Ochrona zysków w handlu detalicznym – coraz bardziej palący problem
Ostatnie lata nie rozpieszczały sprzedawców detalicznych w Polsce. Handel musiał się zmierzyć z zamykaniem sklepów i galerii handlowych podczas pandemii, a potem z rosnącą inflacją i malejącą zasobnością portfeli konsumentów. Sprzedawcy musieli się też mierzyć z silną konkurencją, szczególnie tych największych graczy, którzy mogli i wciąż mogą pozwolić sobie na obniżanie marż niektórych produktów, a podczas agresywnych promocji nawet na jej ujemne wartości. Jednak z pomocą sprzedawcom przychodzą sami konsumenci, którzy nie kierują się w swoich decyzjach jedynie ceną produktu[1]. Coraz częściej do głosu dochodzą bowiem takie aspekty jak wartości danej marki i produktu, jego autentyczność czy przywiązanie do sprawdzonych i pewnych firm. Widać to szczególnie w okresie przedświątecznych zakupów, kiedy wybieramy marki i produkty, które znamy od lat i które gwarantują nam jakość, jakiej oczekujemy. To dobry punkt wyjścia w dyskusji o tym, jak najlepiej chronić zyski sprzedawców detalicznych. Coraz częściej widać, że konkurowanie samą ceną przestaje być skuteczne. Do głosu – obok jakości samego produktu, gwarancji jego autentyczności czy wartości marki – dochodzą choćby takie aspekty jak jakość i wygoda obsługi[2].
Tradycyjny i wymagający jak Polak
Po okresie Cyber Week pojawiło się kilka zestawień, które pokazały, iż Polacy są dość tradycyjni w swoich wyborach. Na prezenty świąteczne wybieramy niezmiennie elektronikę, odzież i obuwie, kosmetyki czy sprzęt sportowy. Warto jednak podkreślić, że przy wyborze prezentu kierujemy się przede wszystkim jego funkcjonalnością (58 proc.) i jakością (54 proc.)[3] – jak widać, nie cena jest tutaj kluczowym parametrem. To jeden z punktów, które pozwalają sprzedawcom detalicznym tak kształtować swoją politykę, aby oferować produkty zgodne z ich oczekiwaniami i upodobaniami, a tym samym chronić swoje przychody i zyski.
- Sklepy mogą pójść drogą jak najniższych cen, albo jakościowych produktów, których poszukują klienci. Coraz częściej wybierają tą drugą drogę, bo jest to sposób na realną ochronę swoich przychodów i zysków. Wystarczy spojrzeć na jedną z największych sieci dyskontów w Polsce – przeszła ona drogę od handlu wprost z palet, do oferowania produktów uznanych, światowych marek. To jednak wymaga zagwarantowania klientowi autentyczności i sprawdzonego źródła pochodzenia. Dlatego coraz częściej do głosu dochodzą rozwiązania, które gwarantują oferowanie oryginalnego, markowego produktu. W czasach, w których podróbki znanych marek można kupić nawet na poczcie[4], gwarancja autentyczności ma kolosalne znaczenie. Dotyczy to przede wszystkim takich kategorii jak alkohole, perfumy, droższe kosmetyki czy zabawki. Coraz więcej producentów decyduje się na zastosowanie elektronicznych znaczników, które na każdym etapie dystrybucji – od producenta, przez centra dystrybucji i hurtownie, aż po sklepową półkę gwarantują autentyczność produktu. Cyfrowe tagi RFID pozwalają na pełną weryfikację pochodzenia produktu, niezależnie od tego czy są to drogie perfumy czy wędzony łosoś. Dzięki temu i sprzedawca, i konsument ma pewność, że kupuje markowy i oryginalny produkt najwyższej jakości – komentuje Robert Głażewski, Business Unit Director w Checkpoint Systems Polska.
Zaopiekowany jak klient
Nie jest żadną nowością w handlu, że łatwiej pozyskać klienta niż utrzymać obecnego. A to jednak stali klienci gwarantują nam największe przychody. Badania amerykańskiej marki Salesforce pokazały, że przypadku niektórych firm grupa zaledwie 2% najbardziej lojalnych konsumentów odpowiada za aż 40% przychodów[5]. Oznacza to, że klienta należy jak najlepiej poznać, aby trafnie odpowiadać na jego potrzeby. Kluczem są tutaj rozwiązania Customer 360, które analizują wszystkie zachowania klienta i na tej podstawie generują indywidualne oferty zakupowe. Nie ma nic gorszego niż wysłanie stałej klientce, która od lat kupuje np. kosmetyki przeciwzmarszczkowe, oferty kosmetyków na trądzik młodzieńczy, bo akurat taka jest promocja. Masowość to niestety częsta praktyka i każdy ze swojego życia zna przykłady, kiedy jakaś firma atakuje go kompletnie nietrafionym przekazem. Mamy promocje na pieluchy? No to nasza aplikacja powiadomi o tym wszystkich klientów, choć sklepy często wiedzą co kupujemy, kiedy za każdym razem skanujemy naszą kartę lojalnościową. Kto to zrozumiał, generuje większe zyski.
- Klienci oczekują spersonalizowanej obsługi i spersonalizowanych działań. To indywidualne podejście jest jednak wielowymiarowe. Dotyczy ono także jakości i szybkości obsługi. Jeśli ktoś przegląda w Internecie - powiedzmy świąteczny sweter - i sprawdza jego dostępność w pobliskim sklepie, to chce mieć pewność, że wybierając się do niego znajdzie go tam i będzie mógł go przymierzyć. To wymaga odpowiednich systemów, które potrafią w czasie rzeczywistym monitorować dostępność towarów z bardzo wysoką dokładnością. Mamy na rynku takie rozwiązania, które obok sprawdzania stanów magazynowych są dodatkowo w stanie zadbać o kolejny aspekt coraz bardziej istotny dla konsumentów – krótsze kolejki. Rozwiązania RFID używane choćby przez polską firmę odzieżową LPP skróciły czas oczekiwania do kasy o 70%![6] – dodaje Robert Głażewski z Checkpoint.
Walka ze stratami
Kolejnym elementem, który ostatnio wysuwa się na początek listy problemów dotykających sprzedawców detalicznych - i bardzo mocno bijącym w ich zyski - jest poziom kradzieży. Ten niestety nieustająco rośnie od dłuższego okresu. Klientów przestały dziwić zabezpieczenia antykradzieżowe na maśle, serach czy wędlinach. Coraz częściej słychać też o tym, że klienci wynoszą ze sklepów coraz bardziej podstawowe i stosunkowo tanie produkty jak np. tabliczka czekolady albo baton. To poważny uszczerbek dla każdego sprzedawcy, który w skali kraju sięga miliardów złotych[7]. Konieczne stają się zatem inwestycje w profesjonalne zabezpieczenia, które pozwolą na ochronę zysków. Okazuje się bowiem, że monitoring wizyjny czy sklepowa ochrona to dziś zdecydowanie za mało.
- Ochrona zysków to skomplikowana sprawa, która wymaga podjęcia strategicznych decyzji – od tego co sprzedajemy, poprzez to jak sprzedajemy i komu sprzedajemy, aż po inwestycje w odpowiednie narzędzia. Jednak nawet najlepszy system CRM i Customer 360 nie poprawią naszej logistyki, dostępności towarów w sklepach, nie skrócą kolejek do kas, ani nie uchronią nas przez nieuczciwymi konsumentami. Warto zatem zadbać o wszystkie aspekty – łączyć moc nowoczesnych systemów CRM z mocą rozwiązań RFID i RF, które dopiero razem w pełni zaspokoją potrzeby współczesnego konsumenta, a sprzedawców uchronią przed stratami i spadkiem zysków – konkluduje Robert Głażewski.
[1] https://www.dlahandlu.pl/technologie-i-wyposazenie/salesforce-polacy-zaniepokojeni-nieetycznym-wykorzystywaniem-ai-przez-firmy,127908.html
[2] https://www.pwc.pl/pl/artykuly/transformacja-technologiczna-w-branzy-detalicznej-ma-byc-szybciej-i-latwiej.html
[3] https://www.aboutamazon.pl/wiadomosci/zakupy-na-amazon/amazon-pl-sprawdzil-czy-polacy-sa-tradycjonalistami-w-kwestii-swiat-prezentow-emocji-i-zmieniajacych-sie-tradycji-swiatecznych
[4] https://kobieta.rp.pl/biznes/art39513571-poczta-polska-sprzedawala-podrobki-mamy-oswiadczenie-ich-biura-prasowego
[5] https://managerplus.pl/salesforce-shopping-index-2-konsumentow-generuje-az-40-przychodow-10332
[6] https://checkpointsystems.com/pl/blog/lpp-inwestuje-w-rfid/
[7] https://www.money.pl/gospodarka/kradzieze-w-sklepach-branza-traci-rocznie-49-mld-euro-6394255207118465a.html

Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja

Komentarz rynkowy DPD Polska: sektor e-commerce – między presją cenową, a oczekiwaniami klientów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Farmacja

Zagrożenie krztuścem pozostaje najwyższe od ponad trzech dekad. Odporność utrzymuje się do 10 lat po szczepieniu
W ubiegłym roku na krztusiec zachorowało ponad 32 tys. osób. To ok. 35 razy więcej niż rok wcześniej. Ostatnie tygodnie przynoszą wyhamowanie tendencji wzrostowej, ale Główny Inspektor Sanitarny przestrzega przed tą groźną chorobą i wskazuje na konieczność szczepień u dzieci już w okresie niemowlęcym i szczepień przypominających u dorosłych. Dużą rolę w promowaniu tej jedynej formy profilaktyki odgrywają pielęgniarki, które nie tylko informują o korzyściach ze szczepień, ale też mogą do nich kwalifikować.
Bankowość
Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować

Tylko 26 proc. Polaków uważa, że mamy obecnie dobry moment na zakup nieruchomości. Dla ośmiu na 10 ankietowanych ceny nieruchomości są obecnie wysokie lub bardzo wysokie. 65 proc. ocenia też, że niewiele osób z ich otoczenia może sobie teraz pozwolić na zakup mieszkania lub domu – wynika z badania „To my. Polacy o nieruchomościach” portalu ogłoszeniowego Nieruchomosci-online.pl.
Transport
Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]

System ETS2, który zacznie obowiązywać od 2027 roku, nałoży podatek na paliwa kopalne wykorzystywane do ogrzewania budynków czy w transporcie. Koszty w dużej mierze poniosą dostawcy, w tym małe i średnie firmy. – Potencjalny wpływ systemu ETS2 na sektor MŚP w Polsce będzie znacznie mniej drastyczny, niż mogłoby się wydawać. Konieczne jest jednak przygotowanie odpowiednich instrumentów, które wesprą przedsiębiorców w przemianie w kierunku niskoemisyjnym, ale jednocześnie będą unikały podwójnej kompensacji – wskazuje raport WiseEuropa pt. „Wędka czy ryba? Wsparcie dla polskich MŚP w związku z wprowadzeniem ETS2”.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.