Marnowanie żywności w sklepach spożywczych – wyniki ankiety Grupy Eurocash
PR Hub
Długa 16/205
00-238 Warszawa
magdalena.maksymiuk|prhub.eu| |magdalena.maksymiuk|prhub.eu
609555990
prhub.eu
Nawet połowa wyrzucanych produktów w sklepach spożywczych to owoce i warzywa, a najczęstszym powodem wyrzucania żywności jest jej psucie się wraz z upływem czasu – wynika z badania przeprowadzonego przez Grupą Eurocash. Spółka już po raz trzeci, we współpracy z Caritas Polska i Federacją Polskich Banków Żywności, zorganizowała kampanię społeczno-edukacyjną pod hasłem „Szanujemy, nie marnujemy!”.
Jak pokazują wyniki badań Najwyższej Izby Kontroli[1], najwięcej jedzenia marnuje się w gospodarstwach domowych – aż 60%. Na kolejnych miejscach pod tym względem są: przetwórstwo i produkcja rolnicza (po ok. 16%). Na czwartym miejscu są sklepy spożywcze, które odpowiadają za 7% marnowanej żywności.
W ramach tegorocznej, trzeciej edycji kampanii „Szanujemy, nie marnujemy!” Grupa Eurocash przyjrzała się przyczynom i obszarom, w których marnuje się najwięcej produktów spożywczych. Do projektu badawczego zostały zaproszone sieci współpracujące z Grupą: Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, ABC, Delikatesy Centrum, a także abc na kołach i Frisco. Zebrane za pomocą ankiety dane ukazały problem marnowania żywności z dwóch perspektyw: przedsiębiorcy i konsumenta.
Marnowanie żywności w sklepach spożywczych
Jak wynika z ankiety przeprowadzonej wśród właścicieli i pracowników sklepów, 50% wyrzucanych produktów to owoce i warzywa. Na drugim miejscu znalazł się nabiał (21,6%), a na kolejnym - mięso i wędliny (14,2%). Wśród najczęściej wskazywanych powodów wyrzucania żywności było jej psucie się wraz z upływem czasu , pomimo nieprzekroczenia terminu ważności. Kolejną z przyczyn było przekroczenie terminu przydatności do spożycia, a następnie - uszkodzone opakowanie.
Blisko 32% przedsiębiorców przyznaje, że realizacja ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności sprawia im trudność ze względu na monitorowanie jakości żywności w sklepie. Jednocześnie aż 92% ankietowanych deklaruje chęć podejmowania działań mających na celu minimalizowanie ilości wyrzucanych odpadów spożywczych. Wśród sposobów radzenia sobie z tym problemem dominują obniżki cen wybranych produktów, regularna kontrola świeżości towaru czy reagowanie na popyt i przemyślane zamówienia towaru.
- Z ankiety dowiedzieliśmy się również, że aż 87% sklepów o powierzchni mniejszej niż 250 mkw. nie współpracuje z żądną organizacją pożytku publicznego, taką jak np. Caritas. Stwarza to duże pole do poprawy wyników i jednocześnie pokazuje, jak ważna jest szeroka edukacja wszystkich podmiotów uczestniczących w procesie produkcji i konsumpcji żywności. Grupa Eurocash – jako największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją towarów FMCG, prowadzi tę edukację m.in. poprzez kampanię „Szanujemy, nie marnujemy!”, która jest szczególnie ważnym elementem Strategii Zrównoważonego Rozwoju Grupy – mówi Joanna Szubielska, Senior Menadżer Działu Zarządzania Jakością i BHP z Grupy Eurocash.
Konsumenci vs. wyrzucana żywność
Grupa Eurocash przeprowadziła podobną ankietę również wśród konsumentów. Co piąta ankietowana osoba (20%) przyznała, że wyrzuca produkty spożywcze do kosza codziennie lub kilka razy w tygodniu, prawie co druga (43%) – kilka razy w miesiącu, natomiast 38% respondentów deklaruje, że wyrzuca je rzadziej niż kilka razy w miesiącu lub prawie wcale. Dominującym powodem wyrzucania żywności jest przegapienie terminu przydatności do spożycia (ponad 50% odpowiedzi). Respondenci przyznają, że do problemu przyczynia się również fakt, iż nie planują posiłków z wyprzedzeniem, kupują za dużo, a na zakupy chodzą bez listy.
Co najczęściej ląduje w koszu? W przypadku konsumentów na pierwszym miejscu znalazło się pieczywo (27%), a zaraz za nim – owoce i warzywa (25%)
Ankiety zostały przeprowadzone na grupie blisko 450 respondentów, z czego 40% stanowili właściciele i pracownicy placówek detalicznych. Uzyskane wyniki posłużą do zbudowania obrazu marnowania żywności z dwóch perspektyw – domu oraz sklepu, jak również do opracowania propozycji dobrych praktyk i inicjatyw najefektywniej wspierających niemarnowanie produktów żywnościowych w placówkach detalicznych oraz wśród konsumentów.
Narzędzia edukacyjne dla przedsiębiorców
Kampania „Szanujemy, nie marnujemy!” jest organizowana od 2021 r. przez Grupę Eurocash we współpracy z Caritas Polska i Federacją Polskich Banków Żywności. Ma na celu wyposażenie przedsiębiorców – właścicieli niezależnych sklepów detalicznych w narzędzia edukacyjne, które pomogą ograniczać problem marnowania żywności, co może przyczynić się także do wygenerowania oszczędności finansowych. Pozwolą również na edukację konsumentów w zakresie racjonalnego planowania zakupów oraz stosowania zasad właściwego przechowywania żywności.
Materiały edukacyjne, w tym m.in. webinaria, e-booki czy podcasty dostępne są na dedykowanej stronie kampanii. Wskazówki i inspiracje znajdą tam także konsumenci. Partnerem edukacyjnym kampanii jest Akademia Umiejętności Eurocash.
[1] Źródło: https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/przepisy-do-poprawki-wciaz-za-duzo-zywnosci-trafia-do-smieci.html

Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry

DPD Polska otwiera nowoczesną sortownię - Hub Drobnicowy (HDR) w Swędowie pod Łodzią

Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Infrastruktura
Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.
Polityka
Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.