Komunikaty PR

Polacy szukają oszczędności na inflacyjne święta. Centra convenience przyciągają

2022-12-21  |  11:00
Biuro prasowe
Kontakt

Tomasz Pietrzak
Guarana Public Relations

ul. Żelazna 2
40-851 Katowice
tomasz.pietrzak|guaranapr.pl| |tomasz.pietrzak|guaranapr.pl
509106256
www.guaranapr.pl

Świąteczne zakupy w centrach convenience i parkach handlowych są coraz częstszą alternatywą, na jaką decydują się szukający oszczędności Polacy. Widać to zwłaszcza w ostatnim tygodniu przygotowań.

To będą oszczędne święta, których nie poprzedzi impulsywne kupowanie, a chłodna kalkulacja. Widać to w badaniach. Aż 81% Polaków deklaruje, że zaciśnie pasa robiąc zakupy przedświąteczne. Co więcej, 94% trzymać będzie się ustalonej listy zakupowej, a aż 90% skorzysta z promocji. To o 8% więcej niż przed rokiem – wynika z raportu UCE Research i Grupy Blix.

W sumie na święta wydamy średnio 1427 zł, czyli niemal tyle samo co rok temu. Oszczędzimy jednak na prezentach, na które przeciętnie Polacy przeznaczą 500 zł, tj. o 3% mniej niż w 2021 r. Taką kwotę chce wydać 57% – czytamy badaniach firmy Minds and Roses dla Związku Banków Polskich.

Jak zauważają handlowcy, skłonność do poszukiwań oszczędności sprawia, że jedną z popularniejszych destynacji zakupowych w tym roku są parki handlowe i centra convenience. Powód? – Format tych obiektów sprzyja konkretnym i zaplanowanym zakupom. Mniejsza niż w galeriach liczba sklepów, ale zarazem równie wysoka ich atrakcyjność konsumencka, pozwala skoncentrować się na niezbędnych zakupach, a co za tym idzie lepiej zapanować nad budżetem świątecznym – mówi Marta Drzewiecka, Director w Newbridge.

Rosnące, przedświąteczne zainteresowanie zakupami w takich centrach widać na przykładzie centrów Nowe Bielawy w Toruniu, Nowej Górnej w Łodzi i Nowe Czyżyny w Krakowie, w których w pierwszym tygodniu grudnia panowało duże ożywienie.

– Przez lata konsumenci traktowali centra convenience jako miejsca codziennych, szybkich zakupów w drodze do/z domu, a w sezonie świątecznym przede wszystkim zakupów spożywczych. To się jednak zmienia w ostatnich 2-3 latach. Coraz częściej obiekty tego typu traktowane są tak samo jak inne centra handlowe, co jest efektem zmian zachowań konsumenckich, ale także dynamicznego rozwoju segmentu convenience, który wychodzi poza własny schemat – mówi Marta Drzewiecka.

Co zatem przyciąga konsumenta, zwłaszcza przed świętami? Jednym z magnesów, na który wskazują przedstawiciele rynku, są sklepy popularnych w Polsce marek ekonomicznych. – Fakt, że pod jednym dachem klient może znaleźć wiele popularnych brandów dyskontowych, segmentu EDLP (everyday-low-prices) czy off-price, stwarza więcej możliwości zrobienia dużych zakupów, ale za mniejsze pieniądze. W tego typu sklepach Polacy dziś chętnie kupują m.in. prezenty, dekoracje świąteczne, zabawki czy ubrania – mówi Marta Drzewiecka.

W tym roku mogą jeszcze chętniej skłonić się ku takiej ofercie. Jak wynika z badań firmy doradczej Brain&Company, aż 45% Polaków planuje kupić tańsze upominki, 43% chce natomiast zaoszczędzić na ozdobach. Ale świąteczny ruch w obiektach convenience nakręcają nie tylko marki mające zawsze tańszy asortyment.

W centrach systematycznie rośnie też udział w ofercie m.in. znanych sieci modowych, marek RTV i AGD, elektronicznych, kosmetycznych, sportowych czy „home”, które do tej pory obecne były wyłącznie w dużych galeriach handlowych. To znacząco podnosi konkurencyjność takich centrów i poszerza ich rolę w sezonie bożonarodzeniowym.

- Oferta convenience jest coraz bardziej atrakcyjna, bo jest niezwykle demokratyczna, a przez to przyjazna różnym portfelom i potrzebom, które rodzi inflacja. Ale nie tylko. W sezonie świątecznym w tego typu centrach można zrobić dziś zarówno podstawowe czy mocno budżetowe zakupy, jak również prawdziwy shopping prezentowy, który jeszcze kilka lat temu stacjonarnie realizowany był głownie w galeriach – mówi.

Kuszą także promocje. Jak wynika z badań ARC Rynek i Opinia dla CH Nowe Czyżyny, te ważne są dziś dla ponad 60% kupujących. – Centra convenience od lat postrzegane są przez klientów jako te, w których można znaleźć różne okazje, zwłaszcza przed świętami, kiedy obecne tu marki są szczególnie aktywne. W tym roku ten aspekt aktywności marek, jest ich dodatkowym atutem, który może zwrócić uwagę kupujących – dodaje Marta Drzewiecka.

Segment convenience należy dziś do najdynamiczniej rozwijającego się obszaru rynku retail w Polsce. Tylko w pierwszej połowie 2022 roku aż 66% powierzchni oddanej do użytku przez inwestorów, stanowiły parki handlowe i centra convenience. Aż 3,22 mln m kw. dostępnej dziś powierzchni na rynku przypada na ten format. W budowie jest ponad 290 tys. m kw. – podaje JLL.

– Rynek rośnie, bo zmieniają się zwyczaje zakupowe Polaków, nie tylko od święta. Chcemy kupować w mniejszych, komfortowych centrach o przejrzystym layoucie i kompaktowej ofercie, ale także lokalnie i po sąsiedzku. To zmienia postrzeganie tego formatu, który jest coraz bardziej ceniony przez konsumenta – mówi przedstawicielka Newbridge.

 

Źródło: Newbridge Poland/Guarana PR

 

Newbridge Poland to spółka skupiająca się na inwestowaniu w centra handlowe typu convenience oraz parki handlowe. Obecnie w portfolio Newbridge Poland znajduje się 6 obiektów handlowych w Polsce: Centrum Nowe Czyżyny w Krakowie, Centrum Nowe Bielawy w Toruniu, Centrum Nowa Górna w Łodzi oraz Parki Handlowe Newbridge, zlokalizowane w Grodzisku Mazowieckim, Włocławku i Namysłowie. Więcej informacji: newbridge.com.pl

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Guarana Public Relations
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Produkty od ręki i profesjonalny doradca, czyli sklepy offline nadal na topie Biuro prasowe
2024-07-01 | 14:30

Produkty od ręki i profesjonalny doradca, czyli sklepy offline nadal na topie

Klienci wskazują m.in. na możliwość zobaczenia i przetestowania produktu na żywo (44,8% respondentów) oraz porównania różnych urządzeń (36,7%), jako największe zalety
Handel Żabka Jush testuje rajdową prędkość dostaw
2024-07-01 | 12:15

Żabka Jush testuje rajdową prędkość dostaw

Lite e-Commerce, start-up będący właścicielem Żabki Jush, sięga po kolejne rozwiązania mające na celu przyspieszenie obsługi i zwiększenie satysfakcji klientów. Kierowca rajdowy w
Handel Żabka w plenerze? Mobilne sklepy ruszają w Polskę
2024-07-01 | 11:50

Żabka w plenerze? Mobilne sklepy ruszają w Polskę

Mobilna Żabka to jeden z innowacyjnych konceptów sieci Żabka, który od kilku lat jest obecny na wydarzeniach w całym kraju. W 2023 roku były to aż 44 dni wyjazdowe, podczas

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gospodarka

Przyspieszają prace nad zmianą ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wejść w życie na początku 2025 roku

Ministerstwo Finansów kończy prace nad nowymi przepisami dotyczącymi finansowania jednostek samorządu terytorialnego. Po prekonsultacjach ze stroną samorządową wkrótce prace nad projektem ustawy zostaną wpisane do prac rządu. – Robimy wszystko, żeby przepisy weszły w życie z początkiem przyszłego roku – mówi Hanna Majszczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Reforma jest konieczna, bo sytuacja finansowa samorządów pogorszyła się znacząco w ostatnich latach, głównie z powodu niekorzystnych zmian podatkowych. O ile w 2018 roku tylko 2 proc. JST prognozowało deficyt operacyjny, o tyle w 2023 roku była to już ponad połowa.

Konsument

Wypełnianie dokumentacji to nawet dwie trzecie czasu pracy lekarza. Inteligentne cyfrowe narzędzia zaczynają to zmieniać

Choć wykorzystanie cyfrowych narzędzi w opiece zdrowotnej rośnie, to wciąż papierologia jest zmorą dla personelu medycznego. Podobnie jak obowiązki administracyjne. – W zależności od specjalizacji wypełnianie niezbędnej dokumentacji może zajmować od jednej czwartej do nawet dwóch trzecich czasu, jaki lekarz ma na przyjęcie pacjenta – mówi Paweł Paczuski, współzałożyciel i prezes zarządu upmedic. Polski medtech opracował zasilanego AI inteligentnego asystenta lekarza, który istotnie przyspiesza ten proces. Ma to znaczenie szczególnie w diagnostyce, gdzie na opisy badań pacjenci czekają tygodniami, co przekłada się na skuteczność ich leczenia. W przyszłości ten proces będzie wspierany jeszcze silniej przez dalszy rozwój sztucznej inteligencji.

Ochrona środowiska

Nowe obowiązki przedsiębiorców dotyczące jednorazowych opakowań z plastiku. Takie regulacje zyskują duże poparcie społeczne

1 lipca wchodzą w życie nowe obowiązki dotyczące gospodarowania odpadami opakowaniowymi. Przedsiębiorcy w gastronomii będą musieli oferować klientom alternatywne dla plastikowych opakowania wielorazowego użytku na żywność i napoje. Obowiązkiem staje się także stosowanie zakrętek i wieczek przymocowanych do butelek i kartoników, by ten cenny surowiec trafiał również do przetworzenia. Nowe wymogi to kolejne etapy wdrażania dyrektywy plastikowej, której celem jest ograniczenie ilości odpadów z tworzyw sztucznych zalegających na wysypiskach śmieci. W planach są kolejne regulacje, które mają sprawić, że opakowania staną się bardziej przyjazne dla środowiska. Globalne badania wskazują, że takie przepisy cieszą się dużym poparciem w społeczeństwach.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.