Odkryj Włochy na nowo: e-commerce i jego fenomenalny wzrost
Włochy to znacznie więcej niż tylko pizza i prestiżowe marki mody, takie jak Gucci, Prada czy Armani. To kraj, który obecnie staje się gorącym miejscem dla polskich przedsiębiorców w świecie e-commerce. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta: Włochy oferują teraz niepowtarzalną szansę na ekspansję, a dynamika ich rynku czyni to przedsięwzięcie jeszcze bardziej kuszącym. To czas, aby odkryć włoski e-commerce na nowo i podbić serca tutejszych konsumentów.
Jak podaje e-Izba, czynnikami napędzającymi rozwój e-rynku są m.in. poprawa infrastruktury dostępu do Internetu i szersza dostępność łączy szerokopasmowych, ogromne rozpowszechnienie smartfonów oraz bezpieczeństwo transakcji. Szacuje się, że sprzedaż detaliczna produktów nieżywnościowych na rynkach europejskich wzrośnie od 2,3 do 4 procent w 2023 roku, a najwyższy wzrost obserwowany będzie we Włoszech, gdzie sprzedaż wyniesie ponad 200 mld euro – wynika z badań przeprowadzonych przez firmę Metapack.
Włoski e-commerce
Całkowity obrót e-commerce we Włoszech w 2022 r. wyniósł 75,89 mld euro. Oznacza to przyrost o 18,6 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Warto przy tym zauważyć, że większość tego wzrostu była spowodowana zwyżką cen. Dane te pochodzą z raportu Ecommerce in Italy 2023 firmy Casaleggio Associati, zajmującej się doradztwem w zakresie strategii cyfrowej we Włoszech.
Inflacja, która dotknęła europejskie rynki konsumenckie w 2022 roku, nie oszczędziła też Włoch. Średnia roczna stopa inflacji osiągnęła tu ponad 11 punktów procentowych, niepokojąc konsumentów i zakłócając strategie włoskich detalistów. Jednak ceny online wzrosły mniej niż ogólne ceny we Włoszech. Zgodnie z trendem obserwowanym od 2017 r., witryny e-commerce nieznacznie przyczyniły się do łagodniejszej inflacji.
Jak kupują Włosi?
Obecnie we Włoszech około 37 milionów użytkowników kupuje produkty online i przewiduje się, że liczba ta będzie rosnąć w nadchodzących latach. Dziś penetracja e-commerce we Włoszech sięga 68%, w porównaniu do 83% w Wielkiej Brytanii lub 79% w sąsiedniej Francji. 75% tutejszych e-użytkowników dokonuje obecnie zakupów za pośrednictwem urządzeń mobilnych, osiągając szczyt 90% w niektórych firmach. Również aż 90% z nich szuka opinii, recenzji i większej ilości informacji na temat produktów online przed ich zakupem, w związku z czym CRM odgrywa coraz ważniejszą rolę w kontaktach z klientem.
Tym samym, jak podaje E-Business Consulting, coraz więcej uwagi poświęca się analizie: od potrzeb użytkownika po ruchy konkurencji, strukturyzując działania mające na celu poprawę doświadczenia klienta i lojalności użytkowników. CRM ze spersonalizowaną sztuczną inteligencją jest niczym garnitur szyty na miarę dla klienta i staje się kolejnym mocnym punktem w relacjach B2C. Klient jest zatem coraz częściej w centrum strategii działań e-sklepów, a komunikacja wielokanałowa ma fundamentalne znaczenie.
Miłość do zagranicznych marketplace’ów
W segmencie B2C (business-to-consumer) transgraniczny handel elektroniczny zyskuje na znaczeniu – jak podaje statista.com, udział przychodów generowanych przez zagranicznych sprzedawców internetowych w całkowitej sprzedaży detalicznej online osiągnął w 2022 r. prawie 40%. Chiny są wiodącym rynkiem pochodzenia zakupów transgranicznych, a za nimi plasują się Wielka Brytania i Niemcy.
Niekwestionowanym liderem na włoskim rynku jest działający od 2010 r. Amazon.it z przychodem w wysokości 5,9 mld dolarów w 2021 r. Miejsce drugie należy do amerykańskiego sklepu z odzieżą Shein.com (1,1 mld), trzecie do Zalando.it (801 mln).
Najpopularniejsze segmenty włoskiego e-handlu
Według danych ecommercenews.eu, witryny e-commerce we Włoszech mają wzrosnąć w 2023 roku o 17,3 procent pod względem obrotów. Oczekuje się, że w szczególności takie kategorie jak czas wolny, żywność i moda oraz zdrowie i uroda odnotują największy przyrost obrotów online (odpowiednio 23, 20 i 19%). Z kolei sektor turystyczny wykazał imponujący rozwój w 2022 roku (47%), generując 13,3% całkowitego obrotu e-commerce.
Dostawy do Włoch
Packeta Poland, dzięki uruchomieniu bezpośredniej linii logistycznej dla rynku adriatyckiego, umożliwi polskiemu e-commerce’owi dostawę przesyłek z Polski do Włoch nawet w 3-4 dni. Rozbudowana sieć połączeń pozwoli e-sklepom optymalizować ceny oraz czas dostaw, a także zmniejszy prawdopodobieństwo uszkodzenia towarów.
Cały czas obserwujemy trendy e-sprzedaży transgranicznej i na tej podstawie rozbudowujemy naszą siatkę połączeń. Zależy nam na tym, aby wspomagać polskie e-sklepy – tak, aby mogły być konkurencyjne na europejskich rynkach. Włochy są perspektywicznym kierunkiem z uwagi na dużą liczbę internautów czy szybko rozwijająca się tam omnikanałowość. Myśląc o zagranicznej ekspansji, rodzinne e-firmy zdecydowanie powinny zwrócić uwagę na ten kraj – mówi Justyna Andreas, Managing Director Commercial Entities, Packeta Poland.
Trzy wskazówki, jak skutecznie prowadzić e-sklep w krajach adriatyckich
|
***
Packeta to globalna, cyfrowa platforma dla e-commerce, świadcząca kompleksowe usługi logistyczne. Założona w 2010 roku w Czechach przez Simonę Kijonkovą jako spółka Zásilkovna, w ciągu dekady przekształciła się w holding funkcjonujący pod nazwą Packeta Group, zrzeszający 14 podmiotów. Firma, współpracując ze sklepami internetowymi, szybko zyskała pozycję lidera w branży. Obecnie Packeta działa w 7 krajach, realizuje dostawy do 33 krajów, posiada ponad 15,3 tys. własnych punktów odbioru (w tym prawie 6,3 tys. Z-Boxów), 125 tys. punktów partnerskich i współpracuje z ponad 32 tys. sklepów internetowych. W 2022 roku obsłużyła przeszło 90 mln przesyłek. Firma pomaga także swoim Partnerom rozwijać biznes za granicą, dostosowując elastycznie usługę do ich potrzeb.

Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja

Komentarz rynkowy DPD Polska: sektor e-commerce – między presją cenową, a oczekiwaniami klientów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów
Branża recyklingu stoi przed wyzwaniami związanymi z wdrożeniem systemu kaucyjnego, systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta i rozporządzenia PPWR. Brakuje jednak odpowiednich przepisów dostosowujących polskie prawo i realia do unijnych regulacji. W efekcie utrzymującej się niepewności prawnej między 2018 a 2023 rokiem co trzeci zakład recyklingu zamknął działalność. Wiele firm odkłada inwestycje, czekając na uregulowanie rynku. Podobna niepewność dotyczy też producentów opakowań.
Transport
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców

Kończą się prace nad przepisami, które mają usprawnić prace badawcze nad pojazdami zautomatyzowanymi. Ma to być odpowiedź na postulaty przedsiębiorców, którzy wskazywali na potrzebę pilnej zmiany przepisów w zakresie testowania pojazdów autonomicznych. Obecne regulacje nie sprzyjają postępowi technologicznemu i rozwoju autonomiczności pojazdów, o czym świadczy bardzo niewielka liczba wydanych uprawnień do ich prowadzenia.
Firma
Przedsiębiorcom coraz bardziej doskwiera niestabilność i skomplikowanie przepisów podatkowych. Problemem są też niejasne ich interpretacje

Polscy przedsiębiorcy często negatywnie oceniają jakość przepisów podatkowych – wynika z raportu „Przedsiębiorcy pod lupą fiskusa 2025” przygotowanego przez firmę doradztwa podatkowego MDDP we współpracy z Konfederacją Lewiatan. Ich niepokój budzą niejednolite interpretacje przepisów i niepewność prawa podatkowego, które cały czas jest modyfikowane. Wśród kluczowych zmian w obszarze podatków, które będą dotyczyć praktycznie wszystkich przedsiębiorców, są m.in. wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur czy zmiany w podatku od nieruchomości.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.