Komunikaty PR

Polacy chętnie kupują online i równie chętnie zwracają produkty. Raport - zwroty

2024-09-24  |  10:03
Biuro prasowe

Konsumenci w kraju nad Wisłą regularnie korzystają z oferty sklepów internetowych, przenosząc znaczną część swoich aktywności zakupowych do sieci. Wydawałoby się, że z perspektywy właścicieli e-sklepów oznacza to mityczne Eldorado i gwarancję stałego przychodu, jednak branża e-commerce mierzy się z wieloma wyzwaniami – od walki z silną konkurencją, rosnącymi cenami, po dynamiczne zmiany w nawykach konsumentów, ale w dużej mierze także z kwestią zwrotów towarów kupionych przez internet.

Aż 76% polskich konsumentów robiących zakupy online deklaruje, że darmowe zwroty są z ich perspektywy zdecydowanie istotne lub raczej istotne przy podejmowaniu decyzji o kupnie produktów z e-sklepów – wynika z badania Omnibus przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie platformy IdoSell, który jest liderem technologii e-commerce w Polsce. Aż 11% respondentów wskazuje, że trudno im jednoznacznie określić, czy bezpłatne zwroty są dla nich istotne, a 13% badanych deklaruje, że nie są one dla nich ważne.

Polscy konsumenci jednoznacznie potwierdzają – 73% wskazań – że przy podejmowaniu decyzji o zakupie produktu online zwracają uwagę na formę zwrotów. Ankietowani kupujący w Internecie wskazują, że termin zwrotu ma wpływ na wybór konkretnego e-sklepu – 67% respondentów potwierdziła, że ta kwestia jest z ich perspektywy zdecydowanie istotna lub istotna. Jednak 17% badanych nie przywiązuje do tej sprawy większej wagi. E-konsument może zwrócić produkt po 14 dniach od jego otrzymania, bez podawania żadnej przyczyny, jednak część dużych sklepów odzieżowych, obuwniczych, sportowych czy sprzedających elektronikę przedłuża termin zwrotu nawet do 60 dni. Niestety mniejsze biznesy nie mogą sobie na to pozwolić.

Warto zauważyć, że aż 46% polskich e-konsumentów przyznaje, że zdarza im się zamówić online kilka modeli tego samego produktu i zwrócić część z nich. Z czego 5% zdradza, że taka sytuacja ma miejsce prawie zawsze. Tego typu zachowania nie praktykuje ponad połowa respondentów (54%), co obrazują wynik badania Omnibus zleconego przez IdoSell.

Konsumenci coraz częściej wybierają zakupy online – zamawiają produkty z różnych kategorii od ubrań, obuwie, elektronikę czy elementy dekoracji wnętrz. W budowaniu doświadczenia zakupowego konsumentów znacznie zyskuje możliwość zweryfikowania produktu w domowym środowisku. Polityka łatwych zwrotów staje się kluczowa, ponieważ wpływa na poczucie bezpieczeństwa klientów, zminimalizowanie ryzyka zakupu nietrafionego produktu i w konsekwencji negatywnego wpływu na relację z marką. Firmy, które oferują elastyczne warunki zwrotów, zyskują przewagę konkurencyjną, jednak wiąże się to z wyzwaniami finansowymi, takimi jak koszty logistyczne i mniejsze zyski, co może obniżać ich marżę operacyjną – komentuje Michał Dmitrowicz Szef Marketingu w firmie IdoSell, która należy do portfolio IAI.

Rosnącym problemem dla branży e-commerce – szczególnie sklepów odzieżowych – jest także zjawisko celowych, nieuczciwych zwrotów. „Wardrobing” polega na zakupie towaru, aby pochwalić się nim w mediach społecznościowych lub aby jednorazowo założyć np. na imprezę, a następnie odesłać produkt do sklepu, jako nieużywany. Prym wiedzie tutaj pokolenie 25-34 latków, gdzie taki nieuczciwy proceder praktykuje regularnie aż 1/5 tej grupy[1]. To kolejny problem zwrotów, z którym coraz częściej mierzą się sprzedawcy internetowi.

Wyniki badania obrazują, że znaczna większość konsumentów korzystających z oferty sklepów internetowych przed zakupem weryfikuje politykę zwrotu produktów na stronie – 84% wskazań. Warto zauważyć, że 16% ankietowanych przyznaje, że nigdy tego nie robi.

W obliczu dynamicznych zmian w zachowaniach konsumentów elastyczna polityka zwrotów staje się kluczowym narzędziem w walce o lojalność klientów. Wygodne i bezpłatne zwroty pozwalają sklepom internetowym wyróżnić się na tle konkurencji, ale równocześnie wiążą się z wyzwaniami finansowymi. E-sklepy, które znajdą sposób na optymalizację tego procesu i zbudowanie pozytywnego doświadczenia zakupowego, zwiększają swoją szansę na utrzymanie pozycji na coraz bardziej wymagającym rynku e-commerce.

 


[1] https://edelivery.net/2019/01/fashion-retailers-fail-prioritise-returns-strategy-despite-losing-money-wardrobing/

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel DPD Polska otwiera nowoczesną sortownię - Hub Drobnicowy (HDR) w Swędowie pod Łodzią Biuro prasowe
2025-04-14 | 06:00

DPD Polska otwiera nowoczesną sortownię - Hub Drobnicowy (HDR) w Swędowie pod Łodzią

Nowa, piąta już w Polsce sortownia DPD Polska to strategiczna inwestycja firmy, której celem jest dalsza optymalizacja procesów logistycznych oraz zwiększenie
Handel Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów
2025-04-09 | 10:45

Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów

Jeszcze dekadę temu zakupy spożywcze online wydawały się rozwiązaniem dla nielicznych. Zmieniające się nawyki konsumentów i rosnące oczekiwania wobec jakości
Handel Od polowania na promocje, po zakupy w łazience: zaskakujące zwyczaje zakupowe Polaków w badaniu Dni Wiosennych Okazji Amazon.pl
2025-03-25 | 06:00

Od polowania na promocje, po zakupy w łazience: zaskakujące zwyczaje zakupowe Polaków w badaniu Dni Wiosennych Okazji Amazon.pl

Wystartowały Dni Wiosennych Okazji w sklepie Amazon.pl, które potrwają do 31 marca 2025 r., oferując siedem dni wyjątkowych promocji na dziesiątki tysięcy produktów we

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.