Komunikaty PR

Polacy robią zakupy świąteczne „last minute”

2024-12-17  |  11:00
Biuro prasowe
Kontakt

Tomasz Pietrzak
Guarana Public Relations

ul. Żelazna 2
40-851 Katowice
tomasz.pietrzak|guaranapr.pl| |tomasz.pietrzak|guaranapr.pl
509106256
www.guaranapr.pl

Na ostatni moment, ale nie z głową w chmurach. Polacy ruszają na przedświąteczne zakupy „last minute”. Centra handlowe przygotowują się na wzmożony ruch w sklepach.

Centra handlowe szykują się na najbardziej gorączkowy tydzień w roku. To właśnie teraz, na kilka dni przed Wigilią, najwięcej Polaków ruszy odwidzi sklepy. Zakupy na ostatnią chwilę to trend, który z roku na rok rośnie. Jak wynika z najnowszych badań IBRiS, w tym roku aż 52% Polaków wybierze się na zakupy dopiero w drugiej połowie grudnia. Dla porównania, w 2023 r. było to 38%. Dla handlu oznacza to jedno – w sklepach i na parkingach centrów handlowych zrobi się tłoczno.

– Zakupy na ostatnią chwilę, zwłaszcza prezentów i jedzenia, stają się naszym sportem narodowym. Widzimy to zwłaszcza w grudniowych statystykach odwiedzin, które gwałtownie rosną, szczególnie w ostatni weekend przed świętami, czemu sprzyja też niedziela handlowa – zauważa Anna Brzozowska, marketing manager w CH Nowe Czyżyny w Krakowie.

Paradoksalnie, kupowanie „last minute” nie wynika jednak z prokrastynacji, lecz ze zmieniającej się specyfiki zakupów – oceniają eksperci. – Coraz częściej konsumenci mają wcześniej upatrzone produkty, a ostatnie dni przed świętami wykorzystują na finalizację transakcji. Rośnie też liczba osób, które przed Gwiazdką odbierają zakupy zrobione za pomocą usługi click&collect, umożliwiającej rezerwację produktów przez internet i odbiór w sklepach stacjonarnych, najczęściej zlokalizowanych w centrach handlowych – mówi Anna Brzozowska.

– Ponadto znaczna część klientów, ceniących sobie okazje cenowe, celowo czeka z zakupami do ostatniej chwili, licząc na różne rabaty i zniżki, które pojawiają się tuż przed świętami. Dotyczy to zwłaszcza zakupów w hipermarketach spożywczych, drogeriach, a nawet w sklepach z odzieżą czy księgarniach, które w tym okresie oferują specjalne promocje – dodaje.

To jednak nie jedyne powody. Za zakupami na ostatni moment stoi także dobrze trzymające się w Polsce zjawisko fast shoppingu, które wynika z braku czasu i nadmiaru obowiązków. – Jesteśmy zabieganym społeczeństwem i robimy zakupy w biegu, także te przed świętami – mówi Marta Wiśniewska, marketing specialist w CH Nowe Bielawy w Toruniu.

– Nie oznacza to jednak, że są one impulsywne. Przeciwnie, wśród fast shopperów królują dziś osoby, które do świąt są świetnie przygotowane. Mają niewiele czasu na wizytę w centrach handlowych, a więc robią konkretne i dobrze zaplanowane zakupy, często w wybranych sklepach, z listą w ręku i ustalonym budżetem. Tydzień tuż przed świętami wystarcza im, aby zorganizować jedzenie, prezenty i dekoracje – dodaje.

Zakupy na ostatni moment czy robione już od listopada – bez względu na model, w tym roku sporo zostawimy w sklepach. Jak wyliczył IBRiS, Polacy wydadzą na Gwiazdkę aż 21,9 mld złotych. Przeciętnie gospodarstwo domowe przeznaczy na organizację świąt ponad 1575,95 zł. Ponad 56% ma w planach trzymać się budżetu z ubiegłego roku. Co czwarta osoba wyda więcej, a 13% planuje wydać mniej niż przed rokiem.

Ponad połowę, bo 51%, tego budżetu pochłoną prezenty. Wśród nich królować będą kosmetyki, które kupi 38,5% badanych. 33,9% wybierze zabawki, a 30,8% – słodycze. Ponad 29% kupi ubrania na upominek, a 24,2% – sprzęt elektroniczny. Książkę pod choinką znajdzie 21,8% Polaków. 17,5% zdecyduje się na biżuterię, a co dziesiąty Polak sprezentuje bliskim kartę podarunkową.

– Pomimo rosnących wyzwań ekonomicznych konsumenci w Polsce nie rezygnują ze świątecznych wydatków, ale zmieniają swoje podejście do zakupów. Coraz częściej poszukują promocji, odkładają zakupy na ostatnią chwilę w nadziei na korzystniejsze oferty oraz korzystają z modelu omnikanałowego, łącząc zakupy stacjonarne z online – zauważa Anna Brzozowska.

– Świąteczne zakupy stają się więc bardziej „smart” – kupujący podejmują bardziej przemyślane decyzje i staranniej planują swoje wydatki. Nawet podczas wizyt w centrach handlowych czy hipermarketach na ostatnią chwilę unikają nieprzemyślanych zakupów, co wskazuje na rosnącą świadomość ekonomiczną i większą kontrolę nad budżetem. Świadczy o tym chociażby fakt, że ponad połowa Polaków ma w planach wydatki takie same jak rok temu – dodaje.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Guarana Public Relations
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Płatności online dla sklepów Shopify – dwie nowe aplikacje od PayU Biuro prasowe
2025-03-04 | 08:00

Płatności online dla sklepów Shopify – dwie nowe aplikacje od PayU

Wiodący dostawca płatności dla e-commerce - PayU - przygotował dwie oficjalne wtyczki (aplikacje) do platformy Shopify służącej do tworzenia i zarządzania sklepami internetowymi.
Handel Marcowe promocje na smartfony Motorola
2025-03-03 | 10:15

Marcowe promocje na smartfony Motorola

Marcowe promocje na smartfony Motorola wjeżdżają na bogato. Co tydzień, wybrane modele dostępne będą w prawdziwie kocich cenach - tak dobrych, że aż żal ich
Handel Heat Decor wprowadza na rynek rewolucyjny produkt - panel grzewczy HD-NEO!
2025-03-03 | 09:40

Heat Decor wprowadza na rynek rewolucyjny produkt - panel grzewczy HD-NEO!

Firma Heat Decor, lider w dziedzinie nowoczesnych systemów grzewczych, wprowadza na rynek rewolucyjny produkt - panel grzewczy HD-NEO. To przełomowe rozwiązanie w zakresie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Handel

Planowana podwyżka akcyzy na e-papierosy skłoni palaczy do wyboru bardziej szkodliwych używek. Wrócą też do tradycyjnych papierosów

Trwają prace nad projektem regulacji, która wprowadza wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze, co ma na celu ograniczenie spożycia wyrobów nikotynowych, szczególnie wśród młodzieży. Jednak eksperci podkreślają, że zmiany mogą przynieść więcej szkód niż korzyści, zmuszając konsumentów do sięgnięcia po tańsze, ale bardziej szkodliwe alternatywy i utrwalając nawyk palenia tradycyjnych papierosów. Wyższe ceny produktów alternatywnych mogą również prowadzić do wzrostu szarej strefy i trudności w realizacji założeń fiskalnych oraz uderzyć w tysiące polskich MŚP.

Infrastruktura

Priorytetem osób kupujących mieszkanie jest dostęp do zielonych terenów. To ma istotny wpływ na ich dobrostan

Badania pokazują, że Polacy cenią bliskość natury bardziej niż sąsiedztwo aptek czy żłobków. – Aby zapewnić kontakt z naturą, osiedla powinny być rozplanowane z dużym poszanowaniem środowiska – podkreślają eksperci z APA Wojciechowski Architekci, projektanci osiedla Onelife w warszawskim Powsinie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.