Nowa strategia sklepów E. Leclerc odpowiedzią na potrzeby konsumentów
Polacy starają się żyć oszczędnie. Taki obraz społeczeństwa wyłania się z badania przeprowadzonego przez NielsenIQ.* Aż trzy czwarte konsumentów ocenia swoją sytuację finansową jako gorszą niż rok temu. Wielu przyznaje, że ich głównym celem jest szukanie oszczędności, a wprowadzenie ścisłego budżetu na artykuły spożywcze jest obecnie powszechną praktyką w wielu gospodarstwach domowych. Naprzeciw tym oczekiwaniom wychodzi E.Leclerc wprowadzając nową strategię oferującą wybór i jakość w dobrej cenie.
Sieć sklepów E.Leclerc od 28 lat jest miejscem, gdzie polscy konsumenci mogą znaleźć różnorodne produkty, które są nie tylko korzystne cenowo, ale także spełniają ich oczekiwania jakościowe. Nowa strategia jest odpowiedzią na zmieniające się trendy zakupowe oraz przyczynkiem do zrównoważonego i efektywnego zarządzania finansami w codziennym życiu.
Perspektywa polskich konsumentów
Osłabieni skutkami pandemii i postawieni w obliczu nowych wyzwań jak: sytuacja za naszą wschodnią granicą, wysoka inflacja, podwyżki cen energii i żywności konsumenci wyraźnie obniżyli swój poziom optymizmu. Prawie połowa (46%) wyraża obawy związane z rosnącymi cenami produktów spożywczych na sklepowych półkach, a 35% z niepokojem obserwuje wzrost kosztów mediów – informuje NielsenIQ. Także perspektywa najbliższych 12 miesięcy, jeśli chodzi o rynek pracy, osobistą sytuację finansową czy plany zakupowe wykazują tendencję spadkową. Zaledwie jedna czwarta społeczeństwa ocenia swoją sytuację finansową jako stabilną. Zaś pozostała część ma poczucie jej pogorszenia. Wraz ze spadkiem optymizmu zakupowego zmianie ulegają również zachowania konsumenckie. Obecnie cechuje je większa ostrożność w podejściu do wydatków oraz poszukiwanie oszczędności.
Wyzwania, z jakimi świat mierzy się w ostatnich latach, mocno wpływają na strukturę konsumencką, także polską. Dostrzegamy zmiany, jakie zachodzą na rynku FMCG i analizujemy je, by wyjść naprzeciw potrzebom naszych klientów w tych trudniejszych ekonomicznie czasach. – Patrycja Sienkiewicz-Nowka, Dyrektor odpowiedzialna za handel i marketing E.Leclerc Polska
Polacy na zakupach
Badania pokazują, że kupujemy mniej, a dodatkowo coraz częściej rezygnujemy z dodatkowych przyjemności czy towarów luksusowych. Podobnie jak w roku ubiegłym, 56% z nas do koszyka zakupowego wkłada tylko niezbędne rzeczy, ograniczając wydatki na dodatkowe zachcianki, 43% sięga po produkty z obniżoną ceną, a 22% przerzuca się na tańsze marki. Zakup ilości hurtowych deklaruje 13% respondentów, a tylko 6% jest zdania, że rosnące ceny żywności nie mają na nich wpływu.
Polscy konsumenci, konfrontując się z wyzwaniami jakie stawia przed nimi osłabiona sytuacja finansowa, podczas zakupów często polegają na wypracowanej strategii oszczędzania. W tym celu podejmują aktywny wysiłek w poszukiwaniu atrakcyjnych cen i promocji. Kupony rabatowe stają się istotnym narzędziem w strategii zakupowej dla 58% ankietowanych. Podobnie ma się układ procentowy osób, które wkładają sporo pracy, aby nabyć potrzebne im produkty po najniższych cenach. Ze specjalnych okazji i promocji korzysta 55%. Ściśle określony budżet na wydatki związane
z artykułami spożywczymi deklaruje 41% pytanych.
Strategia na nowo
Badania NielsenIQ dostarczając niezbędnej wiedzy o zmieniających się trendach i zachowaniach konsumenckich przyczyniły się do zmiany dotychczasowej strategii dla sieci sklepów E. Leclerc. Jednym z jej elementów jest m.in skupienie się na rozwoju marek własnych, bo jak pokazują badania, to właśnie ich udział wartościowy w koszyku FMCG rośnie szybciej niż produktów markowych. Obecnie wynosi on 22,1%, co daje mu 1,5 p.p. wzrostu w stosunku do roku 2022. Poprzez oferowanie szerokiego wyboru artykułów pod własnym szyldem E.Leclerc zapewnia utrzymanie korzystnych cen oraz atrakcyjnej oferty. Marki własne stały się równie ważnym elementem, co standardowe produkty dostępne w sklepie. Hasła: „Wybór w dobrej cenie” i „Jakość w dobrej cenie” doskonale oddają nowe podejście marki. Podkreślają, że oferowane produkty łączą w sobie kluczowe cechy: szeroki wybór, jakość i atrakcyjną cenę. To stanowi kontrast zarówno dla sklepów z niską jakością, które skupiają się wyłącznie na obniżonych kosztach, jak i dla tych z segmentu luksusowego, które mogą być zbyt drogie dla przeciętnego konsumenta.
- Wiodąca Marka, to nasza marka własna obejmująca ponad 3000 produktów. Jest odpowiedzią na oczekiwania klientów, poszukujących wartościowych towarów w rozsądnej cenie. Szeroki wybór artykułów to m.in.: najwyższej jakości artykuły spożywcze, napoje, kosmetyki, chemia gospodarcza oraz akcesoria gospodarstwa domowego. Stanowią doskonałą alternatywę w porównaniu do markowych zamienników. – podkreśla Jacek Stachoń, development manager Scamark Polska w E.Leclerc Polska
Odświeżeniu poddany został również wizualny wizerunek marki. Nowe kolory i design zostały stworzone z myślą o przyciągnięciu klientów, którzy cenią nowoczesny styl życia, wybierają produkty ekologiczne oraz wegetariańskie i stawiają na wysoką jakość w atrakcyjnej cenie. Dodatkowo w komunikacji firmy pojawią się realne osoby. Poprzez taką rewitalizację wizerunku, E.Leclerc tworzy silniejsze powiązania z grupami klientów o zróżnicowanych preferencjach, ale jednocześnie dążących do oszczędności.
E.Leclerc konsekwentnie inwestuje w rozwój swoich programów lojalnościowych, co przekłada się na korzyści dla klientów. Dzięki dedykowanej aplikacji mobilnej, klienci są zawsze na bieżąco z aktualnymi gazetkami, mają dostęp do specjalnych ofert i kuponów rabatowych, co jeszcze bardziej ułatwia codzienne zakupy w sklepach E.Leclerc. Klienci poprzez aplikację mogą również dotrzeć do informacji o najlepszych okazjach zakupowych oraz zdobyć dodatkowe kupony rabatowe.
- Ta nowa strategia ma na celu nie tylko zwrócenie uwagi klientów, ale również wychodzi naprzeciw ich potrzebom w tych niełatwych czasach. E.Leclerc staje się miejscem, gdzie konsumenci mogą znaleźć różnorodne i niestandardowe produkty, które są nie tylko korzystne cenowo, ale także spełniają ich oczekiwania jakościowe. Nasz nowa strategia jest odpowiedzią na zmieniające się trendy zakupowe oraz przyczynia się do zrównoważonego i efektywnego zarządzania finansami w codziennym życiu. – Patrycja Sienkiewicz-Nowka, Dyrektor odpowiedzialna za handel i marketing E.Leclerc Polska
*Badanie NielsenIQ Shopper Trends 2023, przeprowadzone na reprezentatywnej próbie polskich shopperów (N=1505) w okresie styczeń-luty 2023.

AI w Sprzedaży B2B: Jak Automatyzacja i Dane Zmienią Przyszłość sprzedaży b2b

Nie znosisz przepłacać? Na ERLI znajdziesz tylko najlepsze ceny!

Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy nowej umowy między Unią Europejską a Ukrainą na temat zasad handlu. Obecne przepisy wygasają 5 czerwca
5 czerwca wygasa ATM, czyli wprowadzona przed trzema laty i potem z modyfikacjami przedłużana umowa między UE a Ukrainą, liberalizująca zasady wwozu ukraińskich towarów na teren Wspólnoty. Strona ukraińska chciałaby jej przedłużenia, na razie jednak Unia zgodziła się jedynie na przedłużenie bezcłowego przywozu żelaza i stali. Największe obawy, zwłaszcza w Polsce, budzi kwestia produktów rolnych. Zdaniem europosłanki Konfederacji Anny Bryłki należałoby wrócić do obowiązującej przed 2022 rokiem umowy stowarzyszeniowej DCFTA, ponieważ Ukraina może dziś eksportować swoje towary drogą morską poprzez porty na Morzu Czarnym, a dzięki darmowemu dostępowi do unijnego rynku bogacą się jedynie potentaci rolni.
Ochrona środowiska
Nowe technologie pomagają szybciej i dokładniej sortować odpady. Wciąż nie wszystkie da się jednak przetworzyć

Do 2030 roku 55 proc. odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych powinno trafiać do przetworzenia. W ubiegłym roku było to ok. 27 proc. Nowe technologie w coraz większym stopniu ułatwiają sortowanie odpadów, ale nie pozwalają jeszcze na przetworzenie wszystkich ich rodzajów. To pierwsze wyzwanie związane z zamykaniem obiegu. Kolejnym jest zwiększanie zawartości materiałów pochodzących z recyklingu w produkowanych opakowaniach, czego wymagają unijne przepisy. Choć w tym obszarze widać w ostatnich latach znaczące postępy, nie brakuje wyzwań.
Handel
Rosyjskie surowce przestaną płynąć do UE. Spóźniony, ale ambitny i istotny plan ma być wdrożony do 2027 roku

– Kupowanie surowców energetycznych z Rosji jest jak kupowanie broni przeciwko Ukrainie – uważa europosłanka PO Mirosława Nykiel. Dlatego KE planuje do 2027 roku ograniczyć do zera import rosyjskich paliw. Joanna Scheuring-Wielgus ocenia, że taka decyzja powinna zapaść już dawno, ale lepiej późno niż wcale. Co więcej, państwa członkowskie powinny być w tych deklaracjach zjednoczone najbardziej, jak się da.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.