Komunikaty PR

Najbliższa niedziela handlowa za 3 mies. Wielu z branży nie doczeka Walentynek

2024-09-30  |  09:00
Biuro prasowe
  • Rezygnacja rządu z przywrócenia niedziel handlowych powoduje, że od września do końca roku sprzedaż stacjonarna ma o 18 dni na zarabianie mniej niż sklepy internetowe.
  • W efekcie nastroje nie są najlepsze - tylko 8 proc. przedsiębiorstw z branży handlowej prognozuje wzrost sprzedaży, a aż 20 proc. jej spadek.
  • To inicjuje także zmiany strukturalne w branży - duże sieci handlowe uruchamiają swoje internetowe odnogi, a inne sieci zamykają swoje sklepy stacjonarne.
  • Jeśli nadchodzący sezon zakupowy nie poprawi wyników, wiele małych firm nie dotrwa do Walentynek, bo dłużnicy w handlu są wg badań najbardziej „bezwstydni”.

 

Zapowiadane przed zeszłorocznymi wyborami parlamentarnymi zwiększenie liczby niedziel handlowych nie zostanie w tym roku wprowadzone. Najbliższa niedziela, w którą będzie można zrobić zakupy w galeriach dopiero za 3 miesiące. W tym czasie handel stacjonarny będzie ma o 18 dni mniej na sprzedaż i zarabianie pieniędzy. Nawet jeśli właściciele sklepów on-line nie robią wysyłek w weekendy, to jednak w ich przypadku zamówienia są przyjmowane przez automatyczne formularze, a sprzedaż realizowana.

 

Przyspiesza to rozwój handlu internetowego i pogarsza konkurencyjność przedsiębiorców prowadzących tylko dystrybucję bezpośrednią. Wg danych GUS w lipcu 2024 r. odnotowano wzrost wartości sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących o 16,7 proc. w porównaniu z lipcem 2023 r. (w czerwcu 2024 wynosił 8,2 proc.). Udział sprzedaży przez Internet zwiększył się w lipcu 2024 r. do 8,8 proc. W 2023 roku w tym samym miesiącu wynosił 7,9 proc.

 

- W branży handlowej, u progu najważniejszej biznesowo części roku, nastroje nie są najlepsze –sprzedaż i konsumpcja rosną powoli, dodatkowo hamuje je zwiększająca się inflacja. Pogarsza się pozycja sprzedających w sklepach stacjonarnych. Wpływa to na zmiany strukturalne: sieć handlowa Kaufland uruchomiła niedawno swój wirtualny marketplace, a Eurocash podjął decyzję o zamknięciu stacjonarnych sklepów drogeryjnych. Coraz więcej małych firm handlowych oszczędza i zawiesza inwestycje. Górę biorą krótkoterminowe potrzeby i bieżące wydatki. To może jeszcze mocniej zwiększyć ich dystans do firm mocnych w kanale e-commerce – mówi Magdalena Martynowska-Brewczak, członek zarządu eFaktor S.A., firmy finansującej MŚP.

 

Tylko 8 proc. przedsiębiorstw z branży handlowej prognozuje wzrost sprzedaży w trzecim kwartale tego roku, a aż 20 proc. jej spadek (dane “Barometru EFL”). To szczególnie niepokojące biorąc pod uwagę okres roku, w jakim jesteśmy. Wprawdzie badanie dotyczy III kwartału, ale nie jest to dobry punkt wyjścia przed wysokim sezonem handlowym w końcówce roku.

 

Oddajcie nasze pieniądze, zapłaćcie faktury, bo nie przetrwamy

 

Niepewna sytuacja i wzmagająca się konkurencja w połączeniu z brakiem niedziel handlowych powoduje, że większość małych biznesów liczy każdą złotówkę i upomina się o zaległości. Tu jednak napotykają na istotne przeszkody w zakresie rozliczeń transakcji z firmami. Wg badania „Przedsiębiorcy wobec swoich dłużników” przeprowadzonego przez Kaczmarski Inkasso tylko 14 proc. firm uważa, że ich dłużnicy są mocno zawstydzeni, gdy przekazują one należności do odzyskania firmie windykacyjnej. Najrzadziej spotykają się z tym podmioty handlowe – 12 proc. Dla porównania w branży budowlanej aż 23 proc. firm potwierdza, że ich dłużnicy odczuwają wstyd, gdy zaległe zobowiązania trafiają do windykacji.

 

- Egzekwowanie płatności przez małe firmy handlowe od większych kontrahentów jest trudne. Wpływa na to obawa o pogorszenie relacji czy nawet utratę zamówień. Problemem są nie tylko przeterminowane faktury, ale nawet długie oczekiwanie na zapisaną na dokumencie datę przelewu. Może to trwać 2-3 tygodnie, a nawet miesiąc lub więcej. W ten sposób większe firmy kredytują się kosztem małych podmiotów. Monitorujemy sytuację w branży handlowej i tam, gdzie widzimy ryzyko przesuwania się spłaty zobowiązań finansowanych poprzez faktoring, wspieramy naszych klientów i jako pośrednik przypominamy płatnikom faktur o zbliżającym się terminie zapłaty. Brak reakcji na zaległości w przelewach może prowadzić do pogłębienia problemu i utraty płynności przez przedsiębiorcę - mówi Magdalena Martynowska-Brewczak z eFaktor.

 

Ośmiokanałowość też nie napędza sprzedaży stacjonarnej

 

Wielkie nadzieje w handlu są wiązane ze strategią omnikanałowości, czyli łączenia zakupów internetowych i on-line. Nie przebiega ona jednak do końca korzystnie dla sklepów stacjonarnych. Wielu „klientów omnikanałowych” w sklepach ogląda towary, mierzy je, ale kupuje on-line, często w innym sklepie. Wg eksperta Polskiej Rady Centrów Handlowych sam odbiór czy zwrot towaru kupionego online nie generuje obecnie istotnego wzrostu odwiedzalności galerii. 

 

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Podwójne standardy w polityce handlowej UE – środki lustrzane lekiem na całe zło? - zaproszenie na debatę Biuro prasowe
2025-07-14 | 00:15

Podwójne standardy w polityce handlowej UE – środki lustrzane lekiem na całe zło? - zaproszenie na debatę

Czy Europa konsekwentnie broni zdrowia swoich obywateli i wspiera zrównoważone rolnictwo? A może stosuje podwójne standardy, dopuszczając import żywności produkowanej przy
Handel Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl
2025-07-08 | 10:30

Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl

Coroczne wydarzenie zakupowe Prime Day w sklepie Amazon.pl potrwa do 11 lipca na stronie amazon.pl/primeday. W tym roku po raz pierwszy w Polsce Prime Day to aż cztery dni
Handel Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty
2025-06-30 | 15:00

Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty

Polskie nastolatki piją zdecydowanie mniej alkoholu niż w latach ubiegłych. Sprzyja temu zmniejszona dostępność napojów alkoholowych dla osób niepełnoletnich, co

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Handel

Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.

Polityka

Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.