Komunikaty PR

Polacy robią zakupy świąteczne „last minute”

2024-12-17  |  11:00
Biuro prasowe
Kontakt

Tomasz Pietrzak
Guarana Public Relations

ul. Żelazna 2
40-851 Katowice
tomasz.pietrzak|guaranapr.pl| |tomasz.pietrzak|guaranapr.pl
509106256
www.guaranapr.pl

Na ostatni moment, ale nie z głową w chmurach. Polacy ruszają na przedświąteczne zakupy „last minute”. Centra handlowe przygotowują się na wzmożony ruch w sklepach.

Centra handlowe szykują się na najbardziej gorączkowy tydzień w roku. To właśnie teraz, na kilka dni przed Wigilią, najwięcej Polaków ruszy odwidzi sklepy. Zakupy na ostatnią chwilę to trend, który z roku na rok rośnie. Jak wynika z najnowszych badań IBRiS, w tym roku aż 52% Polaków wybierze się na zakupy dopiero w drugiej połowie grudnia. Dla porównania, w 2023 r. było to 38%. Dla handlu oznacza to jedno – w sklepach i na parkingach centrów handlowych zrobi się tłoczno.

– Zakupy na ostatnią chwilę, zwłaszcza prezentów i jedzenia, stają się naszym sportem narodowym. Widzimy to zwłaszcza w grudniowych statystykach odwiedzin, które gwałtownie rosną, szczególnie w ostatni weekend przed świętami, czemu sprzyja też niedziela handlowa – zauważa Anna Brzozowska, marketing manager w CH Nowe Czyżyny w Krakowie.

Paradoksalnie, kupowanie „last minute” nie wynika jednak z prokrastynacji, lecz ze zmieniającej się specyfiki zakupów – oceniają eksperci. – Coraz częściej konsumenci mają wcześniej upatrzone produkty, a ostatnie dni przed świętami wykorzystują na finalizację transakcji. Rośnie też liczba osób, które przed Gwiazdką odbierają zakupy zrobione za pomocą usługi click&collect, umożliwiającej rezerwację produktów przez internet i odbiór w sklepach stacjonarnych, najczęściej zlokalizowanych w centrach handlowych – mówi Anna Brzozowska.

– Ponadto znaczna część klientów, ceniących sobie okazje cenowe, celowo czeka z zakupami do ostatniej chwili, licząc na różne rabaty i zniżki, które pojawiają się tuż przed świętami. Dotyczy to zwłaszcza zakupów w hipermarketach spożywczych, drogeriach, a nawet w sklepach z odzieżą czy księgarniach, które w tym okresie oferują specjalne promocje – dodaje.

To jednak nie jedyne powody. Za zakupami na ostatni moment stoi także dobrze trzymające się w Polsce zjawisko fast shoppingu, które wynika z braku czasu i nadmiaru obowiązków. – Jesteśmy zabieganym społeczeństwem i robimy zakupy w biegu, także te przed świętami – mówi Marta Wiśniewska, marketing specialist w CH Nowe Bielawy w Toruniu.

– Nie oznacza to jednak, że są one impulsywne. Przeciwnie, wśród fast shopperów królują dziś osoby, które do świąt są świetnie przygotowane. Mają niewiele czasu na wizytę w centrach handlowych, a więc robią konkretne i dobrze zaplanowane zakupy, często w wybranych sklepach, z listą w ręku i ustalonym budżetem. Tydzień tuż przed świętami wystarcza im, aby zorganizować jedzenie, prezenty i dekoracje – dodaje.

Zakupy na ostatni moment czy robione już od listopada – bez względu na model, w tym roku sporo zostawimy w sklepach. Jak wyliczył IBRiS, Polacy wydadzą na Gwiazdkę aż 21,9 mld złotych. Przeciętnie gospodarstwo domowe przeznaczy na organizację świąt ponad 1575,95 zł. Ponad 56% ma w planach trzymać się budżetu z ubiegłego roku. Co czwarta osoba wyda więcej, a 13% planuje wydać mniej niż przed rokiem.

Ponad połowę, bo 51%, tego budżetu pochłoną prezenty. Wśród nich królować będą kosmetyki, które kupi 38,5% badanych. 33,9% wybierze zabawki, a 30,8% – słodycze. Ponad 29% kupi ubrania na upominek, a 24,2% – sprzęt elektroniczny. Książkę pod choinką znajdzie 21,8% Polaków. 17,5% zdecyduje się na biżuterię, a co dziesiąty Polak sprezentuje bliskim kartę podarunkową.

– Pomimo rosnących wyzwań ekonomicznych konsumenci w Polsce nie rezygnują ze świątecznych wydatków, ale zmieniają swoje podejście do zakupów. Coraz częściej poszukują promocji, odkładają zakupy na ostatnią chwilę w nadziei na korzystniejsze oferty oraz korzystają z modelu omnikanałowego, łącząc zakupy stacjonarne z online – zauważa Anna Brzozowska.

– Świąteczne zakupy stają się więc bardziej „smart” – kupujący podejmują bardziej przemyślane decyzje i staranniej planują swoje wydatki. Nawet podczas wizyt w centrach handlowych czy hipermarketach na ostatnią chwilę unikają nieprzemyślanych zakupów, co wskazuje na rosnącą świadomość ekonomiczną i większą kontrolę nad budżetem. Świadczy o tym chociażby fakt, że ponad połowa Polaków ma w planach wydatki takie same jak rok temu – dodaje.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Guarana Public Relations
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja Biuro prasowe
2025-06-06 | 14:00

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja

7 czerwca obchodzimy Międzynarodowy Dzień Seksu – to doskonały moment, aby przyjrzeć się temu, jak zmieniają się zwyczaje Polaków związane z zakupem produktów
Handel Komentarz rynkowy DPD Polska: sektor e-commerce – między presją cenową, a oczekiwaniami klientów
2025-05-29 | 16:25

Komentarz rynkowy DPD Polska: sektor e-commerce – między presją cenową, a oczekiwaniami klientów

Usługi premium w cieniu presji cenowej Choć dostawy tego samego dnia były niegdyś zapowiadane jako jeden z najważniejszych kierunków rozwoju e-commerce i symbol
Handel Marketplace MediaMarkt już dostępny w Polsce – nowa era zakupów i współpracy w branży elektroniki konsumenckiej
2025-05-23 | 06:00

Marketplace MediaMarkt już dostępny w Polsce – nowa era zakupów i współpracy w branży elektroniki konsumenckiej

MediaMarkt, lider rynku elektroniki konsumenckiej w Europie, wkracza w nową fazę rozwoju na polskim rynku. Właśnie uruchomiono nowoczesną platformę marketplace, która po

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

Przemysł spożywczy

Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

Transport

Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.