysu żywnościowego i jeszcze mocniej zaznaczającego się problemu z dostępem do żywności – szczególnie w państwach mniej rozwiniętych, warto zwrócić więc uwagę także na kwestię zanieczyszczania środowiska przez następstwa zjawiska marnotrawienia żywności.
„Niedopięte” łańcuchy dostaw
Tylko w państwach Unii Europejskiej do kosza trafia niemal 90 milionów ton produktów spożywczych rocznie. W przeliczeniu na pojedynczego mieszkańca UE jest to aż 173 kg[4]. I choć liczba ta wydaje się ogromna, trzeba podkreślić, że to tylko jeden, końcowy etap łańcucha dystrybucji żywności.
– Do strat dochodzi również we wcześniejszych jego fazach, począwszy od pierwszej, czyli produkcji rolniczej. Już tutaj, co roku marnowane jest ok. 2 mln ton produktów spożywczych, czyli 15% ich ogółu w Polsce. Generalnie, produkcja, przetwórstwo oraz dystrybucja są u nas odpowiedzialne za ok. 40% strat, sami konsumenci zaś za pozostałe 60%[5]. Istotna jest więc nie tylko edukacja odnośnie odpowiedzialnego planowania zakupów dla indywidualnych nabywców, ale również efektywna strategia zarządzania łańcuchami dostaw u producentów, dystrybutorów i sprzedawców detalicznych – tłumaczy Ewa Pytkowska, Business Unit Director w Checkpoint Systems.
Jak wynika z analizy WWF, dziś wykorzystuje się powierzchnię o rozmiarze 4,4 miliona kilometrów kwadratowych – zbliżoną do wielkości subkontynentu indyjskiego oraz wodę w ilości równej 304 milionów basenów olimpijskich[6] do wyprodukowania żywności, która nigdy nie trafi nawet na sklepową półkę.
Proekologiczna zapobiegliwość
Globalnie, marnotrawiona żywność - za sprawą ubytków wody do jej produkcji, którą można by wykorzystać efektywnie, nadprodukcję opakowań z tworzyw sztucznych czy degradację środowiska przez produkty spożywcze, które stają się odpadem – emituje aż 3,3 mld ton CO2 do atmosfery[7]. Oznacza to, że problem wyrzucanej żywności konsekwentnie staje się jednym z największych zjawisk odpowiedzialnych za zanieczyszczanie planety.
– Wobec tego, szczególną uwagę powinno się dzisiaj zwracać na możliwie najdokładniejsze śledzenie produktów spożywczych na każdym etapie łańcuchów dostaw, segmentowanie ich pod kątem dat przydatności do spożycia czy zarządzanie logistyką tak, by ograniczyć ryzyko strat powodowanych przez niedopatrzenia wywołane brakiem odpowiedniego wglądu w asortyment. Zarówno podczas jego magazynowania, przewożenia jak i układania na sklepowej półce. Danych o konkretnym produkcie, na bieżąco dostarczają etykiety RFID, które pozwalają identyfikować i lokalizować wybrany artykuł w dowolnej chwili. Ponadto – jeżeli są umieszczane na opakowaniach artykułów spożywczych, ale także towarzyszą np. ubraniom, dobrze, by także podlegały pełnemu recyklingowi, tak, by kupujący również mieli świadomość tego, że przyczyniają się do starań o ograniczenie emisji CO2 – dodaje Ewa Pytkowska z Checkpoint Systems.
Technologie dedykowane
Do walki z problemem marnotrawienia żywności coraz częściej angażuje się zatem zaawansowane rozwiązania technologiczne. Kluczem jest tutaj możliwie najdokładniejsze prognozowanie popytu na produkty o najkrótszym terminie przydatności do spożycia oraz inteligentne zarządzanie zasobami i magazynowaniem.
- W Polsce tego typu rozwiązania także wzbudzają coraz większe zainteresowanie. Nic w tym dziwnego – tzw. produkty świeże generują nawet 60% sprzedaży w supermarketach. Aby więc skutecznie działać na rzecz ograniczenia marnotrawstwa artykułów spożywczych handlowcy sięgają po narzędzia takie jak RFreshID, umożliwiające monitoring dat przydatności do spożycia, a przez to minimalizację ryzyka ich przeterminowania przed sprzedażą, poprawę ich dostępności na półkach czy precyzyjne planowanie uzupełniania towarów – stwierdza Katarzyna Chapman, Business Development Manager Source Tagging z Checkpoint Systems.
[1] https://updates.panda.org/driven-to-waste-report
[2] https://instytutsprawobywatelskich.pl/marnowanie-zywnosci-problem-wspolczesnego-swiata/
[3] https://www.wwf.eu/?4049841/fifteen-per-cent-of-food-is-lost-before-leaving-the-farm-WWF-report
[4] https://www.lifegate.com/food-waste-european-union
[5] https://forsal.pl/biznes/handel/artykuly/8241192,marnowanie-zywnosci-w-polsce-raport.html
[6] https://updates.panda.org/driven-to-waste-report
[7] https://www.greenly.earth/blog-en/global-food-waste-in-2022
E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online
Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO
Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Wsparcie dla oszczędzających na wkład własny zamiast dla kredytobiorców. Eksperci proponują inne podejście do rządowych programów mieszkaniowych
Gigantyczne zainteresowanie Bezpiecznym Kredytem 2 proc., wprowadzonym przez poprzedni rząd w 2023 roku, wywindowało ceny mieszkań. Po roku obietnic związanych z wprowadzeniem zapowiadanego w kampanii wyborczej Kredytu na Start 0 proc. obecny rząd wycofał się z planów uruchomienia projektu, zapowiada jednak przedstawienie nowych rozwiązań. Zdaniem dr. Jacka Furgi z Centrum Procesów Bankowych i Informacji powinny one wspierać budowanie potencjału finansowego przyszłych kredytobiorców, zamiast zachęcać do sięgania po kredyt.
Transport
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu samochodów elektrycznych. W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów
Obawy o serwis i jego koszty sprawiają, że część osób odkłada zakup bezemisyjnego pojazdu na później. Wskazuje na to co 11. Polak – wynika z Barometru Nowej Mobilności. – Serwis samochodów elektrycznych w kontekście cen nie różni się aż tak bardzo od samochodu spalinowego, a jest nawet tańszy – ocenia Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair.
Handel
Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.