Komunikaty PR

Polskie MŚP ze sprzedażowymi sukcesami i coraz większym apetytem na eksport

2024-09-24  |  14:00
Biuro prasowe

W 2023 r. na zagraniczną ekspansję zdecydowało się ponad 90 proc. polskich MŚP sprzedających na Amazon. Wśród kategorii produktowych z najwyższymi wynikami znalazły się Dom i kuchnia, Uroda oraz Odzież, a najpopularniejszymi kierunkami eksportu były m.in. Niemcy, Francja i Włochy. Łączna wartość sprzedaży zagranicznej rodzimych MŚP na Amazon przekroczyła 4,7 mld złotych.

  • W 2023 r. produkty eksportowało aż 90 proc. polskich MŚP sprzedających na Amazon.
  • Wartość sprzedaży eksportowej polskich MŚP na Amazon wyniosła ponad 4,7 mld zł.
  • W ubiegłym roku do rąk klientów Amazon trafiło ponad 30 mln produktów od polskich MŚP.
  • 98 proc. badanych MŚP potwierdza, że dostęp do jednolitego rynku europejskiego przyniósł im korzyści.
  • MŚP odpowiadają za 34 proc. całkowitego polskiego handlu zagranicznego, a 77 proc. eksportu polskich MŚP trafia na jednolity rynek UE.

 

Warszawa, 19 września 2024 – W ciągu 20 lat od wejścia Polski do Unii Europejskiej krajowy eksport towarów i usług wzrósł prawie sześciokrotnie, z 60 mld euro do 350 mld euro[1]. Z badań Amazon[2] – zrealizowanych przez Implement Consulting Group we współpracy z Krajową Izbą Gospodarczą (KIG), firmą GONITO oraz Ipsos – wynika, że mali i średni przedsiębiorcy odpowiadają za ponad 1/3 polskiego handlu zagranicznego (34 proc.). Aż 98 proc. z nich potwierdza ponadto, że możliwości międzynarodowej sprzedaży, jakie otwiera jednolity rynek europejski, przynoszą im korzyści – 77 proc. eksportu MŚP odbywa się w jego ramach. Przedsiębiorcy coraz śmielej podążają zatem w stronę zagranicznej ekspansji, optymalizując procesy i skupiając się na rozwoju oferty dzięki wsparciu partnerów z międzynarodowym doświadczeniem w handlu.

Zaawansowane narzędzia sprzedażowe oraz dostęp do globalnego know-how marketplace pozwala przedsiębiorcom szybko reagować i odpowiednio dostosowywać swoje strategie rozwoju do zmieniających się potrzeb klientów. Chcemy zapewniać sprzedawcom narzędzia oraz usługi, które pomogą im zbudować silny biznes, nie tylko w kraju, ale również poza jego granicami. Przedsiębiorcy mogą liczyć na nasze wsparcie w praktycznie każdej sferze działalności handlowej – wyjaśnia Katarzyna Ciechanowska-Ciosk, Country Leader Amazon.pl.

„Bezgraniczny” rozwój polskich przedsiębiorców

W 2023 r. na handel międzynarodowy postawiło aż 90 proc. rodzimych przedsiębiorców prowadzących sprzedaż na Amazon, co daje wzrost na poziomie 15 punktów procentowych więcej niż w 2022 roku. Ok. 70 proc. z nich eksportowało produkty do krajów Unii Europejskiej, generując sprzedaż o wartości ponad 4,3 mld zł. Wśród kategorii produktowych z najwyższymi wynikami znalazły się Dom i kuchnia, Uroda, Odzież oraz Biznes, przemysł i nauka. Najpopularniejszymi kierunkami, podobnie jak rok wcześniej, pozostały Niemcy, Francja, Włochy, Austria oraz Hiszpania. Ponad 55 proc. polskich sprzedawców eksportowało także poza granice EU – najchętniej do Stanów Zjednoczonych. Łączna wartość zagranicznej sprzedaży polskich MŚP na Amazon przekroczyła w 2023 r. poziom 4,7 mld zł.

Najwyższy przychód z międzynarodowej sprzedaży na Amazon osiągnęli w 2023 r. mali i średni przedsiębiorcy z woj. mazowieckiego (ponad 800 mln zł), woj. małopolskiego (ponad 610 mln zł) i woj. wielkopolskiego (ponad 575 mln zł). Dla wielu z nich cross-border e-commerce okazał się punktem zwrotnym, prowadzącym ich biznes do sukcesu.

Wejście na Amazon było znaczącym krokiem dla rozwoju Retoo. Nasze produkty są już dostępne w 8 europejskich sklepach: w Niemczech, Francji, Hiszpanii, Belgii, Holandii, Szwecji, Włoszech i oczywiście w Polsce, a wszystkie te lokalizacje odpowiadają za ponad 30 proc. sprzedaży Retoo. W 2023 roku zrealizowaliśmy wspólnie ponad 519 tys. zamówień. W najbliższych tygodniach planujemy też poszerzenie działalności o Wielką Brytanię – komentuje Mateusz Kacprzak z Retoo, firmy oferującej elektronikę, małe ADG i akcesoria do domu.

By wspierać sprzedawców w rozwijaniu sprzedaży zagranicznej, Amazon implementuje w poszczególnych krajach europejskie programy rozwojowe, dostosowując je do potrzeb lokalnych przedsiębiorców. Inicjatywy takie jak cross-border.pl, projekt stworzony i uruchomiony w 2023 r. przez Krajową Izbę Gospodarczą w partnerstwie z Amazon, odgrywają kluczową rolę w ułatwianiu i promowaniu ekspansji zagranicznej wśród polskich MŚP. Dostarczają know-how, narzędzia i szkolenia, które pomagają przedsiębiorcom rozpocząć i rozwijać międzynarodową e-sprzedaż.

Rezultaty, jakie uzyskaliśmy w pierwszym roku działalności cross-border.pl, są bardzo obiecujące. Przeszkoliliśmy setki przedsiębiorców i stworzyliśmy kompleksową bazę wiedzy – podsumowała Anna Zacharjasz, zastępca Dyrektora w Biurze Komunikacji i Rozwoju Biznesu Krajowej Izby Gospodarczej podczas Global Check-in, konferencji o ekspansji zagranicznej. – Coraz większe zainteresowanie międzynarodowym e-handlem wśród MŚP jest dobrą prognozą dla dalszego rozwoju cross-border e-commerce, który staje się motorem gospodarczego wzrostu kraju.

Logistyka jako katalizator wzrostu

Praktyczne rozwiązania technologiczne i skuteczna logistyka są niezbędne do szybkiego skalowania biznesu. Po 10 latach obecności Amazon w Polsce, w kraju działa dziś 11 nowoczesnych centrów logistycznych światowego lidera e-commerce. To m.in. dzięki nim tysiące małych i średnich przedsiębiorców otrzymało możliwość dotarcia do setek milionów klientów na całym świecie.

Z produktami marki OCHNIK pojawiliśmy się na Amazon pod koniec 2021 roku i już w pierwszych 12 miesiącach wyniki znacząco przekroczyły założenia i oczekiwania, a oferowaliśmy wówczas jedynie produkty z kategorii bagaż i torebki. Aktualnie skupiamy się głównie na rozwoju w Polsce i w Niemczech, ale jesteśmy obecni również we Francji i z dużą nadzieją przyglądamy się kolejnym krajom – Belgii i Holandii – mówi Artur Langier, Key Account Manager w firmie OCHNIK. – Pracujemy nad poszerzeniem asortymentu i dalszą ekspansją w kierunku Włoch i Hiszpanii. Korzystamy z usług FBA, ale prowadzimy także część sprzedaży w modelu FBM, czyli Fulfilment by Merchant. Dzięki dostępnym rozwiązaniom logistycznym realizacja zamówień i zwrotów na terenie całej Europy stała się znacznie bardziej efektywna, zwłaszcza biorąc pod uwagę takie kryteria jak szybkość, terminowość i jakość obsługi klienta – dodaje.

Na Amazon sprzedawcy mogą realizować obsługę zamówień samodzielnie lub korzystać z międzynarodowej sieci dystrybucji. Program Fulfilment by Amazon (FBA) umożliwia im odbiór, outsourcing przechowywania, pakowanie i dostarczanie produktów, jak również obsługę klientów oraz zwrotów, pozwalając przedsiębiorcom skupić się na swojej głównej działalności i rozwoju oferty.

Dzięki FBA sprzedawcy mogą skoncentrować się na przygotowaniu atrakcyjnej oferty i wystawieniu jej w serwisie, ponieważ kwestie operacyjne i obsługa klienta pozostają po stronie Amazon. Usługa umożliwia im też obniżenie kosztów logistyki średnio o 70 proc. w porównaniu z samodzielną organizacją procesów. W 2023 r. skorzystało z niej 47 proc. polskich małych i średnich przedsiębiorców – komentuje Janina Rampp, Head of Marketplace Amazon.pl.

Aby sprostać potrzebom MŚP i ułatwić im start działalności na marketplace, od sierpnia 2024 r. Amazon zaoferował sprzedawcom do 50 proc. zniżki na usługę FBA. Dla przedsiębiorców rozpoczynających współpracę wprowadził także zwolnienie z prowizji i opłaty abonamentowej przez pierwsze 6 miesięcy od uruchomienia sprzedaży. Skuteczną zachętą do skorzystania z możliwości rozwoju na marketplace są również oferty specjalne i liczne okazje sprzedażowe. To także dzięki nim MŚP rokrocznie notują wzrosty wyników na Amazon – w 2023 r. mali i średni przedsiębiorcy z Polski sprzedali za pośrednictwem serwisu ponad 30 mln produktów – aż o 5 mln więcej niż w roku 2022.

***

O Amazon:

W 2024 roku Amazon obchodzi 10-lecie działalności w Polsce. Przez dekadę firma zainwestowała ponad 20 mld zł w rozwój infrastruktury tworząc m.in. 11 centrów logistycznych, biura korporacyjne, Amazon Web Services (AWS), Centra Rozwoju Technologii (Amazon Development Center Poland) oraz działalność sklepu Amazon.pl. Rozwój firmy przyczynił się do stworzenia ponad 70 tys. bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy. Od marca 2021 roku, gdy uruchomiony został Amazon.pl, firma koncentruje się na zapewnieniu klientom jeszcze szerszego wyboru produktów dostępnych w świetnych cenach i z wygodną, szybką dostawą.

Polska jest dla Amazon ważnym ośrodkiem rozwoju nowych technologii. Od czasu pierwszej inwestycji w kraju, zakupu gdańskiego start upu IVONA Software w 2012 r., polskie zespoły firmy zajmują się  tworzeniem wielu popularnych na całym świecie technologii, takich jak, Alexa, Polly, Kindle czy smart home security pod marką Ring.

U podłoża wszystkich inwestycji Amazon są zawsze te same cele: być najbardziej zorientowaną na klienta firmą, najlepszym pracodawcą i najbezpieczniejszym miejscem pracy na świecie. Nie byłoby to możliwie bez pionierskich technologii i sztucznej inteligencji, które Amazon rozwija od początku swojej działalności na świecie i w Polsce.

[1] Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, 2024: https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-2021-2027/aktualnosci/minister-pelczynska-nalecz-o-20-latach-polski-w-ue-zadne-inne-panstwo-regionu-nie-wykorzystalo-tak-jak-my-obecnosci-w-unii-europejskiej-to-sukces-polek-i-polakow/

[2] Raport „Jednolity rynek — sposób na wzrost gospodarczy”, marzec 2024 r., zrealizowany przez Implement Consulting Group we współpracy z Krajową Izbą Gospodarczą (KIG), firmą GONITO oraz Ipsos, na zlecenie Amazon

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Efektywne rozwiązania i implementacja technologii podczas Retail Congress Biuro prasowe
2024-10-31 | 13:00

Efektywne rozwiązania i implementacja technologii podczas Retail Congress

Efektywne rozwiązania i implementacja technologii podczas Retail Congress   Aktualne trendy i praktyczne zastosowania w projektowaniu przestrzeni sklepowych będą wiodącymi tematami
Handel Fundusz z oddziałem w Polsce wchodzi w finansowanie transportu morskiego
2024-10-31 | 13:00

Fundusz z oddziałem w Polsce wchodzi w finansowanie transportu morskiego

Fot. oLIVE media Handel morski odpowiada za 90% światowego obrotu towarami, a jego znaczenie stale rośnie, wspierane przez globalizację, rozwój e-commerce i proekologiczne trendy.
Handel Polskie Marki na Amazon.pl
2024-10-31 | 10:30

Polskie Marki na Amazon.pl

Amazon.pl uruchomił sklep Polskie Marki, aby zwiększyć widoczność produktów od rodzimych przedsiębiorców i pomóc im rozwinąć się w e-commerce. Jak wynika z badania

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Ruszyła największa elektrownia gazowa w Polsce. Dostarczy energię dla ok. 3 mln gospodarstw

PGE Polska Grupa Energetyczna oddała właśnie do eksploatacji największą elektrownię gazową w Polsce i jedną z najnowocześniejszych w Europie. Jednostka o mocy 1366 MW brutto jest zlokalizowana w Gryfinie w Zachodniopomorskiem. Dostarczy do sieci 1,4 GW mocy, dzięki czemu pokryje ok. 5 proc. krajowego zapotrzebowania na energię elektryczną, zapewniając dostawy dla ok. 3 mln gospodarstw. – To bardzo ważna inwestycja z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa i namacalny przykład tego, że transformacja energetyczna trwa – mówi wiceminister klimatu i środowiska Miłosz Motyka.

Bankowość

Rosnące ceny energii i usług podbijają inflację. W pierwszej połowie przyszłego roku będzie się utrzymywać około 5-proc. wzrost cen

Wzrost cen w ostatnich miesiącach przyspieszył. To efekt wyższych cen energii oraz usług. I choć listopad i grudzień mogą przynieść wyhamowanie wzrostów, to około 5-proc. poziom prawdopodobnie będzie się utrzymywać przez całą pierwszą połowę 2025 roku. Zdaniem dr. Jakuba Rybackiego z PIE dopiero w drugiej połowie inflacja może spaść do ok. 3,5 proc. To może oznaczać, że pierwsza obniżka stóp procentowych nie nastąpi na początku roku.

Transport

Policja zachęca do kontroli świateł w autach przed zimą. Nieprawidłowe ustawienie grozi wypadkiem i mandatem

Niewłaściwe oświetlenie samochodu może prowadzić do tragicznych w skutkach sytuacji na drogach. To o tyle istotne, że 98 proc. kierowców przyznaje, że bywają oślepiani przez reflektory aut jadących z naprzeciwka – przypominają eksperci Instytutu Transportu Samochodowego. I zachęcają, żeby w ramach przygotowania samochodu do zimy sprawdzić ustawienie i moc świateł. W najbliższych tygodniach będzie to możliwe bezpłatnie w wybranych punktach.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.