Komunikaty PR

Polacy od września szykują się do Black Friday

2023-11-17  |  10:00

Polacy przygotowują się na Black Friday już od września!

  • Prawie 8 na 10 kupujących w Polsce wstrzymuje się z zakupami w oczekiwaniu na promocje z okazji Black Friday[1].
  • Pierwsi konsumenci zaczęli szukać informacji o Black Friday i prezentach świątecznych już w połowie września[2].
  • 60 proc. Polaków może przy okazji polować na prezenty do wręczenia pod choinkę[3].

7 na 10 Europejczyków sądzi, że w tym roku może coś kupić impulsywnie[4], 52% chce personalizowanych rekomendacji zakupowych.

  • Dzięki kompleksowym platformom komunikacji nawet w okresie zakupów wzrostu wolumenów zakupowych można przyspieszyć czas odpowiedzi na zapytania klientów. Przykładowo, infolinia w chmurze przekierowująca połączenia przychodzące jednocześnie do wszystkich pracowników może zmniejszyć czas oczekiwania nawet do 11 sekund – mówi Kamil Paduch z Tide Software, spółki technologicznej i operatora telekomunikacyjnego dla biznesu,

W tym roku internauci zaczęli szukać informacji o Black Friday i prezentach świątecznych w tym samym czasie co w roku ubiegłym – w połowie września[5]. To pokazuje, że promocje czarnopiątkowe coraz częściej są dla polskich klientów pretekstem do kupienia upominku pod choinkę. W 2023 roku częstotliwość wpisywania w Google frazy „prezent na święta” zaczęła intensywnie rosnąć i utrzymała takie tempo aż do ok. 17 grudnia, chociaż niektórzy szukali możliwości obdarowania najbliższych nawet do 21 stycznia[6].

Sklepy, które dobrze przygotują się na początek sezonu wyprzedaży jesienno-zimowych, będą mogły liczyć na spore przychody. Warto pamiętać, że ponad 50% konsumentów oczekuje spersonalizowanych rekomendacji zakupowych nie tylko z okazji Black Friday. Chcą też spersonalizowanych porad i szybkiej reakcji na ewentualne pytania. W tym celu próbują więc dzwonić lub pisać za pomocą komunikatorów, które dają możliwość uzyskania szybkiej odpowiedzi od marki również poza godzinami pracy biura obsługi klienta. Z jednej strony sklepy oferujące wysoki poziom customer experience mogą zyskać klientów na stałe, a z drugiej strony w przypadku problemów z obsługą ryzykują swoją reputacją i utratą lojalności konsumentów.– mówi Kamil Paduch kierownik działu sprzedaży z Tide Software, firmy oferującej zintegrowane systemy do zarządzania obsługą klienta.

Na co warto zwrócić uwagę w tym roku, zdaniem ekspertów Tide Software, aby utrzymać wysoką satysfakcję wśród klientów?

  • Klienci kupują nie tylko w piątek, ale także przez cały tydzień.

Z danych Admitad wynika, że w ubiegłym roku w sam piątek wzrost zamówień wyniósł 37 proc., a przez cały Black Week – 36 procent[7]. A skoro konsumenci kupują przez cały tydzień, to warto przygotować obsługę klienta nie tylko na szczyt zainteresowania w Black Friday, ale również zwiększony wolumen zapytań na tydzień przed i po. Z danych Tide Software wynika, że klienci dzwonią do firm najczęściej w godz. 10:00-12:00, ale jednocześnie ponad 20 proc. połączeń od klientów odbywa się poza standardowymi godzinami pracy – mówi Kamil Paduch z Tide Software.

  • Klienci potrzebują jasnej polityki zwrotów.

Black Friday to dla wielu osób także okazja do zdobycia prezentów pod choinkę[8]. Co, jeśli zakupiony towar nie przypadnie do gustu kupującemu lub obdarowanemu? Czy jego zwrot będzie prosty? Odpowiedź na te pytania dostępna na stronie lub sprawna pomoc ze strony działu obsługi klienta może zadecydować o tym, czy klient dokona zakupu. Pomocna może być komunikacja uwielbiana szczególnie przez młodsze pokolenia  -  komunikatory typu WhatsApp Business czy Messenger - mówi Kamil Paduch z Tide Software.

  • Klienci nie lubią czekać na odpowiedź.

W erze e-comm przedmioty na wirtualnych półkach są dostępne przez całą dobę. Ale klient, który przegląda je o 22:00 czy w weekend, rzadko może liczyć na pomoc „na żywo”. Z  raportu Tide Software, ponad połowa klientów daje markom maksymalnie 3 godziny na reakcję na ich zapytanie, a dodatkowo, w sobotę liczba połączeń może wynieść aż połowę ruchu z przeciętnego dnia roboczego. Jeśli sklep nie ma możliwości zapewnienia całodobowej obsługi, może pomyśleć o automatyzacji połączeń na infolinii, która jest najczęściej używanym kanałem komunikacji, np. poprzez aplikację Tide CC -  dodaje Kamil Paduch.

Przygotowanie działu obsługi klienta na zwiększone wolumeny jest wyzwaniem, jednak stawką jest nie tylko wzrost zysków, ale również budowa reputacji marki, do której klienci będą chętnie wracać.


[1] Allegro, SW Research, badanie „Black Weeks 2023”

[2] Google Trends, dane za 2022 i 2023 r.

[3] Empik, badanie zrealizowane w listopadzie 2022 r.

[4] Klaviyo, raport „Black Friday 2023: insights from European shoppers and marketers”

[5] Google Trends, dane za 2022 i 2023 r.

[6] Google Trends, dane za 2022 i 2023 r.

[7] Admitad

[8] Empik, badanie zrealizowane w listopadzie 2022 r.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online Biuro prasowe
2024-12-31 | 10:00

E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online

Rok 2025 zapowiada się jako przełomowy w branży e-commerce. Dynamiczny rozwój technologii i rosnące oczekiwania klientów wyznaczają nowe standardy w tym sektorze. Nowoczesne
Handel Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO
2024-12-27 | 12:00

Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO

Zakupowy maraton Polaków wchodzi właśnie na ostatnią prostą. Po Black Week i zakupach przedświątecznych teraz przyszły zimowe wyprzedaże, które tradycyjnie rozpoczynają się
Handel Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!
2024-12-20 | 14:00

Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!

Warszawska Reduta jest pierwszym i jedynym obiektem w stolicy, w którym klienci znajdą zarówno supermarket Biedronka, jak i hipermarket Carrefour. Dzięki połączeniu dwóch

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.