Polityka klimatyczno-energetyczna z ludzką twarzą jest możliwa - konferencja
Czy polityka klimatyczno-energetyczna może być przyjazna ludziom? Jak maksymalnie wykorzystać jej społeczne i ekonomiczne korzyści? O tym debatować będą eksperci podczas konferencji „Prospołeczne oblicze polityki klimatyczno-energetycznej”.
Celem spotkania jest pogłębienie debaty publicznej dotyczącej korzyści społecznych towarzyszących wdrażaniu gospodarki neutralnej klimatycznie do 2050 roku oraz poprawie bezpieczeństwa energetycznego UE i Polski. Jego organizatorami są Koalicja Klimatyczna, Climate Action Network Europe (CAN Europe) oraz Instytut na rzecz Ekorozwoju (InE). Wydarzenie odbywa się pod patronatem Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Zostało też objęte patronatem Ministerstwa Klimatu i Środowiska (MKiŚ), którego dyrektorzy Hubert Różyk oraz Adrian Kondaszewski wezmą udział w panelach.
Podczas konferencji eksperci, przedstawiciele rządu, samorządu, organizacji pozarządowych i biznesu oraz strony pracowniczej będą dyskutować na kluczowe dla skuteczności polityki klimatycznej tematy. Wprowadzenie do dyskusji zapewnią Jan Dusík, Zastępca Dyrektora Generalnego z Dyrekcji Generalnej ds. Działań w dziedzinie Klimatu (CLIMA) w Komisji Europejskiej oraz Adam Traczyk, dyrektor zarządzający Fundacji More in Common Polska, która w szerokich badaniach sprawdziła, co społeczeństwo sądzi o zmianach klimatu i wysiłkach mających im przeciwdziałać.
Polki i Polacy nie mają wątpliwości: klimat się zmienia, a Polska powinna podążać ścieżką ambitnej transformacji energetycznej. Jednocześnie praktyczna implementacja zielonych polityk może budzić kontrowersje, a niekiedy opór. Rozwiązaniem nie jest jednak rezygnacja z ambitnych planów i celów. Polki i Polacy nie tylko dostrzegają zagrożenia związane ze zmianami klimatu i widzą potrzebę ich zwalczania, ale – co być może ważniejsze – w przyjaznych klimatowi politykach dostrzegają szansę na rozwój i drogę ku poprawie jakości życia – mówi Adam Traczyk, dyrektor zarządzający More in Common Polska oraz uczestnik panelu komunikacyjnego. – Kluczem do udanej transformacji jest więc postawienie w jej centrum człowieka i jego potrzeb. Tak, aby każdy z nas czuł, że polityka klimatyczna pracuje dla nas, a nie my dla polityki klimatycznej. Zamiast być kolejnym ciężarem na naszych barkach polityka klimatyczna musi służyć nie tylko ochronie przyrody i klimatu, ale także pozytywnie wpływać na codzienne życie: ceny energii, jakość i koszty żywności, zdrowie, gospodarkę i nowe miejsca pracy oraz na bezpieczeństwo i suwerenność energetyczną. Budowanie silniejszego konsensusu na rzecz klimatu musi uwzględniać polską specyfikę, być zakorzenione w potrzebach społecznych i odpowiadać na obawy wszystkich, bez dzielenia obywateli na lepszych i gorszych w zależności od ich stosunku do ochrony środowiska i klimatu. Politycy natomiast muszą być wiarygodnymi przewodnikami w tym procesie, a nie siewcami niepokoju.
Dwa panele dyskusyjne obejmować będą następujące zagadnienia:
Panel polityczny
- Jak działać na rzecz zwiększenia sprawiedliwości społecznej polityki klimatycznej bez osłabiania jej celów?
- Jak polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej może wpłynąć na agendę klimatyczną Unii Europejskiej, w tym regulacje unijne takie jak ETS2? Jak powinno wyglądać ich wdrażanie na poziomie krajowym (Krajowy Plan w dziedzinie Energii i Klimatu, Społeczny Plan Klimatyczny, inne)?
- Jak osiągnąć optymalizację korzyści i minimalizację kosztów społecznych? Jak włączać społeczeństwo w procesy kształtowania i realizacji polityki klimatycznej?
Moderacja: Wojciech Szymalski, ekspert w dziedzinach zrównoważonego transportu, planowania przestrzennego i rozwoju regionalnego, prezes Instytutu na rzecz Ekorozwoju
Panel komunikacyjny
- Jak przybliżać społeczeństwu unijną politykę energetyczno-klimatyczną oraz regulacje i działania służące jej wdrażaniu w państwach członkowskich?
- Jakich narracji i metod komunikacji potrzebujemy w obliczu nasilającej się dezinformacji klimatycznej, niezadowolenia z niektórych polityk unijnych oraz niskiej świadomości korzyści ekonomiczno-społecznych związanych z ich wdrożeniem?
- Jak mówić o działaniach dla klimatu w taki sposób, by budować akceptację dla rozwiązań służących ograniczaniu emisji?
Moderacja: Robert Jurszo, dziennikarz i publicysta, specjalizujący się w tematyce przyrodniczej i relacjach między człowiekiem a środowiskiem, wyborcza.pl
W gronie ekspertów z zakresu polityki klimatycznej, energetyki, komunikacji, nauk społecznych, edukacji klimatycznej i działania mediów, którzy wezmą udział w panelach, znaleźli się: Adrian Kondaszewski, dyrektor Departamentu Spraw Międzynarodowych MKiŚ; Hubert Różyk, dyrektor Departamentu Edukacji i Komunikacji MKiŚ; Justyna Ochędzan, prezeska Wspólnoty Roboczej Związków Organizacji Socjalnych; Maciej Zaboronek, ekspert ds. polityki klimatycznej, Wydział Polityki Gospodarczej OPZZ; Joanna Furmaga, prezeska Polskiej Zielonej Sieci; Krzysztof Stańko, zastępca Prezydenta Miasta Rzeszowa; Aleksandra Bełdowicz, dziennikarka Rzeczpospolitej w serwisie klimat.rp.pl; Marta Piechocka-Nowakowska, socjolożka, edukatorka - Biblioteki dla klimatu; Anna Siewiorek, Senior Campaign Lead, Fundacja Climate&Strategy.
Konferencja odbywa się 19 marca 2025 roku w Centrum Konferencyjnym Zielna, ul. Zielna 37 w Warszawie. Aby wziąć udział w wydarzeniu, prosimy o rejestrację do 14 marca 2025.
Wydarzenie będzie dostępne również dla szerokiej publiczności dzięki transmisji na żywo na Facebooku - LINK DO WYDARZENIA
Program konferencji jest dostępny TUTAJ.
Źródło informacji: Koalicja Klimatyczna

PGE i Ørsted udostępnią terminal instalacyjny T5 w Gdańsku dla projektu Ocean Winds

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

BCC: Energetyka, podsumowanie roku
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Polska może się stać Doliną Krzemową Europy. Potrzeba jednak wsparcia finansowego start-upów i mocniejszej deregulacji
Polskie start-upy skoncentrowane są głównie na rozwoju nowoczesnych technologii informatycznych i cyfrowych. Wyraźny nacisk na oprogramowanie i aplikacje oraz big data i data science wskazuje na silne zainteresowanie narzędziami analitycznymi i rozwiązaniami wspierającymi transformację cyfrową w różnych branżach – wynika z raportu „Rynek start-upów w Polsce. Trendy technologiczne”, który został opracowany w 2024 roku w MRiT. Zdaniem europarlamentarzystów Polska ma szansę się stać Doliną Krzemową, jednak rozwój start-upów blokowany jest m.in. przez ograniczony dostęp do finansowania oraz niekorzystne i nadmierne regulacje.
Transport
Na półmetku wakacji ceny paliw na stacjach nie powinny się wyraźnie zmienić. Znaczące różnice między regionami i stacjami

W sierpniu ceny benzyny, oleju napędowego i autogazu powinny pozostać na poziomach z lipca – uważa ekspertka rynku z firmy Reflex. Wyższe będą zawsze na stacjach premium, tych, które oferują bogatszą ofertę dodatkową, promocje dla uczestników programu lojalnościowego, oraz w regionach, w których tradycyjnie paliwa są droższe ze względu np. na wyższą siłę nabywczą mieszkańców. Różnice mogą sięgać kilkudziesięciu groszy na litrze. Obszary, wokół których te wartości oscylują, zależą z kolei od sytuacji globalnej. Warto patrzeć na sytuację na Bliskim Wschodzie i w Ukrainie.
Polityka
A. Mularczyk (PiS): Nawiązanie poważnego dialogu z Niemcami jest konieczne nie tylko w kontekście reparacji. Powinien być podpisany traktat polsko-niemiecki

– Nie wystarczy jednorazowy gest czy inicjatywa. To musi być podjęcie dialogu, być może też przygotowanie nowej umowy bilateralnej, nowego traktatu polsko-niemieckiego, który regulowałby wszystkie obszary, które wynikały ze skutków II wojny światowej – mówi Arkadiusz Mularczyk, poseł do Parlamentu Europejskiego z PiS-u. Podkreśla, że proces ten nie będzie łatwy, bo wymaga konsekwencji i stanowczości, ale widzi szansę w prezydenturze Karola Nawrockiego, który już zadeklarował kontynuację starań w tym zakresie. Zdaniem europosła wsparciem w polsko-niemieckim dialogu może być administracja Donalda Trumpa.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.