Płatności w HoReCa – cyfryzacja w akcji
Innowacje w obszarze płatności cyfrowych redefiniują funkcjonowanie branży HoReCa (Hotele, Restauracje, Catering). W sektorze hotelarskim, gastronomicznym i cateringowym, który rozwija się w szybkim tempie, wdrażanie nowoczesnych technologii staje się kluczowe dla zwiększenia wydajności, satysfakcji klientów i podążania za globalnymi trendami. Narzędzia cyfrowe, ułatwiające codzienne operacje, zyskują coraz większe znaczenie, stając się nieodzownym elementem w walce o konkurencyjność.
Branża HoReCa, która obejmuje szeroki wachlarz usług od hotelarstwa po gastronomię i catering, doświadcza silnego wzrostu zarówno na arenie międzynarodowej, jak i w Polsce. Według prognoz Maximize Market Research, wartość tego segmentu, wycenionego na 2,92 bln USD w 2022 r., ma wzrosnąć do 3,75 bln USD do 2029 r[1]. W Polsce rynek rozwija się równie intensywnie, z prognozowanym wzrostem o 8,4 proc. w 2024 r., zgodnie z raportem PMR Market Experts[2].
Co więcej, wzrastające zapotrzebowanie na usługi cateringowe oraz rozwój segmentu gastronomii hotelowej napędzają transformację rynku. Segment hotelowy powraca do poziomu sprzed pandemii, a nowoczesne technologie, w tym cyfrowe płatności, odgrywają kluczową rolę w tym procesie.
Cyfryzacja płatności jako kluczowy trend
Cyfrowe płatności stają się coraz bardziej popularne wśród firm z sektora HoReCa. Według badania „Płatności bezgotówkowe polskich MŚP” przeprowadzonego przez PolCard from Fiserv, ponad 70 proc. firm w tej branży korzysta z terminali płatniczych[3]. Nowoczesne rozwiązania płatnicze nie tylko mają potencjał by usprawnić działalność, ale także mogą przyspieszyć procesy operacyjne, co wpływa na wygodę zarówno przedsiębiorstw, jak i ich klientów.
Jednym z przykładów wprowadzania innowacji płatniczych w branży food service są zmiany wprowadzone przez Chefs Culinar. Wyposażenie dostawców firmy w terminale płatnicze umożliwiło klientom wybór najbardziej wygodnej dla nich formy płatności, w tym również płatności cyfrowych.
- Terminale, poza obsługą transakcji, pozwalają także rejestrować dane faktur, których dana płatność dotyczy, co przekłada się na usprawnienie procesów rozliczeniowych. Jesteśmy przekonani, że wprowadzenie płatności cyfrowych może zwiększyć efektywność pracy dostawców, poprzez skrócenie czasu dostawy i dać klientom firmy możliwość wyboru formy płatności. – podkreśla Krzysztof Polończyk, prezes zarządu w Fiserv Polska, właściciela marki PolCard from Fiserv.
Wsparcie dla małych i średnich przedsiębiorstw
Jak zauważa Katarzyna Zubrzycka, dyrektorka działu detalistów i agentów rozliczeniowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej w Visa:
– Firmy – zwłaszcza małe i średnie (MŚP) – chcąc przetrwać, odnieść sukces i się rozwijać, muszą dostosować się do coraz bardziej cyfrowej gospodarki oraz spełnić wymagania obecnych i przyszłych pokoleń. 67 proc. małych i średnich przedsiębiorstw w Europie jest obecnie zdigitalizowanych. Gdybyśmy zmniejszyli tę 33 proc. lukę, ich łączne przychody wzrosłyby realnie o ponad 200 mld euro w skali roku (po ich cyfryzacji)[4]. Nasze wysiłki koncentrują się na wspieraniu zarówno istniejących, jak i powstających małych przedsiębiorstw, aby były dobrze przygotowane do sprostania zmieniającym się potrzebom konsumentów i wejścia w świat cyfrowej przyszłości – mówi.
Nowoczesne rozwiązania płatnicze – szybciej, bezpieczniej, wygodniej
Jak wynika z najnowszego badania „Preferencje płatnicze Polaków 2024” przeprowadzonego przez PolCard from Fiserv, 75 proc. Polaków regularnie wybiera płatności bezgotówkowe[5]. To wzrost o 5 pkt proc. w porównaniu z poprzednią edycją badania z lipca 2022 r. Polacy najczęściej płacą bezgotówkowo w supermarketach – tę odpowiedź wybrało 74 proc. respondentów[6]. Kolejnymi miejscami, które wskazali respondenci, są apteki, stacje paliw, drogerie i sklepy kosmetyczne, osiedlowe małe sklepy i piekarnie oraz restauracje.
W odpowiedzi na zmieniające się preferencje klientów sektor HoReCa może rozważyć wdrożenie nowoczesnych rozwiązań płatniczych, takich jak Generator Linków. Narzędzie to umożliwia firmom szybkie i bezpieczne przyjmowanie płatności bez potrzeby posiadania bramki płatniczej na stronie internetowej. Dzięki temu proces transakcji staje się prostszy, a ryzyko błędów oraz oszustw jest minimalizowane, co może być szczególnie korzystne dla przedsiębiorców.
Ponadto warto zwrócić uwagę na funkcję preautoryzacji, czyli blokady środków na koncie klienta. Jest to dodatkowe zabezpieczenie przed potencjalnymi oszustwami, które zyskuje na popularności wśród firm z branży HoReCa. Co więcej, funkcja ta jest szczególnie użyteczna w przypadku rezerwacji, gdzie blokada środków oznacza bezpieczne przeprowadzenie transakcji.
Cyfryzacja płatności w sektorze HoReCa to odpowiedź na rosnące wymagania współczesnych konsumentów oraz wyzwania, z jakimi mierzy się branża w obliczu dynamicznych zmian rynkowych. Inwestycje w nowoczesne technologie płatnicze umożliwiają firmom skuteczniejsze zarządzanie procesami i podnoszenie standardów obsługi klientów.
[1] Payment Preferences of Poles 2024, Polcard from Fiserv, 2024, page 4 https://www.polcard.pl/content/dam/polcard_pl/pl/pl/pdf/raporty/Raport_Fiserv_final.pdf
[2] Raport „Płatności bezgotówkowe w polskich MŚP”. Więcej informacji oraz komentarzy na temat rozwiązań płatniczychhttps://www.polcard.pl/biuro-prasowe/raport-platnosci-bezgotowkowe-w-polskich-msp/
[3] Analiza i prognoza ekonomiczna opracowana przez Morning Consult dla Visa w maju i czerwcu 2024 r. Więcej informacji o metodologii każdego zestawienia znajduje się na stronie https://www.visa.pl/dam/VCOM/regional/ve/poland/pdf/Przysz%C5%82osc_juz_tu_jest_Metodologie_stojace_za_ekonomicznymi_scenariuszami_przysz%C5%82osci_Visa.pdf , z odpowiednimi danymi dostępnymi na stronie 2.
[4] Cashless Payments of Polish SMEs, PolCard by Fiserv, page 33. https://www.polcard.pl/content/dam/polcard_pl/pl/pl/pdf/raporty/FISERV%20-%20RAPORT%20-%20P%C5%82atno%C5%9Bci%20bezgot%C3%B3wkowe%20w%20polskich%20M%C5%9AP.pdf
[5] Globalna analiza i prognoza branżowa (2024-2030) opracowana przez Maximize Market Research. Więcej informacjihttps://www.maximizemarketresearch.com/market-report/horeca-market/221480/
[6] Analiza i prognoza opracowana przez PAP. Więcej informacji https://www.pap.pl/aktualnosci/rynek-horeca-w-polsce-2024-najnowszy-raport
Konsument w świecie nowych cyfrowych możliwości często czuje się bezbronny
Badania IBRIS dotyczące percepcji i spożycia produktów alkoholowych. Piwo z najgorszymi notowaniami i skutkami
Wyniki Black Friday - przeceny kosmetyków do 39%, ale najchętniej kupowaliśmy...
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Konkurencyjność UE priorytetem nowej Komisji Europejskiej. Wśród barier do eliminacji nadmierna biurokracja
Komisja Europejska w nowym składzie, pod wodzą Ursuli von der Leyen, właśnie rozpoczyna swoją kadencję. Zgodnie z zapowiedziami ma się skupić na ożywieniu stojącej w miejscu gospodarki UE, zwiększeniu konkurencyjności, odblokowaniu inwestycji i zniwelowaniu luki innowacyjnej dzielącej ją od Stanów Zjednoczonych i Chin. Dużym wyzwaniem będzie także zmniejszenie uciążliwej biurokracji, również w dostępie do europejskich funduszy.
Infrastruktura
Stan budynków w Polsce poprawia się zbyt wolno. Ma to negatywny wpływ na klimat i zdrowie mieszkańców
W ciągu ostatnich ośmiu lat kluczowe statystyki dotyczące stanu budownictwa i zdrowia publicznego na poziomie UE się nie poprawiły. Budynki nadal zużywają zbyt dużo energii, emitują coraz więcej gazów cieplarnianych, a liczba inwestycji w poprawę efektywności energetycznej wręcz maleje, co skutkuje coraz niższym rocznym wskaźnikiem renowacji. Tym samym budynki w Europie nadal nie zapewniają ich użytkownikom zdrowych i komfortowych warunków, co przekłada się na gorsze samopoczucie i problemy zdrowotne – pokazuje najnowsza, ósma edycja raportu „Barometr zdrowych budynków”.
Problemy społeczne
40 proc. Polaków nie czuje się zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby. Obawiają się problemów z dostępem do leczenia i jego finansowaniem
Większość Polaków obawia się chorób cywilizacyjnych, takich jak nowotwory i choroby sercowo-naczyniowe. Niemal 40 proc. nie czuje się w pełni zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby – wynika z badania zleconego przez Nationale-Nederlanden. Badani obawiają się nie tylko braku zabezpieczenia finansowego, lecz także problemów z uzyskaniem pomocy lekarskiej i dostępem do badań. W odpowiedzi na te potrzeby Nationale-Nederlanden i Grupa LUX MED stworzyły we współpracy ofertę ubezpieczeniową łączącą pomoc finansową i usługi medyczne.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.