Komunikaty PR

Popularność marek własnych rośnie - jak na tym nie stracić?

2024-07-25  |  10:30

Marki własne mają się w Polsce świetnie, a perspektywy dla ich rozwoju są bardzo optymistyczne. Obecnie udział takich produktów w skali całego rynku spożywczego sięga ponad 22%[1], co przekłada się na 48 mld złotych wydanych na nie przez klientów[2]. Są oczywiście sklepy, w których sprzedaż marek własnych jest jeszcze wyższa i sięga ponad 40%[3], to jednak głównie największe dyskonty. Co ciekawe, udział tego typu produktów w rynku wcale nie zależy od zamożności społeczeństwa. Jednym z najwyższych odsetków private lables może pochwalić się zamożna Szwajcaria, w której ich sprzedaż osiąga prawie 52%. Równie wysokie statystyki (powyżej 40%) mają Holendrzy, Hiszpanie, Brytyjczycy, Portugalczycy czy Niemcy[4]. Perspektywy dla Polski mówią, że w 2025 roku udział marek własnych osiągnie w naszym kraju udział rynkowy na poziomie nawet 25%[5]. Patrząc na dane z innych krajów można wnioskować, że to nie koniec wzrostów w kraju nad Wisłą.

Nie tylko produkty spożywcze

Choć marki własne najczęściej kojarzą się nam z produktami spożywczymi, to ich zasięg jest znacznie szerszy i wcale nie dotyczy tylko „tanich sklepów”. Dane z portalu Numerator pokazują, jakie kategorie produktów cieszą się największym zainteresowaniem. Podium otwierają artykuły biurowe (38,7%), a kolejne uplasowały się takie kategorie jak: dom i ogród (32,6%), narzędzia i ulepszanie domu (28,3%), artykuły gospodarstwa domowego (26,3%), artykuły spożywcze (23,2%), artykuły dla dzieci (22,7%), artykuły dla zwierząt (17,5%), kosmetyki i zdrowie (17,2%), zabawki (16,4%) i elektronika (10,9%)[6].

 

Marki własne nie pojawiają się wyłącznie w dyskontach i supermarketach. Coraz szerzej pojawiają się w renomowanych sieciach drogerii, aptekach, sklepach z artykułami dla dzieci czy marketach budowlanych. Coraz częściej są to także produkty o bardzo wysokiej jakości, których skład czy właściwości nie ustępują znanym markom. Potwierdzają to sami konsumenci. Produkty te są korzystne cenowo, a ich jakość jest odpowiednia. Zdecydowana większość nabywców jest przekonana, że marki własne są tak samo dobre jak marki producentów (74%), a ponadto dostrzegają w nich lepszy stosunek ceny do jakości (72%)[7].

Rośnie sprzedaż, rosną też wyzwania

Marki własne rządzą się podobnymi prawami, jak regularne brandy. Wymagają takiej samej dbałości o terminy przydatności do spożycia, zapewnienia odpowiedniego poziomu zatowarowania i dostaw, szybkiej i łatwej inwentaryzacji, ale też odpowiedniego poziomu ochrony. Sklepy z wiodącym udziałem marek własnych, jak np. Aldi, w którym poziom marek własnych w ujęciu globalnym sięga nawet 80%[8], dyskonty, supermarkety, apteki czy drogerie muszą upraszczać swoje procesy, aby sprostać zarówno presji cenowej, jak i presji płacowej. Wysokie koszty pracy sprawiają, że coraz więcej firm decyduje się na automatyzowanie wielu procesów. Przykładowo, znakowanie produktów tagami RFID na etapie produkcji, umożliwia niemal całkowite zautomatyzowanie procesu przyjęcia towaru, zautomatyzowaną kontrolę zapasów czy pełną kontrolę nad datami przydatności do spożycia, przy minimalnym nakładzie pracy ludzkiej.

- Warto podjąć też kwestię bezpieczeństwa produktów. Marki własne przeszły długą drogę od tańszego zamiennika, do naprawdę produktu o wysokiej jakości, mogącego śmiało konkurować z największymi brandami. To już nie tylko najtańszy nabiał, ale cała gama choćby elektronarzędzi, elektroniki czy sprzętu AGD, którego wartość jest naprawdę spora – wystarczy spojrzeć na urządzenia do gotowania marek własnych, które są nieco tańszą wersją Thermomixa. Podobne produkty znajdziemy w drogeriach, gdzie marki własne śmiało konkurują z wielkimi, międzynarodowymi koncernami premium. Wciąż jednak widzę, że część firm traktuje swoje placówki niemal jak bezpieczne wyspy, w których nie dochodzi do kradzieży. Wymówki, że nie mamy gdzie zamontować bramek antykradzieżowych nie mają racji bytu. Rozwiązania RF, RFID czy Alpha (wielokrotnego użytku) są dziś tak zaprojektowane, że da się je zamontować praktycznie nie zabierając powierzchni, a nawet w sposób niewidoczny dla klienta. Wystarczy spojrzeć na regularnie publikowane przez Komendę Główną Policji statystyki kradzieży w sklepach, aby dojść do wniosku, że sytuacja pogarsza się z roku na rok[9] – komentuje Robert Głażewski, Business Unit Director z Checkpoint Systems, dostawcy rozwiązań technologicznych dla branży retail.

Marki własne sukcesywnie zwiększają swoje udziały, a prognozy dla ich rozwoju są bardzo dobre. Sklepy długo walczyły o to, żeby produkty sygnowane ich własną marką nie kojarzyły się z gorszym zamiennikiem, ale stanowiły realną alternatywę dla droższych produktów znanych marek. A to oznacza, że tak jak cieszą się one sporym zainteresowaniem, tak i leżą w kręgu zainteresowań amatorów cudzej własności. Warto zatem rozważyć wprowadzenie systemu, który za pomocą jednego i tego samego elementu umożliwi pełną kontrolę nad choćby stanem magazynowym czy zautomatyzowanym przyjęciem towaru, a jednocześnie będzie stanowiło nowoczesne i zaawansowane rozwiązanie antykradzieżowe.


[1] https://www.rp.pl/handel/art40190931-drozyzna-zmienia-gusta-konsumentow-w-polsce-cena-ma-znaczenie

[2] https://www.pb.pl/rynek-marek-wlasnych-w-polskiej-branzy-dobr-szybkozbywalnych-warty-48-mld-zl-1199374

[3] https://finanse.wp.pl/polskie-firmy-na-wojnie-z-lidlem-i-biedronka-chca-by-z-polek-zniknely-popularne-produkty-6986433011194528a

[4] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/handel-i-dystrybucja/marki-wlasne-odpowiadaja-za-54-proc-wzrostow-rynku-spozywczego-w-2023-r-sprzedaz-w-europie-osiagnela-historyczny-rekord-2504990

[5] https://www.pb.pl/rynek-marek-wlasnych-w-polskiej-branzy-dobr-szybkozbywalnych-warty-48-mld-zl-1199374

[6] https://www.numerator.com/private-label-trends/

[7] https://www.dw.com/pl/tanie-i-dobre-dlaczego-konsumenci-lubi%C4%85-marki-w%C5%82asne/a-69553074

[8] https://www.statista.com/statistics/710987/us-retailers-private-label-sales-share/

[9] https://biznes.interia.pl/gospodarka/news-coraz-wiecej-kradziezy-w-sklepach-kgp-wzrost-o-jedna-czwarta,nId,7298967

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel 11 tysięcy automatów paczkowych w sieci DPD Pickup Biuro prasowe
2025-08-13 | 11:50

11 tysięcy automatów paczkowych w sieci DPD Pickup

DPD Polska utrzymuje dynamikę rozbudowy infrastruktury logistycznej OOH – sieć DPD Pickup liczy 33 tys. automatów i punktów, z czego już 11 tys. stanowią
Handel E-commerce w 2025. Jak budować przewagę dzięki elastycznym strategiom cenowym?
2025-08-08 | 10:50

E-commerce w 2025. Jak budować przewagę dzięki elastycznym strategiom cenowym?

Rok 2025 niesie za sobą dynamiczne zmiany w świecie e-commerce. Znaczącą rolę odgrywają technologie predykcyjne, automatyzacja pricingu oraz coraz większe znaczenie danych
Handel Kamil R. Gancarz: Unia została rozegrana – nowa umowa handlowa z USA - „to się nie spina”
2025-08-05 | 06:00

Kamil R. Gancarz: Unia została rozegrana – nowa umowa handlowa z USA - „to się nie spina”

W niedzielę na szkockim polu golfowym Donalda Trumpa podpisano nową umowę handlową między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi. Porozumienie, które miało złagodzić groźbę

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni

Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.

Polityka

Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.

Infrastruktura

Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.