Ponad 60% franczyzobiorców sieci Żabka stanowią kobiety
19 listopada to Światowy Dzień Przedsiębiorczości Kobiet. Ponad 60 proc. z przeszło 8600 przedsiębiorców prowadzących sklepy Żabka to panie, które zarówno w aglomeracjach miejskich, jak i niewielkich miejscowościach w całej Polsce, rozwijają z sukcesem własne biznesy. Sieć stwarza im także szanse rozwoju czy awansów w swoich strukturach. Izabela Kontowicz, która zarządzała swoją placówką w Warszawie, jest obecnie na stanowisku partnerki ds. szkoleń, a Małgorzata Michalska – franczyzobiorczyni z Gdańska spełnia się jednocześnie w roli trenerki.
Światowy Dzień Przedsiębiorczości Kobiet to największe na świecie wydarzenie wspierające przedsiębiorczość i rozwój finansowy pań. W Polsce pod koniec 2022 roku kobiet było niemal o 1,3 mln (19,5 mln vs. 18,2 mln) więcej niż mężczyzn. Według danych z CEIDG na początku 2023 roku kobiety stanowiły ok. 34%[1] wszystkich właścicieli jednoosobowych działalności gospodarczych w Polsce. Z kolei zgodnie z danymi Polskiego Instytutu Ekonomicznego „Sytuacja kobiet w Polsce z perspektywy społeczno-ekonomicznej”[2] liczba zatrudnionych pań w 2022 r. wynosiła 7,4 mln, współczynnik aktywności zawodowej kobiet w wieku 15-64 lat w 2021 r. wyniósł 66,1 proc., a udział kobiet w zarządach największych spółek w 2 półroczu 2022 r. osiągnął 24 proc.
Rozwój w biznesie i w strukturach firmy
Żabka na różne sposoby wspiera kobiety w poszerzeniu wiedzy i zdobywaniu nowych kompetencji z obszaru przedsiębiorczości. Niezależnie od wieku, doświadczenia zawodowego czy pochodzenia, stwarza przestrzeń do rozwoju oraz budowania pewności siebie. Pomaga im także na co dzień w prowadzeniu biznesów pod jej szyldem. Na start każdy franczyzobiorca otrzymuje wyposażony i zatowarowany sklep, a także bogate zaplecze logistyczne, IT, serwisowe i szereg narzędzi, w tym technologicznych, które usprawniają zarządzanie placówką. Wkład własny na start wynosi około 5 tys. zł. Wszyscy współpracujący z siecią przedsiębiorcy objęci są unikatowym ubezpieczeniem „Polisa na biznes”, które chroni przed skutkami ewentualnego niepowodzenia.
Sieć otwiera im także drzwi do dalszej kariery w strukturach sieci, w tym w siedzibie w Poznaniu. Wiele kobiet sprawuje stanowiska dyrektorskie, a w Zarządzie firmy obowiązuje parytet płci.
Jedną z osób, które zdecydowały się na zmianę ścieżki swojej kariery jest Pani Izabela Kontowicz, która przez 2,5 roku jako franczyzobiorczyni prowadziła sklep na warszawskiej Woli, a z czasem znalazła dla siebie inną drogę rozwoju.
- Przymierzałam się do roli partnerki ds. szkoleń od dwóch lat. Chciałam się rozwijać, a Żabka daje takie możliwości w swoich wewnętrznych strukturach. Proces przejścia z roli franczyzobiorczyni był bardzo płynny, na każdym etapie mogłam liczyć na wsparcie sieci – mówi. Obecnie od 3 lat pomaga kandydatom w ich drodze do franczyzy, a przy tym nie musi rezygnować z tego, co dla niej najważniejsze: - Cenię sobie możliwość zarządzania własnym kalendarzem i działania we własnym rytmie – dodaje.
Z kolei Pani Małgorzata Michalska zdecydowała się na zostanie trenerką i udało jej się to w zaledwie 12 miesięcy: - Swoją współpracę z Żabką, jako franczyzobiorczyni, rozpoczęłam w grudniu 2020 roku, a już rok później zaczęłam dodatkowo realizować się jako trenerka. Finalnie jednak zrezygnowałam z tej funkcji w czerwcu tego roku, by skupić się na prowadzeniu placówki w Gdańsku oraz sklepu sezonowego w Łebie. Jestem ambitna i lubię sobie stawiać nowe cele, chciałam spróbować czegoś nowego i bardzo cieszę się z tego, że mogłam skorzystać z możliwości rozwoju. Wyniosłam z tego wiele cennych lekcji i doświadczeń.
Edukacja nt. przedsiębiorczości
Sieć Żabka stawia na edukację i podnoszenie umiejętności zarówno kandydatek na franczyzobiorczynie, jak i aktualnie współpracujących z nią przedsiębiorczyń. Już w ramach procesu rekrutacji oferuje im 3-tygodniowe szkolenia w sklepie trenerskim, np. ze sprzedaży, HR czy finansów. Następnie po rozpoczęciu współpracy franczyzobiorcy objęci są 6-miesięcznym onboardingiem, mają dostęp do Platformy edukacyjnym z kursami, bazą wiedzy o Żabce i webinarami. Podczas całego procesu wspiera ich trener oraz partner ds. szkoleń. Od tego roku z myślą o kandydatach na franczyzobiorców oraz współpracujących z siecią franczyzobiorcach sieć uruchomiła program managerski „Akademia Przedsiębiorczości” realizowany wraz z Politechniką Warszawską i ekspertami rynku franczyzy.
[1] https://medium.com/blog-transparent-data/kobiety-w-biznesie-w-polsce-2023-dane-i-statystyki-5cec327da7b6
[2] https://pie.net.pl/wp-content/uploads/2023/05/PIE-Raport_Sytuacja_kobiet.pdf
![Przedsiębiorcy z sektora MŚP wybierają franczyzę Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_2016262556,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Przedsiębiorcy z sektora MŚP wybierają franczyzę
![Lidl i WWF łączą siły w ramach międzynarodowego partnerstwa](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_879391473,w_300,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Lidl i WWF łączą siły w ramach międzynarodowego partnerstwa
![Ryzyka w handlu detalicznym – jak nimi zarządzać, aby uodpornić biznes](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_55720192,w_169,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Ryzyka w handlu detalicznym – jak nimi zarządzać, aby uodpornić biznes
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Bankowość
![](https://www.newseria.pl/files/11111/bgk,w_274,_small.jpg)
Samorządy mogą liczyć na rekordowe finansowanie w tej perspektywie finansowej UE. Pierwsze środki już do nich trafiają
– Poza środkami własnymi samorządy mają dostęp do środków unijnych i do kredytów. To są trzy nogi, na których stoi finansowanie jednostek samorządu terytorialnego – podkreśla Mateusz Walewski, główny ekonomista Banku Gospodarstwa Krajowego. Bank w kwietniu br. uruchomił pierwszy instrument finansowany z KPO, czyli pożyczki wspierające zieloną transformację miast, z budżetem wynoszącym prawie 9 mld euro. Samorządy będą mogły sfinansować z tych środków inwestycje, które powodują, że miasto jest bardziej zielone, nowoczesne i przyjazne dla mieszkańców. Samorządy z niecierpliwością wyczekują również reformy finansowania jednostek samorządu terytorialnego, która ma ustabilizować ich sytuację po zmianach wprowadzonych w tzw. Polskim Ładzie.
Regionalne –
Przyspiesza dekarbonizacja ciepłownictwa. Elektrociepłownia w Bydgoszczy od przyszłego roku zrezygnuje z kolejnych kotłów węglowych
![](https://www.newseria.pl/files/11111/pge-bydgoszcz-foto-2,w_133,r_png,_small.png)
Elektrociepłownia Bydgoszcz II, należąca do PGE Energia Ciepła, wchodzi w kluczowy etap inwestycji, która ma doprowadzić do wyłączenia dwóch z czterech kotłów węglowych i ograniczenia emisji dwutlenku węgla o 17 proc. To oznacza, że od II kwartału 2025 roku mieszkańcy Bydgoszczy będą korzystać z ciepła wytworzonego w nowych niskoemisyjnych źródłach. To jeden z kilku realizowanych projektów PGE Energia Ciepła, które zmierzają do dekarbonizacji w ciepłownictwie.
Nauka
Polski przemysł kosmiczny jest gotowy na zwiększanie udziału w programach Europejskiej Agencji Kosmicznej. Do tego będzie potrzebować coraz więcej wykwalifikowanych kadr
![](https://www.newseria.pl/files/11111/zpsk-kadry-kosmos-foto,w_133,r_png,_small.png)
Pierwsza grupa młodych inżynierów z Polski rozpoczęła dwuletni staż w ośrodkach Europejskiej Agencji Kosmicznej w Niderlandach, Hiszpanii, Francji i Niemczech. W sumie do 2025 roku na staże do ESA zostanie skierowanych 30 kandydatów z Polski, którzy wezmą udział w kluczowych przedsięwzięciach naukowych i technologicznych agencji. To tylko jedna z inicjatyw nakierowanych na kształcenie kadr do pracy w sektorze kosmicznym. Sytuacja w tym zakresie poprawiła się na przestrzeni ostatnich lat, jednak w związku z szybkim rozwojem branży w nadchodzących latach zapotrzebowanie na wykwalifikowanych ekspertów będzie rosło.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.