Punkty nadania i odbioru przesyłek nadal popularne
Punkty PUDO (Pick-Up Drop-Off) to wygodne miejsca nadania i odbioru przesyłek, które z powodzeniem działają w całej Polsce. Dzięki elastyczności i strategicznym rozmieszczeniu, często w lokalnych sklepach czy na stacjach benzynowych, stały się kluczowym ogniwem logistyki ostatniej mili. Szacuje się, że w Polsce funkcjonuje już około 30 tysięcy unikalnych punktów, a ich liczba stale rośnie. Z czego wynika ich niegasnąca popularność i dlaczego wciąż utrzymują swoją konkurencyjność wobec szybko rosnącej liczby automatów paczkowych?
Dlaczego PUDO?
Punkty PUDO umożliwiają łatwy odbiór i nadawanie paczek w dogodnych lokalizacjach, takich jak sklepy, lokale usługowe czy stacje benzynowe. Rozwiązanie to eliminuje problem nieobecności adresata czy konieczność oczekiwanie na kuriera. E-klient może odebrać paczkę w dogodnym dla siebie momencie, a jeśli zechce ją zwrócić, może to zrobić bezpośrednio w punkcie. To dobre rozwiązanie dla osób ceniących elastyczność i szybki dostęp do usług kurierskich.
Jeszcze więcej zalet
Punkty PUDO oferują także szereg innych zalet, które zwiększają ich konkurencyjność wśród innych usług kurierskich. To m.in. możliwość obsługiwania niestandardowych przesyłek (np. paczki o większych gabarytach), które nie zmieszczą się w skrytkach. Aspekt ekologiczny również odgrywa istotną rolę – punkty PUDO pozwalają na ograniczenie emisji CO2 dzięki konsolidacji przesyłek i redukcji liczby kursów doręczycieli. Nadawanie, zwracanie i odbieranie paczek za ich pośrednictwem jest ponadto korzystniejsze cenowo. Wynika to z faktu, że kurier nie musi dojeżdżać pod każdy adres z osobna. Dodatkowo coraz więcej placówek oferuje możliwość pozostawienia opakowań, które włączane są do tzw. drugiego obiegu, promując w ten sposób zrównoważone podejście do logistyki. Kluczowym atutem jest także aspekt ludzki – punkty zapewniają większą elastyczność, w tym możliwość przechowania paczki w przypadku nieobecności odbiorcy, co dodatkowo podnosi komfort i satysfakcję klienta.
Wsparcie w rozwoju sieci
Sieć PUDO rozwija się w Polsce dynamicznie. Aktualnie to ponad 30 tysięcy unikalnych punktów zlokalizowanych na terenie całego kraju. Dzięki współpracy z zewnętrznymi partnerami, takimi jak, chociażby Furgonetka, sieć ma przed sobą nadal duży potencjał rozwoju. Stanowi wygodną alternatywę dostaw dla klientów, będąc jednocześnie cennym wsparciem dla lokalnych przedsiębiorców, ponieważ buduje rozpoznawalność, zwiększa ruch oraz generuje dodatkowy przychód.
– Mamy świadomość, jak istotny jest rozwój sieci PUDO, dlatego aktywnie wspieramy ten proces. Współpracujemy z 12 różnymi operatorami, takimi jak InPost, Allegro, DHL, FedEx, DPD czy UPS, korzystając z ich punktów kurierskich. Ponadto tworzymy własną sieć pod marką Furgonetka Punkt, do której można dołączyć na dwa sposoby, m.in. rozszerzając dotychczasową działalność. Sklepy – przynajmniej w naszym przypadku – otrzymują prowizję za każdą paczkę odebraną lub nadaną przez klientów. Dołączenie do sieci przyciąga nowych klientów do sklepu i pozwala zarobić na pokrycie stale rosnących kosztów prowadzenia firmy – mówi Michał Kamieniak, Product Owner w Furgonetka.pl.
Innym sposobem na dołączenie do sieci rozwijanej przez Furgonetkę jest stworzenie wyspecjalizowanej placówki kurierskiej. To dedykowane punkty, które koncentrują się wyłącznie na obsłudze przesyłek oraz powiązanych z nimi usługach, takich jak chociażby fulfilment, obsługa klientów indywidualnych i biznesowych czy sprzedaży materiałów paczkowych.

11 tysięcy automatów paczkowych w sieci DPD Pickup

E-commerce w 2025. Jak budować przewagę dzięki elastycznym strategiom cenowym?

Kamil R. Gancarz: Unia została rozegrana – nowa umowa handlowa z USA - „to się nie spina”
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni
Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.
Polityka
Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.
Infrastruktura
Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.