Marnowanie żywności w sklepach spożywczych – wyniki ankiety Grupy Eurocash
PR Hub
Długa 16/205
00-238 Warszawa
magdalena.maksymiuk|prhub.eu| |magdalena.maksymiuk|prhub.eu
609555990
prhub.eu
Nawet połowa wyrzucanych produktów w sklepach spożywczych to owoce i warzywa, a najczęstszym powodem wyrzucania żywności jest jej psucie się wraz z upływem czasu – wynika z badania przeprowadzonego przez Grupą Eurocash. Spółka już po raz trzeci, we współpracy z Caritas Polska i Federacją Polskich Banków Żywności, zorganizowała kampanię społeczno-edukacyjną pod hasłem „Szanujemy, nie marnujemy!”.
Jak pokazują wyniki badań Najwyższej Izby Kontroli[1], najwięcej jedzenia marnuje się w gospodarstwach domowych – aż 60%. Na kolejnych miejscach pod tym względem są: przetwórstwo i produkcja rolnicza (po ok. 16%). Na czwartym miejscu są sklepy spożywcze, które odpowiadają za 7% marnowanej żywności.
W ramach tegorocznej, trzeciej edycji kampanii „Szanujemy, nie marnujemy!” Grupa Eurocash przyjrzała się przyczynom i obszarom, w których marnuje się najwięcej produktów spożywczych. Do projektu badawczego zostały zaproszone sieci współpracujące z Grupą: Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, ABC, Delikatesy Centrum, a także abc na kołach i Frisco. Zebrane za pomocą ankiety dane ukazały problem marnowania żywności z dwóch perspektyw: przedsiębiorcy i konsumenta.
Marnowanie żywności w sklepach spożywczych
Jak wynika z ankiety przeprowadzonej wśród właścicieli i pracowników sklepów, 50% wyrzucanych produktów to owoce i warzywa. Na drugim miejscu znalazł się nabiał (21,6%), a na kolejnym - mięso i wędliny (14,2%). Wśród najczęściej wskazywanych powodów wyrzucania żywności było jej psucie się wraz z upływem czasu , pomimo nieprzekroczenia terminu ważności. Kolejną z przyczyn było przekroczenie terminu przydatności do spożycia, a następnie - uszkodzone opakowanie.
Blisko 32% przedsiębiorców przyznaje, że realizacja ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności sprawia im trudność ze względu na monitorowanie jakości żywności w sklepie. Jednocześnie aż 92% ankietowanych deklaruje chęć podejmowania działań mających na celu minimalizowanie ilości wyrzucanych odpadów spożywczych. Wśród sposobów radzenia sobie z tym problemem dominują obniżki cen wybranych produktów, regularna kontrola świeżości towaru czy reagowanie na popyt i przemyślane zamówienia towaru.
- Z ankiety dowiedzieliśmy się również, że aż 87% sklepów o powierzchni mniejszej niż 250 mkw. nie współpracuje z żądną organizacją pożytku publicznego, taką jak np. Caritas. Stwarza to duże pole do poprawy wyników i jednocześnie pokazuje, jak ważna jest szeroka edukacja wszystkich podmiotów uczestniczących w procesie produkcji i konsumpcji żywności. Grupa Eurocash – jako największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją towarów FMCG, prowadzi tę edukację m.in. poprzez kampanię „Szanujemy, nie marnujemy!”, która jest szczególnie ważnym elementem Strategii Zrównoważonego Rozwoju Grupy – mówi Joanna Szubielska, Senior Menadżer Działu Zarządzania Jakością i BHP z Grupy Eurocash.
Konsumenci vs. wyrzucana żywność
Grupa Eurocash przeprowadziła podobną ankietę również wśród konsumentów. Co piąta ankietowana osoba (20%) przyznała, że wyrzuca produkty spożywcze do kosza codziennie lub kilka razy w tygodniu, prawie co druga (43%) – kilka razy w miesiącu, natomiast 38% respondentów deklaruje, że wyrzuca je rzadziej niż kilka razy w miesiącu lub prawie wcale. Dominującym powodem wyrzucania żywności jest przegapienie terminu przydatności do spożycia (ponad 50% odpowiedzi). Respondenci przyznają, że do problemu przyczynia się również fakt, iż nie planują posiłków z wyprzedzeniem, kupują za dużo, a na zakupy chodzą bez listy.
Co najczęściej ląduje w koszu? W przypadku konsumentów na pierwszym miejscu znalazło się pieczywo (27%), a zaraz za nim – owoce i warzywa (25%)
Ankiety zostały przeprowadzone na grupie blisko 450 respondentów, z czego 40% stanowili właściciele i pracownicy placówek detalicznych. Uzyskane wyniki posłużą do zbudowania obrazu marnowania żywności z dwóch perspektyw – domu oraz sklepu, jak również do opracowania propozycji dobrych praktyk i inicjatyw najefektywniej wspierających niemarnowanie produktów żywnościowych w placówkach detalicznych oraz wśród konsumentów.
Narzędzia edukacyjne dla przedsiębiorców
Kampania „Szanujemy, nie marnujemy!” jest organizowana od 2021 r. przez Grupę Eurocash we współpracy z Caritas Polska i Federacją Polskich Banków Żywności. Ma na celu wyposażenie przedsiębiorców – właścicieli niezależnych sklepów detalicznych w narzędzia edukacyjne, które pomogą ograniczać problem marnowania żywności, co może przyczynić się także do wygenerowania oszczędności finansowych. Pozwolą również na edukację konsumentów w zakresie racjonalnego planowania zakupów oraz stosowania zasad właściwego przechowywania żywności.
Materiały edukacyjne, w tym m.in. webinaria, e-booki czy podcasty dostępne są na dedykowanej stronie kampanii. Wskazówki i inspiracje znajdą tam także konsumenci. Partnerem edukacyjnym kampanii jest Akademia Umiejętności Eurocash.
[1] Źródło: https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/przepisy-do-poprawki-wciaz-za-duzo-zywnosci-trafia-do-smieci.html
![Przedsiębiorcy z sektora MŚP wybierają franczyzę Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_2016262556,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Przedsiębiorcy z sektora MŚP wybierają franczyzę
![Lidl i WWF łączą siły w ramach międzynarodowego partnerstwa](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_879391473,w_300,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Lidl i WWF łączą siły w ramach międzynarodowego partnerstwa
![Ryzyka w handlu detalicznym – jak nimi zarządzać, aby uodpornić biznes](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_55720192,w_169,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Ryzyka w handlu detalicznym – jak nimi zarządzać, aby uodpornić biznes
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Bankowość
![](https://www.newseria.pl/files/11111/bgk,w_274,_small.jpg)
Samorządy mogą liczyć na rekordowe finansowanie w tej perspektywie finansowej UE. Pierwsze środki już do nich trafiają
– Poza środkami własnymi samorządy mają dostęp do środków unijnych i do kredytów. To są trzy nogi, na których stoi finansowanie jednostek samorządu terytorialnego – podkreśla Mateusz Walewski, główny ekonomista Banku Gospodarstwa Krajowego. Bank w kwietniu br. uruchomił pierwszy instrument finansowany z KPO, czyli pożyczki wspierające zieloną transformację miast, z budżetem wynoszącym prawie 9 mld euro. Samorządy będą mogły sfinansować z tych środków inwestycje, które powodują, że miasto jest bardziej zielone, nowoczesne i przyjazne dla mieszkańców. Samorządy z niecierpliwością wyczekują również reformy finansowania jednostek samorządu terytorialnego, która ma ustabilizować ich sytuację po zmianach wprowadzonych w tzw. Polskim Ładzie.
Regionalne –
Przyspiesza dekarbonizacja ciepłownictwa. Elektrociepłownia w Bydgoszczy od przyszłego roku zrezygnuje z kolejnych kotłów węglowych
![](https://www.newseria.pl/files/11111/pge-bydgoszcz-foto-2,w_133,r_png,_small.png)
Elektrociepłownia Bydgoszcz II, należąca do PGE Energia Ciepła, wchodzi w kluczowy etap inwestycji, która ma doprowadzić do wyłączenia dwóch z czterech kotłów węglowych i ograniczenia emisji dwutlenku węgla o 17 proc. To oznacza, że od II kwartału 2025 roku mieszkańcy Bydgoszczy będą korzystać z ciepła wytworzonego w nowych niskoemisyjnych źródłach. To jeden z kilku realizowanych projektów PGE Energia Ciepła, które zmierzają do dekarbonizacji w ciepłownictwie.
Nauka
Polski przemysł kosmiczny jest gotowy na zwiększanie udziału w programach Europejskiej Agencji Kosmicznej. Do tego będzie potrzebować coraz więcej wykwalifikowanych kadr
![](https://www.newseria.pl/files/11111/zpsk-kadry-kosmos-foto,w_133,r_png,_small.png)
Pierwsza grupa młodych inżynierów z Polski rozpoczęła dwuletni staż w ośrodkach Europejskiej Agencji Kosmicznej w Niderlandach, Hiszpanii, Francji i Niemczech. W sumie do 2025 roku na staże do ESA zostanie skierowanych 30 kandydatów z Polski, którzy wezmą udział w kluczowych przedsięwzięciach naukowych i technologicznych agencji. To tylko jedna z inicjatyw nakierowanych na kształcenie kadr do pracy w sektorze kosmicznym. Sytuacja w tym zakresie poprawiła się na przestrzeni ostatnich lat, jednak w związku z szybkim rozwojem branży w nadchodzących latach zapotrzebowanie na wykwalifikowanych ekspertów będzie rosło.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.