Rozwiązania Grupy Żabka motywują do działań na rzecz naszej planety
22 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Ziemi, którego celem jest przypominanie o tym, jak ważne jest dbanie o nasze wspólne dobro – środowisko naturalne. Idea ta wpisana jest także w DNA Grupy Żabka, dlatego firma sukcesywnie minimalizuje swój ślad środowiskowy i umożliwia swoim klientom bardziej zrównoważone wybory podczas codziennych zakupów.
Drugie życie surowców
Żabka stawia na transformację swojego modelu działania, zmierzając w kierunku obiegu zamkniętego. Minimalizowanie ilości odpadów idealnie wpisuje się w tegoroczne hasło Dnia Ziemi, czyli „Ziemia vs. Plastik”. Dbałość o możliwość ponownego wykorzystania tego surowca jest jednym z priorytetów Grupy Żabka.
Organizacja wprowadziła w życie szereg udogodnień, które pomagają chronić naszą planetę. Przykładowo wszystkie butelki napojów marek własnych takich jak Foodini, Wycisk, S! i Od Nowa mają przymocowane nakrętki do butelek, ułatwiając ich zbiórkę. Dzięki temu firma przyczynia się do zwiększania ilości ponownie wykorzystanego plastiku, wypełniając jednocześnie unijną dyrektywę Single-Use Plastic (tzw. dyrektywy plastikowej), mającą na celu zmniejszenie ilości odpadów z tworzyw sztucznych. Butelki wszystkich napojów marek własnych Żabki produkowane są natomiast z wykorzystaniem surowców wtórnych (rPET).
Przy zakupie napojów gorących np. kawy i herbaty, klienci mają możliwość skorzystania z własnego kubka. Taki wybór przekłada się nie tylko na redukcję odpadów jednorazowych, ale również obniżkę ceny napoju o złotówkę. Żabka oferuje również możliwość nabycia kubka wielokrotnego użytku, dostępnego w sklepach sieci.
Firma dąży do zwiększania ekologicznej świadomości swoich klientów, poprzez angażowanie ich w działania prośrodowiskowe. W ramach projektu „Zielona Odnowa” w Bydgoszczy oraz Zielonej Górze klienci mogą oddawać do sklepów Żabka jednorazowe plastikowe butelki i metalowe puszki po napojach. Jednocześnie mieszkańcy Bydgoszczy i Zielonej Góry, jak i Poznania, Łodzi i Warszawy, zużyte opakowania pozostawić mogą w EKOmatach zlokalizowanych w placówkach sieci. Jak dotąd zebranych zostało ponad 4 mln opakowań PET i ponad 2 mln opakowań metalowych, które przekazane zostaną do recyklingu i w postaci nowych opakowań ponownie trafią na sklepowe półki.
Żabka umożliwia także swoim pracownikom przeznaczenie ośmiu godzin pracy miesięcznie na działalność wolontariacką. W 2023 r. firma zorganizowała i zrealizowała 16 zespołowych akcji społecznych, w ramach których pracownicy przeznaczyli blisko 1000 godzin na wolontariat pracowniczy – jedną z nich było sprzątanie świata z okazji Dnia Ziemi. W tym roku pracownicy sprzątają ponownie – na terenach mieszczących się w Poznaniu w okolicy centrali firmy oraz przy Centrum Logistycznym w Plewiskach.
Dbanie o czyste powietrze i oszczędność wody
Grupa Żabka, dąży do oszczędzania naturalnych zasobów wraz ze swoimi partnerami biznesowymi. W ubiegłym roku nawiązała współpracę z firmą woshwosh zajmującą się kompleksowym czyszczeniem i naprawą obuwia (buty dostarczyć można do sklepów Żabka, a sieć zleci ich czyszczenie).
– Od początku istnienia woshwosh stawiamy na zero waste i promujemy zrównoważoną modę. Ekologia od zawsze wpisana jest w nasz model biznesowy. Wpływamy na świadomość konsumpcyjną naszych klientów, pokazując im, że warto dbać o swoje obuwie, zamiast niepotrzebnie wciąż kupować nowe. Nasze wartości są zbieżne z wartościami Żabki, dlatego zdecydowaliśmy się wspólnie działać na rzecz środowiska – mówi Martyna Zastawna, założycielka woshwosh.
Działania Żabki i woshwosh przynoszą wymierne efekty. Od początku współpracy tych dwóch firm udało się zaoszczędzić aż 24 515,4 litrów wody i zredukować emisję dwutlenku węgla o 40 859 kg.
Ograniczanie emisji gazów cieplarnianych jest na stałe wpisane w działania Żabki. Od 2021 r. sieć wdraża swój plan sukcesywnego zmniejszania śladu węglowego. W zeszłym roku skoncentrowano się na obniżeniu emisji gazów cieplarnianych emitowanych przez flotę firmy. Aktualnie na wyposażeniu sieci jest 900 aut hybrydowych (full hybrid) oraz ponad 300 hybryd typu plug-in. Flota Żabki obejmuje ponad 30 aut w 100% elektrycznych (zeroemisyjnych), przekazanych pracownikom, którzy dobrowolnie przystąpili do programu Ambasadorów Elektromobilności. Elektryczną flotę uzupełniają własne stacje ładowania aut elektrycznych, ulokowane w centrach logistycznych w Nadarzynie i Plewiskach, w centrali w Poznaniu, a także w domach pracowników, gdzie firma montuje stacje do ładowania. Działania te mają szczególne znaczenie dla zmniejszenia śladu węglowego w miastach oraz w regionach szczególnie narażonych na zanieczyszczenia powietrza.
Żabka wdrożyła także program „Drive the future”, którego celem jest szerzenie wiedzy wśród pracowników i pracowniczek na temat jazdy optymalnej pod kątem środowiskowym i kosztowym. Jego nadrzędnym zadaniem jest podnoszenie bezpieczeństwa i efektywności podróży. Umożliwia on też kierowcom zdobycie nagród za ekologiczna jazdę, powodując tym samym dodatkowe obniżenie spalania w samochodach służbowych.
Zielona energia napędza Żabkę
Grupa Żabka w swoich przedsięwzięciach szczególną uwagę zwraca na wykorzystywanie energii odnawialnej, co stanowi ważny element transformacji w obszarze ESG. Widoczne jest to zwłaszcza w kwestii zużycia prądu – spółka m.in. nawiązała w ubiegłym roku współpracę w zakresie zakupu zielonej energii, która obowiązywać będzie przez kolejne 10 lat.
Prośrodowiskowe innowacje nie ominęły także franczyzobiorców. Więcej niż połowa sklepów Żabka (w 2022 r. było to 57 proc.) zasilanych jest przez odnawialne źródła – własne instalacje fotowoltaiczne lub prądem objętym gwarancjami pochodzenia. Oszczędności energii sprzyjają również takie działania jak wymiana w sklepach oświetlenia na LED i adaptacyjne, wprowadzenie zamkniętych szaf chłodniczych czy wydłużenie godzin otwarcia sklepów z wyłączonym oświetleniem zewnętrznym.
– Dzięki wprowadzeniu rozwiązań oszczędzających energię w sklepach naszej sieci, w samym tylko 2022 r., udało nam się oszczędzić 9,5 GWh energii, a tym samym ograniczyliśmy emisję 200 tys. t CO2e do atmosfery – mówi Katarzyna Wanat-Lipowska, Head of Decarbonisation w Grupie Żabka.
E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online
Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO
Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.